Bild
Nästa artikel
”Jag är ingen tekniker, men jag vet på vilka punkter vi måste förbättra säkerheten. Det är upprörande vilken nonchalans biltillverkarna visar säkerhetsfrågorna”, sa Tore Zetterholm, och förklarade också att han tyckte dåtidens bilköpare var ”så slöa att vi bara accepterar olyckorna”.
”Jag är ingen tekniker, men jag vet på vilka punkter vi måste förbättra säkerheten. Det är upprörande vilken nonchalans biltillverkarna visar säkerhetsfrågorna”, sa Tore Zetterholm, och förklarade också att han tyckte dåtidens bilköpare var ”så slöa att vi bara accepterar olyckorna”.

Radikala planen: ”Alla landsvägar borde enkelriktas”

Backspegeln

Kontroversiell debattör slog larm om bilolyckorna och delade ut en känga till ”dumma bilköpare”.

Tore Zetterholm – frifräsig författare, debattör och pappa till trubaduren Finn Zetterholm – hade inte mycket till övers för 60-talets bilfabrikanter. Tvärtom, han betraktade dem som ”busar som håvade in miljoner på att ösa ut mordredskap med ett tilltalande yttre”.  

Och bilkonsumenterna var inte så mycket bättre, menade Zetterholm. ”De är dumma och saknar förmåga att reflektera. Att 1 300 människor dödas i trafiken varje år och 10 000 blir lemlästade uppfattas numera som naturligt”, slog han fast i en spektakulär intervju med Vi Bilägares Arne A Jansson.

Artikeln publicerades under det politiska orosåret 1968 då Tore Zetterholm, som själv råkat ut för en svår trafikolycka, med stort patos tog upp kampen för en bättre bil- och trafiksäkerhet. Framför allt riktade han hård kritik mot biltillverkarna som, enligt Zetterholm, inte alls tog krocksäkerheten på allvar.

– De borde samarbeta mycket mer med läkarexpertisen. Om fabrikanterna följde upp alla olyckor och skador skulle de enkelt kunna angripa konstruktionsmissar och få fram säkrare bilar. De som tillverkar bilarna måste på allvar börja intressera sig för säkerheten, känna ett ansvar för sina köpare och rätta till direkt farliga detaljer, sa han bland annat i intervjun.

Han menade, kort sagt, att bilarna måste byggas med säkerhetskrav som väger upp de mänskliga missgrepp som görs i trafiken och i många fall leder till svåra olyckor.  

Politikerna fick sig en känga

Enligt statistik som Zetterholm samlat på sig inför intervjun, inträffade de flesta dödsolyckorna i mycket låga hastigheter, vilket fick honom att göra följande reflektion:


– Det måste ju vara något allvarligt fel när våra bilar strängt taget är farligare än radiobilarna på ett tivoli. Dessa kan krocka ganska kraftigt utan att det blir några personskador och dödsfall är nästan okända på radiobilbanorna. 

Men säkerhetsbristerna berodde enligt den stridbare författaren inte bara på bilproducenterna. Även politikerna fick en känga:

– Den kommunikationsminister som inte lyckats skära ned olycksstatistiken med 20 procent på ett år måste omedelbart avgå, slog han fast.

Radikal plan

Tore Zetterholm hade dock inte bara kritik att komma med. Han hade även tagit fram ett förslag till femårsplan som enligt hans egen uppfattning skulle minska olyckstalen med 50 procent.

En åtgärd var att enkelrikta alla landsvägar.

– Trafiken bör gå åt ett enda håll, menade han. Då skulle vi slippa frontalkrockarna. Lägg ned gamla järnvägslinjer som bara går med förlust och bygg ordentliga enkelriktade landsvägar istället!

En annan viktig punkt i den Zetterholmska säkerhetsplanen var att se till att folk använde bilbältet.

– Nu är det lag på att alla nya bilar ska vara utrustade med bilbälte. Men varför finns ingen lag som föreskriver att bältena används? 500 kronor i böter vore rimligt för den som ertappas med att köra eller åka bil utan bälte, ansåg Tore Zetterholm. 

Han tyckte också att körkorten delades ut lite för lättvindigt. 

– Läkarundersökningen innebär exempelvis inte någon koll av mörkerseendet och det finns heller ingen uppföljande kunskapskontroll när man väl fått körkortet, menade han.  

Tore Zetterholm tog som slutkläm sin egen far som exempel på bristerna i körkortssystemet:

– Pappa tog körkort redan 1918. Han körde dock inte bil förrän 25 år senare, men då satte han sig vid ratten och hade formell rätt att köra. Det måste vara fel!

Taggar: Backspegeln

Kommentarer

#1
2020-04-19 07:01

Den här mannen var långt före sin tid, och visst hade han rätt.

#2
2020-04-19 07:47

Volvos haverikommission (som granskar olyckor där Volvo-bilar varit inblandade) inrättades runt 1969-70, så kanske var det efter just den här artikeln i Vi Bilägare med Tore Zetterholm som de fick idén till det.

#3
2020-04-19 08:21

Begreppet "Darwin award" tillkom nån gång på 80- eller 90-talet men tanken har mycket länge genomsyrat mänsklig verksamhet.
Mest uppenbart inom krigsmakter, sämsta soldatämnena blev kanonmat (om dom inte blev statsminister).
Jag minns från slutet av 60-talet hur tidningar klassade omkomna i trafikolyckor efter deras betydelse i samhället, när viktiga personer avled blev rubrikerna större. Finns f.ö. än idag kvar den typen av mediareaktioner, uppmärksamhet på Coronaavlidna visar samma tänkesätt.
Samma sak rådde i arbetslivet, om en hamnsjåare klämdes till döds märktes knappt i media.
Vi har i alla fall på detta område blivit något klokare!

#4
2020-04-19 18:39

Han hade ingen aning om dagens seriekrockar på våra motorvägar. Även om i princip motorvägen är nästan tom kan inte folk köra, senast idag...ligger i 115 km/h...blir omkörd av en som ligger på farthållaren...det tar ca 2 min innan han är om mig (han kör säkert i 117 km/h)...svänger in 8 meter framför min bil i höger körfält igen, hur tänker han?? ...sedan lite längre fram (1 km) kör han av motorvägen....

#5
2020-04-19 21:33

Han ville väl ta en ordentlig koll på din fantastiska bil…...

#6
2020-04-19 21:53

Verkade vara en klok människa, Tore Zetterholm, hade han levt idag hade han förespråkat en automation av en monoton och farlig uppgift där människan inte förstår och har konsekvenstänk i ett antal situationer, som Vargen riktigt påpekar. Volvos haverikommission var pionjärer på området men man utveckade/utvecklar bilar som skulle vara lite bättre än vad som fanns på marknaden. Många liv hade sparats om SIPS introducerats på 700 serien när den kom, patentet fanns men av kostnadsskäl valde man 800 serien för implementering. SAAB var duktigare på säkerhet än Volvo men förstod inte att använda detta i sin marknadsföring, vilket kanske kunde ha ökat oddsen för överlevnad.

#7
2020-04-21 00:19

Stora tillverkare som BMW och Mercedes hade inte whiplash skydd i sina bilar fören 2006 resp. 2009 om jag mins rätt, men dom sålde bilar ändå.

#8
2020-04-21 08:35

Vargen: Du reflekterar inte ett ögonblick över att du själv kan göra något åt situationen genom att helt enkelt lätta på gasen när den omkörande ligger utanför dej. Det kallas för att samarbeta i trafiken. En självklarhet för mej men tydligen något okänt för dej. Självklart beundrade han din Octavia.

#9
2020-04-21 12:46

Brukar inte inte hålla med Vargen allt för ofta men är du seriös Glimma? Samarbete är en sak. Men att underlätta för de lata? Ska du köra om så kör om. Så jävla svårt är det inte .

#10
2020-04-21 14:12

Roger: Naturligtvis har du rätt i sak. Det är som du påpekar inte lätt att hitta något från Vargen som man kan hålla med om. Men: Självklart ska man inte tvära framför den man kör om. Eftersom många går för snabbt till höger brukar jag vara beredd att släppa på gasen alternativt bromsa ner hastigheten och i stället för att bli arg ser jag det som att jag samarbetar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.