Nästa artikel
Caught our strip show yet?
Ledare

Caught our strip show yet?

Publicerad 11 november 2011 (uppdaterad 11 november 2011)
"Få saker är så underhållande som att botanisera i gamla annonser, vilka många gånger åldras som de finaste av drycker."

Häromdagen hamnade jag i ett långt telefonsamtal med en läsare som ondgjorde sig över att det är allt svårare att hitta en bensinstation med tvättplats för de som vill gnida för hand.

Han menade uppgivet att dessa systematiskt ersätts av automattvättar där stressade bilister kan välja mellan fyra program döpta efter olika ädelmetaller. Det läsaren var inne på har till stor del att göra med vårt förändrade förhållande till bilen, om vilket vi var rörande överens.

En tämligen säker trendbarometer för allmänhetens syn på bilen är tillverkarnas egna reklamkampanjer. Få saker är så underhållande som att botanisera i gamla annonser, vilka många gånger åldras som de finaste av drycker. Den första att trycka en annons för att locka presumtiva bilköpare till avslut var företaget W.E. Roach Company. Året var 1900 och tidningen var Sunday Evening Post.

Under de följande tjugo åren fokuserades det en hel del på teknik och form. Målgruppen var uteslutande män. Under trettiotalet tog den ekonomiska biten överhanden, med stor sannolikhet på grund av oljekris och depression.

Stilen höll i sig ända in på femtiotalet då frihetsbudskapet löste av. Svart-vita bilder visade hela familjer på resande fot. I fonden syntes öde landskap och i det väl tilltagna lastutrymmet var det fullt. Tyskarna gick dock mot trenden med lanseringen av Folkvagnen, vilken i avsaknad av konkurrens tog hela världen med storm.

Och så här håller det på. Sextiotalet var muskelbilarnas och attitydens epok. ”Caught our strip show yet?” frågade Plymouth i en annons för råskinnet Hemi GTX. Att man syftade på dragstrip undgick inte någon då halva bilden var täckt av däckrök.

Till och med svenskarna stack ut hakan med Saab V4. I Amerika marknadsfördes bilen med sloganen ”The one in the middle isn’t affraid of the dark”; med bra ljus och framhjulsdrift tar du alla situationer med glans. V4:an flankerades av en Amazon och en Bubbla.

Ytterligare riktlinjer går att finna i vinnarna av ”Årets Bil”, där Vi Bilägare sitter i juryn. På tröskeln till det glassiga åttiotalet plockade exempelvis Porsche 928 hem titeln. Under nittiotalet blev bilarna mindre, där modeller som Nissan Micra, Renault Clio, Ford Focus och Toyota Yaris syns.

I dagsläget är det förbrukningsiffror som gäller. Enligt undersökningar gjorda av tillverkarna är det vad köpare tittar först på. Prestanda spelar små biroller i skuggan av miljö- och användarvänlighet. I ”Årets Bil” syns trenden i form av bland annat Toyota Prius (2005) och elbilen Nissan Leaf (2011).

Tillverkarna lägger mängder med miljoner på research i sin strävan att ge marknaden det den vill ha och vad som styr de övergripande trenderna är naturligtvis svårt att sia om, i alla fall om vi bortser från oljekriser och övergripande hot mot miljön, vilket kommer att dominera tavlorna framöver.

Men det finns uppstickare. En av dessa är Volvo, som vann pris för sin kampanj XC Travels där man fokuserar på sina livsstilsmodeller i Cross Country-serien. Konsumentverket var dock inte lika övertygade.

Nu kräver man svar från Volvo som man menar uppmanar till brott mot terrängkörningslagen.Helt klart är att vi befinner oss långt från sextiotalets marknadsföring av Plymouth Hemi GTX, en bil som troligtvis tvättades uteslutande för hand.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-11 15:01
Meganmannen

Volvoreklamen visar fantastiska bilder från de nordiska länderna. Lite synd att budskapet missuppfattats till någon uppmaning att köra bil i naturen.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-14 13:19
hultarn

Håller inte med Carle om trenderna.
På 70-talet vann Fiat 127 och 128, på 80-talet Fiat Uno och Opel Kadett, allihop ekonomiska bilar.
Nyligen vann Ford S-max och Opel Insignia, inte direkt bränslesnåla bilar...

Oljekriser har en mystisk påverkan på bilindustrin, se hur illa det gick på 70-talet. Sällan har bilarna varit så energi-ineffektiva! Luftpumpar och elände....
En 240 uppgavs ge 97 hk, vilka kändes som 75, men den drog 1,2 l/milen (minst), usch!

För övrigt handtvättar jag hellre en HemiGTX än en Prius... ;-)

#3 • Uppdaterat: 2011-11-15 09:09
Charles Ingvar Jönsson

Åter kan vi läsa om SAAB "svensk andrasortering av bilar" 50-,60-,70-tal och glädjas!? Här var det V4:an. Vad gjorde SAAB "svensk andrasortering av bilar"? Rätt! Man fokuserade med sina bilar på en livsstil, sålunda sysslande SAAB "svensk andrasortering av bilar" med livsstilsmodeller som visseligen inte fanns i vårt språk då, men nu används flitigt nu. Möjligt att det kan vara kul och drömma sig tillbaka i tiden, ondgöra sig över vad den nya tiden har i sitt sköte men trams att en tidning som Vi Bilägare skriver så mycket ..........

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.