Bild
Nästa artikel
Backspegeln

DKW 3=6 hade silkeslen motor och popcornljud

Publicerad 2021-11-21 07:02
En tysk bil med eleganta linjer och god klass på mekaniken. Silkesmotor ingick i köpet – och lite blårök.

Det är ingen slump att DKW döpte sin bil till 3=6 (tresex) där likhetstecknet gjorde klart att den lilla 900-kubikaren bjöd på samma raffinemang som en rak sexcylindrig motor. DKW är märket som Saab kopierade och sanningen är nog den att de tyska motorerna inte bara var större och starkare utan också bättre.

DKW var stort i Sverige redan på 1930-talet. Man gjorde välbyggda småvagnar med ram, framhjulsdrift och tvåtaktsmotor. Karossen var av trä och pegamoid. Det kan låta lådbilsmässigt, men bilarna höll vettig kvalitet och tack vare låg vikt och bra väghållning var DKW en populär tävlingsbil ända in på 1950-talet, inte minst på isbanor.

När DKW väl fick upp farten efter kriget fortsatte man i samma anda och den helt nya konstruktionen med stålkaross hette F89.

Grundstilen sattes redan före kriget i en experimentmodell kallad ”Hohe Klasse” tänkt för både DKW och Horch och utifrån den utvecklades DKW-bilarna ända in på 1960-talet. Det mest radikala ingreppet var när karossen breddades en decimeter hösten 1955!

Karossen var kontinentalt tjusig med en strömlinje som få kunde matcha. Fram till 1953 hängde den tvåcylindriga motorn med och den är inte alls lika skön som den trecylindriga som har lika många tändpulser per motorvarv som en rak sexcylindrig motor. Därav den lena, nästan turbinlika, motorgången. Men bara vid belastning. På tomgång märks tvåtaktsmotorns inbyggda ”svaghet”, den dåliga gasväxlingen i form ett popcornljud i avgasröret.

Här finns massor av karaktär även om acceleration och toppfart i reella tal är blygsamma. Men motorn är varvvillig och alert i reaktionerna. Bladfjädrarna ger bättre komfort än vad man kan ana och styrningen är en kontaktgivande kuggstång. Frihjulet gör körningen roligare – i en DKW har du alla möjligheter att bli en riktig lirare bakom ratten.

DKW 3=6 Coupé Special -57

Nypris: 9 420 kr.

Motor: Rak trecylindrig tvåtaktare, vattenkylning. Volym 896 cm3. Max effekt 40 hk DIN vid 4 250 v/min. Max vridmoment 76 Nm vid
2 800 v/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram framhjulsdrift, 4-växlad manuell låda (osynkad etta). Frihjul, rattspak.

Mått: L 423/B 170/H 145 cm.

Fjädring/hjulställ: Fram separat upphängning med tvärlänkar och därovan tvärliggande bladfjäder. Bak stel axel med överliggande tvärställd blad-fjäder. Teleskopstötdämpare fram och bak.

Fartresurser: Toppfart 126 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 32 s.

Förbrukning: 0,78 l/mil vid 80 km/tim jämn fart.

Livscykeln

Pre 1950 F9 slutade som IFA F9 och fick trecylindrig motor före DKW! DKW-märket levde vidare i Auto Union i Västtyskland.

1950 F10 var en föregångare. Byggdes kort tid av Baur och var en förkrigs F8 under skalet. Helt nya F89P Meisterklasse kom samma år.

1951 Meisterklasse Universal introduceras. En kombi som de två första årsmodellerna hade träsidor.

1953 DKW Sonderklasse F91 introduceras i mars.

1954 Den tvåcylindriga modellen läggs ner.

1955 F91 Sonderklasse läggs ner. Grosse DKW föds. Den första versionen kallas F93. Känns igen på den nya kromkantade grillen.

1957 Tillverkningen av Sonderklasse Universal upphör. DKW 3=6 får två extra hästar och kallas nu F94. En ny Universal baserad på 3=6.

1958 Ny modell kallad AU 1000 och 1000S.

1959 DKW 3=6 läggs ner. Nu är det AU 1000 som gäller.

1963 Sista årsmodellen av AU 1000.

1967 Brasilianska Auto Union går i graven. Tokrolig grill med dubbla strålkastare på sista versionen av bulliga DKW.

Kommentarer till artikeln (2)

  • 2021-11-21 10:47 Har för mig att AU1000 hade…
  • 2021-11-21 09:49 Första åren i mitt liv hade…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.