Bild
Nästa artikel

Handhållen mobil förbjuds i bil

Nyheter

Från och med första februari 2018 är det inte längre tillåtet att hålla mobilen i handen samtidigt som du kör.

Regeringen har beslutat att förbjuda att mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning hålls i handen under färd med motordrivet fordon.
– Nu kommer det bli tydligare att man inte får hålla på att fippla med luren när man är ute och kör med bilen. En tydligare regel gör att fler kommer att följa den. Detta är ytterligare en åtgärd som regeringen vidtar för att i enlighet med nollvisionen förbättra trafiksäkerheten på svenska vägar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Förbudet att använda mobiltelefon vid ratten skrevs in i Trafikförordningen 2013, men visade sig vara svårt att tillämpa i praktiken. Som regelverket ser ut nu behöver polisen göra en bedömning om mobilanvändandet påverkat körningen negativt. Med det nya regelverket behövs det inte längre göras en prövning.
 
Diskutera: Vad tycker du om förbudet mot handhållen mobil i bil?
 

Kommentarer

#1
2017-12-01 09:00

Tack för det, nu är vi inte sist längre när det gäller förbud mot handhållen mobil under körning.

#2
2017-12-01 09:02

Jag gillar inte regler som förbjuder specifika saker och särskiljer dem från andra som är minst lika farliga. Lagstiftningen bör vara teknikneutral och okoncentrerat beteende bakom ratten bör stävjas generellt.

#3
2017-12-01 09:25

Ja, varför inte lagstifta om "sunt förnuft" bakom ratten. Kör bil och inget annat, följ trafikregler mm.

#4
2017-12-01 09:33

På tiden, 100% kontroll på trafiken när man kör är inte förenligt med att knappa på en handhållen telefon!
Sist ut i EU, att det skulle ta sån lååång tid!
Så dags att skaffa handsfree!

#5
2017-12-01 10:12

Det är en poänglös lag, som inte är för mer än de som redan inte håller på med mobilen. Handsfree eller handhållet samtal är precis lika farligt, enligt studier. Vi har redan en lag som gör att man inte får hålla på med mobilen om det stör framförandet av bilen. Den här nya är enbart ett spel för galleriet och alla andra som vill vara politiskt korrekt, trots att det är helt poänglöst.

#6
2017-12-01 10:24

Förra lagen var ett spel för galleriet. Den nya lagen talar klart om vad som gäller och nu kan polisen bötfälla så fort de ser en förare med mobilen i handen under körning. Förut kunde de bara bötfälla om en olycka höll på att hända när någon fipplade med mobilen så poänglöst är det inte nu längre.
För de som behöver prata i telefon under körning så finns det fortfarande handsfree att köpa. För de som bara vill spela spel eller kolla FB ,sms:a under körning finns det äntligen en lag som klart talar om att detta är inte ok och det behövs eftersom folk inte själva fattar hur farligt det är. De som inte gillar denna lagen är väl de som brukar fippla med telefonen under körning.

#7
2017-12-01 10:25

Vem skall bevaka detta, när det enda kontrollorganet, Polisen, inte ens klarar av att lösa grova våldsbrott och mord?

#8
2017-12-01 10:49

Isoderlund: Måste vi vara ständigt övervakade av polisen för att följa mobillagen? Vanligt folk vet nu att man inte får greja med mobilen under körning, och det begriper man och räcker för att avstå. Det är bara de som inte bryr sig och skiter i alla bestämmelser, som polisen kan har anledning att sätta dit.

#9
2017-12-01 10:54

Så bra. När jag uttråkad på en långstyrning i fortsättningen så ser jag en film på infotainmentskärmen istället för på mobilen... För det är ju inte förbjudet ;-)

"Mäkinen" har 100% rätt.

#10
2017-12-01 11:23

Marknaden för ratthållare till mobil kommer att öka kraftigt framöver. Eller mobilhållare för underarmen, låret, mittkonsolen etc. För så länge mobilen inte uttryckligen hålls i handen är den tillåten att knappa på och använda (så länge den inte påverkar körningen negativt). Det är inte heller förbjudet att skicka SMS, kolla Facebook, spela Candycrush om mobilen styrs med bilens egna displayer, rattknappar, scrollhjul, touchpaneler mm.

Övriga ting som inte är kommunikationsutrustning som ex mediaspelare för video, spelkonsoller, diktafoner, tidningar, korsord, sminkspeglar, hamburgare, kaffemuggar etc kommer i fortsättningen fortfarande vara tillåtna att hålla i handen under körning.

#11
2017-12-01 11:22

Visst är det tråkigt att många bilister inte fattar eller bryr sig om att om de gör allt annat än håller koll på sin körning eller trafiken så sker det olyckor som inte hade behövt att hända. Att man inte har mer ansvar för sin bilkörning än så är ynkligt.

#12
2017-12-01 11:36

Det finns inga bevis för att handhållen mobil skulle vara farligare är handsfree. Så detta är bara ett spel för gallerierna och att böja sig för populism. Ut med poliser på vägarna och ta bort alla idioter som inte har full uppmärksamhet på sin körning oavsett orsak, mobil i handen eller annat.

#13
2017-12-01 11:56

Bra, men hur hanterar vi det nya modet-många viktiga funktioner i nya bilar hanteras via infotainmentskärmen=lika farligt som att fippla med mobilen.

#14
2017-12-01 12:28

Äntligen!
En kompis som höll på att bli ihjälkörd av en kärring som satt och pratade i telefon, Polisen kunde inte göra någonting.
Och till alla gnäller i detta forum. Om ni lägger undan mobilen när ni kör så kommer ni se hur de andra som gör lika dant som ni inte klarar av att köra bil och hålla en telefon samtidigt.
Och slutligen, vi andra kan göra som italienarna, tuta hänsynslöst på MOT-trafikanterna som sitter med sina lurar, för nu kommer de att bryta mot lagen.

#15
2017-12-01 14:24

Rätt beslut! Men dom som sedan använder mobilen i bilen i smyg, nu med mobilen nere vid knäna för att inte bli upptäckt har nu fått ännu svårare att ha koll på trafiken.

#16
2017-12-01 15:38

Nåja - de som håller mobilen lågt avslöjas av blicken ner i golvet istället för framåt på trafiken.

#17
2017-12-01 16:06

"mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning " då är det alltså helt ok att hålla ett vanligt tv-spel i handen när man kör, bara man inte kommunicerar? Och grattis till att leda i bevisning att man håller på med "mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning" om en polis ser att man tittar neråt.

#18
2017-12-01 16:07

Istället för att ta itu med det som verkligen är farligt så hittar man på mängder av tramsiga lagar. Som flera påpekat redan så finns det mängder av saker som förare gör som påverkar körningen. Att hålla i en mobil kan vara störande, visst, men att inte koncentrera sig på körningen kan alltid vara farligt. Att några personer i veckan mördas, eller att mängder av tjejer våldtas är värre tycker jag.

#19
2017-12-01 16:12

Äntligen!!!

#20
2017-12-01 16:22

Förvånansvärt många omogna icke ansvarstagande personer som gör sig lustiga över lagen. Det borde vara självklart att inte ha mobilen i handen när man kör.

#21
2017-12-01 16:27

Ja men alltså, hur kan det vara tillåtet att tillverka och sälja bilar som har en hel dator med tangenter och pekskärmar som suger åt sig förarens uppmärksamhet ? Den sitter dessutom i mitten, så att föraren skall få det extra svårt att med sitt indirekta seende kunna hålla an aning koll på trafiken. En sketen mobil som man håller i handen nästan i blickfältet stjäl mycket mindre uppmärksamhet.
De där lagstiftarna silar mygg och sväljer kameler! Redan när bilradion började ha displayer och tryckknappar för att i stället för vridrattar för saker och ting så blev den en trafikfara. De enda gånger jag och mina barn har råkat ut för småkrockar var när vi riktade blicken mot radion i mitten - neråt samtidigt som något hände framför bilen.
Skall man snacka trafiksäker bilkörning så borde det börja med ett totalförbud för bilar att visa annat än hastighet , visad projicerad i vindrutan nära blickfånget, så länge bilen körs med mer än 10 km/tim.

#22
2017-12-01 16:30

Men snälla Rullle. Det som är att inte ta ansvar och vara omogen, är att tro att just att hålla i en mobiltelefon, är detsamma som att hångla med Hin Hole.

#23
2017-12-01 16:35

" Vägtrafkant skall iaktta den omsorg och varsamhet som betingas av omständigheterna " fick jag lära mig utantill när jag tog körkort på 60-talet. Täcker in allt.

#24
2017-12-01 18:47

Media formulerar som "annan kommunikationsutrustning". Avses envägs- eller tvåvägskommunikation?
Gäller de nya reglerna enbart tvåvägskommunikation blir det ju fortfarande godkänt att titta på film i en laptop, en sport som alltfler utövar!

#25
2017-12-01 19:05

Helt rätt lag. Är rejält trött på alla som knappar på sin mobil och samtidigt vinglar framåt och tillbaka över filerna. Sedan finns det alltid besserwissers som tror de är skapta att framföra bil, se bara i denna tråd, och sätter sig upp emot olika typer av regler.
Om nu Sverige var sist ut bland EU länderna med denna lag, finns det säkert en anledning till detta. Vi kan tydligen inte respektera att när man sitter bakom ratten så är det fokus på att köra bil, och inget annat.

#26
2017-12-02 00:14

Naturligtvis är det svårt att följa upp lagen men det är ju i alla fall en tydlig avsiktsförklaring från samhället. Det blir också tydligare att beivra överträdelser eftersom det så att säga blir mera ”svart eller vitt” med ett förbud. Ser i andra kommentarer att den lagstiftning som redan finns rörande beteende i trafiken borde räcka för att utesluta fipplande med mobiler under körning. Det är nog sant men ”mobilmissbruk” kan nog i stora drag jämföras med andra missbruk. De som sitter fast i ”mobilträsket” kan inte låta bli ”nallen”. Det är bara att titta sig omkring och se beroendet.

#27
2017-12-02 09:39

Det var på tiden att denna lag kom till. Konstigt att det tog så lång tid för de styrande att vakna/reagera.

#28
2017-12-02 11:02

Äntligen!
Bara för att överträdelsen är svår att övervaka och bötfälla så betyder det inte att det i grunden blir förändring. Hänvisar till förbudet mot aga. Svårt att kontrollera, men gemene svensk skulle nog numera slå bakut om någon berättade att man slår sina barn i uppfostrande syfte. Det blir helt enkelt en attitydförändring.

#29
2017-12-02 11:16

Bra beslut. Nu lär många få abstinens när de inte kan använda mobilen när de kör bil, för väl att psykiatrin finns för dem.

#30
2017-12-02 16:55

Kanske dags att ta mobilanvändarna i örat. I min värld är det uppfostran inte aga.

#31
2017-12-02 19:39

Glimma
Mm, det verkar ju begåvat...

#32
2017-12-02 19:44

Kanske dags att ta alla värdelösa bilförare i örat. Jag är bättre på att köra bil, även om jag blundar med ett öga, äter ett äpple och har ena handen bakom ryggen, än vad många är, trots att de inte gör något annat än att försöka köra bil.

#33
2017-12-02 19:48

Fothållen mobil är fortfarande tillåten. Träna.

#34
2017-12-02 23:44

Har alltid headset i ena örat och ringer det svarar jag med knappen på sladden,
skall jag ringa stannar jag. Har en Garmin gps med röststyrning för att hitta rätt.
Hur gör ni ?
:)

#35
2017-12-03 10:24

Har handsfree, skall jag svara i telefon så trycker jag på en knapp på ratten. Skall jag ringa upp så är det röststyrt. Jag bara säger vem jag vill ringa till. För övrigt så ringer jag bara upp någon under bilkörning om det är absolut nödvändigt vilket är väldigt väldigt sällan.

#36
2017-12-03 12:09

Vi har haft det här uppe ett antal gånger.
Jag, precis som L. Mäkinen, anser att det finns så mycket annat som man inte heller ska hålla på med bakom ratten. Slafsa i sig hamburgare, fippla med menysystem, gulla med avkomman i bilbarnstolen, trimma mustaschen, läsa en bruksanvisning …
Skärp istället lagen så att vårdslöshet blir straffbart även om den inte leder till olycka. Leder den till olycka ska det vara omedelbar körkortsindragning.

#37
2017-12-03 18:43

Äntligen har förnuftet segrat, bättre sent än aldrig.

#38
2017-12-04 02:13

Mycket bra att ofoget verkar bli lättare att lagföra. Återstår att se vad böterna landar på. Jag hoppas det blir liknande som att köra med obältade barn (2500:-).
Jag håller med om att det blir allt mer plottriga displayer i nya bilar, vilket inte är bra, men att sitta och SMS:a och skriva annat på telefonen innebär sannolikt betydligt sämre reaktionstid även för de personer här som anser sig vara 1:a klassens bilförare.
Polisen har helt klart en himla uppförsbacke när det gäller brottsbekämpning, men jag kan nästan lova att polisen nu kommer kunna göra mer brottsförebyggande arbete om man lyckas få ner mobiltelefonfibblandet i trafiken. Detta otyg skapar många trafikolyckor som skapar mycket lidande för de drabbade. Trafikolyckor är tidskrävande arbete för poliser. Dessutom sker många utryckningar (uppskattningsvis 80-90%) efter bilförare som folk ringt 112 för att de tror medtrafikanten är påverkad när denne i själva verket sannolikt har suttit med mobilen, vilket de sällan erkänner när de stoppas.
Det kommer inte bli komplicerat att lagföra folk. Jag ser otyget hela tiden och det är extra lätt att se under de mörka timmarna när skärmen lyser upp ansiktet på föraren.

#39
2017-12-04 13:00

Det var på tiden! Jag har sett skräckexempel på folk som sms-ar medan de kör över övergångsställe mitt i staden, kört mot rött ljus rakt igenom korsning och diverse filvinglande på motorväg.

#40
2017-12-04 13:14

Om med det Sören så kan man se likheten med att köra rattfull och knappa på telefonen.

#41
2017-12-04 15:10

Sören! Vill du höra något ännu mer skrämmande? Jag har sett bilister köra över övergångsställen, kört mot rött rakt genom korsningar och vingla både höger och vänster och rövslickande och panikbromsande på motorväg, trots att de varit själv i bilen och haft båda händerna på ratten!!

#42
2017-12-04 17:20

Alltså jag såg att de tittade endast rakt ner och knappade på mobilen utan en aning vad som hände framför bilen.

#43
2017-12-04 17:49

Och jag såg att de hade full uppsikt, men var ändå totalt värdelösa på att köra bil.

#44
2017-12-04 20:53

När somliga anser att pekskärmar i bilen är lika farligt som handhållen telefon undrar man vad dom håller på med. Varför hålla på och fippla med mediadisplayen hela tiden? Det är ju lika vrickat som att skriva SMS medan man kör. Den ändrar man ju bara i vid något enstaka tillfälle

#45
2017-12-05 14:33

Äntligen! Jag förvånas av att varje dag se fåntrattar sittande med lur i handen eller klämd mot axeln, fast man sitter i en helt ny eller något år gammal bil, som garanterat har blåtands handsfree! Är man så otekninsk att man inteklarar att para ihop dem eller är man för stressad för att ta sig den lilla tiden? Detta verkar vara ett tjänstebilsfenomen i första hand!
Jag välkomnar detta förbud, och hoppas det biter på dom stresade tjänstebils ägarna!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.