Nästa artikel
Bilfrågan: Byta ett däck eller fyra?
Bilfrågan

Bilfrågan: Byta ett däck eller fyra?

Publicerad 31 augusti 2015 (uppdaterad 28 april 2021)
Ska alla däck bytas när det är fel på ett av dem? Vi Bilägare svarar.
"Måste jag byta alla hjul eller räcker det med ett eller två?" Vi Bilägare svarar.
 På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vänstra framhjulet på min BMW XDrive 20d tappar luft. Måste jag byta alla hjul eller räcker det med ett eller två?
Arne
 
Svar:
Vi rekommenderar att man byter samtliga däck för att säkerställa att rullomkretsen alltid är densamma. Detta gäller speciellt på fyrhjulsdriven modell.
Felmarginalen är en procent och kör man med felaktigt däckstryck eller har olika slitna däck som påverkar rullomkretsen så kan detta belasta fördelningslådan negativt.
Det en finns en mängd faktorer som påverkar slitaget olika på däcken. Men exempelvis om läsaren satt på nya sommardäck efter vintersäsongen 2014/2015 och däcken belastats med ett normalt slitage gällande sträcka och körning, så rekommenderar vi att han rådgör med sin närmsta auktoriserade BMW Serviceverkstad innan nya däck köps.
Peter Maier, BMW Group Sverige
 
Diskutera: Håller du med om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-08-31 07:27
John2008

Om däcket tappar luft kan det vara så enkelt som att luftventilen är dålig och behöver bytas eller att det blivit ett hål i det. Det framgår tyvärr inte av frågeställaren varför ett helt däck ska behöva bytas, för det enda som sägs är att det "tappar luft". Kanske att det är ett tillverkningsfel på det och att det finns garanti att åberopa. Att man ska behöva byta tre däck till för att ett är dåligt låter helt sanslöst.

#2 • Uppdaterat: 2015-08-31 07:30
Tjalle

Förutom ventilen kan det vara:
-läckage vid fälgen
-läck i själva däcket.

Allt går att täta!

#3 • Uppdaterat: 2015-08-31 07:42
Hackenbush

Det borde kollas mer ingående vad som är felet på däcket.
Att behöva byta alla däcken för att ett är dåligt är ju rent bedrägeri.

#4 • Uppdaterat: 2015-08-31 08:55
Bortom

Det är DIFFERENCIALEN som tar hand om problemet med olika rotationshastighet mellan däcken som sitter på en och samma axel.
Sen bör man betänka: de övervägande majoriteten av 4WD bilar driver bara på en axel vid normal körning så däcken på den axeln slits fortare. Sen lägger man in 4WD och kör sådär ett tag (kanske i flera veckor)... ´märkligt´ nog skadas inte fördelningslådan.
Så visst kan man byta till reservdäcket och köra vidare utan problem.

#5 • Uppdaterat: 2015-08-31 10:17
L West

Om dagens 4WD-system är så känsliga (knappast alla?), hur kan dom då hålla för lite tuffare terrängkörning? Jag tänker på min Pajero -87 som jag misshandlade en hel del i oländig terräng på 90-talet. Dagens fyrhjulsdrivna är kanske tänkta som "stadsjeepar"...

#6 • Uppdaterat: 2015-08-31 10:58
Pi

Känns som att man bör undvika AWD/4WD-bilar speciellt om det är privatbilar så att man får stå för fiolerna själv. Och i ärlighetens namn så är det ju väldigt sällan man har ett reellt behov av AWD/4WD. Dagens utmärkta vinterdäck (inte minst de dubbfria) och bilarnas antispinnsystem löser ju de allra flesta problemen. En viktigare egenskap hos bilarna, för att slippa sitta fast i snön på vintern, är nog i så fall markfrigången.

#7 • Uppdaterat: 2015-08-31 10:58
bgl

Vi kan aldrig räkna med något annat än detta 'byråkratsvar'! Det finn så många versioner av allhjulsdrift, t.ex.
Subaru har väl minst 4 olika i produktion och flera andra i äldre modeller, att ingen vågar ge ett mer detaljerat svar även om det i vissa fall skulle vara möjligt.

#8 • Uppdaterat: 2015-08-31 19:40
Mumma-48

Så mkt problem med idiotiskt avancerad teknik. Är idag lycklig ägare till en tvåhjulsdriven Dacia Duster utan däcktryckssensorer och annat Krafs. Dessutom med högkvalitativa m+s däck och en bränsleförbrukning på ca 0,64 l/mil bensin. Ser fram mot många bekymmersfria mil. Stackars den som köper den Kia venga, nerlusad med ständigt krånglande elektronik jag lyckades byta bort.

#9 • Uppdaterat: 2015-12-15 08:36
Bortom

Som jag tidigare påpekat:
en fördelningslåda kan inte ´kugga över´.
De flesta 4WD bilar idag har antingen inkopplingsbar 4-hjulsdrift (=driver för det mesta bara framme) eller kraftfördelningen är ojämn (exempelvis BMW har ca 60% bak och 40% framme) så i princip alla 4-hjulsdrivna personbilar har ojämt slitna däck (mer slitage på ena axeln jämfört med den andra), och med stor sannolikhet mer än just max 1%. De flesta 4WD bilar håller... så argumentet om att fördelningslådan skulle skadas enligt frågeställningen är MYT.
En fördelningslåda är vanlig öppen diff... och ingen påstår att diffen gått sönder i sin bil p.g.a. att vederbörande kört på krogiga vägar (= diffen jobbar hela tiden).

#a • Uppdaterat: 2015-08-31 08:19
milkylainen

Täta hjulet istället.
Skruva av det på garageplatsen och åk med det till en mulle-meck. Han tätar det för ett par hundralappar, oavsett fel. (förutsatt att det inte är helt nerslitet och trasigt).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.