Nästa artikel
Varför så krånglig elbilsbonus?
Bilfrågan

Varför så krånglig elbilsbonus?

Publicerad Idag 15:08
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Jag tycker reglerna för elbilsbonus är minst sagt krångliga. Varför inte bara ett belopp som man kan ansöka om när man byter från en bensin- eller dieseldriven bil till en elbil?

Trött på krångel

Svar: Det var ju ungefär så den förra bonusen fungerade, vilket innebar att de som hade råd att köpa en elbil fick en rejäl sudd med pengar för att köpa en elbil som kunde vara mycket dyr.

Nu handlar ju elbilspremien om att stödja de som bor i landsbygdskommuner, med långt till kollektivtrafik och som inte har höga inkomster, men ett tydligt behov av en bil. Och då är tanken att man ska välja ett miljövänligare alternativ än diesel eller bensin. Man kan säga att elbilspremien är mer behovsprövad, mer genomtänkt i vad man vill uppnå med premien.

All information finns på Naturvårdsverkets hemsida och här på Vi Bilägares hemsida finns en bra funktion för att testa om du kan få bonusen. Klicka här.

Möjligen kan jag tycka att de utsedda landsbygdskommunerna i en del fall ligger väl nära en större stad eller i sig är en centralort.

Ämnen i artikeln