Nästa artikel
Däcktest 2018: Dubbdäck
Däcktest

Däcktest 2018: Dubbdäck

Publicerad 12 september 2018 (uppdaterad 26 september 2018)
Den första frosthalkan lurar runt hörnet och det är hög tid att se över bilens vintersulor. Här testar vi sju dubbdäck i dimensionen 205/55 R16. För att jämföra dubb och dubbfritt har vi ett nordiskt friktionsdäck som joker.
Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)

Dubbdäck eller dubbfria friktionsdäck? Aftonbladet eller Expressen? Volvo eller Saab? Valet av vinterdäck är ett ständigt trätoämne kring fikaborden. 

Vi väljer att redovisa vinterdäckstesterna i två separata kategorier – ett med dubbdäck och ett med friktionsdäck. Detta för att underlätta jämförelser mellan däck inom samma kategori.

Eftersom många tvekar om vilken däcktyp – dubb eller odubbat – de ska välja har vi med ett dubbfritt friktionsdäck av nordisk typ som påvisar skillnaderna mellan ett av de allra bästa friktionsdäcken och dubbdäcksutbudet.

Dubbutvecklingen går fort. I årets test har ingen tillverkare färre än 130 dubbar per däck, de flesta har ökat till 190 stycken i testdimensionen 205/55 R16 – bland andra har den koreanska uppstickaren Nexen hängt med i 190-dubbstrenden. Antalet dubbar är fritt så länge tillverkaren kan bevisa att vägslitaget inte överstiger ett speciellt riktvärde.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 13/2018. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Självklart har vi i år testat dubbfria däck också. Det testet hittar du här.

Diskutera: Vilka vinterdäck väljer du?

Sju dubbdäck och en dubbfri representant. Skillnaderna mellan de olika däcken är större än vad man först kan tro. Det lönar sig att läsa ett däcktest innan du slår till.

Välj rätt dubbdäck

Vill du veta allt om de testade däcken? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, körning på torr och våt väg, buller, bromsning och kurvgrepp, samt få utförligare information om däcken som ingår i testet. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form. <b>OBS!</b> Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på: <a href="http://www.vibilagare.se/fri">vibilagare.se/fri</a>
Däcken som testades:
  • Bridgestone Noranza 001
  • Continental IceContact2
  • Gislaved NordFrost200
  • Goodyear UltraGrip IceArtic
  • Nexen WinGuard WinSpike WH62
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Yokohama IceGuard IG65
  • Nordisk friktion (Dubbfri joker)
Så gjorde vi testerna
  • Is- och snömomenten genomfördes på testbanan White Hell utanför Ivalo, Finland, under mitten av februari 2018. Väderförhållandet var övervägande mulet mellan -1 och -8 grader med relativt torr luftfuktighet. 
  • Alla tester är gjorda med Volvo V40. De elektroniska hjälpsystemen ABS och antisladd har varit inkopplade, med antisladdsystemet i Sport-läge vid varvtidsmätning för att tillåta lite mer hjulspinn och viss bakvagnssladd för att förstärka däckens karaktär samt ge bättre flyt i körningen. 
  • Alla mätningar på torr och våt asfalt gjordes på en testbana utanför Tammerfors första veckan på maj. Temperaturen var i spannet mellan +5 och +14 grader. Även då användes en Volvo V40, utom när bränsleförbrukningen mättes – det gjordes på en Volvo V60 D2. 
  • Alla däck har dimensionen 205/55 R16. Hastighetindex T = 190 km/tim.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.