Bild
Nästa artikel
Illustration: Johan Isaksson.
Illustration: Johan Isaksson.

Bilfrågan: Farlig släpvagn utan broms?

Bilfrågan

"750 kg knuffar på vid hård inbromsning utan att hjälpa till. Har obromsade släp blivit en farlig trend?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har under en tid letat efter skillnaden mellan bromsade och obromsade släpvagnar ur säkerhetssynpunkt. Men informationen är knapphändig. Hur stor är egentligen skillnaden i ett bromstest mellan ett obromsat och ett bromsat släp? Många köper ju numera obromsade släp som är lite billigare och lastar det upp till dess totalvikt, vilket i min värld ger 750 kg som knuffar på vid hård inbromsning utan att hjälpa till. Har obromsade släp blivit en farlig trend?
Jimmy F

Svar:
Vi Bilägare har dessvärre inte gjort några tester av bromsade mot obromsade släpvagnar. Möjligen kan vi få en fingervisning om skillnaden av våra bromstester med endast förare i bilen jämfört med fullastad bil. I det senare fallet blir bromssträckan vanligtvis omkring två meter längre. Med mindre sofistikerade bilar upp mot fyra meter längre. Så en skillnad lär det bli. Jag kan däremot inte hitta belägg för att det sker fler olyckor med obromsade släpvagnar. Det är nog mer vanligt med olyckor med tunga släp beroende på för tung last, felaktigt lastad vagn, ej tillräckligt surrad last och för hög hastighet. Det viktigaste är att välja rätt vagn med tanke på dragbil, last och hur frekvent man använder släpet. En liten brasklapp: Man kan förledas tänka att ”med min lilla bil ska jag förstås ha en obromsad släpvagn”. Men kom då ihåg att en obromsad släpvagn får köras i 80 km/tim bara om dess totalvikt är mindre än hälften av bilens tjänstevikt, eller om släpets totalvikt visserligen överstiger halva bilens tjänstevikt men vagnen är olastad och om dess tjänstevikt är lägre än halva bilens tjänstevikt. Annars är det 40 km/tim som gäller! Därutöver gäller självklart att följa reglerna om bilens maximalt tillåtna släpvikt, maxlast på släpet etc. Använd Transportstyrelsens släpvagnskalkylator!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2019-10-23 09:38

Även 1 ton fungerar fint att dra obromsat, även med mindre bilar om man har däck i bra skick. Man kör ju ofta lungnare med släp så marginalerna blir rätt bra ändå. Andelen tid spenderad med släpvagn på är för dom flesta extremt liten jämfört med övrig tid spenderad i trafiken, den något ökade risken är totalt sett pytteliten sett i det totala perspektivet.

#2
2019-10-23 10:20

Släpvagnen står ju till 99% på gården och körs ju till 99% utan eller med lätt last.
Eftersom det är maximerat till 750kg och oftast ner mot 5-600 kg så fungerar det utmärkt.

Släp med bromsar som sällan används brukar ofta gå problem med bromsarna med tiden.

På mitt gamla släp svetsade jag fast påskjutet och typade om det till ett du släp.
Inga mer problem vid besiktningen. ;)

#4
2019-10-23 15:04

Tyvärr har vi ett gigantiskt stort problem på vägarna med folk som kör med sina små släpkärror som om de körde utan dem! Rekordet tog dåren mellan Västerås och Köping i september. Helt mörkt, hällregn och obefintlig sikt. I stort sett alla andra hade taggat ner till 80-90, men han drog om allihop. Jag hängde på kortvarigt och klockade honom till 115 km/h! Jag hann att se hur kärran lättade från vägen vid en pytteliten ojämnhet. Fast så här ser det ut mest hela tiden. Folk har ingen respekt för någonting längre. Bedrövligt.

#5
2019-10-23 15:24

Egentligen är det konstigt att det inte händer mer olyckor med släp bromsat eller inte. Jag kör dagligen på motorväg E16 och många,många kör långt över tillåten hastighet med vagnar. Ibland även med tveksam kombination av dragbil och lastvikt. Frågan är också om 80 km/t på motorväg i sig är lämplig med tanke upphinnandeolyckor. Nu vet jag ingen statistik men om olycksantalet är lågt kanske en höjning till 90? kan vara ok?

#6
2019-10-23 18:40

Bäst var nog för 5 år sen.
En bättre begagnad Audi A4 sedan med några kalassopor bakom ratten kör med obromsat släp i 160 på E4:an.
De blåser förbi mig södergående i höjd med Arlanda.
På det obromsade släpet hade de bundit ett metallskåp, ca 1,7-2,0 meter högt, ståendes upprätt.
Det satt fast med en rem ovanför skåpet.
Om de klarade sig helskinnade så är det banne mig ett totalt mirakel. Minns det som det vore igår.

#7
2019-10-23 20:35

Min uppfattning precis som flera här är att det inte alls körs lugnare med släp utan man ser dagligen dårar som lätt skulle förlora körkortet om det fanns några poliser ute på vägarna.

#8
2019-10-23 20:36

Jag spårar ur lite. Såg en gång två norrmän bogsera varandra, de låg bakom en lastbil på motorvägen, I SAMMA HASTIGHET!!

#10
2019-10-23 23:39

ViBilägare behöver centralt undersöka om det går att komma åt servern, kontakta serverägaren eller internetleverantören i ett försök att få bort trollet en gång för alla.

#11
2019-10-25 09:48

Du får ursäkta Axel61, vi förstår precis vad du menar, men 2 norrmän som bogserar varandra blir nästan en norgehistoria!

#12
2019-10-25 10:55

Lastar du bilen tungt så ökar väggreppet och bromssträckan påverkas marginellt. Ett obromsat släp ökar inte bilens väggrepp. Bromssträckan förlängs vid maximal inbromsning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.