Bild
Nästa artikel
Högre skatt vid pumpen framöver.

Höjd bränsleskatt i budgeten

Nyheter

Från och med nästa år blir det högre skatt på både bensin och diesel.

Idag presenterades regeringens budget för 2017. En av punkterna är att skatten på bensin ska höjas till 23,75 öre per liter och för diesel blir höjningen totalt 21 öre per liter.

Regeringen räknar med att detta ska generera 2,5 miljarder kronor till statskassan, förutsatt att vi kör lika mycket som vi gör idag. Kritiska röster har redan höjts inför skatteökningen.

– Sverige är på väg att få världens högsta skatt på bensin och diesel. Det är helt orimligt att Sverige som är ett av Europas glesast befolkade länder med ett transportberoende näringsliv ska införa världens högsta drivmedelsskatter. Notan kommer att skickas till glesbygden och till människor med knappa ekonomiska marginaler, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Andra punkter i budgeten är att regeringen avser att införa CSN-lån för körkortsutbildning under mandatperioden.

Det ska också satsas på infrastruktur, men främst på järnvägar. Trafikverket får 8,7 miljarder mer för investeringar och underhåll, varav största delen ska gå till järnvägsunderhåll.
 
Diskutera: Vad tycker du om budgeten för 2017?

Kommentarer

#1
2016-09-20 16:44

Inte för att jag gillar dom rödgröna men signalerna har varit tydlig i många år nu att man ska skaffa en riktigt bränslesnål bil. Dom flesta borde ha förstått budskapet och hunnits skaffa en sådan. Vad som dock kan kännas orsättvist här är att man höjer bensin så mycket, då signalerar man ju att diesel är ett bättre miljöval. Så efter allt snack om diesel skadlighet så är det ändå som vanligt, det är bensinbilen som ska straffas hårdast. Det är pengar och höga skatter, inte miljö, som är fokus för en rödgrön regering.

#2
2016-09-20 16:49

Jag instämmer i Bertil Moldens synpunkter.

#3
2016-09-20 17:22

Visst, en bränslesnål citybil passar bra i stan. I glesbygden kanske man, praktiska skäl och av säkerhetsskäl vill ha en 4-hjulsdriven bil med lite lastkapacitet. Två helt skilda världar. Vi är många som bor i glesbygd, som det, när det är valår, ska "satsas på". Inga politiker är att lita på helt, men de gröna som nu sitter med hoppas jag snart är ett minne blott. Att tokbeskatta bilismen och samtidigt tillåta charterresor till andra sidan jorden för att sola magen lte, rimmar också illa.

#4
2016-09-20 18:05

"Så efter allt snack om diesel skadlighet så är det ändå som vanligt, det är bensinbilen som ska straffas hårdast"

Kan bero på att diesel inte är så skadligt som "allt snack" får det att framstå som?
Men som det sagts många gånger förr: Skatter tas inte ut där skatter bör tas ut för att ge en preventiv effekt. Skatter tas ut där skatter KAN tas ut och privatbilismen är en synnerligen tacksam måltavla eftersom de allra flesta är beroende av bilen.

#5
2016-09-20 18:52

Den rödgröna soppan är komplett oförmögna att driva någon form av vettig politik. Mängder av förhållanden har bara blivit sämre.. och det gamla mantrat att skatta sönder precis varenda pryl håller än. Det är det enda som kommer ur deras munnar. Jag kunde för allt i världen inte förstå varför någon ville ha idioterna vid makten då och förstår ännu mindre idag.

#6
2016-09-20 19:00

Börjar bli RIKTIGT trött på denna skit!!

#10
2016-09-20 19:33

Om avsikten vore att finansiera ökade insatser avseende sjukvård, ett mer kvalitativt och mänskligare omhändertagande av våra äldre som byggt välfärdssamhället, bättre skolor och självklart ett återställande av Europas mest förslummade järnvägsnät, skulle jag inte knota alltför mycket.
MEN, dessa intäkter kommer sannolikt att finansiera det åtagande man försöker genomföra utan att ha mandat och majoritetsstöd av svenska folket!

#11
2016-09-20 19:51

Bra med höjning

#12
2016-09-20 20:12

Och varför höjs bensinskatten mer än dieselskatten?

#13
2016-09-20 20:15

Ja - det blir hela 18 kr/mån mera för en bensinare som drar 0,6 l/mil och 1500 mil/år. Inte ens en Big Mac/månad så vad är det egentliga problemet ? T o m jag i egenskap av pensionär fixar denna merkostnad utan problem...:) Höjningar orsakade av att t ex Opec kommer överens om högre oljepriser slår säkert detta med hästlängder.

#14
2016-09-20 21:09

Pi: Bränsleskatter påverkar hela samhället. Inte bara din lokala plånbok. Allt blir dyrare. Även basala saker som mat och boende. Vi är beroende av billig energi. När kostnaden för energi går upp går kostnader för i princip allt också upp.

Så du kanske ser 18kr. Men det är antagligen flera hundra eftersom du är beroende av mängder av saker som får ditt liv att gå runt.

#15
2016-09-20 21:18

Man kanske ska vara mer bekymrad över vad som händer med skattepengarna, i alla fall om man betalar till stockholmsläns landsting! Miljardrullningen där liknar ingenting!

#16
2016-09-20 21:25

Milkylainen - men fortfarande så brukar oljebolagen förändra priserna betydligt mycket mera än en årlig skatteförändring - för att inte nämna Opec som är intresserade av att hålla oljepriserna på en avsevärt högre nivå än idag och troligen är på väg åt det hållet rätt snart. Är det OK eller ? Personligen betalar jag hellre till staten än till oljeländernas redan överfulla "kassavalv". Man får nog ha ett lite bredare perspektiv än att tro att en bränsleprishöjning på 1,5--2 % p g a en skattehöjning sänker vår ekonomi.

#17
2016-09-20 21:55

trasten, spelar det nån roll för en vänsterregering? Dom lever ju på att ha höga skatter, allt annat är sekundärt. Genom skatter så kontroller och styr man då medborgarna.

#18
2016-09-20 22:34

Jag har svårt att se det rationella med en sådan här höjning. Det verkar ju rätt korkat att subventionera bilresorna i USA och Kina, och dessutom i miljöns namn till råga på allt. Vi höjer priset här och ökar därigenom utbudet i något annat land. Då sjunker priset där och resandet ökar. Nettot ( utsläppen) blir därigenom oförändrade.

Koldioxidbeskattningen är totalt idiotisk. Den fördyrar bränslet och våra transporter utan att generera någon motsvarande miljönytta. Därför bör den plockas bort helt, då den är miljömässigt verkningslös och samhällsekonomiskt vanvettig.

Varför skall svenska bilister betala amerikaners, ryssar och kinesiska bilresor? Det tycker jag någon borde svara på!

MVH AL

#19
2016-09-20 23:05

Det är lite skrattretande att läsa de upprörda kommentarerna om man har i åtanke den upprördhet som befann sig efter utsläppsskandalen.

Hur man tänker kring de egna utsläppen är mindre viktigt jämfört med med att vara arg på "fuskandet".

#20
2016-09-21 03:37

Nyligen på ViB jämfördes Sveriges nybilsförsäljning med den norska, danska och finska och man kom fram till att de svenska bilarna har "jättestora karosser". Internationellt sett är det få länder som Sverige, som har så många stora och motorstarka bilar på sin 10-i-topp-lista över sålda bilar. Läs på http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/konstiga-grannlander

Det är alltså egenskaper som ofta ger hög bränsleförbrukning och det är inte konstigt att regeringen använder detta faktum för att höja bränsleskatten. Bilköparna har med andra ord själva bäddat för höga bränslekostnader. De inhemska tillverkarna Volvo och SAAB med sina ofta stora bilar har också gjort sitt till.

Utbudet av olja är idag större än efterfrågan och trots låga priser, bromsar efterfrågan in över förväntan. Läs på http://www.svd.se/iea-skriver-ned-efterfragan-pa-olja

#21
2016-09-21 05:27

Opec har öppnat kranarna och priset sjunker givet det högre utbudet. Därigenom ökar också konsumtionen. Oljepriset brukar vara en bra indikator på hur läget ser ut i världsekonomin. Och det finns ganska stora osäkerheter just nu, både i USA, Indien som Kina. På kort sikt påverkar det också priserna, man brukar kalla detta för volalitet.

Fortfarande är detta dock inget argument för en svensk koldioxidbeskattning. Det enda som sker är en överflyttning av oljekonsumtionen från Sverige till de regioner där denna skatt inte existerar. Och det kan ju vara bra för dessa stackars utsvultna stormakter, som ju just nu tycks ha det lite extra kämpigt å allt;).

Jag tycker härigenom att vi svenskar skall vara stolta. Tänk er, vi minskar på vår konsumtion av olja här, så att vi möjliggör för stormakterna att öka sitt välstånd. Inte minst måste John och framförallt miljörörelsen må fint av att på detta makabra vis bidra till att världens största krigsmakter kan fortsätta sin expansion. De lär behövas snart;)

MVH AL

#22
2016-09-21 07:24

Folket har valt den här regeringen då får vi ta konsekvenserna

#25
2016-09-21 09:00

MPs inflytande över svensk politik står inte i paritet med väljarstödet. 6% röstade på Mp.

#26
2016-09-21 09:45

"Det ska också satsas på infrastruktur, men främst på järnvägar. Trafikverket får 8,7 miljarder mer för investeringar och underhåll, varav största delen ska gå till järnvägsunderhåll."

Den satsningen gäller inte för denna mandatperiod utan är planerad för 2019-2020.

Regeringen använder mycket tricket med att få det att låta som man gör saker nu det närmsta året. Ingen vet heller om dom rödgröna får makten igen 2018, det mesta pekar väl på att så inte blir fallet. Framförallt är det väl inte troligt att MP sitter i nån regering mer. Därmed kanske dessa satsningar inte blir av. Ingen vet heller om dom ens går att finansiera oavsett vem som sitter vid makten. Mycket pekar på att Sverige nu är på väg mot en långkonjunktur.

#27
2016-09-21 10:06

AL
Det låga oljeprisets har funnits ett tag. Utbudet har varit rekordstort men efterfrågetillväxten bromsar in så verkar inte så att det är så linjärt som du tänkt dig.

#28
2016-09-21 10:10

Tyckte jag läste häromdagen att Opec och övriga oljeproducenter närmade sig en överenskommelse om höjda råoljepriser och blir det så är det väl lika bra att ni förbereder en massiv attack mot dessa intressenter på samma sätt som ni nu kritiserar att staten tar några kronor mera av oss per månad... Alternativt ändrar ni era bilval en aning så har ni snabbt tjänat in dessa 18 kr/månad. Med tanke på alla stora och tunga bilar som säljs så kan inte bränslepriset på nåt sätt vara avgörande för bilvalet.

#29
2016-09-21 10:32

@Pi, tycker du inte att det är berättigat att klaga på ökade skatteuttag (oavsett var de görs) när andelen som går tillbaka till medborgarna i form av välfärd och liknande, samtidigt blir allt mindre?

Att byta bil får att få lägre förbrukning eller köra mindre är varken möjligt för flertalet, eller syftet med skattehöjningen.

#30
2016-09-21 10:34

När Alliansen höjde bensinskatten blev diskussionen att det hade blivit värre med MP. Därför antar jag att en eventuell skattehöjning på 15 öre är ok då?

#31
2016-09-21 10:41

Man känner absolut ingen glädje över höjd skatt men 7 av 8 riksdagspartier är ju eniga om att Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta om 14 år. Så antingen anpassar man sig eller så flyttar man till Dubai. Det är bara att välja.

#32
2016-09-21 10:45

Swemba - det beror givetvis vad våra gemensamma pengar används till. Dock betalar jag ändå mycket hellre till staten än till redan välfyllda kassavalv hos oljeproducenterna. Men med tanke på vilka bilar här som många kör så kan inte en liten skattehöjning på bränslet betyda nåt överhuvudtaget. Klarar jag det i egenskap av pensionär så tror jag att alla förmånsbilsåkare som uppenbarligen huserar här också klarar det.

#33
2016-09-21 12:48

Diesel borde skattas mycket mer än bensin tycker jag, men hela Sverige har gått över till diesel utom jag verkar det som. Diesel är för lastbilar och traktorer :-)

#34
2016-09-21 14:01

Om man (som jag) känner viss skräck inför framtida bil- och bräsnleval så kan man med fördel läsa den slutrapport som 2030-sekretariatet länkar till här:

http://2030-sekretariatet.se/sia-slutrapport/

Förhoppningsvis är man sedan lite smartare och kanske ser "hela bilden" lite tydligare. ;-)

#37
2016-09-21 14:39

Man kan ju pumpa upp mindre olja om efterfrågan sjunker. Vilken produktionsnivå man väljer styrs knappast av hur mycket vi använder i Sverige.

#38
2016-09-21 14:41

@Swemba

Är det verkligen så att andelen av våra skattemedel som går tillbaka till medborgarna blir allt mindre? Vilka belägg finns för det? När startade den utvecklingen och är det på något sätt kopplat till skattenivåerna?

Titta bara på dagens sjukvård. Finns massor med problem med långa köer och underbemanning, men samtidigt avancerad hjälp och medicinering som förlänger livet på många. Dessa behandlingar är mycket kostsamma och kan dessutom medföra att icke arbetsföra personer lever längre och därmed belastar välfärden ännu mer. Rent cyniskt var det förstås samhällsekonomiskt bättre förr när man bara konstaterade att man inget kunde göra och personen gick ur tiden.

För övrigt förstår jag att man kan ha olika uppfattning om vad som är lämplig skattenivå både när det gäller drivmedel och annat, men jag måste ändå säga att det lätt blir storm i ett vattenglas när höjda skatter kommer på tal. Vissa ser rött även om det bara skulle handla om några kronor per år.

#39
2016-09-21 18:49

pinjong
"Man känner absolut ingen glädje över höjd skatt men 7 av 8 riksdagspartier är ju eniga om att Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta om 14 år. Så antingen anpassar man sig eller så flyttar man till Dubai. Det är bara att välja."

Nja, dom kommer bli tvungna att lyssna på svenska folket och därmed anpassa sin politik efter det. 14 år är extremt optimistiskt och knappast realistiskt. Alla förstår att ett sånt mål inte är hugget i sten.

#40
2016-09-21 19:10

Vidstige; Betänk att det är skillnad på målen fossiloberoende och fossilfritt. Det senare steget (fossilfritt) nås förmodligen inte förrän tidigast 2050.

#41
2016-09-22 08:35

Ja nu skall politikerna höja sina egna avgångs vederlag igen

#42
2016-09-22 10:22

Höj gärna skatten på drivmedel, men då skall pengarna gå till infrastruktur som bättre vägar och miljöarbete och säkrare trafikmiljö. Pengarna skall inte täcka upp en massa andra underskott i skattkistan utan pengarna måste öronmärkas så att det gagnar transport sektorn. Bygga fler motorvägar, gärna 3-filiga sådana i storstadsområden mm. Mindre vägar måste också asfalteras om och få bättre beläggning, det finns många hål att använda dessa extra skattepengar. Men de måste användas på rätt saker!

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!