Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Byta bil men till vad?

Publicerad 2021-02-24 07:00 (uppdaterad 2021-02-24 07:00)
"Har hört att det finns bilföretag som inte tar emot diesel, är det sant?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Hur står sig andrahandsvärdet på dieselbilar, jag har hört att det finns bilföretag som inte tar emot diesel, är det sant? Om jag står i begrepp att byta bil, vad ska jag välja till en rimlig kostnad och dessutom se till att andrahandsvärdet blir bra? Är det ren elbil, bensin eller är det en hybrid? 
H Larsson

Svar:
Jag tycker det fluktuerar en hel del för närvarande. För inte så länge sedan var det köpfest på begagnat. Men nu är marknaden betydligt svalare. Och även nybilsförsäljningen hackar. Den så kallade ”omställningen” innebär att om man siktar på en så miljömässigt hållbar bil som möjligt – så blir det dyrt. Det enda som tycks gälla just nu är elbilar. Till och med Volvo Cars vd Håkan Samuelsson sa ju nyligen att nybilsförsäljning av fossilt drivna bilar borde förbjudas 2030. Visserligen var det ett uttryck riktat mot snåriga subventioner. Men det säger en del om riktningen. Att köpa en ny fossilt driven familjebil innebär mycket hög skatt de tre första åren. Och det gäller många nästan nya bilar också, inte minst dieselbilar. Om man inte har mycket stark ekonomi, kan det vara klokt att sitta still i båten närmsta tiden. Det kommer flera nya alternativ, både bilar och varianter av bilinnehav värda att överväga. Dessutom lanseras ständigt nya direktiv från våra makthavare som kan ändra förutsättningarna från den ena dagen till den andra.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.