Bild
Nästa artikel

Blåljuspersonal undantagna från mobilförbud

Nyheter

Sedan den 1 februari 2018 får man inte längre hålla mobilen i handen vid bilkörning. Nu ändrar regeringen i bestämmelserna så att de inte gäller för poliser, räddningstjänst och ambulanspersonal.

Polisen välkomnade skärpningen av mobilförbudet när det infördes i början av februari i år. Enligt de nya reglerna är det inte längre tillåtet att hålla mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning i handen när man kör ett motordrivet fordon. Men snart visade det sig att de nya bestämmelserna – som gäller alla i trafiken – skulle utgöra en utmaning för polis och annan blåljuspersonal. De kommunicerar med radiosystemet Rakel och det blir problematiskt att göra utan att använda händerna.

Därför har regeringen beslutat att inför ett undantag från regeln. Det gäller fordon som körs av räddningstjänst, tjänsteutövande poliser, viss personal inom Säkerhetspolisen Säpo, samt vägtransportledare. Även tulltjänsteman, kustbevakningstjänsteman, läkare, sjuksköterska, barnmorska och personal inom Kriminalvården i brådskande tjänsteutövning är undantagna från förbudet.

Enligt ett pressmeddelande från Näringsdepartementet gäller undantaget ”endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas”. Det träder i kraft den 12 mars 2018.

Diskutera: Vad tycker du om att blåljuspersonal undantas från mobilförbudet?
 

Kommentarer

#1
2018-02-08 13:34

Hahaha men det är ju livsfarligt! Hur är det med övertygelsen egentligen?

#2
2018-02-08 14:16

Här kanske man väger samhällsnyttan i vad blåljuspersonal bidrar med i uttryckande tjänst kontra risken.

#3
2018-02-08 15:37

Klart att blåljus-personal INTE ska undantas! De om några behöver båda händerna på ratten när det är utryckning. Om de inte har handsfree i sina special-beställda/byggds bilar, så är det ju dåligt. Dessutom så sitter väl en kollega bredvid som kan hålla i ev samband..
De nya reglerna kom till för ökad trafiksäkerhet och ska gälla alla, tycker jag.

#4
2018-02-08 15:47

Mja,Bilräven, du vet nog inte riktigt vilken kommunikationsutrustning som bl a blåljuspersonalen har. Rakelsystemet kan inte manövreras via vanliga hands-free-system.

#5
2018-02-08 15:53

Tänk, de får köra fortare än begränsningen också...

#6
2018-02-08 17:07

Wow... tänk att det kan gå så snabbt att ändra en lag när "någon" känner för det... annars tar det ju för fasen massor av år och utredningar...

#7
2018-02-08 17:18

Att hålla något i handen när man kör har aldrig varit livsfarligt.. att rattsurfa ja.. men att tala i telefon överlag, med eller utan handsfree, är kombinerat med risker.. men inte för att man håller den i handen..

#8
2018-02-08 17:31

Det viktigaste med den nya lagen - som vissa tydligen spyr galla över (oklart varför!) - är att försöka få bort alla idioter som sitter och messar samt sköter sociala medier under körning. Det är där som det allvarligaste distraktionsmomentet ligger. Det finns gott om forskning som visar att mobilsurfande motsvarar över 1 promille alkohol i blodet. Om man kör i 90 km/h och tittar ner på mobilen i knähöjd i futtiga två sekunder (det är ju där den brukar hamna vid surfandet), betyder det att man har hela synfältet helt bortvänt från vägen medan BILEN FAR FRAM CIRKA 50 METER! (90/3.6 = cirka 25 meter på en sekund). I 60 km/h hinner bilen rulla otroliga 33 meter på två ynka sekunder! (60/3.6). Jag tror att inte många förstår detta, tyvärr.

Kommunikationen i blåljusfordon sker tack och lov nästan uteslutande via telefon/radio. I övrigt får vi hoppas att blåljuspersonalen använder förnuftet noga. Dessutom är det nästan alltid två som sitter fram i blåljusfordon, varvid den ena kör och den andra sköter kommunikationen - ungefär som piloter gör.

#9
2018-02-08 18:40

Jag håller med Bilräven men även notariuspublicus (dumt namn).
Det finns all anledning att tro att förare under utryckning är mer fokuserade och vettigare än folk i allmänhet, men nog borde det gå att fixa till handsfree oavsett utrustning.

#10
2018-02-08 19:16

stellann - Spelar ingen roll. Får vanliga förare (som inte har utryckning - eller blåljus) inte köra med mobiler/kommunikations system etc i handen - ska inte blåljusfordon, utan hastighetsbegränsning få göra det. Tror någon "vanlig" svensk fordonsförare att "blåljusförare", som kör fortare, är trafiksäkrare? Sorry - lagen ska även gälla för lagens väktare (även om de helst inte själva vill - de flesta tror ju de är typ Rambo, enligt min åsikt)..

#11
2018-02-08 19:30

Ja, "räven", alla typer av utryckning/räddningsfordon måste snarast utrustas med handsfree, per omgående! Varför detta är inte redan gjort förvånar åtminstone mig!!!

#12
2018-02-08 19:35

Roy J, jag tycker att det är onödigt att du kommenterar andras användarnamn. Så onödigt och dumt.

#13
2018-02-08 19:37

Bilräven
Trams. Klart det måste finnas vissa undantag i lagstiftning. Det är ju som att säga att vägarbetare inte får spärra av vid arbete för det får minsann inte vanligt folk göra. Eller, varför ska blåljuspersonal få åka över hastighetsbegränsning när vanligt folk inte får göra det....
Suck.

#14
2018-02-08 20:13

Axa - Nu pratar vi trafiksäkerhet vid framförandet av ett fordon. Om man vill ha bättre trafiksäkerhet ska ingen köra med telefoner eller liknande i handen och absolut inte folk som har "utryckning" av något slag. Att det lyser blått (i tid o otid) på biltaket (eller på MCn) gör ju inte dessa förare till bättre.. (även om de gärna själv tror det)..
Lika lag för alla - annars skiter jag i det oxå..

#15
2018-02-08 20:30

Sverige går ut med fanan i topp, som vanligt...

#16
2018-02-08 23:55

Det är rimligt att blåljuspersonal ska kunna kommunicera när dem kör bil. Istället för att ge dispens så kan dem väl utveckla ”Rakel”? Trådlös kommunikation t.ex direkt i vänster öra med hjälp av en knapp på ratten/dylikt. Kom igen nu!

#17
2018-02-09 01:10

Bilräven
Är du bitter för att du inte blev polis och får leka med mobil i bil? Eller?
Jag har inte fullständig koll på hur polisen arbetar och tror knappast du heller har det. I det här fallet har polisen själv påtalat problem med lagen.
Man ska även komma ihåg att polisen har andra uppgifter än att sitta i målade bilar med Rakel etc. och tänker på span eller annan sådan verksamhet. Poliser själva säger att det periodvis är problem med rakel varför mobil måste användas.

Men jag ser fram emot när du själv sitter på ViB och ondgör dig över bötern du fick för att du vill ha samma rätt som polisen ifråga om mobil i bilen.

#18
2018-02-09 09:10

Sen sitter det nog rätt ofta minst 2 personer i "blåljus-fordon" och då sköter den som inte kör fordonet kommunikationen så detta är nog verkligen i undantagsfall så jag ser inget fel i detta undantag. Tror nog att denna personal är rätt medveten om problematiken efter att ha sett exempel på vad som kan hända i många olyckor man varit kallade till så vi kan nog vara lugna.

#19
2018-02-09 11:23

Axa
Jag är glad (och inte bitter) för att jag inte är polis (de finns i familjen dock - så jag vet en del..).
Jag tycker att du hellre ska se fram emot en säker trafik, än mina böter och fundera på hur farligt samhället du lever i kan bli, om det tillåter vissa grupper att stå över lagen, bara för enkelhetens skull för att slippa modern teleteknik i bilarna.. (Är du politiker kanske?)

#20
2018-02-09 16:42

Bilräven
Nej jag är inte politiker.
Jag ser hellre att polisen kan utföra sitt uppdrag. Risken är större att jag rånas eller drabbas av brott än att jag krockar i trafiken. Därför värdesätter jag polisens uppdrag.
Vad gäller pöbeln i övrigt så ska den omfattas av förbudet naturligtvis.

Jag dock fortfarande tycka att det märkligt att du gapar högt över polisens undantag när det är ganska vanligt med undantag i vår lagstiftning.

#21
2018-02-10 09:51

Polisen har en rad unika befogenheter nödvändiga för att klara sitt uppdrag att upprätthålla lag och ordning. Därmed står de också över allmän lag.
Att gnälla över att de är undantagna mobilförbudet är ju bara löjligt.

#22
2018-02-10 12:57

Vad jag vill se är trafikpoliser. Idag är ju vägarna närmast övergivna av ordningsmakten, om man bortser från fartkameror.

#23
2018-02-10 14:32

Stor skillnad med en utryckningsförare som använder mobilen till att berätta läget på väg till objektet, och en medelsvensson som babblar om fotboll, jobb, grälar med frugan/mannen, pratar om vad man skall göra till helgen, osv.

I det första fallet så är föraren koncentrerad på körningen och rapporterar OM körningen, i det andra fallet så är föraren så långt borta man kan komma från körningen utan att fysiskt flytta sig från förarplatsen.

#24
2018-02-10 19:47

Jag håller med sackese och Pi, men är liksom Helge Hautaniemi, förvånad över att polisbilarna inte har handsfree redan från början.

Givetvis finns det antal undantag för olika yrkesgrupper, inget märkligt i det, men i just det här fallet känns undantaget onödigt eftersom tekniska möjligheter står till buds.

#25
2018-02-10 19:50

Jag kommenterade någons "nick".
Det är inget jag normalt gör, trots att somliga är både fåniga, felstavade och svårskrivna, men ibland är de även olämpliga, rent allmänt.
Jag själv har inget behov av att gömma mig bakom påhittat namn, eftersom jag alltid står för det jag skrivit.

#26
2018-02-10 20:34

"Domaren" har talat - men se det skiter jag i!

#27
2018-02-12 10:30

Nu är det väl främst komradion det är fråga om. Handsfree till mobil är nog inte svårt att lösa, även om det inte handlar om bilens handsfree då det skulle bli ett jävla bök att para om telefonen till den bil de nu råkar åka i varje dag.

En handsfree till den fasta radion i bilen är nog inte nån självklar lösning. De använder väl push-to-talk. Så en knapp måste tryckas in hur som. Sen om den råkar sitta på den handhållna micen eller någon annanstans tror jag inte har nån betydelse. Det är dessutom inte mer distraherande än om man skulle ha armen på armstödet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.