Bild
Nästa artikel

Volvo förväntas klara utsläppsmål 2021

Nyheter

Volkswagen, Fiat Chrysler och PSA/Opel riskerar böter.

Många biltillverkare kommer inte att klara av EU:s nya gräns för koldioxidutsläpp, och kan istället bli tvungna att böta miljardbelopp. Det visar en undersökning som PA Consulting gjort.

Den europeiska unionen har bestämt att vid år 2021 ska biltillverkarnas flottor inte släppa ut mer än i snitt 95 gram koldioxid per kilometer och bil. Konsultfirman har rankat biltillverkarna efter hur väl de kommer att leva upp till utsläppsmålen och hur mycket böter de riskerar om de inte håller sig inom de satta koldioxidgränserna.

Volvo förutspås klara sig bäst, tack vare att de nyss offentliggjort att det ska finnas ett elektrifierat alternativ på alla nya bilmodeller som lanseras efter 2019. Volvo beräknas hamna på ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 73,1 gram per kilometer. I prognosen lyckas också Toyota och Renault-Nissan att hålla sig under gränsen, med 83,5, respektive 91,4 gram CO2 per kilometer.  

 

Källa: PA Consulting.

För de biltillverkare som inte klarar målet blir bötesbeloppet 95 euro för varje gram de överstiger gränsvärdet, multiplicerat med antalet bilar de säljer 2020. Konsultfirman tror inte att Volkswagen kommer att kunna leva upp till det satta målet. Det skulle betyda att de kommer att behöva böta sammanlagt 1,36 miljarder euro, vilket motsvarar 13 miljarder kronor. Andra som förväntas få en böteslapp är Fiat Chrysler, Peugeot, Citroën, Opel, Hyundai, Kia, BMW och Ford. 

Enligt PA Consulting gör nedgången av dieselbilsförsäljningen att det blir svårare för biltillverkarna att möta kraven 2021. Eftersom dieseln generellt ger lägre förbrukning och därmed sänker koldioxidvärdena har bränslet spelat en viktig roll i att pressa ner bilflottornas utsläppsnivåer. Nu utmålas dieselbilarna som utsläppsbovar med sina höga nivåer av kväveoxider och det pratas om dieselförbud i städerna, vilket gör att biltillverkarna inte längre kan förlita sig på dieseln för att sänka nivåerna.

Läs hela rapporten från PA Consulting.
 
Diskutera: Tror du att biltillverkarna kommer att klara EU:s nya utsläppsmål?

Kommentarer

#1
2017-09-27 14:15

Det är ju skillnad på vad som förväntas och vad utfallet blir.

#2
2017-09-27 14:28

Toyota förväntas vara med i toppen här också. Sicken skräll....Not!

#3
2017-09-27 14:37

Läser man om bilar med lägst CO2 utsläpp i spritemonitor så är det få familjebilar som lyckas ens att komma under 100 g CO2 per km så det blir nog att jobba på även för laddhybrider som har svårt att hamna så lågt i utsläpp trots batterihjälpen läser man.
https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/vergleich_plugin_hybride_...

#4
2017-09-27 14:40

Bilarna är för tunga, Volvo lär antingen få banta bort flera hundra kilo per modell eller komma på något revolutionerande. I slutändan handlar det om hur mycket energi bilen förbrukar oavsett vad energikällan är.

#5
2017-09-27 14:42

Övergången ifrån bensin till diesel som energikälla har inte inneburit mindre utsläpp. "Vinsten" man gjorde slösades bort på SUV kaross och fyrhjulsdrift.

#6
2017-09-27 15:20

Biltillverkarna kommer säkert att klara kraven under laboratoriemässiga förhållanden, men frågan är om det kommer tilläggskrav på att kraven även ska innehållas i praktisk drift. I så fall klarar säkert någon biltestare att få bilen att överskrida gränsvärdena för att få något att skriva om?

#7
2017-09-27 15:35

S-E-S: I nya EU-direktivet för utsläppsmätningar finns RDE (Real Driving Emissions) med som krav.

#8
2017-09-27 15:39

Jag tycker inte rapporten är trovärdig då den spekulerar om framtida produkter (iaf om Volvo) som inte finns än. Och gällande PSA så tar den inte hänsyn till att PSA under 2019-2021 släpper sina elbilar och plug-in hybrider. Fiat-Chrysler börjar också rulla ut plug-in hybrider. Idag har de bara Chrysler Pacifica som inte säljs i Europa men framförallt Jeep kommer med plug-in hybrider.

#9
2017-09-27 15:41

Tror inte helt på detta även om att Volvo och Toyota leder helt på riktigt.
Saker kommer att stuvas om till förmån åt eftersläntarna så att de klarar ribban.

#10
2017-09-27 16:40

Målet om lägre CO2 utsläpp verkar bli ett svårt mål för många biltillverkare speciellt när bilarna bara verkar bli tyngre och tyngre förutom en karossform som har högre luftmotstånd.
Volvo leder nog inte i varken utsläpp eller förbrukning utan har nog bara en ambition att bli bättre vilket inte kan vara så svårt sett till hur man ligger till jämfört med andra biltillverkare.
https://www.eea.europa.eu/highlights/most-car-manufacturers-on-track

#11
2017-09-27 19:13

Previa, i diagrammet på länken du skickade ser man att Volvo ligger långt till höger med en medelvikt uppåt 1800 kg, vilket är flera hundra kilo mer än tex skoda. Så om någon måste göra något åt utsläppen så är det Volvo. Dessutom har det visat sig att Volvos bilar har högre utsläpp än vad som varit känt. Jag ser det mer som en bekräftelse på att deras bilar är allt för tunga. Biltillverkare måste ha mer fokus på vikten och luftmotståndet som ligger till störst grund för en bils förbrukning och utsläpp.

#12
2017-09-27 19:18

Kommentar till "Stygga vargen":
Jag förstår inte vad du menar. Rapporten säger ju att Volvo förmodligen kommer att klara 95 grams kravet och de flesta andra inte kommer att klara det. Detta utan att Volvo minskar vikten. Bilarna är inte för tunga för det.
Ditt påstående att förbrukningsminskningen vid övergång från bensin till Diesel slösades bort på SUV kaross och fyrhjulsdrift stämmer inte. Ett exempel: BMW 520D sedan 2007 med 2 liters 4-cylindring motor på 163 hk och bakhjulsdrift var certad på 0,68l/mil, medan dagens XC90 D5 AWD med 2 liters 4-cylindrig motor på 235hk är certad på 0,57l/mil. 2007 var BMW marknadsledande på bränslesnåla motorer. Så trots mycket högre luftmotstånd och mycket högre vikt så drar dagens XC90 mindre och har högre effekt.

Kommentar till Raphael:
Ja, Fiat-Chrysler har börjat med plug-in hybrider, men de har vanliga drivlinor också. Volvo kommer inte att ha en enda bil som enbart har en förbränningsmotor.

Kommentar till S-E-S:
Det är myndigheterna, inte biltillverkarna, som bestämmer certifieringskörcykeln. Dessutom är inte syftet med certifieringen att visa verklig förbrukning. Syftet är att kunna jämföra olika bilar under samma körcykel.

#13
2017-09-27 20:40

Tror du på fullt allvar att den där XC90 drar så lite? Sedan jämför du med en tio år gammal BMW. Jag tar dig inte på allvar kan jag säga. Det är ungefär som att säga att större bilar drar mindre än små.

#14
2017-09-27 20:47

Om vi skall leka med ditt experiment, ta min skoda som väger strax under 1400 kg, den släpper ut runt 120 g/km idag. Visserligen en bensin driven, och diesel på skoda idag kanske kommer nedåt ca 100 g/km. Nu skall du få den där XC40/60 bilarna under 95 g/km som väger minst 500 kg mer samt högre luftmotstånd. Jag tror det blir en papperstiger, på pappret hamnar Volvo strax under gränsen, men i verkligheten så blir utsläppen större.

#15
2017-09-27 20:47

Haha. Tillåt mig småle. Jag tror man behöver vänta tills 2021 och man testat bilarna enligt RDE innan man kan vara säker (eller i stort sett säker) på hur det ligger till med utsläppen.

#16
2017-09-27 20:55

Tja, Volvo hade ju en bensinmotor från Yamaha som klarade att förflytta deras XC90. Problemet var att den ville ha 1,35 liter vid blandad körning. Man kan inte trolla med knäna.

#17
2017-09-27 21:02

Bara som info, en XC60 idag har som lägst idag 150 g/km. Skulle den hamna under 95 g/km så innebär det en sänkning på hela 52% eller mer ifrån dagens förbruknings nivåer. Alltså skall en XC60 med samma energi källa (förmodligen diesel) ligga på under 0,35 liter/mil. Jag tror inte de kommer att lyckas med tyngden på dagens modell program för XC serien. V/S modeller kan de nog lyckas med.

#18
2017-09-27 21:06

Nu förutsätter jag att inga större framsteg sker på bränsle så att detta innebär mer energiinnehåll, så så kvarstår att sänka förbrukningen genom att bilen kräver mindre energi per körd sträcka. Vad jag vet så innebär det lättare bil, mindre luftmotstånd och effektivare drivlina. Fyrhjulsdrift kan de vinna på att plocka bort dock.

#19
2017-09-27 21:15

Styggavargen, du skrev "Övergången ifrån bensin till diesel som energikälla har inte inneburit mindre utsläpp. Vinsten man gjorde slösades bort på SUV kaross och fyrhjulsdrift." Jag kommenterade det med hur teknikutvecklingen gått över tiden och att ökningen i vikt och tillägg av AWD mer än kompenseras av hur förbrukningen på Dieslar har utvecklats. Just därför är det väldigt relevant att jämföra en 10 år gammal 2-hjulsdriven sedan med dagens 4-hjuksdrivna SUV:ar, för det var faktiskt precis just det du gjorde implicit i ditt påstående.

Cert siffran på BMW'n från 2007 är i princip för samma körcykel som cert siffran för dagens XC90, så de siffrorna är jämförbara. Båda drar givetvis mer i normal körning.

Nu får jag dock korrigera mig själv lite grand. Jag råkade läsa på fel rad i Autokatalog. Det var BMW 525D som drog 0,68. BMW 520D drog 0,59. Skillnaden mot dagens XC90 D5 AWD blir då inte så stor, men Volvon har 74hk mer, vilket visar på vidden av teknikutvecklingen.

Angående din Skoda: Billiga bilar har billiga motorer med betydligt mindre raffinerad teknik. Motorerna i premiumbilarna kostar nog 3-4 gånger mer än motorn i din Skoda och det är på grund av all teknik som minskar förbrukningen, ökar effekten och minskar utsläppen. Så, ja, trots mer vikt och mer luftmotstånd så kan en premium SUV ha lägre förbrukning än en 1400kg tung Skoda.

#20
2017-09-27 21:30

Styggavargen

XC60 har som lägst 49 g/km med T8 Twin Engine på 407 hk...

Och det är dessa motorer som Volvo kommer att satsa på framöver, så helt otroligt är det inte att de kommer att uppnå målet.

#21
2017-09-27 21:41

Styggavargen, du skrev "Bara som info, en XC60 idag har som lägst idag 150 g/km. Skulle den hamna under 95 g/km så innebär det en sänkning på hela 52% eller mer ifrån dagens förbruknings nivåer."
Du har missförstått kravet från myndigheterna. Kravet är inte att alla bilar måste ligga under 95g. Kravet per biltillverkare är att genomsnittet för alla deras sålda bilar ska vara högst 95g í certcykeln.

#22
2017-09-27 22:07

Kväveoxiderna är problemet..
I verklig trafik..

#23
2017-09-28 06:52

Renault och Volvo klarar sig bästa för låg koldioxidutsläpp men har för hög kväveutsläpp. Det är inte bättre miljö för Renault och Volvo! Måste tänka att ha låg eller genomsnitt för båda koldioxidhalt och kvävehalt, vet inte vilken bilmärken är som bästa.

#24
2017-09-28 07:43

Som jag sade, en papperstiger som inte kommer att ha betydelse för de verkliga utsläppen. De kommer på ena eller andra sättet för att komma undan med fortsatt höga utsläpp.

#25
2017-09-28 08:54

Den här certifieringen på "bara CO2" är lite enbent. det vore bättre om man inkluderade kväveoxider och kanske också certade total energiförbrukning för tillverkning, andelen återvunnet material etc. i bilarna. det måste vara hybrider rakt över för att nå så lågt i förbrukning. De flesta bilar drar långt mer än angivet i verklig trafik.

#26
2017-09-28 10:19

Bara en sådan sak som "flottan" av ett bilmärke skall hålla sig under en given nivå, hur skall man i verkligheten kunna mäta på ett sådant "luddigt" mål. Lycka till med den som får det uppdraget. Jag ger inte mycket för denna idé.

#27
2017-09-28 18:57

Det är hur enkelt som helst att räkna fram om ett bilmärkes flottförbrukning håller sig inom det mycket väl specificerade värdet. Trafikverket har all data. De behöver bara, för ett givet bilmärke, summera certifieringsvärdena för de under året sålda bilarna och dividera med antalet sålda bilar för det bilmärket det året. Det kan inte behöva många raders programkod för att lösa det.

Ja du, Styggavargen, hur mycket du än pustar och frustar så klarar du inte att blåsa omkull en XC90. Du är för lättviktig för det.

Du som tror lätta bilar löser allt, ta en titt på Fiat 500. 3,57 meter lång och väger 865 kg. Den ligger på 115g CO2/km. Den mycket större och tyngre Volvo V90 D3 ligger på 119.

#28
2017-09-28 23:59

Mät på den där V90 och upptäck att det släpper ut mer än det du uppgav. En bil på ca 2 ton. På spritmonitor.de kan du se verkliga förbrukningen på V90 modellen, inga direkt upplyftande siffror. Utrustad med bensin motorn drar en V90 idag ungefär som en gammal Volvo 240. Hahaha, vilket skämt. Höga förväntningar och hög förbrukning, så visst har det gjorts framsteg men utsläppen minskar inte för motorn måste släpa runt på en allt tyngre bil.

#29
2017-12-02 23:37

Volvo kommer få det svettigt,men Kineserna är tuffa så dom kanske helt sonika klappar igen all produktion inom EU.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.