Medan landsmännen hos Renault och Citroën lanserade nya och avantgardistiska bilar satsade Peugeot vid samma tid på kontinuitet.
Men trots att 504 varken hade framhjulsdrift, halvkombilucka eller gashydraulisk fjädring blev den Årets Bil 1969. Den var helt enkelt en bra bil, utan konstigheter.
Fjädringen är mjuk liksom de bekväma stolarna. Dessutom är det en riktigt snygg bil, formgiven precis som föregångaren 404 av italienska Pininfarina.
Grundkonceptet med bakhjulsdrift, längsmonterad motor och fjäderben fram kom från 404. I 504 var den stela bakaxeln utbytt mot en delad upphängning av samma typ som i Mercedes och BMW och det ökade förstås komforten och följsamheten. Skivor även bak och fullt bäddbar inredning var också något att skryta med. Från början fanns bara en motor på 1,8 liter som med förgasare gav 82 hk och med Kugelfischer insprutning 90 hk.
Till 1971 växte motorn till två liter som i förgasarversion gav 93 hk DIN och det förbättrade fartresurserna en hel del. Samtidigt kom en diesel på 2,1 liter och 65 hk. Den tog 26 sekunder på sig till 100 km/tim men gick att köra väldigt billigt.
Kort efter berlinen presenterats kom våren 1969 en cabriolet och en coupé, även de ritade av Pininfarina och försedda med insprutningsmotorn, senare med V6. 1971 lanserades en tokrymlig kombi som även gick att få sjusitsig och 1979 kom en praktisk pickup.
I Sverige såldes 504 till 1982, de sista åren i allt färre antal och mest i kombiutförande. I Frankrike tillverkades 504 i personbilsutförande till 1983. Men sedan fortsatte modellen byggas på licens på en rad olika platser i världen; Kina, Argentina, Kenya och Nigeria. Sista 504:an sattes ihop så sent som i november 2006, mer än 38 år efter lanseringen! Då hade runt 3,7 miljoner exemplar producerats.
Nypris: 24 500 kronor.
Motor: Rak fyra, stötstänger, två ventiler per cylinder. Tvåportsförgasare. Vattenkylning. Volym 1 971 cm3. Max effekt 93 hk DIN vid 5 200 r/min. Max vridmoment 160 Nm vid 3 000 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda alt. trestegs automat. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 274 cm. L 450/B 169/H 147 cm.
Tjänstevikt: 1 290 kg.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben, bak individuell med bakåtriktade länkarmar. Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Bromsar: Skivbromsar fram och bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 159 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 14,4 s.
Förbrukning: 1,11 l/mil.
1968 504 lanseras. 1,8-litersmotor med förgasare eller insprutning. Rattväxel.
1969 kommer 504 Coupé och Cabriolet med helt egna karosser. Finns endast med den insprutade 1,8-litersmotorn.
1971 Starkare tvålitersmotor kompletterar 1,8-motorn. Två dieselmotorer på 1,9 resp. 2,1 l kommer också. 504 Break och Familiale börjar säljas, med enorma utrymmen.
1972 504 Injection döps om till 504TI. Taklucka, varvräknare och 104 hk. Sedanmodellerna får golvväxel.
1973 504L (light) med stel bakaxel, rattväxel och lilla motorn.
1974 lanseras Coupén och Cabrioleten med V6-motor, samma maskin som i bl a Volvo 264 på 136 hk DIN.
1975 heter huvudmodellen 504 GL. Infällda dörrhandtag.
1977 Ny grill.
1979 Pickupversionen lanseras.
1980 Cabriolet och Coupé får ytterligare en facelift med stötfångarna i plast, digitalklocka med mera.
1982 Dangel SA lanserar fyrhjulsdrivna, höjda versioner av pickupen och kombin.
1983 Produktionen läggs ned i Frankrike.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 2024-04-04 16:15 Den var väldigt pålitlig,…
- 25 april 2022 En klassiker bil från…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.