Bild
Nästa artikel

Nya mobilförbudet har kryphål

Nyheter

Från och med den 1 februari 2018 är det förbjudet att hålla mobilen i handen när man kör bil. Påföljden kan bli böter. Men det finns sätt att kringgå regelverket.

Den 1 februari 2018 skärps lagen om mobiltelefonanvändande i bil. Trafikförordningens kapitel 4, paragraf 10e, har uppdaterats med texten:
”Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284).”

Det betyder alltså att det blir förbjudet att hålla mobiltelefonen i handen när man kör. Tidigare behövde polisen göra en bedömning om mobiltelefonanvändningen påverkat körningen negativt, men nu räcker det alltså att man håller i mobilen för att man ska kunna bli stoppad av polisen. Det är åklagaren som senare fastställer bötesbelopp som brukar vara runt 1.500 kronor.

– Nu kommer det bli tydligare att man inte får hålla på att fippla med luren när man är ute och kör med bilen. En tydligare regel gör att fler kommer att följa den. Detta är ytterligare en åtgärd som regeringen vidtar för att i enlighet med nollvisionen förbättra trafiksäkerheten på svenska vägar, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i höstas när skärpningen av regelverket röstades igenom.

Men den nya formuleringen i lagen har ett kryphål. Det står att föraren inte får använda utrustningen när den hålls i handen. Detta kan man komma runt genom att investera i en mobilhållare. Från polisens sida är man ändå nöjd över att formuleringen i lagen ändrats.


– Visst finns det vissa gränsdragningsproblem som rättsväsendet måste reda ut sedan. Men det blir betydligt bättre för oss, för tidigare var vi tvungna att se ett samband mellan trafikfarlig körning och att använda telefonen. Nu räcker det att vi se att de håller i mobilen och de behöver nödvändigtvis inte vingla omkring, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholm.

Men kommer ni att stoppa den som fipplar och grejar med en fastmonterad mobil?
– Ja, om det inverkar menligt på körförmågan. Det är ingen skillnad om du har en fast navigator, det ena utesluter ju inte det andra.   

Kommer ni i Stockholm göra några extra insatser till följd av den nya mobillagen?
– Nej det är en del i vår vanliga trafikövervakning.

Diskutera: Vad tycker du om det nya mobilförbudet?
 

Kommentarer

#1
2018-02-01 13:39

Tydligen är Polisen inte helt nöjd med den nya lagen: http://24halmstad.se/2018/02/01/polisens-bakslag-far-inte-heller-anvanda...

#2
2018-02-01 13:38

Ja, se dagens samhälle... vi behöver lagar till snart allt?!! Varför kan dagens människor inte ha några spärrar? Är en mobil viktigare än uppmärksamhet på vägen som kan sluta med att någon dör??

#3
2018-02-01 13:57

Att det finns ett förbud är bra (Sverige var ju märkligt nog sist ut i hela EU med det), men jag kan tycka att det är onödigt av ViBilägare att tipsa om "kryphålet".

#4
2018-02-01 14:27

notarius, det har stått i varenda tidning t.o.m på Text-TV. Men jag säger som Styggavargen... Var finns det sunda förnuftet?

#5
2018-02-01 14:59

Tyvärr, men sunt förnuft finns inte längre.

Men det är ändå onödigt att medierna informerar om detta kryphål (även om polisen lär trycka till folk ändå) - särskilt en biltidning, som bör se som sin en av dess uppgifter att verka för ökad trafiksäkerhet.

#6
2018-02-01 14:46

Folk begriper väl, precis som jag, att 250 döda per år totalt i trafiken, inte är något som som påverkar deras beteende.

Läggs mer resurser, som tas från oss bilister, på sånt som verkligen minskar dödsfall i livet, så vore det bra mkt bättre.

#7
2018-02-01 16:21

Som många andra bilar idag är vår bil helt översvämmad av elekronik. Säg något - den har det! Två LCD-displayer där vardera har c:a 5 valbara visningar, och dessutom med ett flertal underbilder. Utöver de numera vanliga med kopplingar av bilen till telefonens väg till Internet och GSM-funktioner som kan köras via WiFI och Blåtand.

Till detta kommer även Android Auto, för den som vill spegla det mesta av smarttelefonen till multimediadisplayen. Fast denna app i telefonen har Google ännu inte släppt i Sverige, men den som är interneterfaren kan finna appen på nätet ändå och installera den.

Komplexiteten i det hela gör att manualerna till bilen är ungefär lika omfattande som Gamla och Nya testamentet. Antalet interaktiva displayhanteringar är massivt.

En stillsam undran i sammanhanget är hur i H-e myndigheterna i många länder har kommit fram till att just att knappa på en mobiltelefon man håller i handen eller en telefonhållare i förarens synfält under färd (något man är van vid hur man gör med) är så farligt jämfört med bilspecifika flernivåers multimediamenyhanteringar med touchskärmar, placerade vid sidan och helt utanför synfältet? De flesta politiker som väl aldrig kör bil själva utan som ju åker taxi överallt kan ju inte ha undgått att erfara vinglandet som varenda taxichaufför idkar då han tittar på och knappar febrilt på sin navigator!

#8
2018-02-01 16:47

Vad AudiS4 menar, förstår jag inte. Förklara!

#9
2018-02-01 17:11

Som jag skrivit ett antal gånger tidigare så är det lika illa att slafsa i sig en hamburgare bakom ratten. Bara förekomsten av idiotiska beteenden ska vara straffbart och inte endast när de leder till en olycka.

I den mån pekskärmar alls ska finnas i en bil, så ska undermenyer vara förbjudna! Åtminstone för sådana funktioner som man kan tänkas vilja komma åt under körning.
Förarmiljön får gärna vara trivsam, men den ska alltid vara lugn och tydlig. De reglage man behöver nå under körning ska sitta nära ratten, väl synliga, men behöver definitivt inte sitta i ratten. Det kan till och med vara direkt olämpligt; knapparna snurrar tillsammans med ratten. Rejäla vridreglage och vipptangenter är bäst. Läget ska både synas och kännas. Förslagsvis ska vridreglage vridas medurs för att slå på respektive öka. Normalläge (avsett om det är av eller på ) bör vara rakt upp. Rött ljus för av och grönt för på. Detta kan kompletteras med gult för normalläget. Givetvis ska allt vara vettigt grupperat och fler än fem tangenter i rad är direkt olämpligt.
Samma information på flera ställen kan i undantagsfall vara bra, men är mest förvirrande. (Hastigheten visas i vissa bilar med visare, med siffror och även i HUD.)
Saabs gamla tanke att endast det som behöver ses ska synas är lätt ordnat med de LED-displayer som kommer alltmer.
Störande reflexer från blingblingkrom och liknande ska bara inte förekomma.
Instrumenttavlor ska ha maximal kontrast, vilket omöjliggör rött mot mörk bakgrund, men går skapligt mot vitt.

Det här är knappast nyheter för den som vet det minsta om ergonomi, men tydligen för somliga formgivare.

Det finns alltså mycket i en bil som kan ta uppmärksamhet från trafiken och resultera i felgrepp.

#10
2018-02-01 18:28

Varför måste man leta fel hela tiden, som i artikeln det finns kryphål, låt det finnas kryphål, men det är väl inte det som är andemeningen med den nya lagen, att det finns kryphål!

#11
2018-02-01 19:04

Det är bra inget snack om annat .
Mobilpillande SMSande som förare eller Pillande på navigator under färd borde rendera i 1 mån körkortsindragning och 3 månader vid upprepning
Sen är det ju så att det är lika distraherande för föraren vare sig pratandes med passageraren , pratandes i mobilen handsfree eller i mobilen hållandes i handen. Men det kan man strunta i just nu JUST MARKERINGEN ÄR VIKTIG

#12
2018-02-01 19:18

Jag har den i bröstfickan på skjortan när jag pratar ;-) Fungerar kanonbra!!
Jag har den i passagerarsätet när jag svarar och högtalarfunktion påkopplas....
De som inte har bröstfickor kan hänga en liten påse i snöre runt halsen...

#13
2018-02-02 00:23

Kryphål är inget nytt,sveriges rikes lag är som en sveitserost knökad av kryphål.

#14
2018-02-02 08:47

Handsfree?? 9av10 med mobil i handen är kvinnor i 40 års åldern. Ofta i nya bilar med inbyggd blåtand.

#15
2018-02-02 08:59

Har du källa på den statistiken Jarl eller är du bara fördomsfull?

#16
2018-02-02 09:29

Birger, bortsett från att du stavar som en kratta, så överdriver du en hel del.

Jarl Karlsson, kan du visa mig ditt statistiska underlag, för ditt påstående stämmer definitivt inte med mina iakttagelser.

#17
2018-02-02 09:45

Roy J Jag kan bara hålla med. Jag får ibland, oftare och oftare, hyrbilar där det knappt finns ett reglage i. Inte bara att köra iväg och sätta på värmen eller annat under färd eftersom en nersläckt skärm är det som syns. Stanna, tänd innerbelysningen och få igång skärmj---n. Sen lista ut hur man får igång värmen eller stänger av nån idiotisk funktion som gör att man tror att man har punka. Lane assistent tydligen. Som du skriver, hur sjutton tänker bildesigners.

#18
2018-02-02 10:41

Att försöka hitta kryphål för att kunna fortsätta fippla med telefonen under bilkörning är definitivt inget vuxet beteende.

#19
2018-02-02 10:59

Det är faktiskt väldigt bra att man letar/hittar kryphål i lagar. Det visar på rimligheten med lagen och ger tydliga tecken på om det är en genomtänkt eller ogenomtänkt lag. Den här lagen är ett bevis på det senare.

#20
2018-02-02 11:23

Man kan undra hur de bilister som tycker att en lag som förbjuder rattsurfande i trafiken är dålig är funtade. Fattar inte folk själva hur farligt det är så är en lag mot det tvunget att införas.
Jag tycker att lagen är bra, nu är det upp till bilisterna att avgöra om de vill ha böter för detta eller inte. Vill man inte ha böter, låt bli telefonen under körning.

#21
2018-02-02 14:27

När kontrollerade myndighet, Polisen, inte ens har resurser att lösa den grova brottsligheten, så kommer denna lag att bli lika implementerad som dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm.

Det finns ingen skillnad i handhållen mobiltelefon eller en som sitter i en hållare. Lagen är väl ett bevis på att lagstiftarna inte har en uns av koll på vad de beslutar om.

#22
2018-02-02 15:14

Hacke : Tycker nog lagen är bra i grund och botten, men det finns ju olika nivåer på farlighet. Att tänka skärmen och trycka på nästa låt-knappen i Spotify är tex olagligt nu. Vågar påstå att det inte är farligare än att dra på stolsvärmen eller rutdefrostern. Men det är tydligen jättefarligt...

#23
2018-02-02 15:18

Ja om man inte kan tänka längre än näsan räcker, så tycker man att det här är en superbra lag. Nu kommer alla olyckor med mobil att minska! Knappast. Mer smusslande för att undgå upptäckt. Tjoho! Lika bra som zebralagen.......

#24
2018-02-02 16:43

Bättre sent än aldrig, det här förbudet borde vi haft för flera år sen.

#25
2018-02-03 08:50

Roger, jag byter låt på Spotify med en knapp på ratten. Något alla med blåtand borde kunna göra.

#26
2018-02-03 22:55

AudiS4: Men om alla följer lagen och låter bli att ockupera den ena handen med en mobiltelefon under körning måste vi väl ändå kunna vara överens om att möjligheterna att styra undan i en krissituation ökar många gånger om. Det måste ju vara självklart att man kan hantera sitt fordon och sig själv bättre om två händer är på ratten än om bara en är det. Bara en sådan sak som att inte många skulle vara beredda att droppa sin 9 000-kronorsmobil i golvet utan först se till att den kommer undan på ett för telefonen säkert sätt, gör ju att smällen redan är ett faktum innan telefonen har just lagts åt sidan. Det är totalt genomkorkat - och livsfarligt - att sitta med telefonen i handen när man kör. Vissa har ju telefonen i handen under en hel körning, såväl på landsvägen som inne i stan.

Detta var på tiden! Men att Sverige skulle vara det sista landet i EU att införa den här lagen är bara så skämmigt.

#27
2018-02-04 00:15

Jaa du NP tillhör de som inte begriper, att det kvittar HUR samtalet görs. Det är lika farligt att prata på båda sätt, handhållet eller handsfree.

Du kan få vara överens om du vill, men studier och tester visar på det jag säger. Ta till dig det om du vill, eller fortsätt tro. Mig kvittar det.

#28
2018-02-04 01:29

Japp, men när olyckan väl är framme blir du tio gånger bättre och snabbare på att parera med två händer på ratten i stället för med en. Det visar studier också.

Är du beredd att droppa din nya mobiltelefon i golvet vid en incident? Och hur lång tid tar den beslutsprocessen? "1) Oj, där kommer en cyklist. 2) Jag har telefonen i handen. 3) Vad gör jag? 4) Ska jag droppa den? 5) Vad händer med den? 6) Ok, jag måste droppa den. 7) Fast jag vill inte." Vips rusade flera värdefulla sekunder ifrån dig. Och där kom cyklisten glidande uppför vindrutan. Your choice - men knappast cyklistens val!

Har alla andra länder i EU fel? Självklart inte. Men att få svensken att fatta det riktiga i lagen är lika svårt som att sälja snö i Antarktis.

#29
2018-02-04 11:53

Tio gånger bättre och snabbare? Haha ja men visst. Studier som visar på det... Sluta ljuga. Blir bara fånigt.

#30
2018-02-06 13:00

AudiS4 försök förstå att det inte är p.g.a. samtalen som lagen nu kommit till utan det är för rattsurfningen, knappandet med ögonen på telefonskärmen. Har han ögonen på telefonskärmen så ser man inte vad som händer i trafiken.

#31
2018-02-07 22:02

Mobilförbud... Borde bli förbud att köra bilar som XC90 och V90 med dess dumma och korkade ipadskärm med segt gränssnitt och överflöd av funktioner.

#32
2018-02-07 22:12

Jarl Karlsson och Birger!!?
Inte lite fantasilöst om man frågar mig.

#33
2018-02-08 15:53

Om man inte är nöjd med att det är tillåtet att använda handsfree, så får man väl låta bli att prata med sina medpassagerare vilket är precis lika distraherande.

#34
2018-02-08 19:22

Jag kan inte hålla med "nisseste" det är milsvid skillanad mellan att prata med en medpassagerare och att fumla med en mobiltelefon man har i näven som du måste TITTA på för att kunna använda den, tänk efter vilka konsekvenser det innebär att titta bort från vägen!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.