Bild
Nästa artikel
Bilfråga: Reningslarm av etanol?

Bilfråga: Reningslarm av etanol?

Bilfrågan

"Slipper jag bekymmer om jag istället kör på bensin? Borde jag sälja bilen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har köpt en Volvo V50 1.8F från 2006. Nu har jag fått ett avgasreningslarm. Slipper jag bekymmer om jag istället kör hela tiden på bensin? Eller borde jag sälja bilen?
Ameer H

Svar
Din V50 har en motor från Ford, som historiskt sett har givit en del bekymmer för ägarna. E85 är visserligen ett till största delen mer miljövänligt bränsle men många slutade köra helt på etanol och somliga växlade mellan etanol och vanlig bensin för att slippa bekymmer. Serviceintervallet betydligt tätare. Det är viktigt att sköta oljebyten efter max 1 000 mil eller en gång per år. Kamrem ska bytas efter 16 000 mil. Om motorlampan lyser ska du besöka verkstad. Det kan vara ett elektronikfel. Rådgör sedan med verkstadspersonalen om din fråga gällande bränslet.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare 

Diskutera: Vad skulle du råda frågeställaren att göra?

 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2018-05-28 08:35

Som priserna ser ut nu är väl en etanolbil absolut inget man ska sälja. Tanka bensin emellanåt och nolla felkoder och se om det försvinner.

#2
2018-05-28 08:39

Ja, väldigt oinsatt svar av ViB. Bekymren var väl till stor del pga dålig etanol ett tag? Motorn har väl dessutom kamkedja?

Om du inte kör så mycket så är det nog en riktigt bra bil, men vinsten av att köra på etanol äts nog upp om du måste göra 2 oljebyten/år.

#3
2018-05-28 08:50

Är det verkligen kamrem på den motorn ? Har haft en Focus -08 med 1,8F-motorn och den motorn är jag rätt övertygad om att den hade kamkedja. Däremot hade föregångaren, 1,6F-motorn, kamrem.
Sen är frågan vad "avgasreningslarm" innebär. Svårt att veta av den ytterst sparsamma beskrivningen. Det man skall tänka på med den motorn är att NÄR man byter bränsle så måste motorn gå typ 15 minuter eller nåt sånt innan man slår av den - annars är man nästan garanterad ett besök hos Ford-verkstan för nån form av "om-programmering". Styrelektroniken måste helt enkelt få tid att ställa om till det andra bränslet innan man stänger av motorn.

#4
2018-05-28 10:08

Att sälja etanolbilen är jättedumt med tanke på att det är väldigt lönsamt att tanka etanol idag då bensinpriserna är så höga och skillnaden mellan bensin och etanol är väldigt stor. Ta bort pluspolen på batteriet några minuter och sätt sedan tillbaka den så kan det hända att lampan slocknar det är ett enkelt och billigt sätt att försöka "nolla" bilens dator.Vidare kan en lysande lampa tyda på att katalysatorn är dålig, tändningen etc är felinställd, motorn kanske har gått väldigt långt och behöver servas ordentligt. Luftfilterbyte etc. Har man et etanolbil SKA den servas var 1000:e mil eller enligt serviceboken oavsett om man kör på bensin eller etanol. För tio år sedan blandade man av misstag in dålig sulfathaltig bussetanol i biletanolen vilket fick kortsiktigt trista konsekvenser och det är denna trauma som pressen blåste upp som fortfarande sitter kvar hos alltför många etanolhatares "minne". Så pröva att nolla datorn med mitt enkla trick och om det inte går så åker du till en valfri verkstad som går in i bilens dator och nollställer / släcker lampan därefter tankar du billig etanol och förblir en glad etanolbilägare.

#5
2018-05-28 13:49

Det framgår inte hur långt bilen har gått, men ett troligt/vanligt fel är lambdasensorn. För att veta det måste du läsa ut felkoderna, det gör du antingen på en verkstad eller så köper du t.ex. en sådan här
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/biltillbehor/obd-2/obd-2-a...
och gör det själv. Då ser du vad som är fel och/eller kan Googla på felkoden och där få en mer detaljerad beskrivning.

Om det är lambdasensorn och bilen har gått sisådär 10-15000mil eller mer så är det inget konstigt, det hade förmodligen hänt om du kört på bensin också. Det är inte jättedyrt att åtgärda (på rätt ställe...).

#6
2018-05-28 15:30

Etanol är i alla avseenden totalt genomkorkat som bränsle. Ta bort det, helt enkelt.

#7
2018-05-28 16:38

Precis, den motorn har kedja. Garanterat. Däremot är det en sällsynt träig motor på alla sätt. Men nog går det att köra på etanol, nu lönar det sig ju med den prisskillnad som föreligger. Jag tankade bensin var femte gång och slapp problem hur som helst.

#8
2018-05-28 17:47

Hade samma problem med min V50, att varning om avgasrening lös. Dock minns jag inte vad jag gjorde för åtgärd. Haha förmodligen bortträngt minnena om V50. Men det var säkert lambdasonden som DV skriver.

Motorn var som Rålle skrev, träig. Jag tankade med bensin. Nä, den bilen var ingen favorit.

#9
2018-05-28 21:09

notariuspublicus du har faktiskt en helt felaktig uppfattning.
Det är inte bränslet det är fel på utan de motorer som inte klarar det, det finns faktiskt motorer som går att köra på etanol utan problem.
Det är ungefär detsamma med gas som också är ett mer miljövänligt bränsle än de vanliga fossila, det gäller att anpassa motorerna till bränslet!

#10
2018-05-29 06:39

En kommentar är att om du inte kör på etanol behöver man inte serva var 1000:e mil, men det skadar ju inte heller.

#11
2018-05-29 15:53

saabnisse: Jag skrev "i alla avseenden".

#12
2018-05-31 16:30

@notariuspublicus
Förmodligen har du aldrig ägt en etanol-bil...
Jag har kört en Saab 9-5 Biopower i 10 år och 8000 mil, på endast E85.
Den går bättre än mina 5 st. tidigare bensinbilar!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.