Bild
Nästa artikel
Opel Corsa, så som den ser ut idag. Nästa år kommer en ny generation och 2020 lanseras den som elbil.

Eldriven Opel Corsa 2020

Nyheter

Om två år kommer Opel att lansera småbilen Corsa som elbil.

Efter att Opel köptes upp av Peugeotgruppen PSA förra året offentliggjorde de planen att det år 2020 skulle finnas fyra elektrifierade Opelmodeller i produktutbudet, varav en av dem helt eldriven.

Nu berättar Opel i ett pressmeddelande att det blir Corsa som släpps som elbil, ett år efter att den kommer i en ny generation. Den kommer att byggas i spanska fabriken i Zaragoza.
Opel Corsa skulle som elbil konkurrera med bland andra Nissan Leaf och Renault Zoe.

Enligt analysföretaget Jato Dynamics sålde Opel 1.981 exemplar av sin elbil Ampera-e förra året. Den är byggd efter samma General Motors-grund som Chevrolet Bolt och när nu Opel är uppköpt av PSA drar nyhetssajten Automotive News slutsatsen att Ampera-e kommer att fasas ut och ersättas av Corsa EV, eftersom den kommer att baseras på PSA-arkitektur.  

Diskutera: Tror du att Opel Corsa som elbil blir en framgång?
 

Kommentarer

#1
2018-02-14 15:57

GM har sjabblat bort Ampera-E - för de har haft produktionsproblem och de har höjt priset, och då är PSA inte längre intresserad av produkten för den har blivit för dyr. Därför är det givetvis viktigt att Opel kommer ut med en ny elbil snart. Det är två år till 2020 och det kan man tycka är lite långt, samtidigt så är det ändå snabbt jobbat med tanke på att Opel ändå köpts upp och kommer därmed bygga en elbil på PSA-teknik istället för på GM-teknik. Nu vet vi inget om nya Corsan, den har inte visats än. Den blir nog knappast en direkt konkurrent till Nissan Leaf och Hyundai Ioniq eftersom Corsan är en mindre bil, den är mer en konkurrent till Renault Zoë och en bil för stadstrafik och kortare resor. År 2020 kommer nog konkurrensen vara tuffare än den är idag, men vi får se hur el-Corsa presterar. Det är för tidigt att säga nu, men helt klart är att modellen behövs.

#2
2018-02-14 18:47

Nu är det ju i första hand en Peugeot... så det blir väl frågan hur konkurrenskraftig teknik, PSA lyckas få fram.

#3
2018-02-14 19:19

Det är en Opel men givetvis med lite franskt i. Det är ju i o för sig inte konstigare än andra märken som samarbetar eller tillhör samma koncern så drar man nytta av varann.

#4
2018-02-14 20:12

Det är skillnader mellan olika samarbeten och bilmärken, men det är ju så att alla som säljer samma bil under flera olika namn som VAG minus Audi som har en hel del eget, och PSA och Renault-Nisssa och Co. Fiat stenhårt pumpar ut budskapet att det är helt olika bilar och de flesta går ju på den sagan.

Opel hade en unik frihet under GM som inget annat dotterbolag i världen har haft, pga. GMs tidigare brist på kompetens inom flertalet områden där man var helt beroende av Opel, (och ännu är då Opel just nu avslutar arbetet med att ta fram två nya och de sista bilarna för GM) så det gör ju kontrasten betydlig mot nuvarande situation.

#6
2018-02-14 20:24

Tyvärr är Corsan på bilderna i länken Opels egen riktiga Corsa som man nu istället utvecklar för GM och inte den kaross från Peugeot som den aktuella Corsan kommer att utgå från varför utseendet inte går att säga något om, fronten med små lägre strålkastare i mitten hade ju varit rolig, men det blir troligen inget av med den saken nu.

#7
2018-02-14 20:52

N-iklas nya Corsan är en PSA-bil inte en Peugeot. Det är inte så att Peugeot utvecklar en bil åt Citroën eller Opel. Varje märke har sin egen utvecklingsavdelning och dessa samarbetar med varandra. Peugeot är ett märke i PSA precis som Citroën och DS, och nu är Opel med.

Och Crossland kallade du för Peugeot fast det var ett samarbete mellan Opel och Citroën, inte Peugeot. Och några Peugeot drivlinor finns inte, inte heller Citroën - för varken Peugeot eller Citroën tillverkar drivlinor, det är PSA som gör det.

Det är Groupe PSA som är huvudman, sen har varje märke sin chef, sin organisation och egen design- och utvecklingsavdelning.

Groupe PSA basar över Peugeot precis som över Opel, Citroën och DS.

#8
2018-02-14 20:53

ViB använder korrekt terminologi ”baserad på PSA-arkitektur”, inte ”Peugeot arkitektur”.

#9
2018-02-14 22:55

Det är ett personligt val att betrakta saker på, jag bryr mig inte om vad det officiella säger.
Jag tittar på den starkaste parten och vem som leder, jag bryr mig inte ett dugg om vad man säger utåt.

Det är komplicerat med PSA, när det gäller Opel var det enkelt, GM stämplade sitt namn på allting fast det var Opel som gjort hela arbete från början till slut, GM namnet var inte värt vatten.

Peugeot köpte upp Citroen en gång, för mig är det avgörande.

Crossland är baserad på samma bottenplatta som Peugeot 2008 och är dessutom därmed en gammal bil.

I dag är allt så sammanblandat att det säkert inte går att skilja på något längre, men faktum kvarstår att Peugeot köpte Citroen och är den starka grenen och tittar man på tekniken så är det inte Citroens teknik som tagit över Peugeot utan tvärt om, vem som dominerat och pekat ut framtiden är lätt att se.

Peugeot sålde 917 000 bilar 2017 i Europa, Citroen 556 000, DS 46 000, vem som är ledande är tydligt.

Vilket arbete Citroen utför det vet man ju inte eftersom det inte sägs annat än i officiella påståenden som bara är marknadsföring av ett varumärke, men det är ju helt utan värde sådant munväder, kanske finns det inget Citroen längre utan det verkligen är en kommitté under PSA märket som tar fram detaljförändringarna?

Jag skulle vilja ha bilder och filmer från Citroens egen bilfabrik där de utvecklar och tar fram sina egna bilar med sitt eget folk och sina egna metoder och traditioner som du påstår att de har, du påstår det men jag har aldrig sett röken av något bevis...

Var ligger Citroens motsvarighet till Opels anläggningar, dem vill jag gärna se då eftersom de måste finnas.

I fallet Opel har man ju ändå sagt att Opel ska ta hand om tre specifika områden och uppgifter och Opel har än så länge en separat egen kompetens för att göra detta, men för övriga äkta PSA märken ser det väldigt luddigt ut - att dels hävda att det inte finns något eget bilmärke utan det är PSA samtidigt som man hävdar att det är flera egna bilmärken som utvecklar sina egna bilar - det går helt enkelt inte ihop.

#10
2018-02-15 09:23

N-iklas, PSA är en förkortning för Peugeot Citroën Automobiles, i dagligt tal Groupe SA. Peugeot är ett märke som ägs av PSA och styrs av PSA, precis som PSA äger och styr över Citroën. Peugeot, Citroën, DS och nu även Opel har sina sina chefer - brand managers - och sitter med i en egen styrelse som koordinerar samarbetet mellan märkena. PSA har en designchef och en produktchef, som styr över design- och produktcheferna på Peugeot, Citroën, DS. Det är alltså PSA som koordinerar de olika märkena, inte Peugeot. Det är inte Peugeot som styr över Peugeot utan det är PSA.

Låt mig ge ett exempel:
PSAs designchef är Jean-Pierre Ploué. Han är chef över Peugeots designchef Gilles Vidal, Citroëns designchef Alexandre Malval och DS designchef Thierry Metroz.

Motorer och drivlinor utvecklas och tillverkas varken av Peugeot eller Citroën utan av Peugeot Citroën Moteurs SA, de har en division som säljer drivlinor till andra märken och även gör båtmotorer mm - där är varumärket PSA Powertrain Technologies.

Sen när det gäller utvecklingscenters så delar de samma lokaler och anläggningar, Peugeot Citroën Research Center som finns i Vezily i Frankrike. De har även faciliteter i norra Sverige för vintertestning och testfaciliteter vid sina fabriker, som Citroëns anläggning i Vigo, Spanien.

Även fast de nyttjar samma testanläggningar så har de olika team och ansvarar för utvecklingen av olika produkter. T ex Citroën var ansvarig för utvecklingen av Peugeot Boxer/Citroën Jumpy-Space Tourer medan Peugeot ansvarar för utvecklingen av nya Citroën Berlingo/Peugeot Partner. Första generationen Berlingo/Partner utvecklades av Citroën.

Peugeot och Citroën driver alltså olika projekt och har sina egna utvecklingsavdelningar, även om de nyttjar samma lokaler och testanläggningar. Det är inte konstigare än att en fastighet kan rymma olika företag. Vissa tider är Peugeot uppbokad på vindtunneln och andra tider är det Citroën.

Crossland använder i grunden plattformen PF1, samma som Citroën C2 och C3, DS3, Citroën C-Elysée, Peugeot 206, 208, 2008, 1007 och 301. Men, det finns ett viktigt men:

Den *version* som Crossland har är PF1 evo, det är en mix av PF1 och kommande nya CMP. Denna version är utvecklad av Citroën, inte Peugeot, och kom först i nya Citroën C3.

Det är alltså fel att påstå att Crossland har samma platform som Peugeot 2008, för 2008 har PF1 medan Crossland har PF1 evo. De enda andra modellerna med PF1 evo är Citroën C3 och C3 Aircross. Alltså är Crossland en Citroën och inte en Peugeot.

Hur många bilar Peugeot säljer hör inte hit, det är inte sålda bilar som PSA går efter när de delar upp utvecklingsprojekten mellan Peugeot och Citroën.

N-iklas, du må vara expert på Opel och GM, men när det gäller PSA har du överhuvudtaget inte en susning och du sprider fantasier istället för fakta om hur PSA fungerar och är uppbyggt.

#11
2018-02-15 09:47

Om alla dessa utvecklingsmänniskor huserar på samma plats och i samma lokaler/anläggningar så känns det ju mera som olika utvecklingsprojekt inom samma företag än som att utvecklarna har olika "fabrikat-stämplar" i pannan. Opel tycks ju f n skilja sig ifrån övriga märken i koncernen på den punkten. Så lite känns det ju som att N-iklas är på rätt spår.

#12
2018-02-15 09:51

N-iklas, PF3 plattformen utvecklades av Citroën och första bilen med plattformen var Citroën C5. Enligt din logik så gör detta Peugeot 406 och 508 till Citroën...

Din teori om att Peugeot skulle styra utvecklingen av Citroën för de köpte Citroën på 70-talet utgår från att Peugeot existerar som biltillverkare som äger Citroën. Så var det på 70-talet när Peugeot köpte Citroën, så är det inte idag.

Både Peugeot och Citroën är divisioner inom Peugeot Citroën Automobiles SA (Groupe PSA) och båda divisionerna styrs av PSA. PSA är biltillverkaren, varken Peugeot eller Citroën. Peugeot och Citroën är märkesdivisioner med egen design och egna utvecklinsprojekt, egna team för att skapa märkesidentitet.

Peugeot utvecklade i-Cockpit för sina nya modeller. Citroën har utvecklat sitt koncept Advanced Comfort med ny fjädring (PHC), nya stolar inspirerade av Tempur-madrasser, ny limningsteknik av karossen för ökad vridstyvhet och lägre ljudnivå.

Nu finns också DS med som en egen division med egen design och utvecklingsavdelning som utvecklar för DS. Det är alltså inte Citroën som utvecklar DS längre, de har brutit sig ut och fått sitt eget team som fokuserar på DS.

Opel är fortfarande ett eget företag, det ägs av PSA men de är inte en division i PSA och därmed har Opel en unik ställning. PSA skulle kunna sälja Opel. Men PSA kan inte sälja Citroën för det är inget företag utan en division. Man kan ombilda divisioner till företag men det är en omständig process.

Om PSA känner att detta med Opel inte fungerar så kan de sälja Opel till någon annan. Den möjligheten finns även om jag inte tror det finns några köpare. Opel har alltså en unik självständighet inom PSA, även om de buner ska utgå från PSA teknik istället för GM.

#13
2018-02-15 10:02

Pi, men nu handlar det inte om hur det känns för dig eftersom dina känslor inte är fakta Pi. Men det är helt korrekt att varken Peugeot eller Citroën finns som egna företag, de är olika divisioner inom PSA koncernen. Och de olika divisionerna har sina egna projekt och ansvarar för utveckling av olika produkter.

Som Citroën ansvarade för PF3 plattformen som utgjorde grunden för Citroën C5 och Peugeot 406/508. Och Citroën som utvecklat PF1 evo som används i Citroën C3 och C3 Aircross förutom i Crossland X.

Det är klart de olika divisionerna inte har olika operatörer, det är inte så att man har en kille från Peugeot som sköter vindtunneln och sen en kille från Citroën. PSA har vissa gemensamma operatörer ja som servar de olika märkenas tekniker. Varje märke har alltså egna tekniker och team som jobbar på projekt för sitt märke och dessa teknikers huvudman är Peugeot eller Citroën eller DS.

Det var Citroëns team som gjorde PF3 bottenplattan och PF1 evo och som hade huvudansvar för Peugeot Boxer/Citroën Jumpy-Spacetourer, men Peugeots team som var huvudansvarig för Citroën Berlingo/Peugeot Partner.

#14
2018-02-15 10:12

Pi, även om alla på Peugeot och Citroën alla jobbar för PSA pch därmed samma företag så arbetar de för olika divisioner. De olika divisionerna har olika organisationer och egna avdelningar.

Även om de använder samma testfaciliteter så sitter de inte i samma rum, Peugeot, Citroën och DS har olika avdelningar med olika team - egna chefer, egen personal, egen organisation och struktur. Varje division har sin egen kultur som passar märket.

Det är på grund av denna uppdelning i olika divisioner med sina egna utvecklingsavdelningar/team som en Peugeot känns som en Peugeot och en Citroën känns som en Citroën.

Det är inte Peugeot-teknikerna som får till Citroën-känslan, utan det är Citroën-teknikerna i Citroën-teamet.

Att de provar ut sina konstruktioner på samma testbanor, använder samna vindtunnlar etc, det betyder inte att de inte är olika team. De använder samma faciliteter för det är billigast så.

#15
2018-02-15 10:14

PSA har inga planer på att införliva Opel som en division i PSA, det har gjorts tydligt från början att Opel ska fortsätta vara sitt eget företag som ägs av PSA. Opels status är ”privately owned company”.

#16
2018-02-15 10:16

Så jag förstår inte vad det är N-icklas gnäller på hela tiden, Opel är ju ett eget företag precis som under GM. Troligen kommer Opel få mer stöd för sin tillväxt under PSA än de fick under GM. PSA satsar på Opel.

#17
2018-02-15 10:47

Eftersom märkena samarbetar och utgår från liknande grundteknik så ser jag inget konstigt med att de olika märkenas utvecklingsavdelningar och team huserar på samma center och använder samma testfaciliteter etc. Det sparar pengar och det ökar effektiviteten. Men Peugeot-teamet jobbar med Peugeot, Citroën-teamet med Citroën och DS med DS. Så det är inte samma utvecklingsavdelning, det är olika avdelningar på samma center. Olika tekniker som jobbar på de olika avdelningarna och är specialister på det märke de jobbar för.

#18
2018-02-15 12:06

Den som tycker att den sorgliga skugga som återstår av Citroën är en egen och livskraftig biltillverkare kan ju inte undgå att tycka att Opel får så mycket stöd och satsningar att man i princip tagit över hela PSA, men om man med "satsning" och "stöd" menar något helt annat, så är denna satsning och detta stöd bara bättre än ingenting, men inte mer än så.

Skillnaderna mellan de "s.k. bilmärkena" är för små, avskildheten är för liten, gränserna oklara, med ett sådant upplägg är skillnaden mellan bilmärkena samma som skillnaderna mellan team som arbetar med olika modeller inom ett bilmärke.

Att man arbetar med olika modeller innebär inte att varje modell genast blir ett eget bilmärke endast därför att ett specifikt team arbetar med att ta fram just den modellen.

Ett eget bilmärke har självständiga egna avdelningar där man utför sitt arbete med egen personal.
Det finns varumärken men dessa är endast varumärken.

"det är olika avdelningar på samma center. Olika tekniker som jobbar på de olika avdelningarna och är specialister på det märke de jobbar för"

Var finns denna information?
Var finns beviset för att det är så?
Jag vill gärna se detta eftersom jag är väldigt intresserad men hittar inget som styrker detta påstående.

#19
2018-02-15 12:23

Opels el-Corsa (låter väldigt spanskt, eller hur?! El-Corsa Opel... ) får elmotorer byggd i PSA:s två motorfabriker i Frankrike, de byggs nu om och förbereds för produktion av elmotorer. Detta är en gemensam investering i ett joint-venture 50/50 mellan PSA Automobiles och den franske elmotor-specialisten Leroy-Somer, som 2017 blev en del av den japanska koncernen Nidec Corporation. Leroy-Somer har producerat elmotorer för olika tillämpningar ända sedan 1919. Nidec gör idag ett flertal olika elektriska komponenter och motorstyrningar, och hoppas bli en global spelare på världsmarknaden och utmana Bosch m fl.

De första nya helelektriska bilarna från PSA blir DS3 Crossback och Peugeot 208 II, de har samma plattform CMP (i elversion e-CMP) som också Corsa får. DS3 Crossback visas på Genevesalongen i Mars - om det är som koncept eller produktionsversionen vet vi inte än. Men räkna med att med förbränningsmotor är den i produktion från efter sommaren i år. El-versionen DS3 Crossback e-Tense visas våren 2019 och produktionen börjar hösten 2019. Även nya Peugeot 208 II kommer som el-version hösten 2019 - jag tror den visas hösten i år (med förbränningsmotor) eller senast våren 2019. Den elektriska Corsa kommer alltså under året efter.

Dagens C3 kommer inte som elbil då den inte har plattformen för det, det blir nästa C3 som blir elbil. Men nya C4 kommer som helelektrisk bil 2021 och troligen även som hybrid.

#20
2018-02-15 14:34

Raphael - vad är det som bekräftar att det du säger är "fakta" och att allt jag säger bara är "känslor" ? Som på i stort sett alla storföretag (jo, jag har jobbat i ett par globala och synnerligen stora företag) så jobbar de enskilda individerna i olika former av projekt och jag skulle inte vara främmande för att specialister hos PSA i ena stunden kan jobba i Peugeot-projekt för att några månader senare jobba i t ex Citroen-projekt - speciellt som utvecklingen tydligen är centraliserad till samma anläggningar. Så frågan är hur mycket "känsla" för resp märke som utvecklarna i gemen verkligen har...

#21
2018-02-15 14:46

Pi, nu var det du själv som skrev att "känns det ju som att" - dvs du skrev själv om vad som kändes för dig, och när du skriver att det var en känsla för dig så tror jag att det var det eftersom du själv skrev det! Jag har inte påstått att allt du skriver utgår från känslor, men i det här fallet så utgick du själv från känslor enligt det du själv skrev!

Sen är det fakta att Peugeot och Citroën har olika, separata utvecklingsavdelningar för sina märkens olika projekt. Peugeot och Citroën har absolut egna tekniker. Det är Citroëns tekniker som har tagit fram PHC-fjädringen och den nya limningslösningen för karosserier, medan Peugeots tekniker ägnar sig åt att utveckla lösningar för Peugeot. Många kanske inte känner till det, men Peugeot utvecklar egna stötdämpare. Förr så tillverkade de sina egna stötdämpare också, men nu låter de andra tillverka dem, men de utvecklar dem fortfarande. Den uppdaterade 308:an som släpptes i höstas har nya stötdämpare. Så den har fått en förfinad körupplevelse med generationen innan. Peugeot och Citroëns tekniker har fullt upp att arbeta på sina respektive märken. De har även olika interiörtekniker etc... Ja Peugeot och Citroën har olika tekniker för sina stolar. Peugeot och Citroën delar absolut inte samma stolar med varandra, för att sitta i en Citroën ska kännas som en Citroën och en Peugeot ska kännas som en Peugeot. Det är Citroëns tekniker som har utvecklat de nya Advanced Comfort-stolarna i C4 Cactus, och den enklare varianten av dessa som finns i nya C3 och C3 Aircross. Peugeots stolar är helt annorlunda...

Under 80- och 90-talet så hade Peugeot och Citroën olika faciliteter, men från 2000-talets början så flyttade man ihop dem så att de använde samma testfaciliteter etc, för det helt enkelt blev billigare och effektivare så. Men de har fortfarande sina egna utvecklingsavdelningar, sina egna team, som jobbar i dessa. Så även om de använder samma faciliteter så sitter de inte i samma rum och jobbar tillsammans, men självfallet sker det samarbete.

För infotainment-systemet, pekskärmarna etc, så är de en egen avdelning och den är inte märkesspecifik, men för chassin, fjädring, karosseri, inredning, design etc. så är de helt olika och egna teknikers. Motorerna och drivlinorna utvecklas av eget bolag som har eget utvecklingscenter och egna teknikers.

#22
2018-02-15 14:49

Så på PSA tillhör teknikerna sina märken och jobbar på olika projekt inom det märke som de tillhör, för det är viktigt för PSA att märkena ska skilja sig så mycket som möjligt åt i känsla och upplevelse och därför har märkena egna teknikers som är specialister på "märkeskänslan" för det märke de jobbar för. Det är alltså inte som det är på Pis bolag.

#23
2018-02-15 15:05

Pi, kanske det blir tydligare om vi ser på Peugeot Boxer/Citroën Jumpy-Spacetourer. Detta är en skåpbil som i grund och botten är samma bil med olika märkesbeteckningar, grundkonceptet utvecklades av Citroëns team, sen har Peugeots team fått skruva lite på den för att anpassa till Peugeot. På samma sätt har vi nu nya Citroën Berlingo/Peugeot Partner/Opel Combo. Här är det Peugeots team som har utvecklat grundkonceptet, sen har Citroën och Opels team fått skruva på den för att ge sin specifika märkesprofil.

Och varför har man ens ett team från Citroën respektive Peugeot som utvecklar ett grundkoncept om det nu skulle vara samma tekniker? Jo, för att det är inte samma tekniker...

Varför är detta fakta? När en fransk bil presenteras så görs det mängder med reportage och intervjuer i fransk press som förklarar hur utvecklingen har gått till och hur teknikerna och designerna har tänkt och jobbat fram sin produkt. Jag har helt enkelt följt allt detta. Jag har följt PSA:s utveckling sedan mitten av 1980-talet när jag blev tillräckligt gammal för att bli intresserad. Vi talar nu om över 30 års nörderi om detta.

#24
2018-02-15 21:36

"Varför är detta fakta? När en fransk bil presenteras så görs det mängder med reportage och intervjuer i fransk press som förklarar hur utvecklingen har gått till och hur teknikerna och designerna har tänkt och jobbat fram sin produkt. Jag har helt enkelt följt allt detta. Jag har följt PSA:s utveckling sedan mitten av 1980-talet när jag blev tillräckligt gammal för att bli intresserad. Vi talar nu om över 30 års nörderi om detta."

Då borde det ju var enkelt att presentera detta material, men jag för min del brukar akta mig för att lyssna för mycket på officiella representanter som i intervjuer bara kör den officiella linjen och mal på med munväder, de måste säga det de säger av PR skäl, jag anser exempelvis att Opels representanter tvingas ljuga numera och litar inte ett smack på deras uttalanden om de inte kan bekräftas på annat vis.

Man ska ta fram informationen själv från inofficiella och sekundära källor, inte tro på allt man hör sägas från talarstolen.

#25
2018-02-15 20:01

Är nya Berlingo byggd på den nya plattformen ?

#26
2018-02-16 14:42

Berlingo i passagerarversion har då betydlig mer att komma med än någon av de hittills visade Citroenerna, den är betydligt mer spännande utrustad på insidan än DS7.
Att den har manuell vanlig klimatkontroll med knappar är ju en sensation, nästan så man undrar om man gjort en anpassning för Opels skull för att spara lite på kostnaderna.

#27
2018-02-17 10:10

N-iklas, jag har fullt förtroende för franska journalister och för franska biltidningar, men visst jag följer franska forum också som komplement till de franska biltidningarna. Men "inofficiella källor" är inte fakta utan rykten. Jag brukar vara noga med vad som är vad. Att påstå att Opels representanter tvingas ljuga bara för att PSA har köpt upp Opel... Du fortsätter med dina konspirationsteorier om PSA. PSA är ett ärligt företag byggt på passion och entusiasm.

Pi, nya Berlingo är byggd på EMP2 inte på CMP/EMP1 som nya Corsan bygger på. EMP2 är en större plattform. Berlingon är ju i storlek som C4 Grand Picasso och Peugeot 5008. Den mindre plattformen CMP/EMP1 ansågs helt enkelt för liten. Det går inte att jämföra Berlingon med nya Corsa.

N-iklas, Berlingo är familjeversionen av en transportbil/skåpbil. PSA ansåg helt enkelt att för Berlingon behövdes en annan känsla. Men det är helt korrekt att skillnaderna mellan Berlingo/Peugeot Partner/Opel Combo inte är så stor utan handlar mer om design. I grund och botten är det samma bil, och så är det med transportbilarna, PSA anser det för dyrt att skilja ut dem mer.

Hur nya Corsan blir får vi vänta med och se, den har ju inte presenterats i sin färdiga form än. Men PSA gör en seriös satsning på elbilar. Det är rätt imponerande att PSA på så kort tid ändå anpassat Corsan för den nya plattformen istället för GM-plattformen.

#28
2018-02-17 13:09

Man kan inte begära att du ska veta lika bra som jag hur människor och världen fungerar så att du väljer att tro på officiella lögner är ditt val.

T.ex. är det så att Opelchefen vid presentationen av Crossland inte sparade på de positiva uttalandena om hur bra detta var och att fler nya SUV bilar sedan skall komma, inofficiellt vid ett kaffebord i samtal med en grupp andra personer där detta filmades säger han istället med en suck och en uppgiven min... "jaja det är ju något som säljer..."
Inte precis samma budskap...

Hur imponerande Corsan blir kan man inte säga fören motsvarande Peugeot och Citroen visats så man kan bedöma hur mycket arbete man la ner på Corsan.
Att ändra lite går ju rätt fort...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.