Nästa artikel
Audis svar på Tesla
Illustration

Audis svar på Tesla

Publicerad 11 april 2014 (uppdaterad 11 april 2014)
Audis högsta ledning har bestämt sig. Nu ska den framgångsrika lyx-elbilen Tesla utmanas på allvar.

Än så länge går den nya och helt eldrivna Audin internt under namnet ”Teslafighter” och är fortfarande under utveckling. Helt klar beräknas bilen vara först om några år; lanseringen sker sannolikt i början av 2018.

Som teknisk bas för sin nya prestige-elbil har Audi valt samma plattform som också ska användas till nästa generation av märkets stora suvmodell Q7.      

Men karossen på elbilen blir betydligt slankare och kan närmast liknas vid en blandning av suv och fyradörrars coupé. Lite åt samma håll som BMW X6, men nättare och mer personbilslik.

En fördel med att bygga ”Teslafightern” på samma grundstruktur som nya Audi Q7  är att det ger generösa utrymmen för batteripaketen.

Samtidigt som själva bilen utvecklas jobbar Audis tekniker även på att ta fram starkare elmotorer och en ny generation batterier, som ska ge både större räckvidd och längre livslängd.

Målsättningen är att den nya el-Audin kunna köras mellan 60 och 70 mil på en laddning och ha ungefär samma prestanda som märkets stora lyxvagn A8. Fyrhjulsdrivning är en självklarhet, liksom en utrustningsnivå i toppklass. Priset lär också hamna högt, snarare över än under en miljon kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Audis planer på en lyx-elbil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-04-11 08:43
Bortom

Glädjesiffror igen...
Den krassa verkligheten är:
Li-Ion batterier har en energitäthet av ca. 300 Wh/liter
Bensin har ca 7800Wh/liter . För att kunna köra 70 mil med en stor 2 ton tung bil behövs det ca. 70 liter bensin (blandad körning). Det är 70 x 7800 x 0,3 (elmotorns verkningsgrad är ca. 3 ggr. bättre) = 163.800 Wh delat med 300 => 546 liter.
Det går kanske att hitta så mycket utrymme...
men att ladda batteriet (164kWh) kommer att ta 74 tim. (enfas, 220V, 10A) eller 25 tim. med 3-fas (400V, 16A). Och man måste i princip fördubbla huvudsäkringen i en vanlig villa…

#2 • Uppdaterat: 2014-04-11 08:43
caterpillar950

Ja tesla verkar ha tänt en eld under dom vanliga biltillverkarna.

#3 • Uppdaterat: 2014-04-11 09:51
Pi

...men nu är det ju få som kör 70 mil/dag så jag tror knappast man måste dubbla huvudsäkringen. Märkligt att belackarna till elfordon alltid måste räkna med "worst case" när svenska personbilar i snitt går runt 1300 mil/år vilket likaså i snitt innebär ca: 3,5 mil/dag. Även om vi dubblerar detta så blir det alltså ca: 7 mil/dag och räknar vi grovt så kan det innebära ett laddbehov av ca: 14 kWh/dag (natt) vilket med vanlig 1-fasladdning bör ta ca: 6--7 timmar att ladda i. Sen finns det givetvis tillfällen när man kör längre sträckor en dag men kanske inte flera dagar i rad - för i så fall är nog inte ett eldrivet fordon rätt i sammanhanget. Allt har sina för- resp nackdelar och det finns ingen drivkälla som uppfyller allas önskemål.

#4 • Uppdaterat: 2014-04-11 11:03
Jocke-A

En VW-deluxe (AUDI), kan aldrig konkurrera med Tesla!
Dessutom är ju grillen på bilden, alldeles för liten! "Autotechart" har misslyckats totalt med sitt försök till illustration. En AUDI ska i dagsläget bestå av 50% grill och 50% bil! ;-)

#5 • Uppdaterat: 2014-04-11 11:32
PREVIA

Nu är vi få som kör mer än dubbelt så långt som taxibilarna rullar per år vilket gör som Pi skriver att det blir ett ickeproblem. Däremot bör det komma till några snabbladdningsstationer när vi gör en längre tur.
Eftersom bilen bara är parkerad 23 timmar per dygn om vi kör 3,5 mil per dag så kräver det att laddningen i snitt blir hela 330 Watt i snitt vilket är lika mycket som en medelstor handukstork drar i hemmet, och den satt vi dit utan att vi behövde säkra upp huvudsäkringarna.
Att sedan AUDI jobbar på att få batterierna att hålla längre än bilen håller är väl att skjuta över målet kan man tycka.

#6 • Uppdaterat: 2014-04-11 13:24
Roy J

Bra att några sansar eldiskussionen lite. Det blir så ofta fantasisiffror utan verklighetskontakt.
På tal om det så blir bilen verkligt intressant om den klarar 60 mil i svensk verklighet.

#7 • Uppdaterat: 2014-04-11 13:32
Irvor

Varför satsa på en el-lyxbil ?
Det måste väl vara en liten marknad.
Borde vara svårt att räkna hem.

#8 • Uppdaterat: 2014-04-11 13:32
ENTJ1

Låter som en vision med dagens batterier,men de kanske har något nytt på G.
BolinderMunktellgrillen går att grissminka bort till viss del,två "stora 225 "extraljus gör den lite drägligare.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-11 13:33
Ctalker

"Försprång genom teknik" lyser med sin frånvaro. Ingenting nytt här inte!

#a • Uppdaterat: 2014-04-11 13:47
Juppe

.. och där dök anti-audi-trollet Ctalker upp ur sin håla! Schoo .. booo .. tillbaka ner i ditt gryt med dig!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.