Bild
Nästa artikel

Fel räckvidd på Kia Niro som elbil

Nyheter

Först hävdades 48,5 mil. Det har nu korrigerats till 45,5 mil. Dessutom kommer bilen inte heta Niro EV i Sverige, utan det är e-Niro som gäller.

Kia Motors i Sverige går ut med en rättelse gällande deras nya elbil Niro. Det är Kias europeiska huvudkontor som upptäckt att testmetodiken inte varit korrekt när bilen utvärderades enligt nya mätmetoden WLTP.

Ursprungligen kommunicerades att räckvidden i blandad körning enligt WLTP skulle vara 48,5 mil, men detta stämmer alltså inte. I testerna kördes bilen för stor del i stadstrafik, vilket ger bättre räckvidd än landsväg.
”Vid testerna för typgodkännandet tillhandahöll den oberoende organisation som övervakar processen oavsiktligt en felaktig testmetodik och godkände sedan de genererade resultaten. Detta ledde till att Kia e-Niro testades under en oproportionerlig lång tid i WLTP:s stadskörcykel (omfattar lägre hastigheter och minskat energibehov), vilket resulterade i en överskattning av bilens räckvidd vid blandad körning med mer inslag av landsvägskörning”, skriver Kia i ett pressmeddelande. Den korrekta räckvidden vid körning i blandad landsvägs- och stadstrafik är alltså 45,5 mil. 

Dessutom ändrar Kia Sverige namnet på bilen. Från början skulle den kallas Niro EV i Sverige, inte det europeiska standardnamnet e-Niro, snarlikt en svensk söktjänst. Men blir alltså det svenska namnet ändå e-Niro, precis som i resten av Europa.

Kia e-Niro börjar säljas i Sverige den 25 december. Priset startar på 429.900 kronor, innan den statliga klimatbonusen på 60.000 kronor dragits av.


Diskutera: Vad tycker du om att Kia överskattade räckvidden på e-Niro?

Kommentarer

#1
2018-12-03 12:26

455 km i WLTP ger dig trots det ca 400 km i verkliga livet. Inget stort att gråta över.

#2
2018-12-03 12:57

Vad gäller räckvidd på elbilar tycker jag att det vore bra med en särredovisad uppgift för landsväg/motorväg, men det kanske finns om man gräver litet i testresultaten? Trots allt är väl räckvidden främst intressant för gemene man och kvinna på längre turer, dvs utanför stadsmiljö? För trafik i staden vill taxi och budbilar och kanske några fler ha lång räckvidd.

PS. Säljstart 25:e december?? Jag tvivlar på att jag kan knalla in till min lokala Kia-återförsäljare, men jag kan kanske lägga en order på hemsidan efter julottan?

#3
2018-12-03 13:26

Grosser,
Nu kommer du få höra att det inte alls blir 400 km på Autobahn i snöslask med fullpackad bil och det är verkliga livet för någon stackare här.
För mig är det ett jämförelsetal man får från WLTP.

#4
2018-12-03 13:51

455 km är väl för sk "blandad körning". Räckvidden i stan var väl över 60 mil. Endast motorväg lär vara kortare än 455 km.

WLTP har väl några olika testresultat för landsväg/stad etc. Går säkert att hitta någonstans.

#5
2018-12-03 14:55

Kis Soul EV, drar väldigt mycket mer energi när farten ökar. Räckvidd blir klart mycket mindre vid motorvägs fart. Så fort man kör över ca 90 km/h börjar fartvinden (luftmotståndet) göra väldigt stor inverkan på hur mycket energi bilen förbrukar. Således kommer även e-niro ha samma problem (bilen är hög). Jag väntar på att biltillverkare skall ta fram vanliga modeller (ej SUV) så man kan köpa en elbil som fungerar bra i högre farter. Kör man i stan kan det kvitta, då är vikten betydligt viktigare att hålla låg för att få en bil med längre energi förbrukning (många stopp och accelerationer).

#6
2018-12-03 15:56

Håller med vargen här, skulle hellre se en lite lägre bil. Man kan ju jämföra Tesla Model S och X. Model S är för bilstorleken normalhög, men model X är ju avsevärt högre, dock också bredare och tyngre samt större inuti, så jämförelsen haltar. EPA siffror för dessa är 473 km för Model S och 414 km för Model X, med samma drivlina (90D).

#7
2018-12-03 16:43

Vore intressant med en uppgift om hur långt man kommer på vintern då vissa bilar bara har ellementvärme för kupén. En Tesla kan som ett exempel vid måttligt låg utomhustemperatur få upp till 57 % kortare räckvidd vilket kan ha betydelse vid val av helt eller delvis eldrivna bilar.
Det betyder att vid en längre tur på vintern stannar man en halvtimme vid en ”snabbladdare” i trettio minuter där batteriet blir laddat till 80% och då kan man vid måttlig låg temperatur köra 57 % kortare än på sommaren vid 80 % laddat batteri.

#8
2018-12-03 17:01

Oavsett räckvidds problem eller ej, det behövs fler elbils modeller. Är priset rätt och bilen även fungerar hyfsat vintertid så är jag öppen för köp. Är innerligt trött på att harva runt i en fossilt driven bil. Är det bara jag som tycker det går för långsamt? Redan 2012 kom elbilar ut på marknaden...men det har faktiskt inte hänt så mycket mer än typ 25 nya SUV modeller som tagits fram, i den tid då det verkligen borde satsats på det direkt omvända, dvs bilmodeller som drar mindre energi.

#9
2018-12-03 17:03

Undrar hur Eniro ställer sig till namnet..

#10
2018-12-03 18:06

WLTP är väl lite bättre än den föregående körcykeln. Men fortfarande redovisas INTE den räckviddsiffra som är den ENDA av intresse för de flesta i Sverige, nämligen räckvidden vid laglig körning på motorväg vintertid mellan t.ex. Stockholm och Göteborg, med start av utkyld bil till -10 grader. Att ange hur långt man kan köra i storstadstrafik eller som pendling några mil dagligen är blaha blaha, vid den användningen har man ju laddmöjlightger ofta.
Så länge man inte från iskall bil kan köra typ 50 mil på vintern i laglig motorvägsfart utan att ladda (under max en fikapaus på 10 minuter) är rena laddelbilar fullkomligt ointressanta för majoriteten av bilägare i Sverige.

#11
2018-12-03 19:25

Elbilar borde deklareras vad de förbrukar i energi vid olika farter, tex 30,50,70,90,110,130 km/h... sedan är det lätt att tillverka en sajt där man kan se räckvidden. Dessutom borde det också framgå hur mycket effekten minskar med temperatur, typ 20, 10, 0, -10 grader..
Skippa körcykler för elbilar är mitt tips, de stämmer ändå inte med verkligheten. Upp till användaren att skapa sin egen "körcykel" med informationen ovanför. (sorry den hamnade fel först).

#12
2018-12-03 19:44

Tror att det endast är ett fåtal bilägare som har intresset att skapa sin egen körcykel eller liknande.

Och ja det går långsamt, men man ska ju komma ihåg att om tekniken inte finns, så finns ju inte heller någon tidplan för när den kommer. Dagens batterier känns egentligen lite för stora/resurskrävande för att massproducera och ersätta fossilbilar.

#13
2018-12-03 20:24

Stygg...,
Varför skulle elbilar hanteras annorlunda? Även andra bilar beter sig likadant. Största skillnaden är att det är en större del av energin som alltid går åt oavsett hur man kör.

#14
2018-12-03 20:52

Ett par vändor till och räckvidden är nere i 28 mil. Precis som Mäkinen skrev: På motorväg, i snöslask med fullpackad bil, dubbdäck, bakrutevärme på, stolsvärme på och allt det där verkliga livet för alla. Och glöm för allt i världen inte att det måste till en elektriskt driven kupévärmare under körning - blotta fem plusgrader ute lär få även Mäkinen att frysa! (Och då har vi inte ens tänkt på 18 minus …)

#15
2018-12-04 08:25

#10: Hur ofta kör de flesta 50mil överhuvudtaget? Ett par, tre gånger per år? Kör jag 50 mil vill jag gärna ha en längre fikapaus än 10 minuter, gärna mer än 30minuter och då hinner man trycka i en del el. Långkörningar handlar om planering och med el-bil får man lära sig planera på ett annat sätt.

#16
2018-12-04 09:12

Vissa blir aldrig nöjda och dessa tycks dessutom regelbundet köra i full fart på Autobahn dagarna i ända - eller ?
Nä- det är nog mest för att kunna klaga känns det som. Sen sitter man där och kör typ 2--4 mil/dag i sitt "verkliga liv"...
För mig som privatköpare är det fortfarande priset som är det största problemet för en övergång till eldrivet - annars skulle det ske mer eller mindre omgående. Det är tyvärr fortfarande lite svårt att övertyga kamreren inne i en att slanta upp det som behövs för att åka elektriskt...

#17
2018-12-04 09:47

Pi: kan bara instämma, och samma gäller nog för många.

#18
2018-12-04 12:33

Niro är ingen SUV, möjligen kan man kalla den crossover, och särskilt hög är den inte. Den är klart lägre än min Picasso.

Det är väl knappast någon som kör 50 mil varje dag till vardags, de flesta håller sig under 5 mil per dag. Och man laddar hemma! På vintern slår man på värmen från telefonen, elbilar har ju en inbyggd kupévärmare. Så bilen är varm innan man kör iväg. Man låter den ju vara kopplad till eluttaget hemma.

Och är man på långresa så tar man en fikapaus/toapaus på 30 min efter 15-20 mil.

WLTP ger siffror för blandad körning, stadskörning och landsvägskörning, precis som NEDC. Vill man kolla räckvidden vid olika hastigheter så har flera tillverkare kalkykatorer för detta på sin webb. Renault har det för Zoë, tryck in 100 km/h vid -10 så ger den räckvidden för detta. Men det är ju utan acceleration och inbromsningar (elbilar får igen kraft när man bromsar).

#19
2018-12-04 17:08

Som ett kort inlägg i debatten. Det är svårt det här med räkvidder - för alla elbilar.
När bilen sägs kunna köra 50 mil på full laddning, så innebär det (åtminstone för Tesla batterierna) att batterierna mår bäst om man normalt laddar dem upp till 80-90% och inte kör dem lägre ner än till 20%. Detta innebär att man egentligen har en körsträcka på ca 60-70% av den för bilen visade totalsträckan - alltså i detta fallet 30-35 mil. Man kan dock ladda batterierna till 100% och köra dem i botten (nja nästan) om turen slutar vid en ladd-stolpe.. Men batterierna håller längre om man kör enligt alternativ ett.
Nu påstår vissa fabrikanter att deras vätskekylda batteripaket klarar att köras fullt ut, men jag är inte helt övertygad än...
Värt en tanke kanske, för er som räknar milen från punkt A till B, när ni ska bestämma er för batteripaketets storlek och verkningsgrad.

#20
2018-12-04 18:05

Fast den kapacitet biltillverkaren anger för batteriet är inte batteriets nominella kapacitet utan, såvitt jag förstått där detta framgått, användbar kapacitet. Så det finns säkert 10--20 % kvar av den nominella kapaciteten när elektroniken bryter.

#21
2018-12-04 19:19

Intressant detta med räckviddsångesten. I elbilslandet Norge börjar detta avta. Dom som inte har en Tesla har ofta en mindre elektrisk bil så som en Nissan Leaf och en andra för att ta sig till Hytta på fjellet. Somliga åker elbil även dit och har lärt sig hur man skall hantera bilen. Så jag tror att vi snart kommer att få se samma ökade elbilsförsäljning även i Sverige. Med Bonusmalus lör det bli långa leveranstider på elbilar även här.
Så är bara att se vad som sker och oavsett om bilen är hög eller låg så lär försäljningen av av dessa öka. Speciellt dom lite mer högbyggda då många uppskattar körställningen och dom kompaktare måtten.

#22
2018-12-05 08:14

Det där med storleksangivelser på batterikapaciteten är en blandad historia. En Jaguar i-Pace med 90 kWh har ca 82 kWh användbar kapacitet. En e-Golf anger 35,8 kWh brutto, men kan använda ca 32 kWh netto.
En e-Niro har 64 kWh användbar kapacitet och därmed egentligen ett större batteripack på ca 70 kWh.

#23
2018-12-05 16:11

Äntligen fusk kommer med elbilar också!
Då ska vi försöka förse att nästa frustration med elbilar kommer vi se när folket blir missnöjda med försämrade kapacitet av batterier efter några år.

#24
2018-12-06 08:59

daem0n,
Om du provar att läsa artikeln så ser du att det inte är frågan om fusk från tillverkarens sida. De har fått felaktiga uppgifter från ett oberoende institut kring hur testet ska utföras och då blir resultatet fel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.