Nästa artikel
På vilken planet lever forskarna?
Ledare

På vilken planet lever forskarna?

Publicerad 26 september 2011 (uppdaterad 26 september 2011)
"Utspelets enda resultat var måhända att provocera igång en debatt, för att på fullaste allvar tro att detta är en realistisk lösning på en del av miljöproblemet är befängt."

Bilen har blivit en konsumtionspryl för njutning snarare än ett nödvändigt transportmedel. Detta hävdar fem ledande transportforskare på Svenska Dagbladets debattsida Brännpunkt.

I artikeln är det många kängor som delas ut. Den första riktas mot miljöminister Andreas Carlgren, som i sitt förslag på hur Sverige ska bli kvitt sitt beroende av fossila bränslen inte nämner transportsektorn. Forskarna hävdar att det i dagens samhälle – med ett enormt medialt utbud och allmänna kommunikationer – inte är hållbart att hävda att bilens roll liknar den som den en gång hade.

Nästa känga att delas ut genom undersökningen – som går under namnet Bisek (Bilens sociala och ekonomiska betydelse) – går inlindat till konsumenter som köper bilar med prestanda som överskrider behoven. Avslutar gör man med ett påhopp på representanter från  fordonsindustrin – som nyttjar konsumenten för ekonomisk vinning – samt motorjournalisterna, vilka målar upp en romantisk bild av bilen som en mental tvättstuga snarare än transportmedel.

De  ”alltför många bilresorna” bottnar enligt forskarna i ”att bilen är en konsumtionspryl som ger njutning”. Problemet föreslås lösas genom att konsumenten får betala fullt ut för sitt bilinnehav, helst redan vid inköpstillfället och sedan löpande under ägandets tid.

Pengarna som de fega politikerna inte håvar in via denna typ av beskattning – eftersom de är rädda för att tappa väljarstöd – föreslås gå till utbyggnad av allmänna kommunikationer med hög kvalitet, lägre tidsåtgång samt rättidighet.

Utspelets enda resultat var måhända att provocera igång en debatt, för att på fullaste allvar tro att detta är en realistisk lösning på en del av miljöproblemet är befängt.

I ett samhälle som till mångt och mycket bygger på tillgänglighet och förmåga att få ihop det berömda livspusslet är en väl fungerande mobilitet ett måste, inte bara ur ett rent medicinskt perspektiv utan även för välfärden i stort. Att hoppa på den grupp fordonsägare som i många fall leder den miljöfrämjande utvecklingen är fel.

I dagsläget finns det få områden där så många enskilda personer är så miljömedvetna som inom bilismen. Av de nya bilar som säljs i dagsläget blir motorerna mindre och mindre, samt fler och fler med effektiv dieseldrift. Detta trots att ägandekostnaderna många gånger är högre för de sistnämna.

Andra tecken som styrker samma påstående är att omsättningen av begagnade storbilar med törstga bensinmotorer minskar, vilket även avspeglat sig på begagnatpriserna. Trots detta blir bilarna stående utan ägare och att köra en törstig suv beskrivs allt som oftast som politiskt inkorrekt.

Av de dryga 4,3 miljoner personbilar som finns registrerade i Sverige vågar jag hävda att endast en mikroskopisk andel används till rekreation. De andra bilarna tjänstgör som nödvändiga pusselbitar i en många gånger överbelastad vardag. Att smeta på ytterligare avgifter för denna redan redigt belastade grupp kan få oanade konsekvenser.

Att sedan, som artikelförfattarna ser som en del av lösningen, uppmana bilägarna och deras familjer att flytta till mer strategiska platser – där beroendet av bil är mindre – får mig att fundera kring vilken planet dessa fem ledande forskare egentligen befinner sig på.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-26 10:08
Raymond K (ej verifierad)

De stora kostnaderna ett bilägande medför idag ger inte så stor njutning faktiskt. Nöjes eller njutningsresorna med bil blir allt färre med dagens bensinpriser och om man vill att bilisterna skall köra mindre får man bygga ut kollektivtrafiken i Sverige, den är idag inte tillräckligt bra för att man skall välja bort bilen.
Sen undrar jag var politikerna skall ta alla sköna skattepengar dom får in från bilägarna om bilägandet minskar?
Skall man sen tvinga alla i Sverige att flytta till Stockholm, Göteborg och Malmö så blir det ett väldigt konstigt land.
Transportforskarna borde byta yrke eftersom dom tycks inte ha en aning om hur det ser ut i detta landet.
Dom tycks leva uppe i det blå där fluffiga moln kan transportera dom till arbetsplatsen.

#2 • Uppdaterat: 2011-09-26 11:13
Pulu (ej verifierad)

Tar för givet att ingen av dem äger bil själv!
Om de mot all förmodan innehar bil och körkort så borde bilen tvångssäljas och körkortet dras in direkt.
Så att de kan prova på att leva som de lär!

Sedan kan man ta deras forskarpengar och dela ut till de forskare som är seriösa och försöker hitta realistiska lösningar på problemen.. och inte bara vill skapa sig ett namn via media när anslaget börjar ta slut...

#3 • Uppdaterat: 2011-09-26 12:49
FLAC

Själva bor de förmodligen på bekvämt gångavstånd till det universitet där de på skattebetalarnas bekostnad sitter och flummar fram konstiga idéer för att hålla igång anslagen.... i dessa kretsar är det dessutom mer eller mindre ett krav att inte klara av att passa tider så det problemet finns inte för dessa "forskare".

#4 • Uppdaterat: 2011-09-26 15:23
Erik Rönnblom

Problemet med dagens forskare är också att många av dem över huvud taget aldrig lämnat skolan. När vi andra började söka jobb ute i verkligheten, forsatte somliga nöta byxbaken fast nu bakom katedern. Risken är uppenbar att man förlorar sig i teoretiska modeller och är omedveten om hur andra människor sliter och gnor och försöker få tiden att räcka till för jobb, barn och fritid. Vägen till skolan är densamma och livet fortsätter i samma lugna, trygga lunk. Tänk om alla chaufförer gick i strejk en dag! Då skulle skolbussen bli stående, ingen bulla till morgonfikat
och det skulle börja lukta illa från soptunnorna invid skolgården. Fortsätt för all del drömma! Men håll kvar drömmarna inom skolans väggar. Dra inte in oss som betalar era löner i era romantiska griller.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-26 16:08
N-iklas

Ni flyr från verkligheten.
Ni påstår att det bara finns stackars arbetande föräldrar som hämtar barn på dagis i sin vanliga familjebil…

DET är garanterat INTE den bilden som provocerar fram dessa kritiska forskares idéer.
Utan en helt annan bild vars existens ni tydligen inte vill se.

Varje kväll på TV kan man få se tre eller fyra Lamborghini testas och höra journalister oja sig över att en viss bil bara gör ynkliga 320 km/t…
Eller se en radda lyxbilar som kostar 2 miljoner där någon klagar över att man måste fälla ner solskydden för hand…
DÄR har ni orsaken till dessa forskares påfund.

Denna typen av debattinlägg och rapporter bemöts från bilvärlden alltid på samma sätt:
Med massor av kritik och totalt avvisande.

Hur effektivt och militärstrategiskt intelligent är det agerandet?

Detta är ett maktspel där den vinner som är slugast och mest förslagen.
Att skrika ut sina förutsägbara synpunkter som är identiska med de man uttryckt under de senaste 30 åren i samtliga liknande fall och i övrigt vägra att vidtaga några som helst åtgärder, är knappast vare sig slugt eller förslaget och strategin, den existerar inte alls.

Ni vill inte se faktum, ni saknar förmåga att se saken ur motståndarnas synvinkel och klarar därför inte att vidtaga effektiva motdrag som hindrar dem från att genomdriva sina planer.

Ni vill inte se att marknaden i dag översvämmas av totalt onödiga och meningslösa superlyxbilar och superprestandabilar vars enda syfte är att slå nya varvtider på Nürburgring och fungera som rullande reklampelare för varumärket.
Något praktiskt behov av dessa bilar existera inte.

Men ni vägrar att sluta upp med att hylla dem därför att ni är beroende av dem som en drog.
Ni är missbrukare med ett tungt drogberoende i form av drömmar och fantasier om meningslösa bilar.

Och ni bryr er inte om hur destruktivt ert missbruk riskerar att bli för er omgivning precis som rökare som struntar i den skada de orsakar andra genom passivt rökande.

Den skada ni orsakar genom att inte nöja er med att drömma om normalstora och rimliga bilar med 350 hk utan istället pressar på för att få allt fler mastodontbilar med 500 – 700 hk eller fler, är att debattörer och forskare och politiker tycker att bilen blivit en onödig leksak och därför skall sättas åt.

Och detta drabbar alla andra som inte kör en Audi med 689 hk.
Den som är så rik kan alltid köra sin lyxbåt eller köpa en helikopter istället att leka med, men hur går det för alla andra om bilen ”får vad den förtjänar”?

Om ni inte är villiga att frivilligt avstå det ni inte behöver så kommer makten en dag att gör det som värre är och ta bort allt…

Det har hänt förr och kommer att hända igen, om inte åtgärder vidtages för att hindra det.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-26 16:19
FLAC

N-iklas: har du rökt på? Det är väl inte så att världen "översvämmas" av supersport-/ultralyxbilar, det fattar nog till och med dessa personer... De vill införa straffavgifter på ALLA bilar för alla ägare. sluta mässa som en frikyrkopastor...

#7 • Uppdaterat: 2011-09-26 16:32
N-iklas

Det handlar om psykologi.

Lyx och prestandabilarna skapar ett intryck som påverkar uppkomsten av idéer, bilder och åsikter som generaliseras och överdrivs på ett totalt missvisande sätt.

Det är det INTRYCK som ges av bilmarknaden det handlar om, inte hur det faktiskt i verkligheten ser ut.

Och för vissa – tydligen – forskare blir intrycket detta, och det är det man måste förhålla sig till och inte sticka huvudet i sanden och skylla ifrån sig bara för att det känns obehagligt att ta i ämnet.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-26 16:45
Raymond K (ej verifierad)

Dessa sport och lyxbilar är det bara en del som har råd med. Den stora massan kanske tittar på Tv och tycker det är kul att se motorjournalister testa supersportvagnar men man kommer troligen att att kunna köpa någon supersportvagn så man får njuta av det lilla som visas i motorprogram på tv.
Vi kör inte alla runt med V10 motorer och 700 hästar i våra bilar.
De som verkligen har råd med dessa supersportbilar får betala en bra slant i underhåll och försäkringar och skatter, jag tror inte det är gratis att äga dessa.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-26 22:50
saabnisse

Det verkar som om forskningsanslagen är lite för feta eller kanske lite fel fördelade.

#a • Uppdaterat: 2011-09-27 12:20
N-iklas

Personligen är jag inte engagerad i den här frågan och normalt skulle jag släppa ämnet, men efter lite funderande vill jag göra ett sista försök att få er att förstå.
Eftersom detta är allvarligare än ni förstår, det kanske dröjer 10 år innan det blir någon som lyssnar på de här forskarna, men den dagen kommer.
Speciellt om ni nonchalerar risken.

Om man tycker att bilen blivit en ren nöjespryl och konsumtionsartikel utan större praktisk funktion, en leksak helt enkelt.

HUR kan man då ha fått den iden?
Hur och varför skulle någon kunna få det intrycket?
Vad kan det vara för orsak som ligger bakom det här?

Ni säger att det beror på att forskarna är korkade träskallar och därmed anser ni saken klar och frågan besvarad.

Men ert svar är inget svar, det är en ren känsloreaktion utan minsta försök att hitta ett sannolikt rätt svar.

Alla era åsikter och svar utgår från ER synvinkel, ERT sätt att tänka, ERT sätt att se, ERA åsikter, men är det ni som kommit på den här idén?

Nej, alltså måste den som tycker det här se saken på ett helt annat sätt än ni gör och det är orsaken till detta andra synsätt som måste sökas och finnas och att bara säga att det beror på idioti är ett underkänt svar.

Jag hävdar att det är det enormt storstilade och extremt uppblåsta hyllandet av sport, lyx och prestanda bilar i media som är orsaken i kombination med att dessa bilar ökat betydligt i trafiken de senaste 5-6 åren.

Vilka bilar är det bilprogrammen på TV kör mest? Vilka bilar är det de vrålar och skriker över och som ges största möjliga uppmärksamhet?

Det är genomgående i 8 fall av 10 superbilar, tyngdpunkter ligger helt på dessa superbilar.

Likadant är det med övriga bilprogram på TV.
ALLA lägger tyngdpunkten på superlyx, supersport eller klassiska bilar som ägs och körs för nöjes skull!

OM någon mer normal bil är med ibland så är det närmast en kuriositet och även den måste vara väldigt speciell och udda för att få vara med, KUL med andra ord.

Dessa bilprogram är ren underhållning, de har ingen likhet med gamla Trafikmagasinet.

Själv bor jag i en kommun där var femte invånare är miljonär, från 1980 till år 2000 såg jag TVÅ Lamborghini, i sommar har jag sett TRE, på bara tre månader…
Därtill fyra Ferrari, sex Jaguar, fyra BMW 6-serien, hinkvis med X6, 10-15 stycken…
Två Bentley av senaste modell och Mercedes, BMW:s övriga modeller och Audi, deras supermodeller är så vanliga här att det inte ens är någon ide att räkna dem, man ser runt 10 stycken varje dag.
På 1980-talet såg man på sin höjd tre eller fyra av dessa bilar på ett helt år.

Så var kan dessa forskare ha fått intrycket att bilen är en nöjespryl?
I sin sjuka fantasi menar ni…

Inte av det faktum att samtliga medier varje dag har vrålande journalister som får orgasm i parti och minut över Pagani Zonda med 750 hk och Lamborghini och Bentley och hånar och gör narr av vanliga bilar som inte presterar toppresultat på tävlingsbanan?

Naturligtvis kan det inte vara därifrån de fått iden, nej självklart inte.
Att man hela tiden ser människor som marknadsför bilen som en leksak kan ju aldrig i livet få någon att tro att bilen blivit en leksak, nej hur skulle man kunna komma på en så befängd idé…

Jag menar att det är konsumenternas sug efter att bilmedia ska leverera superbilar och superlyx i stor mängd och hylla dessa med jätterubriker i kombination med att dessa bilar faktisk ÄR vanligare i trafiken som gett dessa forskare en tokig upplevelse.

SOM skapat den MISSVISANDE och SNEDVRIDNA bilden av att bilen är en nöjespryl.

Ni berättar fantasier så bra och verklighetstroget att ni lurat dessa forskare att tro att bilden är sann.

Och det är väldigt viktigt att ni är medvetna om vilka följder era fantasier kan få om någon makthavare plötsligt skulle vara dum nog att tro att sagan är sann.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.