Bild
Nästa artikel

Tidigare vattenplaning med slitna däck

Nyheter

Mönsterdjupet avgör hur säkert du tar dig fram på sommarens våta vägbanor.

Däcktillverkaren Nokian Tyres har gjort tester som visar att en bil med däck som har mindre än 1,6 millimeters mönsterdjup börjar vattenplana vid en hastighet på 76 kilometer i timmen. Detta om den körs i en kurva med 5 millimeter vatten på vägen. Med nya däck och samma yttre förhållanden börjar vattenplaningen först när bilen körs i 96 kilometer i timmen.  
– Slitna däck är en av de största säkerhetsriskerna i trafiken på sommaren. På våt asfalt kollapsar greppet för slitna däck, vilket är en stor säkerhetsrisk speciellt vid extrema situationer, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres.

Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men Nokian Tyres rekommenderar minst fyra millimeter. Andra tips för att hålla sommardäcken i bästa skick är att se över så att de inte har några skärskador. De bör heller inte vara äldre än maximalt 10 år och tillverkningsåret finns på sidan av däcket. 

Det gäller också att ha koll på däckslitaget. Om det ser ojämt ut kan det vara ett tecken på fel lufttryck, fel hjulinställning eller slitna stötdämpare. Det rekommenderas även att bilägare skiftar plats på däcken då de som driver slits mer än de frirullande. 
– Det lönar sig att byta framdäcken bak och tvärtom efter cirka 800 mils körning eller när skillnaden i mönsterdjupet är över två millimeter mellan fram- och bakdäcken. Genom att regelbundet skifta däcken kan de användas längre. Däckslitaget påverkas även mycket av ditt körsätt. Häftiga accelerationer och inbromsningar sliter däck betydligt mer än ett lugnt körsätt, säger Emil Sundholm.


Diskutera: Vad är dina bästa tips för att hålla sommardäcken i bra skick?
 
Håll koll på dina sommardäck
  • Kontrollera mönsterdjupet. Däcken ska ha ett mönsterdjup på minst fyra millimeter. Därefter ökar risken för vattenplaning. På Nokian Tyres sommardäck finns en slitagevarnare som med tydliga siffror visar det återstående mönsterdjupet.
  • Kontrollera däcksidorna och slitbanan. Kontrollera regelbundet att det inte finns skärskador eller onormala utbuktningar på däcksidorna och på slitbanan. De kan påverka däckets hållbarhet.
  • Kontrollera huvudspåren. Större stenar i huvudspåren kan tryckas in i däcket och skada däcket. Stenar kan tas bort med hjälp av en skruvmejsel.
  • Kontrollera slitaget. Ojämnt slitage eller onormalt snabbt slitage kan betyda fel på hjulinställningen. Ojämnt slitage försämrar körsäkerheten och försämrar även körkomforten. Hjulinställningen ska göras hos en däck- eller bilverkstad.
  • Skifta däck regelbundet. Skifta däcken efter cirka 800 mils körning eller när skillnaden i mönsterdjupet mellan fram- och bakdäck är större än två millimeter. Drivdäck slits snabbare än frirullande däck.
  • Kontrollera hur gamla däcken är. Däcken ska inte vara äldre än tio år gamla. Däckets tillverkningsår och -vecka anges på däcksidan. De två första siffrorna visar tillverkningsveckan och de två andra tillverkningsåret. Exempelvis sifferserien 1617 betyder att däcket tillverkades vecka 16 år 2017.
  • Kontrollera lufttrycket var tredje vecka. Rätt lufttryck ger goda köregenskaper och förkortar bromssträckan. För lågt lufttryck blir kännbart även i plånboken då däckslitaget och bränsleförbrukningen ökar.

Källa: Nokian Tyres.
 

Kommentarer

#1
2018-04-24 13:44

Är det här en nyhet? Hör det inte till körkortet att veta såna här saker?

#2
2018-04-24 13:45

Va?? är detta verkligen sant?

#3
2018-04-24 13:54

Hade jag aldrig kunnat räkna ut själv

#4
2018-04-24 14:05

Mest förvånad över att det inte var större skillnad faktiskt.

#5
2018-04-24 14:07

Bästa sättet är att inte köra alls.

#6
2018-04-24 14:11

Det här är ingen nyhet, det är marknadsföring. Ett ”test” utfört av en däcktillverkare som har som mål att sälja så många däck som möjligt...

#7
2018-04-24 14:21

Nokian Tyres rekommenderar minst fyra millimeter. Aldrig att jag byter sommardäck vid fyra millimeter.

#8
2018-04-24 14:32

Jag tycker att VTI borde göra en undersökning i ämnet.

De har ju tidigare kommit med chockerande avslöjanden, som t.ex. att sliten vindruta försämrar sikten , att de som kör MC med varselväst syns bättre, att slitna däck är sämre än nya, och vad blir det härnäst?
Att det om det regnar blir det blött..?

#9
2018-04-24 14:33

Verkar vara en god idé att köpa nya däck 2 gånger om året.

#10
2018-04-24 16:11

Säger som kallandes - var det inte större skillnad... Frågan är vad skillnaden varit med runt 2,5 mm mönsterdjup vilket antagligen är ett vanligt mönsterdjup för många när dom byter till nytt.

#11
2018-04-24 17:38

Jag byter min däck vid 200mil , lästa nånstans att det va det som Michelin rekommendera för att inte få vattenplaning.
Så jag blir lite förvånad att Nokian rekommenderar vid 4mm kvar............ELLER INTE!!!
Men om dom sänker priserna på sina däck till 150kr/st , ja då kan ju vi vanliga människor också ha råd att byta så ofta.

#12
2018-04-24 17:58

Man hänger fortfarande långt efter dom som lärt av sina läxor och forskat med statistik samlad av olyckor orsakad av vattenplaning,sladdar,förlängd bromslängd osv.där är minimum 3 mm.
Man lär så länge man lever och "vissa" lär alldrig.
När 1,5 mm betyder 50% sjans högre så borde man tro att det var viktigt?
Liv är inte mycket värd i Sverige tyvärr.

#13
2018-04-24 23:56

Liv inte mycket värt i Sverige? Ett mer trygghetssökande folk än svenskar får man väl ändå leta efter? Vi är och filar på varje detalj anser jag oavsett om det är bilar, arbetsmiljö, i hemmet eller på ungarnas lekplatser mm. Strävan att bygga bort och förebygga risker intill... Ibland, eller snarare rätt ofta, får det mig att tro att svenskar, överlag, är så inne i sin trygghetsbubbla så att när vi står inför en obekant risk/situation så kliver vi rakt ut lyckligt ovetandes och det går då åt skogen. Sen skyller man på något eller någon annan. Staten/kommunen/sjukvården/chefen/däcken/regnet/solen blablabla. Var ligger individens ansvar? Avslutningsvis. Jag kör fortsättningsvis lätt mina däck ned till 2mm och jag leker inte F1 på regnblöta sommarvägar. Ja jag tänker med plånboken och även miljön så jg kör gärna slut på min miljöovänliga oljebrännare innan jag byter ut den mot något "miljövänligt". Hysteriskt.

#14
2018-04-25 14:59

Är inte det att slå in öppna dörrar?
Att slitna däck är sämre, är ju allt annat än nyheter.

#15
2018-04-26 13:11

erikivan, det kan ju finnas de som tror att slitna däck är bättre än nya däck men de kan inte vara många.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.