Bild
Nästa artikel

Utsläpp av CO2 det högsta på 5 år

Nyheter

Nya bilar ger ifrån sig alltmer koldioxid. Men några märken går mot strömmen.

Analysföretaget Jato Dynamics har sammanställt siffror som visar att europeiska bilars utsläpp av koldioxid i genomsnitt var 120,5 gram per kilometer 2018 – det är den högsta siffran på 5 år. 
 

Utsläppen minskade stadigt från 2007 fram till 2016 då kurvan började vända uppåt igen. Jato tror att ökningen som skedde under 2018 beror på att alltfler väljer bort dieselbilar på grund av deras dåliga rykte, efterfrågan föll med 18 procent i fjol. Samtidigt släppte dieselbilar i snitt ut 3,2 gram mindre koldioxid per kilometer än bensinbilar förra året.  En annan orsak är införandet av nya utsläppsmätningen WLTP i september 2018, eftersom många modeller inte hunnit godkännas enligt den än. Som tredje anledning pekar Jato på den ökande populariteten hos suvar. 

– Ökningen av CO2 är oroande och dåliga nyheter för myndigheter och de flesta biltillverkare. Istället för att röra sig framåt faller industrin bakåt i en tid då emissionsmålen blir tuffare, Säger Felipe Munoz, global analytiker på Jato.

Ser man till bilmärken ökade de flesta sitt genomsnittliga koldioxidutsläpp mellan 2017 och 2018, bortsett från 5 tillverkare. Bland de 20 bäst säljande märkena var det Volkswagen, Seat, Suzuki, Nissan och Toyota som sänkte sina CO2-nivåer från bilarna. Toyota lyckades till och med som enda storsäljande europeiska märke komma under 100 gram koldioxid per kilometer. 

Uppdelat på länder lyckades elbilsvänliga Norges bilflotta minska koldioxidnivåerna med 11 gram och toppar Europalistan med lägst utsläpp på i snitt 72,4 gram per kilometer. Sverige hamnar med sina 122 gram per kilometer på en 15:e plats.   

Diskutera: Tror du att bilarnas utsläpp kommer att fortsätta att öka i Europa?

Kommentarer

#1
2019-03-09 11:10

Jag hoppas miljörörelsen är nöjd nu. Man har som vanligt inte koll på vare sig grundläggande förbränningslära eller statistisk dataanalys utan agerar helt utifrån känslomässiga preferenser. Detta trots att sakkunniga varnade för denna utveckling. Att man förnekar fakta är ett typiskt religiöst och sektliknande beteende.

Målkonflikten är alltså tydlig och den kan dessutom byggas ut till att omfatta elbilar (där man på förmiddagen argumenterar för deras existens för att på eftermiddagen inskränka möjligheterna att utvinna råvarorna som krävs) eller för den delen konsekvenserna på trafikdödligheten när man propagerar för småbilar.

MVH AL

#2
2019-03-09 10:20

Nästa bil blir en stor SUV, dom är visst poppis nu.

#3
2019-03-09 10:48

Mer diesel åt folket; )

#4
2019-03-09 11:28

Intressant att se staplarna längst ner till vänster, CO2 ökar mest på dieselbilarna och är nästan i samma nivå som bensinbilar, lägger man då till NoX så finns det ju inget som talar för en knackande traktormotor i personbilar över huvudtaget….!

Att hybrid (bensin/el) är det bästa för att få ner utsläppen om man ska ha förbränningsmotor i en bil är ju tydligt när man ser Toyotas utsläpp där man helt tagit bort dieselbilarna, det bästa av två världar i nuläget

#5
2019-03-09 11:44

Ja det är märkligt att dessa storlastande prestandamonster från Toyota drar så lite bränsle.

#6
2019-03-09 11:58

Intressant att se att de s.k premium märkena Audi, Bmw, Mercedes plus Volvo har ökat sina utsläpp mest av alla bilmärken.
Är det inte en liten skämsfaktor på dessa märken, som skall ligga i framkant. De verkar satsa mer på utseende och premiumkänsla på inredning och stolar än på motorernas förträfflighet.

#7
2019-03-09 12:04

Två lögner i det här (Som folk givetvis inte kommer förstå, eftersom de inte läser underlaget, bara tittar på bilder). Datat är mer korrekt än det någonsin vart tidigare.

1. Data är baserat på förbrukningsunderlag. Som har vart gravt felaktiga i många år. Redan NEDC-siffrorna sjunker inte längre. Nya bilar har inga fantasisiffror. Dessutom kommer WLTP och RDE skjuta förbrukningen 20% upp i deklarationen. Vilket för oss närmare sanningen.

2. Ja. Ska man skrämma alla bilister till bensin som förbrukar i runda slängar 30% mer och har bara bråkdelar av förnybar andel.. Då får man fanimej skylla sig själv. Vad hade staten trott skulle hända? Bilar börjar gå på glada tankar när folk sitter runt lägerelden och sjunger "we shall overcome"? Bara i MP's värld...

Mycket bättre och fråga sig hur mycket bensin och diesel man faktiskt säljer i Sverige. Det ger en mer korrekt miljöbedömning över hela fordonsflottan, inte bara vem som har SUV eller Toyotor...

#8
2019-03-09 12:13

Mycket Volvo, BMW och Mercedes ger oss en dålig placering jämfört med andra länder. Tunga bilar och SUV...vilket är mycket logiskt. Bilmärken som ligger bra till väger generellt mindre också. Ingen rök utan eld...

#9
2019-03-09 12:12

Simon, får se hur mycket partikelfilter till bensinare höjer siffrorna till nästa år?

#10
2019-03-09 12:21

Just nu är det SUV som kommer få siffrorna att öka, vi har ännu inte fått fullt genomslag. Det beror också på om folket tar sitt förnuft till fånga och skippar SUV och väljer tex en Corolla hybrid. Vanliga bilar (ej crossover eller SUV's) utrustade med dieselmotor eller bensin med hybrid lina hade nog kunnat ta ned nuvarande nivåer till under 100 för märken som tex Volvo. Tex en lättare V70 med hybrid lina är vad jag närmast tänker på...visst fasen, de har inga normala bilar längre *skratt*

#11
2019-03-09 12:38

Och Vargens lögner igen......jo, Volvo har massa "normala" bilar, V40, V60, V90, S60, S90 bland annat......bilar som faktiskt går snålt i verklig trafik med och inte bara på pappret om du kan se i nutid och inte kasta siffror som är 10 år gamla.....
Sen som du kanske förstår Vargen om du läser vad folk skriver och inte bara kastar ur dig saker så beror det till stor del med på redovisningstekniska aspekter att det ser högre ut i statistiken nu medans det i verkligheten minskat.

#12
2019-03-09 12:43

Hm, kollar man tabellerna, särskilt sista, så kan man dra slutsatsen att trots att det är en jävla gnäll på bränsleskatten samt andra pålagor så anser sig svenskar ha råd med att köra bilar som släpper ut mer än i övriga EU.
Om man vänder på det, 14 andra länder möjliggör att svenskar kan kör bilar med högre utsläpp.

#13
2019-03-09 12:47

Henrik
Vad menar du? Tabellerna ovan visar ju att Sverige inte ligger särskilt bra i tabellen. Kanske beror det på att det säljs en hel del större bilar i det här landet och främst Volvo?
Här har är väl statistiken baserad på resultat från testcyklarna, där skulle man lugnt kunna påstå att dessa väldigt sällan stämmer mer verkligheten där det är högre utsläpp.

#14
2019-03-09 12:55

Axa: Man kan välja och läsa det hur man vill. Man kan också säga att det skiljer typ ~10-15% förbrukning i personfordonsflottan mellan Portugal som har skokartonger till bilar och ett land som Sverige, som kanske har den trafiksäkraste fordonsflottan i snitt. Som dessutom klarar att transportera saker. Vad är det värt? När man ska räkna in alla samhällskostnader för olyckor och annat?

Att Norge ser ut som det gör är ju bara för elbilarnas intåg där. Vilket är glatt, men de är ju bara en hög hypokritiker som bor där. De skeppar egenproducerad olja för att andra ska konsumera den. Ska man räkna med Norges oljeproduktion lär de hamna längst ner på skitlistan av alla de mest ruttna länderna.

#15
2019-03-09 13:13

Nu fick MP något att bita i.

#16
2019-03-09 13:27

Intressanta siffror som inte allt är förvånande.
Vi ökar i Sverige på grund av ett antal faktorer:
1, Vi har vridit över från många diesel till många bensin som i sig ger ett högre utsläpp av CO2
2, Fokusen har glidit från CO2 till NOx
3, På företagssidan finns inte längre några rimliga CO2 mål på mångas företag, E85 och 120g-reglerna är sedan länge borta eftersom detta inte längre gav fördelar för företaget ovh den anställde.
4. Vi har en mycket stark ekonomi och väldigt många som inte behöver vända på pengarna i slutet av månaden och därmed inte funderar på vad soppa kostar och kan då kosta på sig en SUV med många hästar, AWD och automat "för att man kan"

Hur ändrar vi på detta då?
Vi måste bestämma oss för vad som är viktigt. CO2 är ett globalt problem som påverkar oss alla medan NOx som bil ett allt mindre problem efter EURO6-d och vi redan har låga nivåer av NOx i vårt gaturum. Som vanligt kan media, politiker och folk i allmänhet bara kunna ha en sak i fokus och där har CO2 tappats bort.
Vill man på företagssidan bli bättre så sätt en gräns på 100g och ta bort den föråldrade normen 7,5pbb som omöjliggör att du som förmånsbilist kan välja något som har låga utsläpp som en laddhybrid eller elbil.

#17
2019-03-09 13:50

Hybrid ska det vara, det har jag sagt jämnt. Låg förbrukning och utsläpp, lägre än diesel. Så skit i diesel och vanliga bensin bilar, köp en bensin hybrid, det bästa av två världar. Att hybrider ger lägst utsläpp syns ju tydligt när man inte har diesel i modellprogrammet. Så köp en hybrid suv/crossover ;o)

#18
2019-03-09 13:53

Medias negativa skriverier om diesel har fått många att fly det, trots att dieselbilar kan köras på biodiesel som är Co2 neutralt. Och NOx är inget problem med en modern diesel med modern rening.

Jag lyssnade på Per Bolund (Mp) i radion idag och håller med honom om mycket. Absolut ska vi fortsätta ha skatter på fossila bränslen. Och för boende på landsbygd och glesbygd så låter en höjning av grundavdraget som en bra idé. Jag tycker även art man ska tänka sig en minskning av bilskatt för den som bor i glesbygdskommuner.

#19
2019-03-09 14:02

#17. Dieselhybrid bedre en bensinhybrid nå som den nyeste renseteknologien gir 0 i utslip av nox, ser ingen grunn til å kjøpe bensin når diesel gir 0 i utslipp av nox. https://www.nettavisen.no/na24/sjokkmaling-for-utslipp-fra-dieselbiler--...

#20
2019-03-09 14:05

Raphael: Fast en höjning av grundavdraget är ju en idé som inte är riktigt färdigtänkt om man tror man jämnar ut för de på landsbygden så. Den gäller för det första bara fram och tillbaks till jobbet, och grunden för att ens få avdraget är så högt att få nåt dit. Sen hur ska man kompensera den höjda kostnaden det medför för alla aktiviteter som är utanför jobbkörningen? Ska inte de som bor på landsbygden ha samma rätt att ha sina barn på aktiviteter m.m? Men du är kanske en trångsynt storstadsperson som lever i lilla bubblan.....

#21
2019-03-09 15:34

Henrik
Å andra sidan väljer man själv var man vill bo. Är det statens fel att folks barn har massa aktiviteter?

#22
2019-03-09 15:44

De räknar uppenbarligen inte in alla de utsläpp som kommer när blodsbatterierna tillverkas, ej heller utsläpp från koltillverkad el.

.

#23
2019-03-09 15:47

Milky
Det är flertalet länder som totalt har lägre utsläpp med liknande geografi bland annat Finland, åker dom i skokartonger?
Vad jag vet har Nederländerna ganska låga siffror vad gäller trafikdödlighet. Samma där, åker dom i skokartonger?

#24
2019-03-09 17:59

Svenska klimatet norr om Stockholm med kyla halva året är väl något som påverkar negativt jämfört mot södra Europa.

Snö och kyla gör att det går tungt och choke effekten på diesel och bensin spyr in extra soppa.
Den negativa effekten gör av sig mer på tunga suvar med breda däck.

#25
2019-03-09 18:20

Ökningen av CO2 i g/km är försumbar i förhållande till ökningen av antal km beroende på att fler bilar, där varje bil körs allt fler mil (oftast helt i onödan som t.ex. att hämta kvällstidningen på kiosken).
Skillnaden av CO2 mellan diesel och bensin är också försumbar och skillnaden minskar hela tiden så länge inte dieseln körs på HV100, vilket den begränsade tillgången omöjliggör.

#26
2019-03-09 18:53

Mer elektrifiering behövs för att uppnå klimat- och utsläppsmål, så enkelt är det.

#27
2019-03-09 19:10

Axa: Nederländerna har hög andel elbilar. Näst efter Norge i Europa. Därför ser det ut som det gör. De två är undantag, sen har du skokartongsländer och efter det har du mer normala bilar. Som i det närmaste har samma utsläpp över en population i snitt.
I övrigt har Nederländerna minst lika stora bilar som oss. I ungefär samma anda som Tyskland. För mig låter det mest som du gissar hur saker ser ut. Det skiljer för övrigt 4 gram mellan Sverige och Finland. Helt insignifikant.

#28
2019-03-09 19:37

Milky
Nåja, det verkar vara mest fördomar om skokartonger. Du kanske kan presentera någon översikt på fordonsflottorna i respektive EU-land?

#29
2019-03-10 05:45

Internationellt sett är svenska drivmedelspriser ganska låga, trots "hög" skatt beroende på folks inkomster. Alltså är det billigare att tanka bilen här än i många andra länder som t ex Ryssland, Kina och Indien.

Se och jämför på https://www.bloomberg.com/graphics/gas-prices/#20184:Sweden:SEK:l

#30
2019-03-09 22:22

MP propaganda så det skriker om det. Att knyta näven i fickan och inte ta på sig en gul väst är för mig förkastligt, MP är farliga för Sveriges framtid. Priset på Diesel i Danmark idag 8,95/liter Bensin 9.77/l. Nästan hälften av vad vi har i Sverige trotts att Danskarna har samma löner som vi per mån billigare mat, allt är billigare i Danmark. Sverige har blivit ett ekonomiskt u-land. Tacka MP+S för det.

#31
2019-03-09 22:32

Världens 16 största transportfartyg, släpper ut lika mkt skit, som världens 800 miljoner bilar.

Gissa då hur mkt alla 100.000 transportfartyg släpper ut, jämfört med bilarna.

Sluta beskylla bilarna för allt. Lite mer insikt vore bra.

#32
2019-03-10 05:42

Eric #30: Det är bra om du tänker på danska kronan är mer värd än den svenska, innan du gör en jämförelse. 1 dansk krona = 1,42 svenska kronor.

#33
2019-03-10 07:44

Ivarsson, det där är en myt som inte stämmer. Till en del ja, men så farligt är det lyckligtvis inte.

#34
2019-03-10 08:26

Du kan ju alltid prova på att googla lite på hur det ligger till, så ser du hur illa det faktiskt är. En myt? Yeah right.

#35
2019-03-10 08:50

John2008 Om du noga läser inlägget så skriver jag att Dansken har samma levnad standard som vi om inte bättre, så om du tjänar 100kr/mån och dansken likadant då betalar dansken NÄSTAN hälften i kostnad för ex diesel. Skall jag förklara mer?

#36
2019-03-10 09:23

John2008: Spelar ingen roll vad bränslet kostar. Det måste ställas i relation till vad man tjänar. De flesta jämförelser mellan länder ger ingen förståelse om hur befolkningen upplever det. Möjligen en del förståelse till hur stater väljer att taxera och raffinera drivmedel. Det eftersom råoljepriser är globala.

#37
2019-03-10 09:34

Axa: Du kan inte bara dra alla siffror över en kam. Portugal är relativt platt, har varmt stora delar av året och bilarna är rätt små. Sverige och Finland är länder som har kallt som fan 6 månader om året, snö och berg. Typ en femtedel ligger ju innanför polcirkeln... Ungefär som att Schweiz i princip till hälften ligger i Alperna. Vi har dessutom en förkärlek för större bilar och AWD av relativt goda anledningar. Frågar du mig är jag snarare förvånad över att skillnadena är så små på pappret. Jag misstänker att de är större i verkligheten eftersom stora dyra bilar har lidit av "pappersoptimering" väldigt länge.

Misstänker att siffrorna kommer gå än mer upp för alla länder när vi inför WLTP samt RDE och slutar ljuga så våldsamt om förbrukning. Därför vore det sundare att titta på hur mycket drivmedel som säljs istället för att sitta och räkna siffror från datablad.

#38
2019-03-10 09:36

Varför ger ViBs kommentarsystem fortfarande dubbelkommentarer? Jag har hängt här i många, många år. Windows, Linux, Firefox, Chrome, IE, Edge osv. Alla ger samma fel ibland. När ska ViB korka igen den eländiga dubbelkommentarsbuggen?

#39
2019-03-10 10:52

Milky
Eller så kan man vända på det. Det är fantastiskt att fordon i resten av EU kan köra snålt fast dom har väldigt kuperad terräng. (Om man som svensk tycker att fjällen är kuperad har man inte kört i Spanien, Italien Kroatien, Balkan, osv). Att dom kan köra snålt fast AC måste jobba stenhårt i medelhavsvärme (det är mycket snack om svenska kylan men man glömmer lätt att vid medelhavet är det 30-35 grader bra längre än en svensk vinter).

#40
2019-03-10 12:26

Dyrast är Norge 16.11 kr per liter och Italien 15.43 kr per liter.
Billigast är Venezuela 0.01 kr per liter och Iran 1.25 kr per liter.

https://www.bloomberg.com/graphics/gas-prices/#20184:Sweden:SEK:l

#41
2019-03-10 12:37

Den senaste ökningen bror på ändrade mätsystem som liknar mer verkligheten och inget annat. Det har inte hänt något underverk varken tekniskmässig eller beteendemässig under 2018. Märkligt att vi hamnar på 15:e plats och inte värre. Även den har med mätsystem att göra och inte verkligheten (läs laddhybrider). Ett tag hade vi Europas näst törstigaste och tyngsta bilparkering. Blir inte förvånad om det är fortfarande så. Och vi har alltid en ursäkt för det, det är för kallt, för fuktigt, för stort, landsbygden, skogen, barnens aktivitet, hunden, husvagnen,... Det finns ingen vilja att ändra på nånting, bara lätta på samvetet, om man har något. Vilket regeringen och MP aktivt arbetar med. Grundlös, aningslös, poänglös miljöpolitik som visar snyggare siffror för samvetets skull och samlar mer pengar för statskassan för att ha råd att flyga mer (1,5 miljoner kr bara MP språkrör)

#42
2019-03-10 14:21

Nä, tänk efter lite.. en diesel släpper ut ca 3 gram i snitt mindre än bensin driven bil. Vad säger det oss? Jo.. skillnaden skulle vara långt större om man valt vanliga bilar. Nu körs skillnaden upp i en bil som drar mer energi med fyrhjulsdrift eller SUV karosseri.

#43
2019-03-10 16:59

Milkylainen #36: "John2008: Spelar ingen roll vad bränslet kostar. Det måste ställas i relation till vad man tjänar. De flesta jämförelser mellan länder ger ingen förståelse om hur befolkningen upplever det."

Länken på #29 förklarar det du skriver ovan.

#44
2019-03-10 18:59

Alltid detta överfokus på CO2, som om det skulle vara det enda miljöproblemet med oljeeldade bilar. Det var därför vi hamnade i dieselträsket.

#45
2019-03-10 19:47

Har aldrig varit i dieselträsket...och kommer aldrig att köpa en dieseldriven bil, dels för att jag kör mest kortare sträckor (upp till 5 mil) och jag orkar inte höra på knattret, man tror motorn är sönder varje gång en diesel kör förbi....

#46
2019-03-10 21:14

I afton käkade vi hemmagjord fuskpizza baserad på ett pizza-kit. Degen var knådad någonstans i Europa. Tomatsåsen var blandad av ingredienser som jag inte vet var de var odlade. Tomatsåsen fanns i en glasburk tillverkad i ett glasbruk någonstans i Europa (tror jag) och locket var tillverkat i ett stålverk någonstans i Europa (tror jag). Nåväl, hela kittet hade transporterats (på lastbilsflak?) till en butik i Sverige för att via en plastkasse hamna i vår ugn och därefter i min mage. Så länge det är lagligt att köpa mat som transporterats på detta vis orkar jag inte bry mig särskilt mycket om CO2-halten som släpps ut av personbilar.

#47
2019-03-10 22:35

Vad bränslet kostar i relation till andra länder har ingen som helst betydelse för det ekonomiska resonemanget. Den typen av argument är bara en ideologisk skenmanöver som saknar bärighet utifrån ett ekonomiskt perspektiv.

Det som är av betydelse är hur höga skatterna är i relation till de externa kostnaderna. Det är nämligen dessa kostnader som skatterna är tänkta att täcka.
Eftersom de externa kostnaderna varierar rejält, både lokalt i Sverige och ännu mer landsvis är det helt ointressant vad man ägnar sig åt i USA eller Indien. Det som är väsentligt är vad vi betalar i Sverige.

Och då är det visat att den svenska vägtrafiken är överbeskattad. I snitt med 20% enligt regeringens egna utredningar och egentligen ännu mer om man inkluderar den verkningslösa koldioxidkomponenten.

Med skatter som ligger högre än externaliteterna får vi alltså högre transportkostnader. Höga transportkostnader utgör ett slöseri, d.v.s de försämrar vår internationella konkurrenskraft, de skapar undanträngningseffekter i de offentliga budgetarna och de ger oss högre priser ute i butikerna. Dessutom gör det många nödvändiga investeringar olönsamma. Kort och gott: de gör oss alla fattigare.

Den som vill veta mer om hur de ekonomiska styrmedel är tänka att användas i kan studera min text på Wikipedia. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pigouviansk_skatt

MVH AL

#48
2019-03-11 07:55

Vad gäller själva jämförelsen som gjorts finns det ett begrepp som kallas för Confounding (d.v.s förekomsten av störfaktorer). En term och metodik som är välkänt för alla dem som är vana vid att genomföra studier.

Det finns olika metoder för att eliminera ( eller i alla fall fastställa dess påverkan) dessa störande variabeln i den statistiska analysen. Dit hör regressionsanalys och stratifiering eller enklare deskriptiva metoder, såsom kapacitetsmetoden eller standardpopulationsmetoden. Just dessa senare är väldigt enkla att både använda som att ta till sig eftersom de så enkelt visar hur man räknar snett när man tror sig ha räknat rakt;-).

Så ja. Små bilar drar ofta mindre bränsle än stora bilar och äldre fordon har en tendens att förbruka mer bränsle än nyare och modernare. För att inte tala om övriga störvariabler.

MVH AL

#49
2019-03-10 23:02

Eric #35: Enligt https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/#hl190 kostade den 4 mars 2019 en liter bensin i Danmark 15,49 kr och 15,06 kr i Sverige (båda i svenska kronor). Tittar man vidare på https://www.bloomberg.com/graphics/gas-prices/#20184:Denmark:SEK:l
står när det gäller Danmark: "With an average daily income of 1,434.30SEK, it takes 1.05% of a day’s wages to afford a liter of gas" och jämfört med Sverige står: "With an average daily income of 1,276.55SEK, it takes 1.12% of a day’s wages to afford a liter of gas."

Jämföra man Danmark och Sverige på detta sätt, ser man att skillnaden är försumbar mellan de två länderna. Det finns alltså inget mer att se, utan det är bara att gå vidare.

#50
2019-03-10 23:57

AL, det finns en allmän vanföreställning om att svenska drivmedel skulle vara mycket dyra i förhållande till de flesta övriga länder i världen, men som jag visat stämmer inte detta. Och vem tar hand om skatten om inte den svenska staten?

För att inte snöa inne helt på Sverige, kan det vara sunt att se sig om i världen så man kan upptäcka att läget här i landet ändå inte är så eländigt som en del vill få det till. Ordet fattig i Sverige tycker jag man ska vara försiktig med att använda.

I Zimbabwe kostar en liter bensin 30 kr (högst i världen), så tänk att fylla upp suven där eller i Kina där bensinen är skattefri, men ändå mindre prisvärd än här tack vare lägre inkomster.

#51
2019-03-11 02:55

Bensin och diesel är alldeles för billig eftersom grannen tar dieselbilen varje dag året runt när han skall ut och gå med hunden för att åka några km till ett ställe där det är mysigare att gå. Mycket förvånande eftersom vi bor i en mindre byhåla/samhälle med lite trafik.

#52
2019-03-11 08:23

John:

Att länder med högre inkomster relativt sett spenderar mindre på drivmedel än fattiga är ganska lönlöst att föra in i en diskussion. Det är ungefär samma typ av populism som att visa att svenskarna också lägger förhållandevis mindre resurser på mjölk, kläder eller något annat än länder med mindre inkomster eller stor befolkning (se mitt inlägg ovan om störande variabler)

Att bränsleskatterna sedan är fiskala är korrekt. Dagens nivå går dock rakt emot skatternas syfte som Sveriges riksdag klubbade ingenom år 1988, där utgångspunkten var att vägtrafiken skall stå för sina samhällsekonomiska marginalkostnader enligt självkostnadsprincipen.

Som vi kan se och som utredningarna visar är så längre inte fallet. Dessutom blir styringen på tok för trubbig och ineffektiv.

Det är därför som skatterna på bränslet bör sänkas och egentligen plockas bort helt. De är både orättvisa som ineffektiva. Dessutom gör de oss bara fattigare.

MVH AL

#53
2019-03-11 08:34

Snabb95.

Att man kan nyttja bilen också för kortare resor i landsbygsmiljö hänger ihop med att den typen av resa vanligtvis inte ger upphov till någon större och värre påverkan på tredje part.

I tätort råder ett motsatt förhållande och det är därför som bensin och dieselskatterna är så ineffektiva som styrmedel betraktade. De bör egentligen ersättas med något annat.

Vid en sådan situation kan landsortsbefolkningen också i fortsättningen använda bilen för "åka några km till ett ställe där det är mysigare att gå" (att det irriterar grannarna på ett personligt plan är inte prissatt i kalkylen)medan motsvarande resa inne i tätorterna blir betydligt dyrare.  

MVH AL

#54
2019-03-11 11:00

AL
Jag gissar att du får en hel del medhåll i det du skriver i #52. Apropå populism.

Att svenskarna skulle blir fattigare av bränslekostnaderna har jag svårt att tro. Det finns egentligen inga siffror som stödjer att svenskarna blir särskilt fattigare.

#55
2019-03-11 11:07

Axa. Det finns ett mycket tydligt samband (ett av de starkaste vi känner till t.o.m) mellan transportkostnader och ekonomisk tillväxt.

Att konsekvent underutnyttja en resurs (vägnätet är en sådan) är precis lika slösaktigt som att överanvända det. Om Axa vill göra siffror av det kan vi förstås räkna på saken - men som upplysning ligger kostnaderna bara för trängseln inne i Stockholm i mångmiljardklassen på årsbasis.

Att inte använda vägarna alls torde vara ännu dyrare.

MVH AL

#56
2019-03-11 11:20

AL
Du påstår att svenskar blir fattigare, och jag antar att du menar särskilt bränsleskatten som orsak i ditt tidigare inlägg.

Siffror visar att tillväxten har varit god, det har skett reallöneökningar, statsskulden har minskat och du tycker ändå svenskarna blir fattigare?

Nu gissar jag på förhand att du kommer vrida och vända på saker för att få ”rätt”.

Men visst. Jag har väl inget emot att skatten på bränsle sänks. Jag ser gärna att det blir ännu kraftigare malus, släng på progressivare inkomstskatt och ytterligare skatt för höginkomsttagare samt arvsskatt så täcks nog balansen upp.

#57
2019-03-11 13:28

Obegripligt att höjda skatter på bensin o diesel anses ge någon sorts effekt på miljön. De som måste ha bilen till arbete och affär måste köra lika mycket ändå, skillnaden är att det blir mindre pengar till annat. Och de som har lite tjockare plånbok kommer också att köra som förut. Även med större SUV,ar. Om man inte chockhöjer till 30 kr litern, vilket slår stenhårt på jobb och företagande. Vår utsläpp spelar ändå exakt 0,0% roll i det globala perspektivet, varför ska vi "gå före" jämfört med resten av världen. Ren plakatpolitik.

#58
2019-03-11 14:42

Svenne
Sverige går inte före. Det visar ju undersökningen artikelns beskriver.

#59
2019-03-11 17:05

AXA
Men Sverige höjer gärna bränslepriset snabbt för det plågar bilisterna och det är ju jätteroligt för vissa.

#60
2019-03-11 17:45

Jete
Oavsett vilken skatt man pratar om så ”plågar” det alltid någon och det ska gnällas.

#61
2019-03-12 22:15

AL, det jag menar är att det finns missnöje med drivmedelspriser och skatter på dessa i många fler länder än i Sverige. I t ex Indien (som har ca 130 ggr så stor befolkning än Sverige) klagas det en hel del för att halva priset på drivmedel består av skatt samtidigt som det inte alls är lika prisvärt att tanka där som här.

Är man genuint oroad för miljö, klimat och hälsa, väljer man om man köper ny bil, en snål sådan som får bonus och gärna går att köra på ett alternativt drivmedel. Men oftast verkar det som att det är enklare att klaga på priserna när man tankar och tycka att det är någon annan som får tänka om, istället för att ta ett eget ansvar.

#62
2019-03-12 22:15

Om Sverige skulle vara seriösa med sina miljömål så skulle man införa kraftigare subventioneringar av elbilar och stora pengar till utbyggnad av laddstolpar. Att svenskar inte springer iväg och köper elbilar i lika stor utsträckning som norskar är ju för att de ger mycket bättre subventioneringar.

Något som verkligen behövs i Sverige för att få fart på elbilsköpandet (förutom subventioneringar av själva bilen) är statliga pengar till hyresvärdar som vill bygga laddstolpar på sina parkeringsplatser. Utan laddstolpar där man bor så drar sig nog många för att byta till elbil. Inte bara det utan priserna på en bra elbil måste komma ner nära priserna för en bra bensinbil, typ ner till 300 000 för en elbil som kan ta sig 50mil.

Har inte folk råd att köpa bilen så köper de bensin eller diesel. Kan de inte ladda hemma kommer också troligen köpa bensin eller diesel.

#63
2019-03-13 10:34

"Har inte folk råd att köpa bilen så köper de bensin eller diesel. Kan de inte ladda hemma kommer också troligen köpa bensin eller diesel."

Håller med, det handlar om ekonomi och infrastruktur i slutändan. Elbilar och laddhybrider är fortfarande alldeles för dyra jämfört med motsvarande fossilbil. Och utbudet är ju skrattretande litet. Om jag t.ex. skulle vilja ersätta min X3:a idag med en laddhybrid eller elbil i motsvarande storlek så finns det noll(!) bilar att välja på i någotsånär rimlig prisklass. Närmast kommer väl en Mitsubish Outlander PHEV, men den är inte i närheten av X3:an när det gäller körkänsla och förfining. En XC60 T8 kostar en bra bit över 600tkr och en Jaguar I-pace över 800 tkr. Utbudet av laddbara bilar består idag av två extremer, antingen ganska enkla bilar som Nissan Leaf och Hyundai Kona eller lyxmonster som Teslorna, Audi E-tron och Jaguar I-pace. Var finns mellansegmentet? Motsvarigheten till V90 D5, BMW 520d, BMW 320d, V60 D4, A4 2.0 TDI osv? Som det är nu, känns som att man väljer mellan en Toyota Yaris eller en S-klass när man köper elbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.