Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Frikoppla?

Bilfrågan

Bör man lägga automatlådan i neutralläge vid längre stopp? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Citroën C5 med automatlåda av den typ som är en vanlig växellåda med robotiserad växling. När jag började köra bil på 70-talet fick jag lära mig att lägga ur växeln vid stopp, till exempel vid trafikljus, för att inte i onödan slita på urtrampningslagret. Min fundering är hur det fungerar på en bil i dag med robotiserad växellåda? Bör jag lägga ur växeln vid lite längre stopp eller spelar det ingen roll?

Thomas Fredriksson

Svar:
Det finns ingen anledning att frikoppla. Systemet är dimensionerat för att hålla för kopplingens livslängd (= bilens livslängd vid normal körning eller 20 000–25 000 mil).

Skulle motorn vara igång med växel i, vid stillastående, så kommer systemet automatiskt lägga i friläge för att därmed minska onödigt slitage.

Lena Rönnelius Ericson,
Citroën Sverige


Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?

Kommentarer

#1
2014-10-17 08:07

Thomas, redaktionen: de robotiserade vxl jag provkörde för några år sedan, var vansinnigt sega och tråkiga - är de bättre idag?

#2
2014-10-17 08:51

Ja de är betydligt bättre men skall ändå inte förväxlas med en traditionell automatlåda.

#3
2014-10-17 16:20

Hur gör ni då med traditionella (momentomvandlare) lådor vid längre stopp?

#4
2014-10-18 14:03

Peugo @ Klart att man skall lägga växeln i N-läge på en traditionell momentomvandlare vid rödljus om man vill spara bränsle. (Sannolikt även på en Dubbelkopplingslåda om man vill vara säker på att slippa ett kopplingsbyte).

Motorn står ju annars och drar så att om Du släpper bromsen börjar bilen att rulla, även i en svag uppförsbacke. Du spar minst lika mycket bränsle som med Start-Stopp, utan att behöva denna ur ekonomisk synpunkt diskutabla funktion.

På några bilar t.ex. VW visas förbrukningen i liter per timma. Då kan man se om och hur mycket man spar.

#5
2014-10-18 19:30

Har själv för vana att byta till N-läge.

#6
2014-10-19 10:04

@snabb95: En dubbelkopplinglåda drar inte när man står still med foten på bromsen och ingen skillnad i bränsleförbrukning syns på färddatron och man växlar mellan D och N.

#7
2014-10-19 12:28

"bilens livslängd vid normal körning eller 20 000–25 000 mil)."

Spelar ingen roll hur han gör. Bilen är ändå slut efter 20 000 mil.

#8
2014-10-19 16:22

Mr.Wheeler @ Förstod att det är så därför skrev jag: "Då kan man se OM och hur mycket man spar."
Men det gäller att trycka på bromsen ordentligt och inte bara lite eller inte alls om man står i en uppförsbacke som balanserar dragkraften. Hur många förstår det av antalet nerslitna kopplingar att döma?

Att prova om förbrukningen sjunker med växeln i N-läge kan vara lärorikt och väldigt ekonomiskt för de som inte är teknik intresserade och därmed inte förstår skillnaden. Risken för att slita ut kopplingen är ännu större i långsamtgående bilköer om man inte förstår problemet.

#9
2014-10-19 16:34

Japsen @ Du har helt fel! Samma bil kan rulla bekymmersfritt tio gånger så långt och tio gånger fler år för en ägare jämfört med en annan. Det finns ingen begränsad livslängd för en bil till skillnad mot för ägaren.

#10
2019-04-17 08:56

Det du fick lära dig på 70-talet var tyvärr fel. Då fanns mig veterligen bara slirande lådor av så kallad "turbin-typ", eller "torque converter". Det innebär att det inte fanns några kuggar som låser i varandra som i en manuell låda med automatisk koppling som främst säljs i dag. Istället överfördes kraft via en typ av "skovelhjul/turbinhjul" och olja.

För att drivaxeln ut från växellådan ska börja rotera finns metallband i lådan som spänns åt och "låser" drivaxeln mot turbinen och kraften kan då fördelas ut till fördelningslåda och drivhjul. Denna typ av automatlåda finns ännu och brukar förordas om man ska dra husvagn eller tungt lastad släpvagn ofta, istället för dubbelkopplingslåda som du har i din C5:a då dessa är känsligare och lätt blir överhettade om kopplingen måste slira mer än vid normallast.

Dessa metallband är mycket dyra att byta och slits såklart för varje gång lådan ställs från N-läge till något av de valbara driftlägena. Därför ska man INTE ställa en sån låda i N läge i onödan som vid kortare stopp som t.ex. rödljus.

Men den låda du har nu i din C-5:a är ju av en helt annan konstruktion och vad jag vet så fungerar den som vilken manuell låda som helst, förutom att kopplingen är automatiserad, men inte alls som turbinlådor från 70-80-talet. Därför kan du ställa lådan i N om du vill utan risk för onödig förslitning av lådan. Men det är alltså inte nödvändigt och det finns ingen vinning med att göra så.

Den här grabben kan det där och förklarar mycket bra: https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.