Bild
Nästa artikel

Däcktest 2018: Friktionsdäck

Däck

Vi testar 7 friktionsdäck av nordisk typ i dimensionen 205/55 R16. Som utmanande joker deltar ett kontinentalt friktionsdäck. Blir det en nykomling i topp eller biter beprövat gummi bäst?

Välj rätt vinterdäck

Vill du veta allt om de testade däcken? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, körning på torr och våt väg, buller, bromsning och kurvgrepp, samt få utförligare information om däcken som ingår i testet. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på: vibilagare.se/fri

Läs hela däcktestet gratis (endast för prenumeranter)

Fjolårets test av dubbfria friktionsdäck slutade med delad seger mellan Continental och Nokian. Till i år har båda släppt helt nya generationer friktionsdäck – Hakkapeliitta R3 och VikingContact7. Dessutom utmanar Pirelli med ett uppdaterat IceZero FR.

Som utmanare till de snöoptimerade friktionsdäcken av nordisk typ har vi med ett kontinentalt friktionsdäck som joker för att visa på skillnaderna mellan de två friktionsdäckstyperna. Det kontinentala däcket är främst utvecklat för blöta vägar i temperaturer strax över ”nollan” – alltså en typisk vinterdag nere på kontinenten. Snö- och isgrepp är lägre prioriterat. Medan ett vanligt sommardäck börjar förlora prestanda redan när temperaturen sjunker under +10 grader ser det kontinentala vinterdäcket till att behålla väggreppet när temperaturen sjunker. 

Vi redovisar exakta mätvärden i varje rond så att du själv ska kunna se skillnaderna mellan de olika testdäcken och underlätta möjligheten att själv göra ett aktivt däckval utifrån de förhållanden som är vanligast där just DU kör.

Det viktigaste är att man har koll på sina däcks starka och framför allt svaga sidor. Inte minst: byt till vinterdäck INNAN den första halkan kommer!

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 14/2018. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Självklart har vi i år testat dubbdäck också. Det testet hittar du här.

Diskutera: Vilka vinterdäck väljer du?

Däcken som testades:
  • Bridgestone Blizzak WS80
  • Continental VikingContact7
  • Goodyear UltraGrip Ice2
  • Hankook Winter i*cept iz2
  • Michelin X-Ice Xi3
  • Nokian Hakkapeliitta R3
  • Pirelli IceZero FR
  • Kontinentalt friktionsdäck (för jämförelse)
Så gjorde vi testerna:

Is- och snömomenten genomfördes på testbanan White Hell utanför Ivalo, Finland, under mitten av februari 2018. Väderförhållandet var övervägande mulet mellan -1 och -8 grader med relativt låg luftfuktighet förutom under acc- och bromsprovet på snö som skedde i lite varmare och fuktigare väderlek. Friktionsdäckstesterna ägde rum parallellt med vårt dubbdäckstest.

Alla moment är gjorda med Volvo V40. De elektroniska hjälpsystemen ABS och anti-sladd har varit inkopplade, med antisladdsystemet i Sportläge vid varvtidsmätning för att tillåta lite mer hjulspinn och viss bakvagnssladd för att förstärka däckens karaktär samt ge bättre flyt i körningen. 

Alla mätningar på torr och våt asfalt gjordes på en testbana utanför Tammerfors första veckan på maj. Temperaturen var i spannet mellan +5 och +14 grader. Även då användes en Volvo V40, utom när bränsleförbrukningen mättes – vilket gjordes med en Volvo V60 D2. 

Alla däck har dimensionen 205/55 R16. Belastningsindex 94. Hastighetkod T (190 km/tim) eller närmast motsvarande om den hastighetskoden ej erbjuds i testdimensionen. 

Kommentarer

#1
2018-09-26 15:44

Vad jag funderar på är om friktionsdäck slits snabbare än däck med dubbar.. De har säkerligen en mjukare gummiblandning i friktionsdäcken, kan man tänka sig. Någon som vet?

.

#2
2018-09-26 16:30

Fler lameller, mjukheten är jag osäker på mot dubbdäck i själva materialet, alltså. Man ska välja friktionsdäck för den nordiska marknaden, inte för övriga EU. Har själv inte märkt av något ökat slitage jämfört mot dubb efter drygt 3 år med friktionsdäck på två bilar, ska återgå till dubb nu i vinter. Valet dubb (Hakka 9) denna gång pga av pris (för billigt för att inte byta till nya). Och pga bilbyte kommer även bil nr 2 nu med dubbdäck, följde med i köpet.
Har bara positiva erfarenheter av friktionsdäck (Bridgestone).

#3
2018-09-26 16:44

De tester som t ex TV gjort tyder på motsatsen, Klarsynt. Efter ungefär 1000 mil (vill jag minnas) så var det dubbfria däcket i stort sett helt ikapp det dubbade vad gällde is-egenskaper. Det är möjligt att själva gummislitaget är högre men det "funktionella slitaget" är högre på dubbdäck. Hade Conti dubbfria på förra bilen och (tyvärr) Conti dubbat på denna men nästa gång är det ingen tvekan - det blir ett bra dubbfritt av Nordisk typ igen.

#4
2018-09-26 17:26

På dom två sista nybilarna har jag köpt testvinnarns i nordisk friktion och jag är helnöjd efter två vintrar och ca3000 vinter mil med samma däck.
Tyst och bra grepp.
När vatten halkan slår till taggar man ner och kör försiktigare, inga problem.
Slitaget verkar vara normalt.
Och aldrig mer dubbdäck fast jag kör framhjuls drift.
4wd har jag aldrig känt det minsta behov av trots 3-4000 mil per år.

#5
2018-09-26 18:18

Pi, ja det beror på att nordiska friktionsdäck har mjukare gummi som fortfarande greppar även som slitet medan dubbade vinterdäck inte har något som greppar när dubbarna är slitna - deras gummi är för hårt för att ge grepp. Men observera att det skiljer sig åt mellan olika friktionsdäck. Bridgestone har ju en konstruktion för sina Blizzak (WS80) att det är två lager. Det övre lagret har deras "micro cell compund" och när detta är nedslitet så blir däcket i praktiken som ett vinterdäck av europeisk typ, för då har den mjukare delen slitits ner. Detta har bekräftats i kanadensiska tester att däcket fungerar så, och Bridgestone själva är öppna om det. För ett däck som Michelin däremot är det annorlunda för deras däck när de är slitna ökar greppytan, de har det mjuka skiktet djupare i däcken och när det slits ner så kompenseras slitaget till viss del genom fler lameller som kommer upp. Michelins friktionsdäck är troligen det däck som fungerar bäst slitet. Jag har kört på det själv i många år... två generationer tillbaks.

Förra vintern bytte jag dock till Hankook W616, det var klart billigare än Michelin och testerna såg helt Ok ut. Jag har inga förväntningar på att det kommer hålla lika länge som ett Michelin, men jag tyckte det var värt att testa iaf hur det fungerar. Förra vintern tyckte jag de kändes mjukare än Michelin, inte lika stabila på torrt, framförallt kändes de mjuka i sidorna. På is och snö tyckte jag att de däremot fungerade helt Ok. Vi får se hur den kommande vintern blir.

#6
2018-09-27 02:28

Vad vet du om bromssträckor på våt is?
Enkel quiz: http://bildrullen.se/2017/12/sa-hal-kan-is-bli/

Du som är prenumerant kan dra in bromssträckorna från tidningen till min däck- och väglagsjämförande kalkylator: http://stop.se/
Kalkylatorn är ganska detaljerad och på engelska. Men du kan se direkt hur decimetrarna i de låga testfarterna på is blir till metrar i motorvägsfart. Du kan också jämföra däck och väglag parvis med varandra - även om Vi Bilägares bromssträckor i tidningen har redovisats från olika fartintervall.
Kalkylatorn visar bromstider och g-tal på samma sätt som i våra vetenskapliga körexperiment enligt en konferensrapport, som kan laddas ned från länk under min debattartikel i Ny Teknik:
https://www.nyteknik.se/opinion/utveckla-varningssystem-for-svar-halka-6...

#7
2018-09-27 21:35

Continental vinnare igen. Oslagbara. Hur lyckas de med alla dessa testvinster?

#8
2018-10-06 20:23

Humor, för Continental kompromissar med livslängden. De är kända för det...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.