Nästa artikel
Bensinpriset kan höjas till 20 kronor per liter
Nyheter

Bensinpriset kan höjas till 20 kronor per liter

Publicerad 22 juni 2016 (uppdaterad 30 juni 2016)
MRFs vd Tommy Letzén är kritisk till förslagen i miljömålsberedningens betänkande.
UPPDATERAD ARTIKEL. Miljömålsberedningen lämnar i dag sitt slutbetänkande för utsläppsminskning i transportsektorn. Om förslagen går igenom kan bensinpriset höjas till över 20 kronor per liter.
Miljömålsberedningen vill minska utsläppen för inrikes transporter med 70 procent till år 2030, vilket skulle göra Sverige världsledande i utsläppsminskning. I ett nästan 750 sidor långt betänkande föreslås därför en rad åtgärder, bland annat en höjning av koldioxidskatten.

Konjukturinstitutets uträkningar om vad som krävs för att skatten ska få önskad effekt säger då att dagens koldioxidskatt på 112 öre per kilo måste höjas till 380 öre per kilo. Det innebär en prishöjning på sex kronor per liter för bensin och över sju kronor för diesel.

Enligt Motorbranschens Riksförbund (MRF) skulle en sådan skattehöjning vara ett dråpslag för både enskilda svenskars mobilitet och för Sverige som nation.

–Vi ligger redan idag i världstopp när det gäller drivmedelsbeskattning och med detta förslag kommer vi att vara helt unika. Att Sverige som en liten nation ska avvika och gå före alla andra är ingen framgångsväg. Vi ska naturligtvis vara med och driva på i alla sammanhang vi kan, men för att nå framgång så måste vi gå i takt med övriga Europa, säger Tommy Letzén, vd på MRF.

–Jag är övertygad om att vi kan nå en fossilfri fordonsflotta till 2050 (som är det mål riksdagen satt upp), men detta ska ske genom tekniska landvinningar, biobränslen, elektrifiering, satsningar på laddinfrastruktur och sunt förnuft, avslutar Tommy Letzén.

Tillägg 2016-06-23:

Moderaternas ledamot i miljömålsberedningen och partiets miljö- och klimatpolitiska talesperson Johan Hultberg vill förtydliga miljömålsberedningens ståndpunkt.

–Det är viktigt att det är klart att miljömålsberedningen inte lagt några förslag om höjningar av koldioxidskatten. Från beredningens sida slår vi bara fast att koldioxidskatten i dag är ett viktigt styrmedel och det fortsatt kommer vara det och att koldioxidskatten säkert kommer behöva anpassas i framtiden, säger Johan Hultberg.

Det Johan Hultberg vill lägga vikten på är i stället satsningar på biodrivmedel. Om klimatmålen till år 2030 ska nås menar han att det måste satsas ordentligt på alternativa bränslen till de bilar som redan finns.

–Framförallt det som behöver komma fram är mer av den av den typen av biodrivmedel som kan användas i dagens fordon, vi behöver alltså mer biodiesel till exempel, och andra drivmedel som vi kan tanka i de fordon vi har i dag. Vi har satt ett ett väldigt ambitiöst mål till 2030 och ska vi nå det så räcker det inte att öka försäljningen av elbilar eller laddhybrider utan det krävs också att man får in mer biodrivmedel som kan användas i dagens fordonsflotta. En bil som säljs i Sverige rullar i genomsnitt i 17 år så det är helt avgörande att vi får fram den typ av biodrivmedel som kan användas i dagens bilar, säger Johan Hultberg

–Det är viktigt är att om de stora drivmedelsbolagen och skogsindustrin och andra stora företag och organisationer ska kunna göra investeringar på flera hundra miljoner, eller miljardinvesteringar, så räcker det inte med dagens skattebesked som visar hur det ska se ut ett par år framåt i tiden. Det måste skapas ett investeringsklimat som gör det möjligt att satsa på biodrivmedel.

Diskutera: Vad tycker du om förslaget?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-22 11:23
mayors

ÄNTLIGEN !
Tänk så fint det blir när alla rostiga rishögar försvinner från vägarna så jag kan komma fram obehindrat i min Tyska Kvalitätswagen

#2 • Uppdaterat: 2016-06-22 12:01
BBT6

Letzén har väl rätt i sin åsikt, men betänkandet r ju vansinne! Skulle göra Sverige till ett fattigt land på nolltid.

#3 • Uppdaterat: 2016-06-22 12:23
Skodaägare

Som övriga sagt, så har detta inget som helst med miljön att göra. De som kör stora bilar med törstiga motorer i innerstan har med största sannolikhet råd att göra det även om drivmedlet skulle kosta 30 kr/liter.

#4 • Uppdaterat: 2016-06-22 12:28
Vidstige

Jag kör Prius så jag är inte orolig... :D

#5 • Uppdaterat: 2016-06-22 12:34
Styggavargen

Ett par kronor per liter skulle inte sitta fel, folket köper törstiga bilar när drivmedlet är billigt. Hantverkare kör runt med pick-up med V8 motor när en skåpbil hade räckt gott och väl. En del kör runt med en grand voyager när man inte ens har några barn. Utsläppen måste minska genom dumma förslag och åtgärder och som vanligt drabbas den som behöver bilen som transportmedel mest pga att alla andra köper onödigt stora och törstiga bilar. Förlåt om jag är negativ, men när folket i villaområdet börja köpa Jeep, X5, Q5 och Land Rovers så kan man lätt dra slutsatsen att folk inte kan göra rätt val av bil. De som verkligen behöver en Land Rover (typ bonden) kommer ikläm ... tyvärr.

#6 • Uppdaterat: 2016-06-22 12:36
Lyteskomik

Jag tankar ändå bara för en hundring varje gång så det spelar ingen roll.

#7 • Uppdaterat: 2016-06-22 13:27
Leif Kavander

Tycker att många politiker visar sin inkompetens lite väl ofta!

#8 • Uppdaterat: 2016-06-22 13:31
pinjong

Det kommer knappast att finnas någon riksdagsmajoritet för att släppa igenom en budget som radikalt stryper bilåkandet i Sverige. Den politiker som röstar för ett sådant förslag har ingen politisk framtid. Såvida inte Sveriges röstberättigade VILL betala ohemult mycket pengar i skatt eller kanske gillar att cykla...

#9 • Uppdaterat: 2016-06-22 13:55
BBT6

Det här är ju ingen politikerprodukt, utan en tjänstemannaskrivelse, det ska man komma ihåg.

#a • Uppdaterat: 2016-06-22 14:25
107Carlsson

Miljömålsberedningen ska ge regeringen råd om hur generationsmålet och miljökvalitetsmålen kan nås på ett sätt som är kostnadseffektivt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Då undrar man ju hur en massa "experter" inte kan komma fram med något vettigare på 6 år än att chockhöja bränslepriset. Det kan t.o.m. jag förmoda att vi kommer att köra mindre bil om vi höjer bensinpriset till nästan det dubbla. Men det måste väl finnas en analys om påverkan av samhällsekonomin?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.