Bild
Nästa artikel

Mercedes sägs ha fuskat med utsläpp

Nyheter

Ännu en dieselskandal kan vara under uppsegling. Tysk tidning säger sig ha bevis att biltillverkare sålt över en miljon bilar med för höga utsläppsnivåer.

Åklagare undersöker om Mercedes-Benz moderbolag Daimler har använt sig av illegal mjukvara i biltillverkningen i syfte att kringgå utsläppstester i drygt en miljon dieselfordon tillverkade mellan 2008 till 2016. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters som hänvisar till Süddeutsche Zeitung.

Den tyska tidningen säger sig ha kommit över en husrannsakningsorder utfärdad av en domstol i Stuttgart. I maj månad genomförde polisen en razzia mot Daimlers kontor i Tyskland. Motorerna det rör sig om har enligt Süddeutsche Zeitung beteckningen OM642 och OM651.

Daimler bekräftar för nyhetsbyrån Bloomberg att de igår kallades till en utfrågning av en myndighetskomitté i Tyskland för att bringa klarhet i anklagelserna om för höga utsläpp från dieselbilar.
 
Diskutera: Tror du att Daimler har fuskat med dieselutsläppen?
 

Kommentarer

#1
2017-07-14 11:42

Men nej....vilken skräll - NOT.
Ska vi slå vad om vilka som levererade insprutningen med motorstyrning till dessa motorer? En vild gissning....BOSCH!!

#2
2017-07-14 11:49

Dags att lägga ner diesel nu va?

#3
2017-07-14 12:12

Det är inget problem med diesel (ifall vi diskuterar NOx utsläpp), problemet är oärliga människor. Tycker det är helt onödigt att spekulera i det här ämnet före man har den slutliga raporten i hand. Det man borde göra är att se över hela produktionscykeln och kontrollera även elbilsproduktionen. Det finns ingen produktion som är ekologiskt ifall man sätter kraven till tillräckligt strama.

Har dom klarat av den nuvarande testcykeln så är dom ju "rena" och inget snack om saken. I framtiden får vi den nya cykeln i bruka som kräver andra saker. Det var ju en helt annan sak i USA där kraven redan var andra, det här glömmer folk så lätt. I Europa så spyr såklart bensinare och dieslar mera partiklar och gifter än vad som man fantiserar sej genoma att ha en idiotisk testcykel i bruk.

#4
2017-07-14 12:09

Någon förvånad längre

#5
2017-07-14 12:29

Fusket var mer eller mindre tvunget, bilarna blev för tunga till slut. Jämför en 10-15 år gammal Mercedes mot en ny idag, tittar på vad den väger... oftast väger den nya flera hundra kilo mer. Det finns Mercedes kombi bilar idag som väger över 2000 kg. Sedan undrar jag vad som hänt om man ställt bilarna på vågen och kontrollerats deras "verkliga" vikt, inte helt osannolikt så att man även fuskat med invägningen. Ford fick väl bannor för just detta, att bilens uppgivna vikt inte alls stämde om jag inte minns fel? Gamla bilar ser oftast också mer slimmade och smäckra ut i förhållande till dagens modeller, där man vill ge sken av styrka och kraft.

#6
2017-07-14 12:39

Jag minns i alla fall att i slutet av 80-talet så fanns Mercedes 190E, en 4,55 meter lång sedanmodell som vägde in på ca 1250 kg. Kolla in en ny Mercedes idag, med ungefär samma längd och typ av modell. Skulle gissa att vi ligger runt 1500-1600 kg på en sådan bil idag.

#7
2017-07-14 14:07

@Styggavargen
Är du medveten om att även detta "fusk" innefattar de minsta dieselmotorerna som sitter i små bilar som Polo?
Fusket handlar mer om att skapa körglada bilar som drar lite bränsle och ett val mellan att spy ut NOx eller CO2 än om vikt.

Idag är en c-klass LÄNGRE och bredare än 80 talets e-klass och väger ca 100-150 kilo mer. Den släpper sannolikt ut bra mkt mindre skit, är säkrare och innehåller väldigt mkt mer utrustning än 80 tals bilen, den finns dessutom som hybrid.

#8
2017-07-14 14:26

Och Polo väger idag som en stor E190... ser du sambanden?. Å andra sidan var röken helt svart på 80-talet ifrån diesel bilarna, då kunde man med blotta ögat konstatera att det inte var speciellt bra för miljön. Diesel är traktor/lastbils bränsle, och borde inte alls användas i vanliga bilar enligt mig åsikt. Bensin är inte mycket bättre, utan vi måste se till att hitta andra energikällor som är snälla mot miljön. Vidare måste vi sluta upp att bygga 2 tons bilar... bilarna måste bli lättare igen.

#9
2017-07-14 14:36

Problemet med för tunga bilar ligger i säkerhetstänkandet som blivit allt för dominerande och det ekologiska har därför fått stiga till sidan. Volvo är kanske den största "skyldiga" till denna "idiotism"? Folk vill leva i all evighet men vi alla vet vad det skulle innebära...

Benny har fel, NOx kan redan idag skötas tillräckligt billigt och utan att motorn blir tråkig. Det är endast frågan om girighet från tillverkarnas sida. Kapitalsimen styr tyvärr allt för ofta utveckligen åt fel håll och är den som gör att utveckligen inte går framåt (då man inte tillåter den). Ni får gärna ha annan åsikt. :)

#10
2017-07-14 14:41

Nej, jag ser faktiskt inget samband. Vi pratar om 30 år gamla fordon och det är mkt som hänt på dessa 30 år.
En Polo drar med en liknande vikt 1/3 del av bränslet en e-klass drog, är säkrare, bättre mot miljön och innehåller en mängd mer komfort och säkerhetsdetaljer.
Men visst, vi kan ta en bil där dom jobbat väldigt hårt på att banta vikt med kolfiber osv. BMW i3.
Den väger i sin lättaste version, utan REX ca 1200 kilo.
Den är då lika lång som en Polo 2016 och väger ungefär lika mkt.

Det går inte att trolla, ska vi bygga säkra bilar med de krav vi har på säkerhet och komfort så kommer det med en kostnad, en del av den kostnaden är tyngre bilar än på 80 talet.

#11
2017-07-14 14:46

@Peugo
Jag pratade om fusket som pågått på gårdagens motorer innan Euro6 och AddBlue. Där handlade det ju om just det jag skrev, mer NOx eller mer CO2 och är en kommentar på att StyggaVargen säger att fusket "var tvunget p.g.a. vikt"

När nu "fixen" som VW släppt är ute på marknaden så har ju några av motorerna (Euro5, finns ju en del olika typer med olika lösningar) börjat dra mer bränsle och blivit tråkigare då vridmomentkurvan justerats för att klara avgaskraven.

#12
2017-07-14 18:11

Såg man en Polo diesel på 80-talet hade man nog sniffat för mycket.

#13
2017-07-14 19:14

Ja, mycket gallimatias ska man läsa innan ögonen ramlar av. Här kommer påståenden som i min värld är - avstår att skriva ut det. Vi ska köra omkring i bilar som inte är säkra för att de som är säkra är för tunga - och man refererar till bilar från slutet av 80-talet. Folk dog som flugor i dessa! Sen kommer påstående om att kapitalismen gör att utvecklingen går åt fel håll och inte framåt. Inte visste jag att den skribenten var kommunist.... Men visst, alla är fria att tycka vad man vill.

#14
2017-07-14 19:18

Till styggavargen vill jag ställa en enkel fråga. Jag har en sommarbil, den har mycket lägre luftmotstånd än din Octavia och väger ca 1.400 kg. Den är lägre än din bil (vilket verkar vara något du hänger upp dig på). Är detta något som du kan tycka vara OK? Bilen är ju i dessa avseenden bättre än din?

#15
2017-07-14 19:39

Allt är politiker gardets skuld. Lyssna på dem för tusan.. de lierar sig med trendsetters som matat dem via lobbyism...därefter går dom ut till seriösa aktörer o kräver UFO prylar som någon kverulant fått sig given igenom nyttjandet av kemiska substanser eller än värre en defekt i hjärnkontoret.
Kraven som åläggs och den för folken överkomliga prissättning som också är ett krav dem går inte ihop sig!
Visst för tusan allt är nästan möjligt om pengarna finns, vi kan alla få flyga till månen om vi kan betala för detta.

#16
2017-07-14 20:34

Att Mercedes har haft på tok för höga utsläpp, speciellt av NOX har varit känt i över ett år, men det har bara varit VW's utsläpp som varit intressanta för biljournalister. Får se när Renault blir intressant också, De sitter i samma båt, men varit ointressanta för pressen.

#17
2017-07-14 21:27

Måste hålla med Audi A5 SB här...

Tycker ni viktbelackare verkligen att utvecklingen gått bakåt då färre människor dör i trafiken nu än på åttiotalet pga att bilarna blivit tyngre?

Förstår ni inte att säkerhet väger, eller trollar ni...?

Jämför med en cykelhjälm i frigolit från åttiotalet, väger absolut ingenting, skyddar heller absolut ingenting...

Sen angående artikeln i fråga, har MB fuskat så sätt åt dem...

#18
2017-07-14 22:26

Det stora problemen som genererar utsläpp är ju att en person på 80 kg ska dra med sej 1,5 ton skrot för att förflytta sej från plats A till B.

#19
2017-07-15 15:04

Audi A5, jag är emot bilar som tex XC60. Otroligt tung för sin storlek och luftmotståndet är högre än vanliga bilar. Om alla börjar bygga tyngre bilar för att säkerheten skall upprätthållas tror jag vi är snett på det. Detta har redan hänt i USA, och kommer att hända här mer. Förr var medelvikt ca 1500 kg i Sverige, men kommer snabbt att bli 2000 kg. Vad uppnår vi med detta? Förutom mer utsläpp!?

#20
2017-07-15 15:27

Du får vara emot precis allting för egen del Stygga men med dagens krav på komfort och säkerhet, för de av oss som vill ha det så blir det nog några extra kilon (beroende på vad man jämför med).
Du skriver "om alla börjar bygga tyngre bilar" .. faktum är att huvudaktörerna bygger allt lättare bilar, stora som små.
Själv kör du tydligen en Oktavia .. och det är då verkligen inte den optimala miljöbilen för att transportera dig?
Nu är vi en del, ganska många faktiskt, som gillar bilar (bland mycket annat) och då väljer vi bil lite mera aktivt. Skulle man enbart se till miljö ska man inte äga eller köra motordrivet alls.
Vet du att många människor bor i väldigt stora och alltid uppvärmda hus, en hel del har till och med en uppvärmd sommarstuga att besöka varannan helg? Vet du att de flesta äter kött varje dag? Vet du att sanslöst många använder ström bara för att sitta vid en dator och göra sig till någon sorts fånig domedagsprofet?
.
Min Q7 drar 0,7 (o rymmer 7 o drar över 3 ton) ... Inte för att jag bryr mig speciellt, men man är ju bekväm .. Jag kommer löjligt långt på en tank.

#22
2017-07-15 19:15

+1 AL. F.ö. är det ju intressant att styggavargen hängt upp sig på 1.500 kg. Varför just vikt därikring? Jo för att hans eget bilval ligger där. Det finns bilar som fyller styggavargens behov och väger mycket mindre - exempelvis Fabia. Men valde han en sådan? Nope. Så AL:s analys blir rejält pricksäker. Fick för övrigt inget svar på min fråga om min sommarbil. Så jag upprepar den.

#24
2017-07-15 19:24

Japp, så är det.

#25
2017-07-16 12:09

Vikten på bilar är helt klart en del i utsläppen.
Det är - som styggavargen säger - rätt mycket tyngre bilar idag än på 80-talet. Å andra sidan är bilarna större idag. En Polo är större än en Golf MK2. En C-klass är större än en gammal E-klass. Och så vidare.
Samtidigt är moderna bilar både snålare och renare än ovan nämnda gamla bilar. Mycket renare, till och med.
Jag har alltid ifrågasatt att så många bilar helt plötsligt blev "miljövänliga" vid tiden runt finanskrisen. Plötsligt drog en Volvo, Mercedes, Volkswagen etcetera mycket mindre än bara något år tidigare. Med samma grundmotorer - man gjorde bara om styrningen och annat småplock. Vad hade hänt? Inte mycket, skulle det visa sig. Förutom att biltesterna uppvisade en brant kurva i skillnad mellan verklig och angiven förbrukning.
Samtidigt går det inte komma undan att många bilar idag är snåla i verkliga livet, jämfört med för 10-15 år sedan.
Och det går inte att komma undan att alla biltillverkare släpper ut det där udda exemplaret som faktiskt uppvisar en verklig förbrukning nära angiven. Min Mercedes från 2013 är en sådan. Har påtalat problemet hos verkstaden - att det är enda bilen jag haft i mitt liv som drar ungefär lika mycket i verkligheten som på papperet. De säger att det måste vara en miss från fabriken. Det beror definitivt inte på att jag kör snällt. Ok... om jag ligger och gasar på rejält drar den mer på landsväg i verkliga livet, jämfört med instruktionsboken. Men om jag håller mig till hastighetsgränsen ligger den ungefär rätt. Peppar peppar....

#26
2017-07-16 13:32

Det enda riktigt viktiga här är att Mercedesägaren INTE accepterar "justeringen" tills dess Mercedes lagt fram odiskutabel fakta (från oberoende 3:e-parter) om att NOLL påverkan sker. Det vore otroligt dumt att repetera VW's fulspel kring deras "åtgärd", dvs de låter bilägarna ta hela smällen och stå där med en påverkad bil.

#27
2017-07-16 13:38

Finns det någon med vanligt logiskt tänkande som på riktigt tror att en justering inte påverkar?
Hade det varit så att justeringen inte påverkar så hade ju detta fusket inte behövts.

Visst, det kan ju vara så att vi fått ny teknik som möjliggör att vi kan konvertera gamla motorer så dom släpper ut så mkt som dom deklarerats göra, men jag tror inte det.

#28
2017-07-16 19:26

Eftersom det ens inte är fastlagt att MB har manipulerat med mjukvaran, så framstår LeifV:s kommentar som helt tokig. Men agendan är välkänd - finns på andra forum med samma signatur. Och vad jag läst mig till i ViB:s test, så blev bilarna inte sämre efter uppdatering. Just ViB tog väl analyserna till en helt annan nivå än andra biltidningar. 1,6 TDI fick ju t.o.m. bättre prestanda.

#29
2017-07-16 21:16

A.L med flera, det är inte enbart vikten som jag hänger upp mig på. Faktum är att bilarna måste många gånger ha fyrhjulsdrift och med SUV karossen så drar det iväg ytterligare i utsläpp. När varje SUV jämfört med samma storlek på bil (och lastförmåga) släpper ut 30-60% mer så ökar utsläppen enormt mycket. Skulle vi inte minska utsläppen? Nu kör vi istället diesel bilar som drar 0,6 liter/mil och tycker det är normalt? Men hade bilen haft bensin motor så hade den förbrukat 0,8 liter/mil, det tycker nog alla det är lite väl mycket för en ny bil idag? Men om det är diesel och den drar 0,6 liter/mil så är det OK? Alla är i princip lurade, och sedan undrar alla varför bilen drar mer i verkligheten än uppgiven förbrukning? Det går ju att se på bilen hur mycket den drar, titta på en XC60 eller liknande... en stor KLUMP och oerhört ineffektiv. Jag säger inte att jag har svaren på allas allt högre hunger på komfort och bekvämligheter, men måste inte miljön gå först? Först den dagen ni inte kan dricka rent vatten och måste flytta pga klimatet så kommer ni kanske att vakna upp? Denna trenden förstör så mycket, och drar med sig alla andra. Vem vill sitta i en osäker bil? Vem skall ta smällen? Min nästa bil blir en så tung bil jag kan hitta om folket skall åka runt med dessa kolosser. Titta runt er, tror ni folk köper en SUV för att den är så bra? Det är bara trams...

#30
2017-07-16 21:25

Och så kör Styggavargen en Octavia när en Fabia skulle lösa alla hans transportproblem. Men han vill väl åka lite bekvämare och lite säkrare.... Ja, jag säger då det.

#31
2017-07-17 07:59

Dieslarna visar sig allteftersom vara riktiga miljösvin! Noxutsläpp är en allvarlig källa till ohälsa och för tidig död. Barn mest utsatta. Inte ens EU-6 dieslar är inte ens i närheten av världen som körning i provbänk visat. Fusket har medfört att vissa av dessa dieslar klassats som miljöbilar och subventioneras via skattepengar!

Ettan kom (Volksvagen)
Tvåan kom (Mercedes)
Trean kommer så småningom..(Volvo?)

Det går inte att trolla, det finns ett klart samband mellan vikt och förbrukning. En två ton tung bil av Volvotyp som drivs av fossilt bränsle kommer alltid att vara ett miljösvin av rang.

#32
2017-07-17 08:54

@leo_1, vilken tur då att dieseln går att köra helt fossilfri.

#33
2017-07-17 10:09

@Swemba
Hur stor skillnad gör den fossilfria driften för utsläpp? Och var kan en Volvoägare tanka det idag till sin dieselbil?

#34
2017-07-17 17:11

Utgå från att alla tillverkare fuskar på ett eller annat sätt precis som vilken medborgare som helst. Kolla bara på vad bilarnar deklareras för att "dra" per mil. En bil med 0,3 har 0,5-0,6 en på 0,5 har 0,8. Sanningen är mer obehaglig men för den sakens skull ska man inte dölja dem riktiga värderna. Det gör att hela systemet liknar Nordkorea.

#35
2017-07-17 23:47

Egentligen borde det inte vara så svårt att ta fram förbrukningen på en bil, gamla bilar stämde det hur bra som helst, max ett par procent (1-3%). Sedan började bilarna dra mer, för att hela tiden blev allt större och tyngre. Till slut var man tvungen att förse bilarna med dieselmotorer och Sverige gjorde ett riktigt snabbt och stort byte på under en 5 års period. Andelen bensin motorer sjönk ifrån över 95% till under 50% av nya bilar som kom ut på gatan. På senare tid har det visat sig att tyngre vanliga bilar och även de flesta SUV modeller drar långt över uppgiven förbrukning. Trots bättre teknik har nästan inga eller måttlig minskning skett på utsläppen.

#36
2017-07-19 12:37

Det är väl tydligt att dom flesta med Bosch utrustning har fuskat eftersom dom har gjort det möjligt, när styrdornen känner av om bilarna står på test eller i vanlig trafik, hur är det med övriga tillverkare av dieselutrustning har dom liknande utförande

#37
2017-07-19 15:13

Dags att lämna detta ålderdomliga drivmedel till förmån för ett mer framtidssäkert drivmedel/sätt som inte skadar hälsan. Och som man inte behöver fuska för att klara kraven på utsläppen från myndigheter. Detta har mer framsynta biltillverkare insett för länge sedan.

#38
2017-07-19 22:48

Hur skall det gå till då? Du måste få en 2 tons klump att ta sig ifrån punkt A till B utan utsläpp som förstör miljön.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!