Bild
Nästa artikel

Här är Opels framtid

Nyheter

I dag är det 100 dagar sedan den franska motorkoncernen PSA köpte upp Opel/Vauxhall. Under en presskonferens nu på morgonen presenterades koncernens planer för märkets framtid.

Det är stora förändringar som väntar för Opel. Först och främst ska vinsterna upp, både genom besparingar och ökad försäljning. Men Opel ska också stärkas som eget märke, inte minst för att tilltala de konsumenter som inte vill köra franskt. 

För att få upp vinsterna ska Opels så kallade "break even point", det vill säga antalet bilar som måste säljas för att företaget ska gå med vinst, sänkas till 800 000. Vad den siffran är i dag vill Opels vd Michael Lohscheller inte svara på. Tillverkningskostnaderna för varje bil ska sänkas med 700 euro per bil och processkostnader, som bland annat orsakas av olika brister i leveranskedjor och automation, ska sänkas med 400 euro per bil. Dessutom ska Opel ge sig in på den globala bilmarknaden och vill att försäljningen utanför Europa fördubblas till år 2022.

Michael Lohscheller säger att målet är att inte stänga några fabriker men att de måste se över personalkostnaderna. Djupare än så vill han inte gå in på ämnet.
– Dagens impopulära ledare är morgondagens hjältar, kommenterar PSAs vd Carlos Tavares när han tar upp personalfrågan.

Senast år 2024 ska alla personbilar i PSA byggas på en gemensam plattform, men Opels tyskhet ska ska säkras ändå. Bland annat lovas att Opel även i framtiden ska utvecklas i Rüsselheim och PSA ska förlägga vissa av sina utvecklingsavdelningar där. För att stärka märket ytterligare ska Opel också satsa på att förbättra ägarekonomin, kundnöjdheten och försöka nå branschgenomsnittet i kundlojalitet.

Det är ju nästan en självklarhet att satsa på eldrift i dag och Opel är inget undantag. Senast år 2020 ska det finnas minst fyra eldrivna modeller varav minst en ska vara helt eldriven. Senast år 2024 ska alla Opels modeller erbjudas med helt eller delvis elektrifierad drivlia.

–  Vi har gjort väldigt mycket arbete på bara hundra dagar, men det är viktigt att komma ihåg att detta är en plan och en plan är bara fem procent av jobbet, 95 procent återstår, säger Carlos Tavara.

Diskutera: Tror du att Opels planer kommer att lyckas?

Kommentarer

#2
2017-11-09 11:27

Står inget om de "premium-ambitioner" som diskuterats för Opel här i spalterna de senaste dagarna. Man kanske besinnat sig en aning...

#3
2017-11-09 11:46

Det står här att läsa i mellan raderna precis det som jag har påstått att Opel blir till ett globalt lågbudget märke.
Läste på en engelsk sida att PSA har avvecklat (skrotat) reservdels lagret i Russelheim. Insignia och Adam är att betrakta som två stendöda modeller.
Det är bara affärer..lite synd om dem dock som svalt Insignia betet.

#4
2017-11-09 12:01

Tvärnit och Pi, ViBs artikel är extremt komprimerad. Vad chefen sa som ViB inte skrev om:
* Satsning på högmarginalprodukter. (Läs: premium).
* Slopandet av rabatter och förregistreringar. Opel ska säljas på egenskaper inte på låga priser.
* Minskning av antalet modeller. Satsning endast på produkter som efterfrågas av marknaden.
* Lägre kostnader genom mer saminköp med PSA.
* Övergång till PSAs plattformar för att sänka produktionskostnader och slippa GMs höga licensavgifter.
* Investering och utveckling av Opels teknikcenter i Rüsselheim. Opel kommer inte bara utveckla sina egna modeller, utan även vara centrum för utveckling av framtidens elbilar, bränslecellsteknik, självkörande bilar och för säkerhet och förarstödhjälpmedel. De kommer utveckla dessa tekniska lösningar för hela PSA koncernen.
* Inga fabriker läggs ner och ingen personal sägs upp.

#5
2017-11-09 12:16

Tvärnit, Citroën är PSAs globala budgetmärke. De behöver inte ett till, det är för lite pengar att hämta i det. Opel kommer marknadsföras globalt som tysk premium med högmarginalprodukter. Inte lika mycket premium som DS som konkurrerar med Audi, Mercedes och BMW, men premium på VW nivå och högre än Skoda, Seat och Ford. Citroën konkurrerar med Skoda, Seat etc plus koreanerna. Opel lägger sig i prisklassen över. Lägg även märke till att PSA vill få stopp på rabatter pch reor av Opel, Opel ska säljas på kvalitet och egenskaper, inte på lågt pris.

#6
2017-11-09 12:21

Adam och Insignia kommer fortsätta tillverkas tills deras livscykel är slut. Adam kommer knappast få en efterföljare, Opel har idag tre småbilar på marknaden och det är två för många. Räkna med att Corsan blir kvar som enda småbil hos Opel. År 2024 kommer Insignian ha funnits på marknaden i 7 år, och då är den klar för nedläggning eller byte till ny generation. Det är för tidigt att säga idag om det blir en ny Insignia 2024, det beror på hur försäljningen av den nuvarande modellen går. Men sedanbilar finns det efterfrågan på globalt även om Europa går över till SUVar.

#7
2017-11-09 12:38

"Opel ska säljas på kvalitet och egenskaper, inte på lågt pris."

Och hur ska man lyckas med det?
När bilarna haft det under de senaste 17 åren har man misslyckats med uppgiften, nu när bilarna FÖRLORAR kvalitet och egenskaper... ska man alltså plötsligt lyckas med det?

Hur ska man trolla för att få ihop den ekvationen?

Man gör inget för att åtgärda det enda problemet som orsakat alla bekymmer - IMAGE, så länge detta lämnas orört är alla åtgärder dömda att misslyckas på förhand.
Därför att det finns något som heter konkurrens...
Kan du inte bevisa att du är bättre än dina konkurrenter så kan du inte heller sälja.

#8
2017-11-09 13:05

Image, eller vilka egenskaper man förknippar med varumärket, är nog avgörande ja. Håller med N-iklas. Ett sätt att höja sin image kan vara att ta fram en imagehöjare, en bil som få har råd med men som ger vågor ner mot underliggande modeller. De billigare modellerna måste tydligt kopplas mot toppmodellen t ex genom designelement.

#9
2017-11-09 13:07

Men Opel förlorar varken i kvalitet eller egenskaper, tvärtom så satsar ju PSA på vidareutveckling av Opels teknikcentrum, och PSAs flexibla plattformar och prisbelönta motorer tillhör marknadens absolut bästa så PSA ligger i framkant och när PSA och Opel kombinerar sina resurser så är målet att stärka konkurrenskraften gentemot konkurrenterna. PSA satsar på utveckling av Opels image, det visar sig bl a genom att slopa rabatterna och imagen om Opel som ett prisdumpat märke. Så Opels image kommer att stärkas och utvecklas under PSA.

#10
2017-11-09 13:51

Om PSA tror det är så enkelt att man bara behöver höja priserna... så kommer bums den stora framgången...
Det är inte sant att PSA är så fantastiska som en PSA entusiast tycker och däri ligger ju nästa stora problem, en helt orealistisk självbild.

Crossland är en simpel ölburk i jämförelse med samtliga andra Opel, karossen är ett skämt och krockar man med en älg kollapsar väl taket ser det ut som.
Som kund skiter man väl fullständigt i hur flexibel bottenplattan är, det enda man vill ha är kvalitet för pengarna.

#11
2017-11-09 14:00

Raphael. Du är bra! Du vet mer om Opel än vad PSA gör...
Citroen ratas överallt, Opel ska rida på sitt tyska urpsrung...varenda fattig lus vet att tyskt är bäst.
Sedan får vi allt se om de låter sig luras av en Badge engineering.

#12
2017-11-09 14:10

2020-2021 stängs den brittiska produktionen Vauxhall.

Tillverkning kan hamna i Iran/Irak och forna Sovjetiska delrepubliker i Öster där GM tillverkade EU- Chevrolet så att bilarna tillverkas billigare och nära tilltänkt marknad.
GM och PSA samarbetar i frågan om att slå in sig i utvecklingsländerna / regionerna med sk folkbilar.

#13
2017-11-09 15:33

Bilindustri finns inte för att göra vissa individer lyckliga, utan den finns för att ägarna ska tjäna pengar. Om det behövs kapas kostnader för att företaget ska överleva - då är valet enkelt. Man kan inte fortsätta producera utan att tjäna pengar.

#14
2017-11-09 17:08

Det är väl glädjande att nya ägarna faktiskt har en plan. Det är ju mer än tidigare.

#15
2017-11-09 17:11

Om en producent tillverkar produkter för sin egen skull och inte för sina kunders skull så står det kunden fritt att be det företaget att dra så långt vägen räcker...
Vad i hel.. ska man med det till?

Tror tillverkarna att kunderna bedriver välgörenhet och gladeligen skänker pengar för att de ska kunna göra stora vinster?
Tydligen är det sådan välgörenhet en del bilköpare ägnar sig åt.

#16
2017-11-09 17:18

"Det är väl glädjande att nya ägarna faktiskt har en plan."

Nja enligt PSA chefen är det helt Opels egen plan, och inte de nya ägarnas, det finns ingen orsak att ifrågasätta det uttalandet.
Att sedan Opels händer är bakbundna och man bara har begränsade alternativ dikterade av den nya ägaren är ju en annan sak.

#17
2017-11-09 17:28

Kostnadsbesparingar ger väldigt sällan kvalitetsförbättringar.

#18
2017-11-09 17:45

”Det är inte sant att PSA är så fantastiska som en PSA entusiast tycker och däri ligger ju nästa stora problem, en helt orealistisk självbild.”

Detsamma kan skrivas om en och annan Opel entusiast.

#19
2017-11-09 17:49

N-iklas. Det är väl den samma visan denna gången med kostymbyten för att skapa en illusion om en mångfald i huset.
Förr var det GM, idag PSA. Opel är bara en annan etikett ett trick i att förvirra marknaden i tron att de där köper något genuint.
För hur förklaras annars att GM kränger Opel under andra märkesnamn? Buick som ett exempel.
Opel är inget annat än fast food och igenom amerikaniserat, det fanns inget Opel och finns inget Opel utan bara ett gäng affärsmän och deras nickedockor.
Opel själv har inte tagit fram en mutter, bilarna byggs av delar ur GM som sin tur hämtat ur Sydkorea och i samarbete med Suzuki så att Chevrolet/Opel, Suzuki, Hyundai, KIA har haft dem samma trista o törstiga motorer.
Den motorn som sitter i vår Adam fanns också i KIA Venga en bra motor men otidsenligt rå och törstig.

Bara lite så då du fortsatt särställer och hissar Opel. Släpp eländet!

#20
2017-11-09 17:49

"För att stärka märket ytterligare ska Opel också satsa på att förbättra ägarekonomin..." Nog låter det mer som en satsning mot budget än mot premium. Speciellt som man samtidigt säger: "Tillverkningskostnaderna för varje bil ska sänkas med 700 euro per bil..." Håller med Axa.

#21
2017-11-09 18:22

Jag är faktiskt försiktigt optimistisk och får nog hålla med Raphael i mångt och mycket.
Även om dagens nya Astra och Insignia är snäppet bättre än nåt bef i PSA koncernen så tror jag nog att Opels tekniker kan trolla fram lite Opelkänsla även med PSA chassin/motorer och Opels designspråk i framtiden.
Det som oroat mest är väl motorsidan då Opel på senare år utvecklat flera trevliga bensinare och dom nya "whisper" dieslarna. 2,0CDTI i min nya Insignia imponerar. Men dom har väl GM snott åt sig tillsammans med en hel del annat som Opel utvecklat så det är inget att gråta över.
Nu är ju iaf PSAs små bensinare riktigt bra också och om nåt år tror jag inte någon reflekterar över att det sitter PSA motorer under ECOTEC kåpan...
Tycker att Niklas är väl så pessimistisk. Jag tror det här blir bra för Opel.
Opel är ju störst i PSA i Europa och får dom nu tillgång till marknader utanför Europa så måste dom väl ha något att säga till om i koncernen. Heja Opel!

#22
2017-11-09 19:27

En konsekvens av GM-PSA affären är att elbilen Opel Ampera e sannolikt håller på att fasas ut från den europeiska marknaden. I Norge står enligt uppgift ca 4000 köpare och väntar på leverans, men inga bilar finns att tillgå. Samtidigt har GM höjt priset senaste tiden med 45000 Nkr trots att dollarn försvagats gentemot europavalutorna. PSA har därtill ingen presenterad elbilsstrategi, så man kan nog ta en fundering över båda dessa företags framtid.

#23
2017-11-09 21:44

Opel insignia sista riktiga Opeln för den som är intresserad av Opel resten är PSA. Det finns fortfarande en chans att köpa en bra bil till vettigt pris. Visst dåligt andrahandsvärde men då köper man något annat.

#24
2017-11-09 22:29

Tvärnit, beträffande det där du påstår om Opel är väl ändå bara provokativt mot N-iklas. Finns ju inte en gnutta substans i det. Synd bara att GM lyckades att ödelägga både Saab och Opel. förhoppningsvis klarar PSA förvalta Opel som varumärke. Kommer ingång min kusin som hade en grönemetallic Opel Commodore 3,0 E med vinyltak, vilken bil :) har förmånen att äga en Astra J 1,4t, ingen Kia i den inte.

#26
2017-11-09 23:12

Guran. Men den måste ju ruskas om så att han vaknar upp ur sin villfarelse att Opel är något alldeles så delikat och unikt.
Då får du väl motbevisa mitt i så fall, Opel var stor framtill 70-talet i och med att de amerikanska bilarna låg före våra och att Opel då var mini-jänkare.
Oljekrisen och så fort som vår bilindustri kom ikapp och gick om så föll Opel.
Opel var stor för att USA var stor och inget annat.
Opel är ingenting eget och har inte varit utan i grund botten ett verktyg för GM att ta marknadsandelar i Europa med och när det slutligen visat sig närpå omöjligt så släppte GM över till PSA som kör samma grej, tysk kvalitet byggd av PSA.

#27
2017-11-10 09:50

Det är ju så att man kan ljuga hur mycket man vill men verkligheten förblir densamma hur mycket man än försöker påstå något annat.
Lögnare är inget man behöver bry sig det minsta om.
Man kan ju bara undra vad det är för fel på dem?

Vissa kan väl inte bara leva med att deras livslånga tro bevisats felaktig och tar till den sista utvägen med fula ord, förolämpningar och våldsamheter, sorgligt.

#28
2017-11-10 01:42

Produktionskostnaderna sänks genom att man delar på samma plattformar och drivlinor, den kostnadsbesparingen var ett starkt skäl för PSA att köpa Opel. Handlar inte om att sänka kvaliteten. Imagen stärks genom nya högmarginalprodukter. Kommer givetvis ta några år att få fram dem. PSA har inga fabriker i forna Sovjet, inget de satsar på nu att bygga. PSA med Opel har tillräckligt med fabriker, de behöver inte fler.

#29
2017-11-10 01:53

PSA har en uttalad elbilsstrategi sedan länge, den finns att läsa på PSAs hemsida för den som orkar kolla upp det...
https://www.groupe-psa.com/en/newsroom/automotive-innovation/new-generat...

Men den sidan är delvis inaktuell, har inte uppdaterats sedan september 2016. Det som har förändrats är köpet av Opel, men också att PSA skruvat upp ambitionerna. De flesta bilarna kommer med elbilar inom nära framtiden. Hos Citroën räknas 80 procent av modellprogrammet vara elektrifierat kring 2021. Nästa C4 kommer som elbil, DS3 Crossback blir elbil. Peugeot 208 och Opel Corsa får elmotorer. Nästa C3 får elmotor. C5 Aircross, DS7 Crossback, Peugeot 3008/5008 samt Opel Grandland X blir elhybrider. Nästa C5 Berline och Peugeot 508 får elmotor.

GM har höjt priserna på Ampera-E samt har fortsatta leveransproblem
(Tillverkningsproblem) det gör att PSA tappat tålamodet och skruvar upp farten på utvecklingen av nya egna elbilar utan GM. Ampera-E kommer levereras i Europa, det är GM som segar, men blir nog bara ett mellanspel tills PSA fått ut sina egna.

#30
2017-11-10 01:56

Produktionskostnaderna sänks genom att man delar på samma plattformar och drivlinor, den kostnadsbesparingen var ett starkt skäl för PSA att köpa Opel. Handlar inte om att sänka kvaliteten. Imagen stärks genom nya högmarginalprodukter. Kommer givetvis ta några år att få fram dem. PSA har inga fabriker i forna Sovjet, inget de satsar på nu att bygga. PSA med Opel har tillräckligt med fabriker, de behöver inte fler.

#31
2017-11-10 01:56

Tvärnit, det jag skriver om PSA och Opel är officiell info från PSA/Opel. ViB har bara publicerat en mycket kort sammanställning av pressträffen, mycket info som sades men som saknas i ViBs rapport. De gjorde ett urval, allt fick väl inte plats på utrymmet de ville ge det.

#32
2017-11-10 01:59

Opels strategi är deras egen, det krav de har är att Opel måste gå med vinst. Hur de löser detta är upp till Opel. Jag ser inte det som en "tvångströja" att gå med vinst, om man inte har en plan för det kan man lika gärna lägga ner. Biltillverkning sker för att gå med vinst, det är ingen ideell verksamhet.

#33
2017-11-10 07:21

Raphael #31 Vilken tur att vi har dig då så att vi inte blir missledda till att göra ett dåligt bilval.
Eller så är det som jag tror att VIB har här skippat broderierna och serverar vad som är värt att veta.
"en plan är bara fem procent av jobbet, 95 procent återstår, säger Carlos Tavara."
Ren slöjdans titta här och titta där...flöjten drillar och trummorna virvlar upp ett crescendo lamporna släcks och allt är över och vi sitter ex antal kronor fattigare och med en lång näsa.

#34
2017-11-10 10:17

Min spontana tanke är att PSA ger Opel en liten chans sedan slaktar man företaget. Går Opel bra är det ok. Går det dåligt har man deras teknik och kunnande och lokaler klara. Win win.

#35
2017-11-10 10:48

Axelman, PSA äger inte Opels teknik utan det är GM som äger. GM har behållit rättigheterna till allt som Opel utvecklat. Det är därför som PSA inte ens kan använda de nya motorer som Opel utvecklat, de ingick inte i köpet. PSA måste betala GM för all Opel teknik som används. Därför satsar man på att göra om modellprogrammet till att bara använda PSAs plattformar och drivlinor, vilket även sänker produktionskostnaderna. I framtiden kommer Opel utveckla ny teknik tillsammans med PSA. PSA behöver inte Opels fabriker, de är egentligen en belastning eftersom PSA har överkapacitet i sina egna fabriker. PSA skulle skrota Opels fabriker om de fick, men de får inte av fack och politiker så det kommer inte hända. För att höja volymer och öka produktionen så satsar PSA på export. Självfallet måste Opel gå med vinst, annars finns ingen mening driva en business.

#36
2017-11-10 10:57

Värt att nämna är förresten att Opel lagt ut en "teaserbild" på en ny eldriven SUV, troligen Opels version av Peugeot 5008 och storebror till Grandland. Opel goes electric. Detta visar också att PSA skyndar på sin tidsplan, för hybriderna skulle komma först men nu kommer allt fler indikationer på att de större bilarna blir helt eldrivna tidigare.

#37
2017-11-10 10:57

Tvärnit, jämför man ViB och Teknikens Världs artiklar om pressträffen så skiljer de sig rätt mycket åt, för de har gjort olika urval av det som sades. Att ViB inte nämner att Opel ska bli teknikcenter för bränsleceller, elektriska fordon, självkörande teknik och förarstödsassistans förstår jag inte, det är ju rätt väsentlig information och visar på att PSA satsar på utveckling av Opels teknikcenter.

#38
2017-11-10 10:58

Axelman, PSA äger inte Opels teknik utan det är GM som äger. GM har behållit rättigheterna till allt som Opel utvecklat. Det är därför som PSA inte ens kan använda de nya motorer som Opel utvecklat, de ingick inte i köpet. PSA måste betala GM för all Opel teknik som används. Därför satsar man på att göra om modellprogrammet till att bara använda PSAs plattformar och drivlinor, vilket även sänker produktionskostnaderna. I framtiden kommer Opel utveckla ny teknik tillsammans med PSA. PSA behöver inte Opels fabriker, de är egentligen en belastning eftersom PSA har överkapacitet i sina egna fabriker. PSA skulle skrota Opels fabriker om de fick, men de får inte av fack och politiker så det kommer inte hända. För att höja volymer och öka produktionen så satsar PSA på export. Självfallet måste Opel gå med vinst, annars finns ingen mening driva en business.

#39
2017-11-10 11:05

Tvärnit, för att jobba framåt behöver man en plan. Tittar vi på PSA och planer så har faktiskt PSA legat före de två planer som de arbetat efter under Carlos Tavares, de har alltså genomfört allt i planen och dessutom före tidsschemat! Detta är Tavares track-record - planerna genomförs och dessutom snabbare än prognosen. Hans "Back into the race" blev klar tidigare än sagt och växlades över till "Push to Pass" innan prognostiserat. Du tror tydligen att Opel är sämre på än PSA på att hålla sina planer, men jag kan försäkra dig att om Opel segar så kommer Tavares strama upp det hela så det blir genomfört som det är sagt, och troligen innan planens tidsschema. Inte är väl tyskarna sämre än fransmännen på att hålla sig till planer och arbeta effektivt? Eller de kanske de är, det vore ju en förklaring till Opels mångåriga misslyckande. Men Tavares kommer strama upp det hela, så det finns inget skäl till oro.

#40
2017-11-10 11:29

Antog att Opelprylar hör till Opel och det som är/var gemensamt med GM är GM-s. Men om allt är GM-s blir det lite annorlunda. Då måste det bli PSA-teknik rätt igenom med Opeldesign. Vilket är negativt för mig då jag inte gillar PSA utan anser det som sekunda företag. Har sett så mycket strul med PSA-prylar så det räcker. En bekant köpte en Citroen C6 då han reste över halva sverige pga den fantastiska komforten. Men den ville gärna hoppa in i safemode och fick linka hemåt i ca 30 km/h för förtielfte gången tröttnade han. Chefen hade en Peugeot Expert och en 308. Håhåjaja är enklast att säga. Hade en Berlingo som servicebil vars kabelstam roade sig med att brinna upp mitt på landsbygden i minus 25°. Där gick en definitiv gräns. Men de var billiga....................

#41
2017-11-10 11:58

GM äger Opels teknik eftersom de ägde Opel. PSA måste betala licens till GM för allting som Opel gjort. Ny teknik som utvecklas av Opel under PSA:s ägarskap kommer tillhöra PSA. PSAs teknik är bra! Motorerna är prisbelönta och hyllas i motorpress. Bilarna har säkra vägegenskaper och hamnar alltid i topp i tidningars undanmanöverprov. Min C3 Picasso har gått 15 000 mil och fungerar bra, bara bytt slitdelar (bromsar, däck och sånt). Inga problem i -30 grader heller. Haft flera PSA bilar tidigare som fungerat bra. Opel och PSA använder samna underleverantörer, det är ingen kvamitetsskillnad mellan dem idag. År 2012 startade Opel/GM och PSA ett gemensamt inköps- och logistikföretag för att göra gemensamma inköp och få lägre priser hos underleverantörer, så sedan 2012 kan man säga att PSA levererat till Opel (eller Opel levererat till PSA).

#42
2017-11-10 12:24

Det ska nog stå Carlos Tavares?

#43
2017-11-10 14:21

Raphael. Kort o koncist så tror jag inte att Opel har existerat på 30år utan att de var en avdelning inom GM och Opel en etikett.

#44
2017-11-10 15:19

Tvärnit, under PSA så existerar Opel som ett eget företag - som dock ägs av PSA. Opel ansvarar för sin egen strategi, ekonomi och modellprogram. Opel har sin egen styrelse och team. De är ett eget bolag i PSA komcernen.

#45
2017-11-10 16:04

"Tvärnit 2017-11-10 14:21
Raphael. Kort o koncist så tror jag inte att Opel har existerat på 30år utan att de var en avdelning inom GM och Opel en etikett."

Jag för min del tror inte Tvärnit existerar, det är nog bara skit på skärmen, fram med trasan...

#46
2017-11-10 16:11

N-iklas. Inse att du agerar precis så som en biltillverkare vill ha det.
Du har köpt GM:s trix med hull o hår och lider nu av en svår ångest när Opel är på väg utför och ska besudlas av PSA.
Opel har under 30 år inte varit annat än en sköka i GM:s tjänst.
Ja dem på Opels topp lider icke men att du gör det...så med något så har ju Opel lyckats med om så bara med en.

#47
2017-11-10 17:18

Intresanta argument men jag kan fortfarande inte se att Opel kommer att lyckas. Tyvärr för Opel så tror jag att Opel på sikt försvinner alternativt blir ett ointressant periferiföretag.

#48
2017-11-10 18:36

Många i tråden ondgör sig över PSA:s planer för Opel. På mig låter planerna precis som de flesta biltillverkare diskuterar, ordna en gemensam plattform och knacka till plåten så de uppstår olika märken. Lägg till lite egenheter för repsektive märke i familjen så det framstår som lite "eget". Inget fel på det, kolla på VW koncernen det är väl precis vad de gör med VW, Audi, Skoda. Samma skrot och korn under plåten. Hyundai och KIA gör likadant, det är väl bara att fortsätta finns fler som gör samma sak.
Så, vad är problemet. Ligger det mer i betraktarens ögon och förutfattande meningar?
Jag kan väl inte säga att det är ett köp som jag jublar över direkt, som gammal Opel ägare. Men det ligger väl i tiden, få ned produktionskostnaden och nyttja stordriftsfördelar. Vilken industri går inte den vägen!

#49
2017-11-11 00:02

Det är givetvis en utmaning att få ett så sönderkört märke som Opel till toppen igen, och det förstår givetvis PSA. De förstår Opel har svårt att lyckas i Europa, därför strategin satsa på export. Nya marknader där Opel blir fräscht och nytt.

#50
2017-11-11 10:44

Opel skulle kanske snart vara Saab ifall inte PSA köpt upp dom?

"Without PSA tech, Opel could have been killed by EU CO2 fines"
http://europe.autonews.com/article/20171110/BLOG15/171119977/without-psa...

#51
2017-11-11 16:23

Opel rostar!

#52
2017-11-12 18:56

Jag har haft och har så svårt att förstå hur somliga kan betrakta Opel som ett mediokert fabrikat, när de gjort förhållandevis rymliga (Insignia definitivt undantagen) och välutrustade bilar med bra väghållning och åtminstone sen millennieskiftet med bra rostskydd. Hade man haft ekonomi nog att göra en Saab-satsning på väg- och komfortegenskaper hade de nog också varit hyfsat tystgående. Kvalitetsmässigt håller de enligt bilprovningarna minst samma klass som flertalet franska och koreanska bilar och även en del av VW-familjens alster.
GM verkar fortsätta på den inslagna vägen att undvika att satsa sig ur lågkonjunkturer, och istället bara dra ner på allt som de anser vara kostnader.
Framtiden handlar naturligtvis om image.

#53
2017-11-13 12:24

Jag tror att detta kan bli bra på lite sikt. Därför att Carlos Tavares har ett genuint bil och teknikintresse och är pragmatisk och mindre nationell. Carlos har säkert fått en tillräcklig bild av Opel under dessa år som samarbetet pågått för att få en uppfattning hur han ska utnyttja Opel starka sidor för att stärka PSA. Opel passar in i PSA på ett annat sätt än för GM. Carlos har sannolikt tänkt att göra som flera andra biltillverkare som delar på utvecklingskostnader och bottenplattor på många olika modeller. Jag tror dock att när allt satt sig så kommer inte PSA/Opel ha nytta av alla produktionsresurserna som finns nu. Man lägger produktion där efterfrågan är stor och med överproduktion i Europa så får nog någon/några produktionsorter läggas ner med tiden. Man kan inte producera i Europa och sälja volymer till andra världsdelar.

#54
2017-11-18 11:20

Efter flera år med Passat som firmabil fick jag en Omega 2,2. Vilken lycka, bekväm på långfärd, bra dragbil och bränslesnål. Bara göra servicen och köra, inga verkstadsbesök som med tidigare bilar. Ingen rost eller lacksläpp. Jag hoppas och tror att Opel lyckas.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!