Bild
Nästa artikel

Däcktest 2018: Dubbdäck

Däck

Den första frosthalkan lurar runt hörnet och det är hög tid att se över bilens vintersulor. Här testar vi sju dubbdäck i dimensionen 205/55 R16. För att jämföra dubb och dubbfritt har vi ett nordiskt friktionsdäck som joker.

Välj rätt dubbdäck

Vill du veta allt om de testade däcken? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, körning på torr och våt väg, buller, bromsning och kurvgrepp, samt få utförligare information om däcken som ingår i testet. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på: vibilagare.se/fri

Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)

Dubbdäck eller dubbfria friktionsdäck? Aftonbladet eller Expressen? Volvo eller Saab? Valet av vinterdäck är ett ständigt trätoämne kring fikaborden. 

Vi väljer att redovisa vinterdäckstesterna i två separata kategorier – ett med dubbdäck och ett med friktionsdäck. Detta för att underlätta jämförelser mellan däck inom samma kategori.

Eftersom många tvekar om vilken däcktyp – dubb eller odubbat – de ska välja har vi med ett dubbfritt friktionsdäck av nordisk typ som påvisar skillnaderna mellan ett av de allra bästa friktionsdäcken och dubbdäcksutbudet.

Dubbutvecklingen går fort. I årets test har ingen tillverkare färre än 130 dubbar per däck, de flesta har ökat till 190 stycken i testdimensionen 205/55 R16 – bland andra har den koreanska uppstickaren Nexen hängt med i 190-dubbstrenden. Antalet dubbar är fritt så länge tillverkaren kan bevisa att vägslitaget inte överstiger ett speciellt riktvärde.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 13/2018. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilka vinterdäck väljer du?

Sju dubbdäck och en dubbfri representant. Skillnaderna mellan de olika däcken är större än vad man först kan tro. Det lönar sig att läsa ett däcktest innan du slår till.
Däcken som testades:
  • Bridgestone Noranza 001
  • Continental IceContact2
  • Gislaved NordFrost200
  • Goodyear UltraGrip IceArtic
  • Nexen WinGuard WinSpike WH62
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Yokohama IceGuard IG65
  • Nordisk friktion (Dubbfri joker)
Så gjorde vi testerna
  • Is- och snömomenten genomfördes på testbanan White Hell utanför Ivalo, Finland, under mitten av februari 2018. Väderförhållandet var övervägande mulet mellan -1 och -8 grader med relativt torr luftfuktighet. 
  • Alla tester är gjorda med Volvo V40. De elektroniska hjälpsystemen ABS och antisladd har varit inkopplade, med antisladdsystemet i Sport-läge vid varvtidsmätning för att tillåta lite mer hjulspinn och viss bakvagnssladd för att förstärka däckens karaktär samt ge bättre flyt i körningen. 
  • Alla mätningar på torr och våt asfalt gjordes på en testbana utanför Tammerfors första veckan på maj. Temperaturen var i spannet mellan +5 och +14 grader. Även då användes en Volvo V40, utom när bränsleförbrukningen mättes – det gjordes på en Volvo V60 D2. 
  • Alla däck har dimensionen 205/55 R16. Hastighetindex T = 190 km/tim.

Kommentarer

#1
2018-09-13 11:38

Har kört en vinter på Nokian Hakka 9, de absolut bästa dubbdäcken som jag har använt, och jag har provat hyfsat många olika fabrikat.

#2
2018-09-13 12:49

Det hade varit intressant med nya Michelin X-Ice North 4, men det fanns väl antagligen inte tillgängligt när testet gjordes för testet gjordes under förra säsongen.

#3
2018-09-13 13:26

Varför ha dubbdäck när det finns moderna tysta utmärkta dubbfria?

#4
2018-09-13 13:52

Shogun: För att en del kör bil på isvägar där dubbdäck är en förutsättning.
Själv så tar jag mig inte upp till min tomt vissa tider fast jag har bra dubbdäck.

#5
2018-09-13 16:33

På vissa platser är dubbdäck bäst, på andra är dubbfria bäst. Kör du t.ex. mest runt någon storstad där det saltas friskt och endast några få dagar på året är halt ska du såklart inte köra dubb. Men bor du någonstans där det ofta är packad snö/is på vägarna så är dubbdäck bättre. Finns inget däck som är bäst på allt.

#6
2018-09-13 17:05

Efter nästan 20 år med friktionsdäck så gick jag tillbaka till dubbat förra säsongen - ett par Continental IceContact 2.
Jag märker ingen större skillnad mot tidigare friktionsdäck vad gäller grepp och då kör jag ca 4000 mil per år, mycket i norra Sverige. Däremot är det en enorm skillnad i buller. Nästa gång blir det garanterat friktionsdäck igen!

#7
2018-09-13 17:30

Med mycket "snökörning" så är nog det dubbfria också bättre. Gjort samma "resa" som Swemba i o m senaste bilbytet och mina erfarenheter är snarlika - hade gärna tagit tillbaka mina Conti dubbfria.

#8
2018-09-13 17:44

Ska nog beställa nya Hakka 9 nu. Körde mycket blankis i Norrland i vintras. Skulle inte överlevt utan dubben. Vill gärna ha dubbfritt för ljudet skull men då måste jag byta jobb eller flytta. Har laminerade sidorutor som sänker ljudnivån lite. Tyvärr lossnar dubben lätt så man måste byta ofta. Men safety first för min del.

#9
2018-09-13 18:47

Hade också problem med lossade dubb tills jag lyssnade på expertisen och körde in däcken. När däcken är helt nya, 50 mil nonstop på snöfri motorväg i max 100 km/tim och inga skarpa svängar samt mjuk broms/gas. Mina senaste Hakka har gått 2500 mil och jag hittar ingen (0) dubb borta.

#10
2018-09-13 19:42

Sabud, så är det, gäller att få dubben att vulka fast i gummit. Har heller inte upplevt nått problem med släppande dubb när jag körde på dubbat. Men så körde jag även närmare 5000mil/år och mycket långkörning.
Nu är det dubbfritt som gäller, man kommer långt på det och framförallt slipper man «piggdekkgebyr» nör man tar bilen til Oslo. Vänta bara kommer säkert till Svenska storstäder inom en snar framtid.

#11
2018-09-14 08:18

Om man väljer dubbdäck för att man tror att dess bättre grepp räddar liv så bör man köpa nya däck varje år, eftersom övertaget försvinner efter bara 1000 mil.
https://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/

#12
2018-09-14 09:16

Håller med Swemba även i hans senaste inlägg. Generellt känns det som att mina "gamla" dubbfria Conti hade bättre grepp även när det var lite halare än de nuvarande, dubbade Conti-däcken så nästa gång blir det definitivt dubbfritt igen. I alla fall vid start i lite halare väglag - vid inbromsning är det lite svårare att avgöra.

#13
2018-09-14 16:54

Håller med det Swemba anför. Jag kör numera dubbfritt och upplevde med dubbdäck att de efter ett par år började "kana" på dubbarna och kändes osäkra. Sen kan man ju undra att det varje år anförs i dessa tester att årets däck alltid är bättre än förra året. Det måste ju betyda att de däck vi körde på för tio år sen i jämförelse var helt värdelösa, för att inte tala om för 20 år sedan!

#14
2018-09-16 06:58

vägslitaget inte överstiger ett speciellt riktvärde ... lägg på en avgift på dubbdäck för slitaget

#15
2018-09-20 16:05

Isen var kall i 2018 års tester med omräknade bromssträckor från 100km/h till stopp på 190meter för medeldäcket med dubb och 260meter för det dubbfria jämförelsedäcket ("Friktion" i ViB tabell). Har du tidningen kan du räkna om alla där uppgivna bromssträckor till samma fartintervall med min app:
https://stop.outgrow.us/tyre-braking-comparison

Ett tidigare år (2014) med smältande is blev motsvarande värden 330meter (dubb) respektive 630meter (dubbfritt), avrundat från diagrammet http://bildrullen.se/2017/11/sa-kanns-ishalka-med-510-metoden/

#16
2018-09-21 07:14

Bra test ni skrivir om iår. Förstår dock inte hur internetföretagen fortfarande publicerar gammalt skit från 2017...
70 dagar kvar tilla det är lag om man kollar på den tickande klockan https://www.abswheels.se/blog/nar-maste-man-byta-till-vinterdack/

Är det någon här som testat sailun Ice blazer?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.