Nästa artikel
Rostskyddsgaranti sällan till hjälp
Konsumenträtt

Rostskyddsgaranti sällan till hjälp

Publicerad 28 januari 2011 (uppdaterad 31 januari 2011)
Biltillverkarnas rostskyddsgarantier är nästan aldrig till någon hjälp. När kunden behöver garantin som mest gäller den inte längre.

– Vi hade diskussioner med Bil Sweden år 2004 om att förtydliga begreppet, men förslaget om att i stället kalla garantin för genomrostningsgaranti stannade där, säger Konsumentverkets jurist Martin Suserud.

Tio, tolv eller till och med 30 års rostskyddsgaranti upplevs av många bilägare som en fantastisk trygghet, men verkligheten är en helt annan. Sanningen att säga är det få bilägare som någonsin kunnat åberopa rostskyddsgarantin och få hjälp den vägen.

När rosten kommer gäller inte garantin
Ett virrvarr av formuleringar och orimliga krav på bilägarna gör att garantin oftast förverkats redan efter några år. Och när rosten väl kommer är det ägarnas påstådda slarv som leder till att garantin inte längre gäller.

– Garanti är ett värdeladdat och positivt begrepp, men frågan är vad och hur mycket som förväntas att kunden ska göra för att garantin ska fortsätta att gälla. Det är det som bör ses över, säger Martin Suserud.

Problemet med rostskyddsgarantin är att kunderna förleds att tro att de har ett mycket bättre skydd än vad de i själva verket har. Här har vi ett allvarligt kommunikationsproblem där Konsumentverket bör ställa betydligt hårdare krav på biltillverkare, bilimportörer och återförsäljare när de går ut med detta sin marknadsföring.

Var och en förstår att Mercedes 30-åriga rostskyddsgaranti faller på sin egen orimlighet och därför är det märkligt att den fortfarande får användas i marknadsföringssammanhang. Sanningen är också att Mercedes aldrig ville kännas av sin garanti när rostkaoset var som intensivast för några år sedan.

De bilar som Mercedes åtgärdade togs på goodwill, för att undvika att garantiärendena skulle få prejudicerande effekt.

I praktiken har en bilägare sällan någon som helst nytta av rostskyddsgarantin när bilarna blir äldre – och då behovet av en vettig garanti är som störst. Tidens tand tär hårt och det dröjer inte länge förrän hårklyverierna om var gränsen för en normalskött bil går.

Det är osannolikt att en bil ska kunna klara sig helt utan yttre påverkan på tio år och det är på så vis som biltillverkare och återförsäljare alltid kan slingra sig undan eget ansvar.

I villkoren heter det att rosten ska komma inifrån och ut – i praktiken ett karosshål – för att garantin ska gälla. Men i de här beskriva fallen, och i många fler, fungerar inte ens det föreslagna begreppet genomrostningsgaranti.

Kunden har stort ansvar
Många biltillverkare uppmanar ägarna till regelbundna rostskyddsinspektioner, i samband med service, för att få notering om detta i serviceboken. Problemet är oftast att rostskyddsinspektionen inte ingår som en naturlig del i serviceprogrammet, och det är helt upp till kunden att påminna verkstaden om det.

En missad kontroll och notering betyder oftast också att rostskyddsgarantin förverkats.

Kunden har således ett stort ansvar. Allt för många kunder slarvar med att behandla stenskott i tid, och där har återförsäljarna all rätt i världen att avböjda garantianspråk.
Vi Bilägare har vi två tillfällen tidigare uppvaktat Konsumentverket för att få ett tydliggörande av biltillverkarnas garantivillkor, men ärendet har inte prioriterats.

– Alla villkor togs in i september 2004, men sedan hade Konsumentverket inte tillräckligt med resurser för att gå vidare, säger Martin Suserud.

– Jag kan i nuläget inte säga något om när det kan bli aktuellt igen, men personligen tycker jag det finns all anledning att se över garantins verkan.

Diskutera: Vad tycker du om biltillverkarnas rostskyddsgarantier?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-28 09:37
Simon no1

Jag tycker det vore bra om VIB gjorde en undersökning märke för märke hur bra garantin är.....

#2 • Uppdaterat: 2011-01-28 10:20
Anynomus (ej verifierad)

Det var precis det här jag skrev om igår.

Texten i artikeln behöver förtydligas och rätas ut en smula. I texten nämns Mercedes rostskyddsgaranti på ett sätt som får den att verka vara något slags alltäckande och idiotsäkert. Det är framförallt två illa dolda vinklingar som behöver klargöras:
1) Mercedes rostskyddsgaranti gällde/gäller visserligen i 30 år MEN vid genomrostning inifrån och ut. Artikelförfattaren får det att låta som all rost - oavsett plats eller förlopp - skulle täckas. Och när det gäller genomrostning inifrån och ut gäller samma regler hos de flesta tillverkarna.
2) I texten står det också att Mercedes aldrig ville kännas av sin garanti när rostkaoset var som intensivast för några år sedan. Här kan sägas tre saker: A) Det var ingen genomrostning inifrån och ut. B) Mercedes förstod inte själva i början hur stort det här problemet skulle komma att bli. (För den som inte vet hur allt detta fungerar i praktiken kan jag nämna att den här typen av "smygande" problem först börjar med att man samlar in fall ute på fältet - vilket tog ett par, tre år innan de första konkreta rostexemplaren visade sig - och därefter fortsätter man följa utvecklingen samtidigt som man börjar forska i orsaken - samtidigt som man börjar fundera på åtgärder - en process som i sin tur tar avsevärd tid i anspråk. Det tar således flera år innan den här typen av "smygande, tilltagande" fel leder till konkreta åtgärder.) Och innan man hade förstått vidden av problemet hade framförallt Mercedeshatande svenskar och dito motorjournalister redan tagit tillfället i akt att försöka sänka hatobjektet nr 1. C) Ja, Mercedes tog allt på goodwill - men det var ju helt i sin ordning. Den uppkomna rosten föll inte under reglerna för rostskyddsgarantin och i strikt juridisk mening hade Mercedes aldrig behövt ta i problemet. Någon prejudicerande effekt hade det aldrig blivit tal om. Mercedes insåg däremot - om än sent - att man av rena märkes- och imageskäl var tvungna att agera. Enkelt kan tyckas. Eller vad säger Boo Wennerberg?

Allt detta kan egentligen kvitta. Rostproblemen var uppenbara. Mercedes hade dragit på sig ett enormt problem. Men Mercedesfolket i Stuttgart vaknade sent om sider och gjorde det enda rätta - oavsett vad den 30-åriga rostskyddsgarantin sa (alltså den om genomrostning inifrån). Sedan är det naturligtvis mindre smickrande för Mercedes att man stötte sig med många bilägare i turerna i början, men jag kan lova att även återförsäljarna ute i landet var pressade. Men det blev ordning på saker och ting ändå. Allt ordnar sig.

#3 • Uppdaterat: 2011-01-28 14:12
rostkungen (ej verifierad)

skriv en bok ist!!!!

#4 • Uppdaterat: 2011-01-28 14:42
HP

skulle vara bra om "Vibilägare" publicerad en lista över bilmärke som vägrar göra rätt för sig,en tex. OPEL eller Renault ??? osv

#5 • Uppdaterat: 2011-01-28 16:57
Roy J

Redan för sådär 25 år sen drev Motormännens Riksförbund frågan om Nordisk Rostskyddskodex - en gemensam standard för rostskyddsgarantier där innehållet var värt någontng.
Man kan ju inte säga att det hänt mycket...
Bilarna har faiktiskt, generellt, fått bättre rostskydd, men garantierna är ju rent löjliga.

#6 • Uppdaterat: 2011-01-28 17:10
Roy J

Rostkungen får gärna låta bli att skriva alls.

Anynomus, din punkt 2B är en enda stor undanflykt. Att man inte visste hur bilarna rostade, inte förstod omfattningen - det är väl usla ursäkter. På vilken grundval skapade de egentligen sin garanti?
Hur aningslös får man vara?
"Vi visste inte att den här brödrosten skulle gå sönder när man stoppade bröd i den mer än fem gånger, för det har vi inte kollat."
"Det ligger utanför vår kontroll att badbyxorna färgar i vatten."
"Vi förstod inte omfattningen av problemen när vi ökade den normalpastöriserade mjölkens bäst före-datum till sex månader framåt. De kom liksom smygande."

#7 • Uppdaterat: 2011-01-28 19:37
Anynomus (ej verifierad)

Roy, jag jobbade mot Mercedes på "den tiden" och deltog aktivt i de tekniska turerna "bakom kulisserna". Så läs 2B igen: "Mercedes förstod inte själva i början hur stort det här problemet skulle komma att bli." Så sant som det är sagt.
Skippa för övrigt dina huvudlösa exempel om brödrostar, badbyxor och mjölk. I samtliga exempel kan man lätt testa fram till "resultatet", men något så komplext som att införa nya rostskyddsmetoder kombinerat med nya, vattenbaserade lacker och dessutom en minskning av antalet lacklager gick inte att fullt testa fram i förväg. Det borde till och med en sån som du begripa. Men icke.

#8 • Uppdaterat: 2011-01-28 19:46
Anynomus (ej verifierad)

Roy, en sak till: Man kanske inte ska begära för mycket av dig. Du visste ju inte ens hur en dreven i en vanlig, manuell växellåda sitter monteraade - utan skyllde på att du "tänkte i gamla banor" (eller hur det vad du ursäktade dig). Du visste inte, och i ärlighetens namn sjönk din trovärdighet i och med det till under noll (0).

#9 • Uppdaterat: 2011-01-28 23:51
Henrik från HH (ej verifierad)

Vad har konsumentverket med biltillverkarnas garantier att göra? Inte ett dugg!!

#a • Uppdaterat: 2011-01-29 11:02
Roy J

Anynomus, är ditt ego och Mercedes samma sak?
Snacka om magsur reaktion...
Visst är mina paralleller väldigt överdrivna - och det är de för att tydligare lyfta fram grundfelet, det ogenomtänkta (för att inte säga helt tanklösa) beslutet utan att se konsekvenserna.

Jag behöver inte fatta någonting av de bakomliggande orsakerna till Mercedes besvär med sin sanslöst överdrivna garantitid - även om jag nu faktiskt gör det. Det otroliga är ju att ansvariga på Mercedes själva inte fattade det!

Det är bara att sucka över dina, Anynomus, omogna reaktion. Istället för att argumentera så blir det ett personangrepp som inte har ettt dugg med ämnet att göra. "Men du'rå!"
Jag hade förvisso fel i hur dreven i en växellåda greppade i varandra - jag hade alltså inte hängt med i den utvecklingen ordentligt. Och det medgav jag.
Nu är jag knappast direkt ensam om att inte ha haft den kunskapen, men jag såg omedelbart till att skaffa mig den. I mitt förtydligande klargjorde jag även det som såg ut som missuppfattningar från din sida - utan att på något sätt misskreditera dig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.