Nästa artikel
"BMW BORDE STÅ FÖR DET HÄR"
VI BILÄGARES KONSUMENTFALL:

"BMW BORDE STÅ FÖR DET HÄR"

Publicerad 8 juni 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Krockkuddarna på Lars-Åke Ahnstedts BMW löste ut när han vred om tändningen. Ett fel som varken täcks av försäkring eller någon goodwill från tillverkarens sida. Det visade sig att BMW:n, som är privatimporterad, tidigare varit krockskadad.
Den tredje februari i år vred Lars-Åke Ahnstedt i Valdemarsvik om tändningen på sin BMW 525 från 2002. Plötsligt smällde det till och både krockkudden i ratten och sidokrockkudden på passagerarsidan utlöstes!

- Jag visste inte vad som hände men märkte att krockkuddarna löst ut och att framrutan var spräckt. Jag trodde att det skulle gå på försäkringen, berättar Lars-Åke Ahnstedt.

Så blev det dock inte. Enligt försäkringsbolaget gäller maskinskadeförsäkringen i ett sånt här fall bara upp till åtta år eller 10 000 mil. Lars-Åke Ahnstedts BMW hade rullat över 17 000 mil.

- Jag fick höra via en kontakt på en bilverkstad att BMW borde stå för det här. Jag ringde till Kneippbadens bil i Norrköping som är närmaste BMW-verkstad. De sa först att BMW inte hade någon goodwill för det här. Sedan ringde de tillbaka och sa att de såg allvarligt på det här och ville att jag skulle komma in med bilen. Så det fick bli bärgning dit, jag trodde ju att BMW skulle bekosta det här när de säger så till mig.

Så blev det inte heller. Enligt Kneippbadens bil är Lars-Åke Ahnstedts BMW troligen krockskadad.

- Vi bedömer att den är det. Det är en importbil, troligen från Italien, som från början köptes i Tyskland. Det är mycket som är bytt på den och det verkar vara rätt nymålat i motorrummet. Men det finns ingen historik på den i Sverige. Den är heller inte lagad av någon BMW-verkstad såvitt vi kan se, säger Mattias Gårdman, servicechef på Kneippbadens bil i Norrköping.

Vet ni varför krockkuddarna löste ut på den här bilen?

- För att veta säkert måste man göra en felsökning och det måste någon betala för. Vad jag förstod så var inte bilägaren intresserad av det.  Troligen är det fel på en kabelstam, kanske en kabel som kommit i kläm någonstans. Det kan bero på att bilen är felaktigt lagad tidigare, säger Mattias Gårdman.

Kostnad: 40 000 kr

Enligt Lars-Åke Ahnstedt fick han veta att det skulle kosta runt 40 000 kr att laga bilen.

- Airbag-system är dyrt att laga och jag vågar inte säga vad det skulle kosta. Det beror ju på vilket felet är. Men det finns risk att man hamnar ungefär vid de summorna. Det är ju inte bara krockkuddarna som måste bytas ut, stora delar av instrumentpanelen är förstörd, säger Mattias Gårdman.

Lars-Åke Ahnstedt köpte bilen i februari förra året av en privatperson som importerat bilen till Sverige.

- Jag visste inte att den varit krockad, men det är ju sak samma om den är importerad, det måste ju vara samma säkerhet i bilarna ändå, säger Lars-Åke Ahnstedt.

Enligt BMW Sverige finns det ingen goodwill som gäller för så pass gamla bilar, speciellt inte när det saknas historik kring bilen.

- Om bilen hade sålts från början av en BMW-återförsäljare i Sverige och det funnits full historik kring bilen så kanske det varit möjligt med en goodwillförfrågan, säger Michael De Geer, informationschef för BMW Sverige.

Om Lars-Åke Ahnstedt köpt bilen av en bilhandlare i Sverige hade han kunnat göra säljaren ansvarig för att krockkuddarna oväntat löste ut.

- Ett sådant fel ska man inte behöva räkna med som bilköpare, enligt konsumentköplagen. Men det gäller bara om man köpt bilen av en handlare, inte av privatpersoner, säger Peter Gustavsson, jurist på Konsumentverket.

Själv vet Lars-Åke Ahnstedt inte hur han ska hantera situationen.

- Jag kan ju inte skrota bilen, det är den för dyr för. Och några
40 000 kronor tänker jag inte lägga på att få den lagad. Jag får väl köra vidare utan krockkuddar, säger han besviket.

DISKUTERA: Bör Lars-Åke få ersättning? Eller har BMW rätt att inte ge någon goodwill?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2009-06-08 17:13
Kenny Andersson (ej verifierad)

Detta har inte mycket med att den är importerad att göra över huvud taget
Finns massor av mer eller mindre seriösa verkstäder i Sverige som lagar krockade svensksålda bilar
Det handlar om att en tidigare reparation "troligen" blivit dåligt genomförd alternativt ett kabelfel som kanske inte hade varit ens möjligt att se vid reparationen har påverkat det hela
Utan en riktig analys av orsaken kan INGEN just nu lastas för vad som hänt och med absolut säkerhet är det inte BMW:s fel i alla fall

#c • Uppdaterat: 2009-06-08 17:57
Roy (ej verifierad)

Jag instämmer med majoriteten härunder.
Det är bara för Lars-Åke att bita i det sura äpplet.
Det hade varit intressant med en felsökning, men det kommer ju inte att göras av kostnadsskäl.

#d • Uppdaterat: 2009-06-08 17:57
Roy (ej verifierad)

Jag instämmer med majoriteten härunder.
Det är bara för Lars-Åke att bita i det sura äpplet.
Det hade varit intressant med en felsökning, men det kommer ju inte att göras av kostnadsskäl.

#e • Uppdaterat: 2009-06-08 18:41
Gasar-Magnus (ej verifierad)

Usel aftonpress nivå att ViB ens tar upp ett sånt här fall..
Klart BMW inte ger nån goodwill på en gammal bil som rullar 17 000 mil med tveksam historik...
Huruvida bilen är privatimport eller ej spelar mindre roll, BMW tar goodwill även på "utländska bilar" med "fullgod historik", förmodar att L-Å var mer intresserad av priset än bilens historik när han köpte den...
T.ex ett M-test hade ju troligen redan innan köpet kunnat upplysa L-Å om att bilen troligen var krockad...

#f • Uppdaterat: 2009-06-08 19:07
BMW 750 (ej verifierad)

Varför skulle BMW ta i den här bilen? Vad exakt ger dom en anledning att göra det? Köp gärna importer men snälla, kolla upp mer än färgen på bilen!

#g • Uppdaterat: 2009-06-08 19:48
Johan (ej verifierad)

Re ANCAR: Jag har nyligen fått sk förlängd garanti (goodwill) av BMW för 60.000 kr. Bil köpt i Sverige av BMW och servad där. De kunde låtit mig ta det på motorförsäkringen men det gjorde de inte. Snyggt skött med fri lånebil och trevlig personal! Att VB tar upp detta ser jag som ytterst märkligt, som seriös och konsumentvänlig tidning borde de besitta kunskap för dylika ärenden (import). Sen har VB aldrig gillat BMW, det har man ju sett i deras sk tester.

#h • Uppdaterat: 2009-06-08 20:32
Hasso autopower.se (ej verifierad)

Jag har ett identiskt fall i England från en 530-2001 ägaren haft bilen i 4 år och den var fullservad med full historik där alla airbags löste ut när ägaren vred på tändningsnyckeln för att flytta bilen efter att hann tvättat den.
Runt 50.000 i rep, tyvärr vet jag inte hur det gick på slutet men BMW var kallsinninga likaså försäkringsbolaget och det har bättre extraförsäkringar i UK än vad vi har.
En BMW expert hade kallats in och de påstog att Bluetooth utrustning tex från GPS mm kan utlösa airbags, men det får man väl se som en undanflykt trots att det fanns en sådan utrustning i bilen, BMW monterat Bluetoothutrustning själva. Det varnades ju för mobiltelefoner för 15 år sedan också.
Jag vet också en person som körde genom en större vattensamling med en E39 där fick han en förvarning från Airbag systemet, innerbelysningen tändes och centrallåsen öppnades och tändes som det ska göra vid en krock.
Att sedan BMW skulle ha nån goodwill på en Italienimport som förmodligen även ofta har en justerad mätare är inte att förvänta.
mvh Hasso din BMW-doktor på nätet

#i • Uppdaterat: 2009-06-08 21:02
Mats (ej verifierad)

Jag har en "seriös" importbil och har fått goodwill reparationer från BMW. De gör ingen skillnad på import om historiken är ok.

#j • Uppdaterat: 2009-06-08 21:15
Michael (ej verifierad)

Pelle: Att man köper en bil i Tyskland innebär inte att det är större risk att milmätaren är skruvad än att köpa en bil i Sverige. I Sverige är det t.o.m tillåtet vilket det inte är i Tyskland.
De flesta "skruvningar" av milställningar på importerade bilar sker av själva personen som importerar bilen.

#k • Uppdaterat: 2009-06-08 22:00
Bo Johansson (ej verifierad)

Bosse
Tänk vilka nybilspriser vi skulle få om bilfabrikanterna skulle stå för repkostnaden på gamla bilar som gått 17 000 mil med obekant service-och krockhistoria. Ni gör helt rätt BMW! I tyskland utgår skrotningspremier för så gamla bilar!Dessutom skulle det inte vara ekonomiskt försvarbart att reparera en så gammal bil för 60 tkr!
Bosse

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.