På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vilken rutt skall man använda för en resa genom Europa ner till Piemonte Italien? Vi har googlat i flera veckor på bestämmelser man måste hålla koll på i olika länder. Vägavgifter är väl enkelt men det krävs olika tillstånd och ”vinjetter” för att åka genom Schweiz och Österrike t ex. Dessutom får man inte åka med Dieselfordon i vissa städer. Kan ViB reda ut vad som gäller? Vi åker 8 vuxna och barn i en minibuss, en 5,35 meter lång hyrbil. Planerar sträckåka från Rostock på vägen ner.
”Route söderut”
Svar:
Det är en mycket omfattande fråga. Via de reseplanerare som finns på webben föreslås A9 från Rostock. Då går resan mot Berlin, Leipzig, Nürnberg, Kreuz Memmingen, mot Lichtenstein och sedan Milano och kanske Turin. Den sträckan är 142 mil. Jag har åkt den, fast från Rom och hemåt. Jag rekommenderar en övernattning. Det är inte trivsamt att köra så långt vare sig för vuxna eller barn, dessutom tröttande. Särskilt om man råkar ut för ”stau” och det lär ni göra! Dieselbilar måste klara EU 6 för att kunna köra i de flesta tyska städer. Grön dekal på rutan krävs. Beställs via miljödekal.se och kostar 229 kronor.
Vinjett för Österrike beror på giltighetstid, 9:60 Euro för 10 dagar, 28:20 för två månader. Max tillåten hastighet på motorväg är 130 km/tim i Österrike, 120 km/tim i Schweiz. Barn under 150 cm ska sitta i för dem anpassad barnstol såväl i Österrike som i Schweiz. Vinjetter kan köpas på bensinstationer innan man kör in i respektive land, eller för Österrike via ASFINAGs webbutik. För Schweiz kostar vinjetten 40 CHF. Dryga böter om man saknar dem. Vägavgifter tillkommer och kostnad för vissa tunnlar som Saint Bernard. Telefon får endast användas via handsfree i stort sett i hela Europa. Internationellt körkort rekommenderas i Schweiz och halvljus är obligatoriskt. Glöm inte europeiskt sjukförsäkringsbevis. Antalet förare som ska köra hyrbilen ska noteras och kan innebära avgift. Svenskt körkort är inte giltigt som ID-handling.
Det mesta inför en bilsemester i Europa kan man planera och förbereda via nätet. Besök respektive lands hemsida, Sweden Abroad m fl. I bilen bör medföras bilens registreringsbevis, försäkringsbevis (grönt kort ), första-hjälpen-väska, varningstriangel och reflexväst. Bältesplikt råder förstås.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.