Bild
Nästa artikel

Dubbdäck tar fler liv än de räddar

Nyheter

Forskare på Chalmers i Göteborg slår fast att dubbar gör mer skada än nytta.

Den nya studien är publicerad i vetenskapliga tidskriften International Journal of Environmental Research and Public Health och tar ett helhetsgrepp på framställning, samt användning av dubbdäck och hur det påverkar människors hälsa.

Tre forskare vid Chalmers avdelning för miljösystemanalys har vägt in hur många liv som sparas i trafiken tack vare dubbdäcksanvändningen och sedan ställt det mot hur mycket hälsofarliga utsläpp dubbdäcken bidrar till – både på vägarna och när de tillverkas. Analys av olycksstatistik visar att den svenska användningen av dubbdäck beräknas rädda mellan 60 och 770 levnadsår i trafiken under vintern, samtidigt som mellan 570 och 2200 levnadsår går till spillo sett över dubbdäckens hela livscykel.
 
– Sammantaget ger det här en väldigt tydlig bild av att dubbdäck kostar mer liv än de räddar, säger Sverker Molander, professor i miljösystem och risk vid institutionen för teknikens ekonomi och organisation, Chalmers.

Störst negativ påverkan har dubbdäcken när de används – dubbarna sliter nämligen upp hälsofarliga partiklar ur vägbanan. Forskarna beräknar att mellan 67-77 procent av dubbdäckens dåliga hälsoavtryck kommer härifrån. Men de har också undersökt hur människor påverkas under framställningen av dubbarna. De består till stor del av kobolt, som bryts i Kongo-Kinshasa. 

– Den småskaliga gruvbrytningen, där det sker många olyckor och dödsfall, står för den näst största andelen av dubbdäckens negativa hälsopåverkan. Dödsfall kopplade till konflikten i Kongo-Kinshasa står för den minsta delen, men här finns samtidigt fler aspekter som inte är inkluderade i studien. Konflikten påverkar ju hela samhället, och jag tror inte många tänker på att användningen av dubbdäck bidrar till situationen i landet, säger Anna Furberg.

Forskarna tycker att dubbfria vinterdäck kan vara ett alternativ, men de lyfter också fram att det behövs mer forskning kring alternativ till dubbdäck som inte har samma negativa hälsoaspekter. 

Diskutera: Vad tycker du om resultaten i forskningsstudien?

Kommentarer

#1
2018-10-01 10:20

Så underbart bra att forskningspengar går till att fastslå att konflikten i Kongo skördar mindre liv än brytningen av kobolt i gruvorna där samt att dubbdäck inte är farliga om de inte används.LÄNGE LEVE FORSKARNA -eller inte ? HA Ha HAHAHA. Jag kör med gott samvete och Dubbdäck på mina två bilar.

#2
2018-10-01 10:54

Nu lär väl Klarsynt/Antifeministen få ett nytt uttryck att gödsla spalterna med - blodsdubb...
Sen är nog dubbdäcken tämligen överskattade av många förare såvitt man inte köper nya inför varje säsong.

#3
2018-10-01 11:13

Då är det väl värre med blodsbatterierna, vilka innehåller mängder med kobolt. Men det är klart - blodsbatteribilar är PK, emedan dubbar inte är det. Konstigt nog tas Kongo med som något negativt när det handlar om dubbar. Men när det skrivs om batteribilar så nämns Kongo inte alls. Fast, återigen, det är väl inte så konstigt eftersom blodsbatteribilar är PK och då är ju allt ursäktat.

Och det spelar ju ingen roll vad som händer i Kongo - det viktiga är att Sverige kan nå sina utsläppsmål. Att Sverige sedan lägger all tillverkning utomlands, så att utsläppen sker där istället, spelar ju ingen roll. Det viktiga är att utsläppen inte sker här, eller att det är svenska barn som lider. Sådant ser ju inte bra ut i statistiken.

.

#4
2018-10-01 11:22

Dubbar görs av olika material idag och det pågår mycket forskning, har prövats keramiska dubbar av Trafikverket men de slets för snabbt för att vara användbara. Dubbfritt med inslag av hårda partiklar av olika material (järnfilsspån, nötskal och annat) har har använts sedan länge. Jag kör dubbfritt sedan länge och tycker att det fungerar bra.

#5
2018-10-01 11:40

En till som tycker att dubbfritt fungerar bra, men självklart behövs dubbdäck för bilister som tycker att bilen hela tiden sladdar fram och tillbaka över vägen hela tiden utan fyrhjulsdrift och bilister som måste ligga fem meter bakom bilen framför så att vi andra utan dubb får våra diken i vägbanan där vattenplaning uppstår på sommaren.

#6
2018-10-01 12:35

Dubbdäckskramare ... vakna, inse fakta!

#7
2018-10-01 12:38

Visst fungerar dubbfritt utmärkt för säkerhet, miljö, bättre komfort etc. Man frågar sig varför man behöver dubb? Kör man så vårdslöst? Kan man inte läsa sin bils uppträdande? Detta har jag sagt under lång tid, men det är svårt att lära gamla gubbar tänka nytt......

#8
2018-10-01 12:40

Helt fel forum att ta upp saker som miljö och att bilar kan vara hälsovådliga. Ni som inte tar till er sånt här kan ju prova taggen "CMV" på reddit?

#9
2018-10-01 12:53

Det är klart att det har negativ påverkan i många utvecklingsländer det vi konsumerar i form av elektronik, bilbatterier och nu dubbar. De som väljer dubb borde ju göra det med utgångspunkt från sitt körmönster och det finns säkert behov på många håll. Men, här Stockholmsområdet är det ju ytterst få dagar behovet finns, och det är huvudsakligen vid första snön/ishalkan då ofattbart många ännu inte fått på sina vinterdäck. Det mesta dubbdäcken åstadkommer är spår i asfalten och partiklar i luften. Jag har kört dubbfritt i sex år nu och det fungerar alldeles utmärkt även vid långfärder utanför storstan. Dubbarna har ändå mist hälften av sin förmåga redan andra säsongen eftersom det övervägande åkandet sker på barmark.

#10
2018-10-01 13:14

Enligt min uppfattning är det i Stockholm/Mälardalen dubb behövs. Vägarna blir polerade av folk som inte undviker hjulspinn och mycket tung trafik.
Hur någon kan påstå att det inte skrivs om elbilars användning av kobolt är en gåta då det skrivs spaltkilometrar regelbundet i ämnet. En del ser vad de vill se.
Vi får väl se om de svenska lagren av kobolt kommer upp eller om närliggande ämnen ställer till det.

#11
2018-10-01 13:44

Dubbfri sedan fyra år.
Fungerar fantastiskt bra och tystare än med sommardäck.
Man får mer respekt och tar det lugnare vid underkylt regn och liknande väderlek.

#12
2018-10-01 14:36

Ändå väljer majoriteten av Sveriges riksdag dubbdäck, https://www.abswheels.se/blog/dubb-eller-friktion/

#13
2018-10-01 15:43

Jag kör dubbfritt sedan åtta år och går aldrig tillbaka till dubbat.

#14
2018-10-01 15:50

klickade vidare på länken till studien. För det första verkar det vara en metastudie. Man har alltså sammanställt ett antal studier och dragit slutsatser från dessa. Finns också ett antal frågetecken: hur har dessa studier säkerställt mängden asfalt och partiklar som faktiskt rivs upp från vägen? Hur har man säkerställt att det inte handlar om redan lösa partiklar som också dubbfria däck river upp? Hur har man säkerställt de sänkta dödstalen som dubbar ger visavi trafikolyckor? Hur har man säkerställt ökade dödstal för olyckor med dubbfria däck? Hur har man säkerställt de långsiktiga hälsokonsekvenserna av brytning med undermålig säkerhet och i dåliga förhållanden? Och så vidare och så vidare. Jag säger inte att rapporten har rätt eller fel. Jag menar bara att det finns massor av fallgropar i forskning, och att dessa riskerar att förstärkas när man gör metastudier. Detta gäller särskilt allt som har med någon sorts statistik att göra. Ett litet fel i en underliggande studie kan ge ett jättestort fel när den sammanförs med andra studier. Länkar in en artikel från SBU, som visserligen handlar om medicinsk forskning. Men slutsatserna kan sägas vara allmängiltiga. Avslutningsvis är forskning, särskilt inte inom stora och komplicerade områden som behandlar flera olika discipliner (vilket denna studie de facto gör) inte enkla. Vare sig att utföra eller förstå. https://www.sbu.se/.../Aven-det-lovande-bor-ifragasattas/

#15
2018-10-01 16:04

Monterade Nokian Hakka 9 dubbdäck på bilen igår, vem ska stoppa mig?

#16
1
2018-10-01 16:35

Dubbdäcken dör ut i takt med gubbarna som köper dem.

#17
2018-10-01 17:18

Friktionsdäcken försvinner i takt med att deras köpare krockar.

#18
2018-10-01 17:22

Dubbdäck monteras för att det skall vara säkrare men med dubbdäck höjer man hastigheten i motsvarande takt varför allting slutar i vad för nytta? Lär Svensson i stället att när det är vitt på asfalten är det sannolikt halt. Liknande företeelse sker när det är vått och minusgrader.

#19
2018-10-01 17:35

Jag begriper inte varför ingen säger som det är! utan dubbdäck som som ruggar upp isen på vägarna så funkar dubbfritt jäkligt dåligt för då blir bara underlaget polerat och då funkar inga sajpningar i världen.

#20
2018-10-01 18:31

@Roffe, det hade möjligen kunnat vara sant om man inte sandade vägarna.

#21
2018-10-01 18:46

Roffe och Swemba: "Dubbdäckens uppruggning" är i praktiken värdelös. Det som skapar den egentliga friktionen (på i första hand rent isunderlag, vilket är oerhört sällsynt) är luftföroreningar, gummipartiklar, gruspartiklar, bromsdamm och annan smuts. Detta lägger sig som ett slags sandpapper på ytan.
Alla studier visar att folk med dubbdäck kör mycket fortare än vad folk med odubbade däck gör. (Och bevis på detta hittas lätt bland kommentarerna på bland annat ViBilägare.) Det är till och med så att folk med dubbdäck kör som om det vore sommarväglag. Dubbdäckens EVENTUELLA övertag går därmed förlorat - med råge! Något att fundera över.

#22
2018-10-01 19:29

Minska saltningen(lägre givor per spridning) så torkar vägarna upp fortare. Saltet skapar blöta vägar och håller vägbanan blöt genom sina fuktbindande egenskaper.
Blöta vägar slits mångdubbelt fortare än torra. En aspekt som man uppenbarligen missat i studien.
För övrigt behöver dubben endast rädda ditt liv en enda gång , för att dubbdäcken ska hamna på pluskontot.

#23
2018-10-01 20:01

Bra, då vet vi detta enligt forskningen. Förbjud då dubbdäck, varför gjorde ni annars denna ”forskning”? Det ska forskas och forskas men vad tusan gör man åt all forskning? Skattepengar slängda i sjön som kunde räddat 12 personer.

#24
2018-10-02 05:59

Aldrig mer dubbfritt; (
Haakka 9 som gäller i vinter!

#25
2018-10-02 05:59

Aldrig mer dubbfritt; (
Haakka 9 som gäller i vinter!

#26
2018-10-02 15:31

Hoppas att dubbdäck blir förbjudna även i Sverige. Lastbilar och dragbilar, de enda som skulle behöva dubb har det inte, ofta inte ens vinterdäck på alla hjul.

#27
2018-10-02 17:18

snabb95: Men är det inte snart dags för vinterhjul på samtliga axlar på dragbil och släp? Tomas Eneroth (S) har väl vidtagit åtgärder för detta? Nu röstar jag inte på S, men nog är det rätt att dragbilar och släp ska ha riktiga vinterdäck. Framkomlighet, bromsförmåga och väghållning ökar ju flera gånger om. Och självklart ska detta gälla även utländska åkerier. Vänd dem direkt vid gränsen/färjeläget om de inte har rätt utrustning!

#28
2018-10-02 18:20

I vinter kommer jag byta däck mitt i vintern. Från Hakka 8 till Hakka R3. Det ska bli intressant att känna på skillnaden så nära inpå varandra. Jag kommer köra dubbfritt därför att jag obehindrat ska kunna köra Gbg och Sthlm. Dessutom gillar jag tystnad.

#29
2018-10-02 18:28

Det står lite märkligheter i undersökningen som att dubbarna består till stor del av kobolt? Hårdmetallen i dubben består av 90% wolframkarbid och 10% kobolt så det är en mindre del. Vidare står att den småskaliga gruvbrytningen av kobolt där det förekommer en hel del olyckor och dödsfall står för den näst största andelen av dubbdäckens negativa hälsopåverkan. Men hur ser det ut för den hårdmetall som vi finner i alla andra produkter som sågklingor, borr, gruvutrustning, etc. , etc. Kommer inte den hårdmetallen (kobolt) eller delar därav också från småskalig gruvbrytning och földaktligen påverkar dessa produkters hälsofarlighet? Eller går hela 100% av kobolten från småskalig gruvbrytning till just dubbtillverkning? Förstår nada!

#30
2018-10-03 09:19

VILKET TRAMS!!!!!
Hur kan man skriva att dubbdäck inte räddar liv!
Här skriver s,k,a forskarna om hälsofarliga utsläpp som dubbdäcken bidrar till
bland annat tillverkningen av däcken, Men när det gäller EL-BILAR då
är det helt tyst om hur hälsofarliga elbilar bidrar till! Där är många dödsolyckor
och sjukdomar som sker av att framställa batterierna.
Och så har inte forskarna intervjuat bilisterna som TACK vare dubbdäcken
så klarade dom från olyckstillbudet som kunde ha sket.
Ex: älgen som sprang över vägen, cyklisten som korsade vägen m,m.
!Forskare på Chalmers kom med fakta inte massa trams!

#31
2018-10-03 10:28

107Carlson!
Jag har kört utan bilbälten över 30 år
och det går utmärkt

KLARSYNT!
Tummen upp för ditt inlägg!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.