Bild
Nästa artikel

Fiat Chrysler köper Teslas nollutsläpp

Nyheter

För att klara tuffare regelverk förlitar sig Fiat Chrysler på Teslas bilar för att sänka snittvärdet av koldioxid.

Från och med 2020 måste biltillverkarnas flotta av nya bilar ha ett genomsnittligt CO2-utsläpp på max 95 gram per kilometer, annars väntar dryga böter.

Enligt Financial Times ska Fiat Chrysler ha betalat flera hundra miljoner euro för att få använda sig av Teslas elbilar när de beräknar sitt medelutsläpp. Eftersom ingen av Teslas bilar släpper ut någon koldioxid skulle detta sänka medelvärdet för Fiat Chrysler och hjälpa dem att klara målen.

Financial Times rapporterar att det finns dokumentation på EU-kommissionens hemsida att Tesla och Fiat Chrysler ingick sitt avtal om utsläppsrätter den 25 februari i år.

Enligt analysföretaget Jato Dynamics var europeiska bilars utsläpp av koldioxid 2018 i genomsnitt 120,5 gram per kilometer – den högsta siffran på 5 år. 

När PA Consulting för två år sedan gjorde en prognos på hur väl biltillverkare skulle klara sig när de nya utsläppsreglerna trädde i kraft skulle Fiat Chrysler missa miljömålet. Deras snittutsläpp beräknades bli 101 gram per kilometer 2021, alltså 6 gram högre än kravet. 

Diskutera: Vad tycker du om Fiat Chryslers metod att sänka sina koldioxidutsläpp?

Fakta 95-gramsmålet
  • EU har bestämt att varje biltillverkare har fram till 2020 på sig att sänka sitt genomsnittliga utsläpp av koldioxid, räknat över hela modellutbudet, till 95 gram per kilometer.
  • Bara nya bilar som registreras från 2020 påverkas av kravet. Missar biltillverkarna målet måste de böta i genomsnitt 95 euro, drygt en tusenlapp, för varje gram som man ligger över gränsen och för varje bil som säljs.
  • I början får bilar som släpper ut max 50 gram per kilometer, alltså elbilar och laddhybrider, räknas som två bilar, vilket sänker snittutsläppen ytterligare. 

Kommentarer

#1
2019-04-10 16:10

Är det inte bättre att komma till insikten att SUV och jeepar drar för mycket energi och börja ta fram nya modeller?

#2
2019-04-10 16:26

Tesla fick ett behövligt tillskott av 3.2 miljarder Norska kronor de senaste två åren när man sålde utsläppsrätter vilket säkert var viktigt för överlevnaden men ser man till världens miljö var det kanske inte så bra.
Men det är inte bara biltillverkare som säljer utsläppsrätter läser man här.
https://www.svd.se/loof-angrar-salda-utslappsratter
Samma sak sker med vår förnyelsebara elproduktion som till större delen redan sålts av till andra länder så att man där kan fortsätta produsera el med hjälp av kol utan konsekvenser för företaget som produserar elen.
En del journalister säger Teslas och Fiat Chryslers handel gynnar miljön men det är nog inte riktigt sant!
Några biltillverkare produserar bara elbilar för att få utrymme för att få fortsätta sälja bilar med för höga utsläpp.

#3
2019-04-10 16:40

Då kan vi sluta kalla Tesla för riktig miljöbil samt sänka miljöbonusen för märket.

#4
2019-04-10 16:52

Är biltillverkare i händerna på oljeindustrin? Något märkligt tycker jag det är? Utsläppen minskar nästan inte alls, och man ser för var dag allt större bilar på vägarna med EN person i varje bil. Hela världen måste ställa om, men det verkar som det är OK att någon kommer körandes i en elbil och andra i en stor Pickup eller SUV med väldigt höga utsläpp. Det blir bara något slags nollsummespel. Nu måste de rika börja ta ledningen här och börja köpa "rätt" bilar för miljön.

#5
2019-04-10 17:01

Det är väl inget konstigt med detta? Tesla får in pengar så att de kan fortsätta att utveckla och tillverka elbilar. Fiat får betala pengar för att tillverka bilar med förbränningsmotorer. Det är väl precis vad som avsågs med systemet?

#6
2019-04-10 17:18

Med tanke på att "Från och med 2020 måste biltillverkarnas flotta av nya bilar ha ett genomsnittligt CO2-utsläpp på max 95 gram per kilometer, annars väntar dryga böter." så är det ju märkligt att det är tillåtet att använda en annan tillverkare för att sänka sina egna utsläpp. Detta genomsnitt borde ju enbart gälla den egna bilflottan.

Men visst, som K_Klabbe säger så kostar det ju att fortsätta släppa ut för mycket och Tesla tjänar på det, så det tjänar ju ändå sitt syfte, även om det på detta sätt förmodligen blir billigare än dom böter man annars fått... Annars vore det ju ingen poäng med denna affär. Lite fusk tycker jag allt att det är. Frågan är, är det tillåtet?

#7
2019-04-10 17:24

Håller med Klabbe — det är bra att ett innovativt o produktivt bolag som Tesla får pengarna. Annars hade väl böterna gått till EU antar jag, dvs in i ett svart hål av lågproduktiv byråkrati, administration, jordbruksstöd och överbetalda icke-skattande politiker. Alltså helt bortkastade pengar.

#8
2019-04-10 18:59

Utsläppsrätter är det fler industrier som använder sig av, så det är i.o.f sig inte så konstigt. Men, om Fiat kommer billigare undan genom att köpa utsläppsrätter från sin polare i bilindustrin, än att göra ett "riktigt grundjobb" själva då anser jag att vi stryker ett streck över deras bilar och köper något annat bilmärke. Tycker att de redan nu ligger risigt till med moderniseringen av deras bilflotta, när skall de lyfta sig i nackskinnet och förstå att det krävs ett rejält jobb för att hänga med i utvecklingen. Sorgligt.

#9
2019-04-10 19:09

Fiat håller inte innovation särskilt högt, speciellt under Marchionne (salig åminnelse). Kanske en ny ledning tar tag i elektrifieringen. Detta blir ju bara ett sätt att köpa sig mer tid..

#10
2019-04-10 19:58

Det går dessutom långsamt, redan 95 gram är faktiskt i högsta laget. Hade varit fantastiskt om alla världens länder med alla biltillverkare gått ihop och snickrat ihop något som varit "rätt" ur miljösynpunkt men kanske nödlösning just nu för att hejda den dåliga utvecklingen.

#11
2019-04-10 21:55

Jävla metoder! För att tala klarspråk.
Skitföretag ska inte kunna köpa sig fria. Hur seriöst känns det?

#12
2019-04-10 22:13

En desperat nödlösning från FCA. Med tanke på hur långt efter i produktutveckling de börjar komma, så tror jag inte att FCA som företag finns kvar i nuvarande form om några år.

#13
2019-04-10 23:01

Ja, så köp en Tesla med "0" i utsläpp (fast i verkligheten är det ju inte det, förstås) och så kan någon annan köpa en Fiat Chrysler med 190 i utsläpp. Summan blir 95. Alltså precis samma som om det sålts två bilar med 95. Den s k miljönyttan av den här genomsnittsberäkningen är således helt idiotisk. Köper du en bil med noll i utsläpp så gör du det bara möjligt för någon annan att köpa en med 190 i utsläpp. Men om du låter bli så blir det inte möjligt.

Men det här gäller ju förstås inte bara mellan företag utan även inom företag. Om VW lyckas kränga blodsbatteribilar så kan de därmed också kränga motsvarande mängd högutsläppare.

(men eftersom elbil i realiteten är lika med kolbil så är utsläppen ändå lika som det var innan. Fast det är i realiteten det. Realiteten finns inte på politikernas papper och listor).

.

#14
2019-04-12 07:45

Nån gång kommer väl FCA inse att de pengarna behöver investeras i egen utveckling istället...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.