Nästa artikel
Bilfrågan: En eller tre passagerare?
Bilfrågan

Bilfrågan: En eller tre passagerare?

Publicerad 6 december 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren importerade en Jaguar XK8 från Nederländerna. I Sverige godkändes den bara för en passagerar, trots att det finns säten bak.
”Varför godkändes den för endast en passagerare trots att det finns ytterligare två platser i baksätet?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag importerade en Jaguar XK8 cabriolet, 1997 års modell, från Holland och bilen registreringsbesiktigades i Kalmar. Den godkändes för endast en passagerare trots att det finns ytterligare två platser i baksätet.
Jag vet att denna modell är godkänd för tre passagerare i England/Frankrike/Norge med flera länder. Jag kontaktade härförleden Transportstyrelsen för att få läsa de anvisningar som reglerar frågan. Jag fick reda på att bestämmelserna finns i TSF 2013:63 och närmare då i 28 kap 1–14 §§. Jag har läst dessa (de finns på Transportstyrelsens hemsida). Enligt min mening finns inget i nämnda bestämmelser som kan sprida ljus över frågan.
Jag har skrivit till Opus som registreringsbesiktigade bilen för att få reda på vad de stöttar sig på inför sitt beslut. Ingen verkar vilja svara. Det verkar dessutom vara så att vissa besiktningsstationer ger grönt ljus för tre passagerare medan andra för endast en.
Lennart Åberg
 
Svar:
Om ett säte ska vara avsett som passagerarplats ska det finnas möjlighet till säker in- och urstigning och det ska vara tillräckligt rymligt. Utrymmet ska beräknas vara tillräckligt för en fullvuxen, men inte särskilt storväxt, kvinna. Vid registreringsbesiktningen görs den bedömningen, men om bilen enligt sitt typgodkännande är avsedd för ett visst antal passagerare godtas detta normalt. Vid import av begagnad EU-typgodkänd bil från annat EU-land, Nederländerna som i detta fallet, torde uppgiften om antal passagerare ha hämtats från det nederländska registreringsbeviset.
Om man inte är överens med besiktningsföretaget om den bedömning som gjorts vid registreringsbesiktningen kan man överklaga hos Transportstyrelsen. Man kan då exempelvis uppvisa dokumentation från tillverkare eller importör som styrker att bilen är konstruerad för, och godkänd för, ett visst antal passagerare.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
 
 
Vi har utan framgång försökt spåra den besiktningman som utförde registreringsbesiktningen på den aktuella bilen. Inte heller har vi fått fram protokollet från besiktningen. Enligt Opus arkiveras detta på papper och ingen har haft tid att leta reda på det.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

 
Diskutera: Har du registreringsbesiktat ett importerat fordon?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-12-06 22:51
Roy J

Rörigt, oprofessionellt och nonchalant service.
Kan det bli sämre?

#2 • Uppdaterat: 2016-12-07 17:32
Eric H

Synnerligen oprofessionellt.
Har man inom Opus hört talas om "datorer"
Lite OT, är i regel FÖR konkurrens, men frisläppandet av bilprovning på marknaden var (ännu) ett MYCKET stort misstag.
När ASB/SBP äntligen fått flyt och fungerat bra. Nu måste man t ex leta fordonsbakgrund hos flera företag..
Jag har t ex bes en bil kl 23.30 en fredag. På SBP (godkändes..)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.