Bild
Nästa artikel
Snart möjligt att låna pengar från CSN för att ta körkort.

CSN-lån till körkort

Nyheter

Snart kan det bli möjligt att finansiera körkortsutbildningen med lån från CSN, Centrala Studiemedelsnämnden.

Idén till körkortslån lyftes först av Socialdemokraterna i samband med valrörelsen 2014 och har sedan dess legat på is. Nu meddelar Vänsterledaren Jonas Sjöstedt att han drivit frågan i budgetförhandlingar med regeringen och att det nu är klart att införas senast 2018.

– Många har inte råd att ta det här körkortet, så vi tror att det här kommer att vara en bra hjälp för unga att få arbete, säger partiledaren Jonas Sjöstedt (V), till SVT Nyheter.

En körkortsutbildning på trafikskola kostar i genomsnitt drygt 15 000 kronor, enligt en rapport från Handelns utredningsinstitut, HUI. Såväl Vänsterpartiet som Socialdemokraterna vill att lånegränsen för körkortet ska ligga på 25 000 kronor.

Diskutera: Tycker du att det är en bra idé att kunna ta CSN-lån till körkort?

Kommentarer

#2
2016-09-06 10:06

Nu känner jag mig gammal, Cristoffer M. Det är ändrat!

#3
2016-09-06 10:16

Jonas Sjöstedt avviker mot tidigare politisk inriktning, tycks det. Hade han krävt att körkorten skulle vara "gratis" hade jag känt igen den.

#4
2016-09-06 10:46

Perfekt. Då tar det max tre år innan det kostar 75000 att ta körkort. Exakt samma sak som hände med college i USA, folk går ut med lån de aldrig kan betala tillbaka till kreditinstitut som inte bryr sig.

#5
2016-09-06 11:33

Ja fast ett sådant här förslag kommer mp aldrig att stödja. Och i grunden är jag kritisk likaså. Varför skall jag bekosta andras resor?

MVH AL

#6
2016-09-06 11:34

Jag tog körkort när jag var 19 år och jag hade inga egna pengar då utan fick hjälp med ekonomin. Tror inte många tonåringar har egen ekonomi utan de flesta måste få ekonomisk hjälp från sina föräldrar. För många tonåringar är enda hoppet att spara studiebidrag jättelänge i kombination med ekonomisk hjälp från bekanta.

#7
2016-09-06 12:22

Inte så svårt att lista ut vilka det här är ämnat åt. Ladorna är tomma eller...

#8
2016-09-06 12:35

Tja, varför inte.. Man kan ju ta studielån till att läsa Harry Potter-kunskap...

#9
2016-09-06 13:16

Det går åt skogen med Sverige om Vänstern får mer politiskt inflytande, de presenterar bara ej finansierade populistiska förslag alt. finansierade genom skattehöjningar för höginkomsttagare( någon annan ska betala.) Hör sällan förslag om nedskärningar i vår kostsamma statsapparat. Ett flummparti som aldrig skulle klara att ta ansvar för Sverige. Jag har delade uppfattningar om CSN finanierat körkort-det är bra om det kan leda till bättre körkortsutbildning genom att ställa motkrav på de som finansierar via CSN, krav på genomförd teoriutbildning via körskola och genomgått fullständig kursplan för körkort. Av egen erfarenhet från körkortsåldern och med en son i körkortsåldern är inte ambitionen hos många ungdomar att lära sig så mycket som möjligt för att ha en bra grund till att bli duktiga bilförare utan det ska gå snabbt och vara så billigt som möjligt. Å andra sidan anser jag att regeringen har viktigare politiska ärenden att hantera och finansiera bl a hur vi ska hantera bilbränder och skottlossningar.

#10
2016-09-06 13:37

Toppen. Hoppas man får ta CSN-lån till att köpa bil också.

#11
2016-09-06 16:36

Jag tycker förstås att man sparar undan en slant för framtiden åt sitt / sina barn och jag tror nog att de flesta gör så.
Ja man ser ju vilka detta förslaget är vikt åt, för via skattemedel... det går inte hem idag och då gör man så här o säger att man värnar om ungdomen, tror någon vettig människa fortsatt på detta falsarium?

Ungdomen är den parten som tar mest stryk av hitintills förd politik, detta skamlösa ömmande ifrån politiker håll, äcklar!

#12
2016-09-06 16:48

Fast nu är det ju inte ett bidrag utan ett lån - rätt stor skillnad eftersom ett lån skall återbetalas.

#13
2016-09-06 21:43

Det verkar som ni är mer upprörda över att det är ett förslag från V än vad det handlar om i sak.

För det första är det som Pi påpekar, det är ett lån och INTE ett bidrag. Lånet ska således betalad tillbaka. Rent samhällsekonomiskt skulle jag tro det är en vinst. Det normala idag är körkortskrav och ungdom med körkort har lättare till anställning.

Det är nog fler här som sitter med CSN-lån och man kan ju ifrågasätta detta lika mycket...

#14
2016-09-06 22:20

Rent samhällsekonomiskt så kommer körskolorna ta mer betalt. Det är det enda som händer när man sätter pengar i händerna på folk som inga hade. Det är samma sak med priserna på bostäder. Bankerna gödslar med gratislån och priserna jämfört med löneökningarna blir 5:1. Vad skulle snittvillan i Sverige kosta om det var förbudet med bolån tror du...

#15
2016-09-07 07:31

@rikast: visst har du en poäng, men vi kan vara säkra på att villorna skulle ha en helt annan standard också och vara färre, bättre? Svårt att säga men jämför med länder med liknande villkor, antar att du inte tycker det är bättre eftersom du bor här och inte där...

#16
2016-09-07 15:09

Med tanke på att miljöpartiet vill att vi ska återgå till stenåldern och "inte ha bilar i stan" (jodå, Hellden i Stockholm är en sån typ), så ser jag inte hur det ska fungera att man skaffar körkort men inte får köra bil.

#17
2016-09-07 16:23

Jag är också emot, men av andra skäl. Ju färre som får körkort ju bättre för trafiken. Blev omkörd av en ung tjej som låg ca 1 meter bakom mig i 115 km/h på motorvägen. Hon körde dessutom i vänsterfilen hela vägen utan att andra bilar hindrade henne ifrån att hålla bilen till höger fil. Hon körde dessutom i ca 150 km/h efter jag blivit omkörd. Så slipper jag fler som tror trafiken är något slags "video spel", ju bättre och säkrare för mig. Det går inte längre att köra på motorvägarna i rusningstid runt storstäderna, det kollideras varje morgon med långa köer som följd. Hoppas vi får fler poliser som håller efter alla slarvpellar i trafiken som inte kan köra bil ordentligt utan sätter sig själv och andra i livsfara. Jag tror bilarna blivit lite för bekväma och folk tror mycket på att det inte händer så mycket när det smäller... kanske dags att sätta upp bilder på folk som krockat i avskräckande syfte?

#18
2016-09-08 14:38

Precis som Pi skriver så är det ett lån, som skall återbetalas.
Vad händer med detta lån om personen bestämmer sig för att läsa på Högskola/Universitet.
Lånet tickar på och samlar ränta.
Någon gång skall lånet återbetalas.
Jag är både positiv och negativ till detta.
Bra att fler kan ta körkort, för det är ett krav för många jobb.
Negativ för det kan påverka personens framtida studielån.

Bättre att baka in trafik-teorin som ett obligatoriskt ämne i skolan.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!