Nästa artikel
Stor gasbil billigare än enkel småbil
Ledare

Stor gasbil billigare än enkel småbil

Publicerad 27 oktober 2011 (uppdaterad 27 oktober 2011)

Länge såg det ut som att det senaste numret av Vi Bilägare skulle innehålla en intervju med miljöminister Andreas Carlgren om hans och regeringens planer för miljöbilarna i Sverige. Artikeln var skriven, allt som fattades var några kompletterande bilder, datum för fotografering var bokat.

Då kommer nyheten om att den nye centerledaren Annie Lööf möblerar om i sitt lag och att en av de ministrar som lyfts bort är just Carlgren.

I det läget fanns det bara en sak att göra; kasta jobbet i papperskorgen och börja om. Mycket få vill läsa en nattstånden intervju om vad en just avgången minister planerade att göra veckan innan han fick foten...

Desto mer spännande blir det att höra vad efterträdaren på posten, Lena Ek, har att säga. Hon ska få chansen inom kort.

Ska jag gissa tror jag inte att vi ska förvänta oss några revolutionerande förändringar när det gäller vad regeringen vill med miljöbilarna. Av den lagda budgeten förstår man att det rabatterade förmånsvärdet blir kvar för gasbilar men försvinner för etanolbilar och elhybrider (läs nyhetsartikel här).

Därtill kommer en extra återbäring i form av en miljöbilspremie på 40 000 kr för den (privatperson såväl som företag) som köper en ny bil som släpper ut mindre än 50 g CO2/km. I alla fall för de kunder som hänger på låset och slår till tidigt. I potten finns totalt 200 miljoner premiekronor under tre år, vilket i klartext innebär att pengarna räcker till 5 000 elbilar och laddhybrider.

Även med det statliga bidraget kommer elbilarna att bli dyra, med prislappar från ca 350 000 kronor och uppåt. För knappt ett år sedan intervjuade jag dr Rudolf Krebs, chef för Volkswagens elbilsprogram.

Han sa då att Volkswagen arbetar för att få elbilstekniken lönsam utan statliga subventioner. Enligt studier som VW gjort accepterar kunden en merkostnad på ca 3 000 euro för elbilsteknilen jämfört med motsvarande dieseldrivna modell. Dessa ekonomiska ramar måste den nya tekniken klara för att vara intressant.

* * *

Det är naturligt att etanolbilarnas rabatt på förmånsvärdet nu försvinner. I dagsläget innebär det ingen kostnadsökning eller något omak att köra etanolbil. Därmed finns det heller ingen anledning att stödja dessa med skattepengar.

Men elhybrider är fortfarande dyra jämfört med motsvarande konventionellt drivna bil och att de förlorar sina subventioner har redan slagit hårt mot försäljningen. Efter att under många år varit en populär tjänstebil har Toyota Prius blivit iskall bland företagen.

Under september månad år 2008 låg Prius på 19:e plats i Bil Swedens lista över nyregistreringar. Två år senare hade Prius sjunkit till 38:e plats i listan. Men det stora raset kom först i år. Nu ligger Prius på 75:e plats i nyregistreringsstatistiken.

Gasbilarna kommer alltså även i fortsättningen att vara kraftigt gynnade på tjänstebilsmarknaden. Regeringen gör tydligen bedömningen att det fortfarande krävs en saftig morot för att få folk att stå ut med krånglet att köra gasbil men subventionernas storlek kan diskuteras.

I dag är det billigare för tjänstebilsföraren att köra en stor, bekväm och lyxig gasbil än att köra en vanlig, enkel småbil. Jag tror att många privatbilister som själva står för hela notan kan uppfatta det som orättvist.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-27 10:04
LC4ever

Nja, detta stämmer inte helt. Det beror helt på hur du betalar din tjänstebil.
Sker betalningen genom leasing och löneavdrag så blir det DYRARE med gasbil mot ex motsvarande diesel. Detta pga dyrare servicekostnader.
Sedan kan jag förstå varför man tar bort stödet till hybridbilar, de går ju fortfarande på bensin och det finns i dag bilar som enbart går på bensin som är snålare än tex en Prius. Finns tom hybrider som drar mer än 1l/mil, varför skall dessa subventioneras?

#2 • Uppdaterat: 2011-10-27 11:14
Mythbuster

Värt att veta är att 40% stödet tas bort helt den 31/12. Detta även för redan påbörjade leasingavtal. Det enda beslut som finns är att dessa bilar får betala som vanligt utan subvention från 1/1-14. Kan bli en otäck överraskning. V.B. borde kanske även se över bränslekostnaderna på gasbilar. Stämmer nämligen inte det som gasbolagen skriver (är inte billigare på gas än samma motor på bensin) i många fall.
Det vore tacksamt om staten kunde ge ett långsiktigt besked om hur skatter, avgifter och subventioner skall ske.

#3 • Uppdaterat: 2011-10-27 11:14
Danielsson

Hur mycket/lite skatt och moms är det egentligen på gas? Tycker priserna går upp hela tiden. Kvittar om det är helt skattefritt, fordonsgas kommer ta ut så mycket de bara kan ändå. Hämnar försäljningen av gasbilar privat då besperingen kontra investeringen tar lång tid att ta igen.

#4 • Uppdaterat: 2011-10-27 11:50
McTar

Gasen är idag dyrare per Nm3 (biogas) än bensinen per liter. Förbrukningen är motsvarande...

#5 • Uppdaterat: 2011-10-27 12:13
PREVIA

Signaturen LC4ever nämner att. "och det finns i dag bilar som enbart går på bensin som är snålare än tex en Prius."Jag hittar inte dom snålare bensinbilarna hos konsumentverkets nybilsguiden, mindre storbilsklass 1401-1600 kg med automatlåda som är snålare än tex Prius som förbrukar 3,8 liter/ 100km och har ett CO2 utläpp på 89 g / km.
http://www.konsumentverket.se/sv/bilar/Nybilsguiden/Nybilsguiden-Valj-bil/
Är det möjligen en mopedbil som är snålare, som den här som menas.
http://79.161.48.128/microcars/index.php/kjopes

#6 • Uppdaterat: 2011-10-27 12:27
Simon no1

@ LC4ever en hybrid släpper ut mindre avgaser eftersom den har hjälp från elmotorn så helt klart ger den mindre utsläpp vid verklig körning och borde fortfarande gynnas.....

#7 • Uppdaterat: 2011-10-27 13:12
LC4ever

@PREVIA
När jag menar bränsleförbrukning så menar jag verklig, ingen påhittad siffra.
Finns många SMÅBILAR som drar 0,5l/mil.
Det finns de tester som gjorts med Prius i verkligheten där den vid normal drift drar 0,7l/mil, och det är inte speciellt lågt.
Sedan, när blev Prius en bil i Storbilsklassen? LoL

#8 • Uppdaterat: 2011-10-27 14:25
saabnisse

McTar, var tankar du bensin för 11.75/liter idag?
http://www.fordonsgas.se/Svenska/Om_gas

#9 • Uppdaterat: 2011-10-27 14:52
Mythbuster

saabnisse. Tyvärr är fordonsgas kalkyl rent nonsens. Ex. drar en passat variant man 6,7 Nm3/100 km på certgas och 6,9 l bensin/100km. Fordonsgas kalkylerar att bilen drar 20% mindre på gas. Om detta var sant skulle passaten dra 5,5 Nm3/100 km vilket den dock inte är certifierad för. Det är tyvärr billigare att köra den bilen på bensin än gas enligt gällade certifieringar och priser.

#a • Uppdaterat: 2011-10-27 16:30
McTar

Tack Mythbuster. Jag behöver inte svara SaabNisse. Jag kör just Passat. Det är tyvärr sanningen att gasen är dyrare i verkligheten.
Gasen jag tankar är till 100% biogas och kostar nästan 14kr. Bensinen med rabatt 13kr. Jag väljer dock gasen i alla fall.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.