Bild
Nästa artikel

Årets Bil 2014: Här är finalisterna

Årets Bil 2014

Juryn har röstat och nu är finalfältet klart. Här är bilarna som är med in i det sista och slåss om utmärkelsen Årets Bil 2014.

Nu är första gallringen avklarad, den ursprungliga listan med 30 kandidater har kortats ned till sju finalister. Bilarna som tar sig vidare till finalomgången är följande:

BMW i3
Citroën C4 Picasso
Mazda3
Mercedes S-klass
Peugeot 308
Skoda Octavia
Tesla Model S

Nästa steg är att juryn – som består av 58 europeiska motorjournalister, däribland Tommy Wahlström från Vi Bilägare – ska rösta ytterligare en gång. Vinnaren tillkännages sedan i samband med bilsalongen i Genève i början av mars.

Tommy Wahlström, som röstade på sex av de sju finalisterna i den första röstningsomgången, tycker att finalisterna var väntade:

– Men det är intressant att se att BMW i3 ändå höll till final, trots floppen i Euro NCAP:s krocktest. Tydligen har jurymedlemmarna förtroende för BMW:s säkerhet.

Inga överraskningar?
– Renault Captur var det många som trodde på, men bevisligen höll den inte hela vägen fram till final, säger Tommy Wahlström.

Diskutera: Vilken av finalisterna borde bli Årets Bil 2014?

Årets Bil 2014: Kandidater och favoriter

Alla kandidater:
BMW i3
BMW 4-serie
BMW X5
Citroën C4 Picasso
Ford Kuga
Hyundai i10
Jaguar F-type
Kia Carens
Lexus IS
Maserati Ghibli
Mazda3
Mercedes CLA
Mercedes S-klass
Mitsubishi Space Star
Nissan Note
Opel Cascada
Peugeot 2008
Peugeot 308
Porsche Cayman
Range Rover Sport
Renault Captur
Renault Zoe
Seat Leon
Skoda Octavia
Subaru Forester
Suzuki SX4 S-Cross
Tesla Model S
Toyota Auris
Toyota Corolla
Toyota RAV4

Tommy Wahlströms favoriter:
BMW i3
Ford Kuga
Mazda3
Mercedes S-klass
Peugeot 308
Skoda Octavia
Tesla Model S

Årets Bil 2014: Fakta

Årets Bil – eller "Car of the year" – är ett internationellt pris som årligen delas ut av en jury bestående av 58 europeiska motorjournalister. Vi Bilägares Tommy Wahlström är en av tre svenska representanter i juryn.

För att en bil ska kunna vara med i omröstningen måste den vara helt eller till väsentliga delar ny, gå att köpa i minst fem europeiska länder innan året är slut och ha en uppskattad försäljning som överstiger 5 000 bilar per år.

Kommentarer

#1
2013-12-16 17:40

Jag skulle bli förvånad om det inte blir Tesla!

#3
2013-12-16 19:13

Två av dem, Mercedes och Tesla har ju ett helt orealistiskt pris för att kunna bli årets bil, hur bra de än är i övrigt.
BMW tillför ju inte något nytt utöver vad Volt/Ampera tidigare gjort.
Av de återstående är det ju bara Citroren som sticker ut, men sedan är ju frågan om det är tillräckligt för att bli Årets Bil?

#4
2013-12-16 19:29

Håller med Nisse angående Teslan och Mercan. Lägg också till i3s relativa fiasko i EuroNcap vilket borde diskvalificera den.

De övriga är väl iofs bra bilar men ingen är väl direkt revolutionerande. Cittran eller Mazda 3 är mina favoriter ändå.

Men hur seriöst är Årets Bil egentligen? Golf vann överlägset ifjol och när nu Seat Leon tävlade i år så borde den väl åtminstone gått till final? I princip samma bil till ett lägre pris, men icke...Märkligt minst sagt.

#5
2013-12-16 19:52

Inte lätt att veta hur de tänker här och min amatörgissning skulle jag inte våga satsa några pengar på.
Spontant känns Mercan och Teslan i en klass för sig och det vet i tusan om man vågar att utnämna någon utav dessa till årets bil.
Tidigare har elbilar vunnit men i3 känns ändå som lite speciell. Säljs dessutom jämfört med Teslan billigt.

Picasson ger väl inte så mycket mer "nykänsla" än den tidigare? ( eller? )
Octavian vettig och prisvärd som ingen annan men de andra två känns väl ganska "alldagliga"?
Då de 3 sistnämnda lär bli vanliga i trafiken så kanske det är någon utav dessa som utnämningen bör falla på men jag gissar ändå på antingen Teslan eller i3:an. ( just för att de sticker ut )

#6
2013-12-16 19:56

Naturligtvis vinner i3. Helt ny och revolutionerande teknik.

Tesla tillför inget förutom mängden batteri (och absurd vikt).

S-klass är också värdig vinnare dock med priset emot sig.

Varför Citroën och Mazda gick vidare är helt obegripligt.

#7
2013-12-16 20:01

Rålle G, eftersom Seat Leon i praktiken är en VW Golf så var det ju från början redan klart att den inte skulle gå vidare. Jag menar, Golf vann ju förra året. Det fungerar inget bra att ställa upp med samma igen om än till ett lägre pris, man vill ju ha något nytt i Årets bil...

#8
2013-12-16 20:09

Jag tror på Peugeot 308.
Varför? Jo, därför!

Ja alltså därför att..
* Teslan är för dyr. Det är en lyxbil, inte en bil för vanligt folk. Så den är uträknad med en gång.
* Samma sak med Mercedes S-klass. Även den är för dyr för vanliga konsumenter.
* BMW i3 är gammal skåpmat, det är Opel Ampera / Chevy Volt fast förpackat i en småbil med tunna stolar, knasig däckdimension och hård fjädring. Om det hade stått ett annat namn på bilen än BMW så hade den aldrig kommit med.
* Skoda Octavia är inte särskilt spännande, även fast det är en rymlig och duglig bil. Men för beige, för blek, för alldaglig för att bli Årets Bil.
* C4 Picasso II har utseendet, utrymmena, nytänkandet, snåla motorer, bra pris, hög kvalitet, den tar minibuss-klassen ett steg vidare och skulle vunnit om det inte vore för Peugeot 308...
* Mazda 3 blir den hårdaste konkurrenten till Peugeot 308. Den kommer att väljas av de som tycker att 308:an är för progressiv och speciell och nyskapande.
...
Men eftersom Årets Bil ska just vara speciell, progressiv och nyskapande så blir det Peugeot 308 som vinner. Detta är inte bara en uppgradering av den tidigare modellen, utan den har ju låg vikt, utmärkta köregenskaper, utmärkt driftekonomi och massa finesser - men framförallt den har en egen stil, den har en unik interiör, den har en nyskapande ergonomi. Den är allt annat än alldaglig och beige. Och den är både rolig att köra och väldigt komfortabel samtidigt.

#9
2013-12-16 20:20

Men snälla nån...Ampera/Volt är en hybrid i3 en elbil i kolfiber anmerad plast.

Skillnaderna är fler än likheterna.

Men naturligtvis kan inte i3 vinna efter som den har "knasiga däckdimensioner"-

Peugot och Citroën kommer slåss om sistaplatsen i detta gäng (med Mazdan precis före).

#10
2013-12-16 20:26

Jag tror som MVH AL, Citroen C4 Picasso tar vinsten helt klart! ;)
Där har dom fått ihop ett paket som är väldigt svårslaget, väldigt mycket allting för pengarna!

#11
2013-12-16 20:54

Det är sällsynt att planekonomiska lösningar genererar konkurrenskraftiga produkter. Vi har ju nyligen kunnat konstatera att både Citroen och Peugeot underpresterar å det grövsta i den tyska besiktningsstatistiken med felkvoter som ligger flera hundra procent över de tänkta konkurrenterna.

Går vinsten till PSA via Citroen eller Peugeot 308 gör motorjournalisterna oss konsumenter en stor otjänst.

Det givna valet i denna grupp är fortfarande MB s-klass som visar vägen in i framtiden mot ett samhälle utan trafikolyckor. Om alla körde en sådan bil skulle vi spara hundratals miljarder varje år genom minskade trafikolyckor. Det vore betydligt mer väl använda pengar än att subventionera en förlusttyngd biltillverkare som bygger undermåliga produkter!

MVH AL

#13
2013-12-16 21:05

Efter årets(2013) totalt överlägsna vinnare både i Europa, i Världen och i Japan(!) så känns 2014 års finalister lite urvattnade.

Den som står ut lite från de övriga är väl S-klass, men det beror ju mest på att den är ganska mycket mer påkostad än de övriga.

Tesla...hmm, elbil i all ära men sen är det väl inget som är speciellt med den.

BMW I3, njae. Trodde nog att den skulle vara lite mer speciell, men är ju egentligen bara en konstigt designad elbil(många som är)

C4, Intressant utseende. Sedan är det väl slut med det intressanta.

Mazda 3. Skyactiv...ett konstigt ord för viktreducering(banta någon?) Ganska intetsägande.

Octavia, En förstorad Golf, tillför inget nytt som inte Golfen redan har.

308, En viktminskad Peugeot, varken mer eller mindre(gäsp)

#14
2013-12-16 21:10

Ampera / Volt är en el-bil som laddas via elnätet. När elen är slut i bilen så startar en bensindriven räckviddsförlängare som laddar batteriet och därmed ger ström till elmotorn. Räckviddsförlängaren driver aldrig bilen direkt.

I3 är en elbil som laddas via elnätet. När elen är slut i bilen så - om man har valt detta tillägg - startar en bensindriven räckviddsförlängare som laddar batteriet och därmed ger ström till elmotorn. Räckviddsförlängaren driver aldrig bilen direkt.

Som sagt, helt olika tekniska lösningar som vi nu har kunnat konstaterat. Dessa bilar har verkligen inget gemensamt och i3 står för helt ny teknik som aldrig har skådats tidigare vilket gör den till en värdig vinnare av Årets Bil. Ända tills man faktiskt kommer ihåg att samma tekniska lösningar har redan vunnit en gång tidigare... En i3 kostar som en Ampera / Volt fast det är en småbil. En Ampera / Volt är iaf en mellanklassbil.

#12
2013-12-16 21:13

"Tyska besiktningsstatistiken", tror du verkligen på tyskarna? Skulle inte vara förvånad…
Snälla redogör då vilka stora brister PSA:s bilar har i statistiken? Fram med fakta och inte siffror som inte berättar någonting alls! Var är TÜV-statistikens data? Vanligtvis är det peanuts jämfört mot tyskarnas teknik som inte fungerar. Fransmännen har inte råd att skapa likadana konstruktioner som inte håller måttet, VW har bevisligen gått alldeles för långt med sitt mål att bli störst i världen och vi alla gör oss "dumma" (typ kungens nya kläder) med att köpa deras dåliga bilar. Du måste småningom förstå MVH AL hur världen fungerar. Den är inte så fin och ren som du tror, en fri marknadsekonomi finns inte och kommer aldrig att finnas. Firmorna ljuger hela tiden och vi får inte tro på dom. Av nån anledning har fransmännen varit ärligare?

Jag vet en miss av PSA och det är BMW-motorn THP som byggs åt dom i BMW-ägda fabriker i England. Dom har smått likadana "dumma" tekniska lösningar som VW har men som tur är så går dom inte sönder spontant. PSA borde satsa på vad dom kan bäst och det är att göra hållbara motorer och körglada, men ändå smått mjukare, bilar. Skulle ändå avråda er att köpa bensinturbomotorer. Fiat har kanske den bästa (kvalitetsmässigt), eller Renaults nyaste med indirekt-insprutning (den lilla)?

#16
2013-12-16 22:28

Ja det är mycket enkelt Tesla S.
Vilken annan bil erbjuder "gratis" (förbetalt i bilen) bränsle? Tesla har redan 13 gratisladdare uppe i europa och 41 st i USA, under nästa år så är större delen av europa täckt av tesla supercharger (även sverige). En gamechanger.
Det är bilen som bryter mark för en billigare tesla (runt 250000kr) som ska lanseras i detroit 2015 med försäljning när alla laddstationer är på plats.

#17
2013-12-16 22:35

Har man kört Tesla och sätter sig i en vanlig bil känns det som att gå 40 år tillbaka i tiden, minst.
Jag tror att den vinner med hästlängder, allt annat vore sensation.

#18
2013-12-16 22:53

Tesla S måste vinna.
Har suttit i den och efter det så är alla andra bilar dåtid.

#19
2013-12-16 23:32

@ Raphael:

Nja, jag tror snarare att juryn har så förutfattade meningar i många av dessa bedömningar vilket gör att en Golf i snyggare skrud och med lägre pris inte har en chans om den inte är just en... Golf.

#21
2013-12-17 06:36

Ja du peugo. Det vi kan konstatera är att det finns billigare och bättre sätt att tillgodose marknadens efterfrågan av bilar än vad Peugeot o Citroen erbjuder. Därför bör PSA avvecklas och friställa resurser som kan ägna sig åt värdeskapande verksamhet, d.v.s inte bygga bilmodellerna Citroen C4 och Peugeot 308. Det gör oss nämligen bara fattigare.

MVH AL

#22
2013-12-17 09:04

För det första kan man fråga sig hur leifer har kommit fram till att Tesla skulle vara världens bästa bil. Vad bygger han detta påstående på? För det andra undrar jag varför Tesla skulle vinna. Vad är nytt med den? Ett batteripack och en elmotor är ju redan vardagsmat. Dessutom tror inte jag att en bil som Tesla gynnar miljön globalt sett under sin livstid - i alla fall inte med dagens energiframställning. Alltför många har blivit fartblinda när det kommer till elbilar.

#23
2013-12-17 09:27

En Tesla tar 36 timmar att ladda i ett vanligt vägguttag eller motorvärmaruttag, med 3-fas uttag går det på en 10-11 timmar har jag för mig. Eller så får man köpa Teslas egen specialladdare och installera i fastigheten och den kostar en slant. Nej, Tesla är inte en bil för vanliga människor och lyxbilar brukar gå bort hos Årets Bil, därför att man tittar också från perspektivet vanliga konsumenter.

#24
2013-12-17 09:29

Rålle G, eftersom Golf redan har vunnit en gång varför ska den vinna en gång till bara för att den har kommit ut i en ny utgåva till ett lägre pris och under ett annat märkesnamn? Golfen var förra årets nyhet. Inte årets nyhet. Nu finns det andra alternativ.

#25
2013-12-17 10:12

Tesla Motors skulle säkert kunna kandidera till en titel som Årets bilföretag, eller liknande, men bilen som sådan är vare sig märkvärdig eller innovativ.

#26
2013-12-17 10:26

Mja, Teslan är väl väldigt innovativ som den första elbilen med anständig räckvidd? Ingen annan är ens i närheten men sen så kvarstår ju problemet med laddtiden och det höga priset vilket borde göra det svårt för juryn att kora den som segrare. Model S är dock den överlägset bästa elbilen hittills och förtjänar allt beröm, men kanske inte Årets Bil-titeln.

#27
2013-12-17 10:31

Anledningen till att elbilar generellt har haft kortare räckvidd är ju för att batterier är tunga, dyra och skrymmande. Jag tycker inte att det är speciellt innovativt att lösa räckviddsproblemet genom att stoppa in ännu fler batterier. Det har varit "lösningen" i alla tider.

Däremot har Telsa Motors med hjälp av stora satsningar på egen infrastruktur i vissa områden, lyckats bygga bort många av elbilens nackdelar.
Men det har ju inte så mycket med bilen att göra.

#28
2013-12-17 11:27

Fartblinda då det gäller elbilar? ....Se dig omkring "AL" och berätta hur många elbilar du ser på gatorna! Tvärtom har historiskt sett utvecklingen utav elbilen gått med sniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiigelfart.

#29
2013-12-17 12:25

Va?

MVH AL

#30
2013-12-17 15:13

Tesla mot BMW tar ut varandra.
Peugeot 308 mot Mazda 3 tar ut varandra.
MB S-klass är för dyr.
Oktavia för beige/tråkig.
Citroen vinner...(hoppas kan man)

Men jag tror tyvärr BMW vinner, trots att den "bara" fick 4 stjärnor i krocktest, och trots att den är ganska ful.

#31
2013-12-17 16:02

Om man kör 3000 mil om året och inte behöver tanka en Tesla, så sparar man ju kanske 100 000 kr i soppapengar på tre år - och då då blir det ju lättare att räkna hem affären!

#32
2013-12-17 16:21

Snyggaste bilen är japansk! Mazda 3 är snyggast och fräckast av alla, vilket är en mycket positiv överraskning. Klassiskt vacker. Säkert en mycket bra bil också. Japanerna kan ju det här med att skruva ihop bilar, bortsett från rostskyddet, antagligen.

#34
2013-12-17 20:07

Teslan är onekligen häftig, för en bilentusiast som vi nog alla kan kalla oss. Men jag tror inte att den är tillräcklig för att erhålla titeln årets bil.

Den bil som skall ha denna titel är s-klass. Hade alla bilar ute på marknaden en sådan säkerhetsnivå skulle trafikdödligheten i alla fall kunna sänkas med 80%. Det skulle innebära stora vinster för oss alla.

Så årets bil är MB.

MVH AL

#35
2013-12-17 20:34

Raphael, skriver"
Ampera / Volt är en el-bil som laddas via elnätet. När elen är slut i bilen så startar en bensindriven räckviddsförlängare som laddar batteriet och därmed ger ström till elmotorn. Räckviddsförlängaren driver aldrig bilen direkt."
Men när batteriet är urladdat till största delen så drivs bilen faktiskt direkt från bensinmotorn vid högre hastigheter via en av de tre lamellkopplingar som transmisionen har.
Vinnaren är inte med i den här tävlingen men borde vara Mitsubishi PHEV möjligen.
Istället har man som vanligt valt ett par för dyra bilar som väldigt få har råd med , en med några finesser från tidigare lyxbilar och en med ett mycket större batteri än tidigare elbilar men som saknar finesser som dyrare bilar har, och ett antal helt vanliga bilar som inte har någon högre teknisk nivå. Vad säger man,ingen bil vann.

#36
2013-12-17 20:55

Teslas batterier är inte särskilt miljövänliga, om vi alla skulle åka omkring i en Tesla så skulle naturen drabbas. Batterierna är gjorda av metaller som räknas som svårutvunna och med en gruvbrytning som är allt annat än miljjövänlig.

#38
2013-12-17 21:22

Det finns absolut ingenting uppseendeväckande med Teslan. Det är ju ingen konst att få till en någorlunda vettig räckvidd i en elbil, då det enda man behöver göra att använda till exempel hela golvet för ett gigantiskt batteripack. Större batterier, längre räckvidd. Inget sensationellt på något sätt.
Någon räckvidd på 50 mil kan vi ju glömma, då denna siffra hänför sig till extremt gynnsamma omständigheter (vi talar här alltså om samma sjuka glädjesiffror som används för bränsledeklarationen redan idag) - så gynnsamma omständigheter till och med att det är praktisk omöjligt att uppnå dem. Vid normal körning som vi är vana vid (kul accelerationer, 130 på motorväg etc.) lär bilen inte klara mer än högst 25 mil på sommaren. På vintern - när allt är kallt och trögt, massor av belysning behövs, vindrutetorkaren går frekvent, framrutespolningen används stup i kvarten, bakrutevärmen likaså, det går blytungt i snön och modden, värme behövs i kupén - lär bilen inte klara mer än kanske 15 mil (om ens det!). Ska vi gissa på ett snitt över året på 20 mil? I bästa fall?
Sedan håller jag med Raphael (och jag har tidigare skrivit det många gånger) om att det är inte guld och gröna skogar med batterierna. De är en stor miljöbelastning, och globalt sett tror inte jag att elbilarna har någon fördel avseende klimatet - i alla fall inte med dagens energiframställning.

Den enda värdiga vinnaren är Mercedes S-Klass.

#39
2013-12-17 21:39

Previa - jag har hört dig säga samma sak tidigare om Amperas drivsystem, alltså att den under vissa förhållanden drivs fram med förbränningsmotorn mekaniskt kopplad till drivhjulen, men jag tror fortfarande inte riktigt på den beskrivningen. Har inte sett detta någon annanstans och i Opels egen beskrivning står bl a "Opel Ampera är Europas första elbil som alltid drivs med el och som kan användas utan kompromisser." Alltid brukar definitionsmässigt vara just alltid och inte "ibland", "oftast" eller "till stor del"...
Däremot så skall generatorn, driven av förbränningsmotorn, i vissa fall vara ihopkopplad med elmotorerna via en planetväxel för att driva bilen men förbränningsmotorn själv skall inte ha nån mekanisk ihopkoppling med eldrivlinan såvitt jag förstått. Sen kanske det är en definitionsfråga vad man kallar denna "ihopkoppling" men trots allt sitter en generator emellan såvitt jag kan förstå. Möjligen är detta en anledning till att Ampera har längre räckvidd än i3.
Sen till Kapten: Ett årssnitt på 20 mil/laddning innebär drygt 4 kWh/mil vilket är mycket högt. Jag skulle personligen mera gissa på kanske 2,5 kWh/mil (ca: 34 mil per laddning) och när man lärt sig köra batteri-ekonomiskt så kan man antagligen klara sig på runt 2 kWh/mil. Men att köra elbil innebär för många att ändra sin körstil rätt radikalt så även det är säkert en utmaning för många.

#40
2013-12-17 21:40

Nä Previa har fel Ampera/Volt drivs aldrig direkt av bensinmotorn.

http://green.autoblog.com/2010/06/30/repeat-after-us-the-chevrolet-volts-gas-engine-does-not-drive/

#42
2013-12-17 21:56

Junkers - den artikelns slutsats var väl rätt identisk med vad jag skrev i inlägget strax före ditt även om jag sett beskrivningen på annat ställe. Sen kan man kanske tvista lite runt detta med "direkt ansluten" - gissningsvis är generatorn rätt hårt kopplad till förbränningsmotorn och det kanske är detta som Previa syftar på.
Leifer - jag håller med dig. Om det var så enkelt så borde ju andra framstående biltillverkare redan producerat en liknande bil. Och det kanske dom skulle kunna också men som bl a Mistro upprepat många gånger så vill dom nog inte riktigt. Men nu blir dom nog pressade av Tesla - t ex i form av nya BMW i8 som väl är på G inom kort och antagligen blir en direkt konkurrent till Tesla Model S. Fast av det man sett så är nog i8 snarare en hybrid med klart kortare räckvidd på eldrift än Teslan. Men det kanske är rätt väg ändå för BMW...

#43
2013-12-17 22:24

Men Tesla använder ju egentligen ingen ny teknik, bara många små lithium-batterier som tillsammans räcker länge. Däremot så är det ett moget försök och imponerande att en ny tillverkare har gjort detta istället för någon av de etablerade, däri ligger Teslas storhet - deras mod. Men att "tanka" i 36 timmar för att åka 40 - 50 mil om man inte skaffar Teslas egen laddstation... det är inte acceptabelt. En sådan här bil lär dra en hel del ström.

Det jag väntar på, det är bilen gjord av hampa och olika sorters växtmaterial med minimal användning av metaller och petroleumbaserad plast. Sådana har visats upp som koncept (bl a av Citroën). Jag vill ha dem i produktion... eko-bilar för vanliga människor.

#44
2013-12-17 22:55

Som Raphael också lyfter fram: Tesla använder egentligen ingen ny teknik, bara många små lithiumbatterier som tillsammans räcker längre - precis lika banalt basic som att man kommer längre med en 80-literstank i stället för en 55-liters. Innovativt? Knappast. Och vad är det som jag inte förstår? Att Tesla inte skulle använda hela golvet som ett batteripack? Kom in i matchen, leifer.

#46
2013-12-17 23:11

Men man behöver 3-fas uttag eller en specialladdare även när man köper en begagnad Tesla, eller så kan man bara använda den varannan dag då den tar 36 timmar att ladda upp.

#47
2013-12-17 23:25

Farbror Kapten får det att låta så enkelt - så varför har t ex inte Mercedes redan gjort detta då ? Men nu är det nog lite mera tankemöda bakom än att koppla ihop några PC-batterier. Det är noga räknat ca: 7000 enskilda celler som skall övervakas vid varje tidpunkt - laddning, urladdning och förvaring. Det skall skapas ett system så att man OM det ändå blir fel kan byta mindre delar av batteripaketet. Man skall plocka in detta relativt tunga paket i en attraktiv kaross som dessutom skall uppfylla mycket höga säkerhetskrav. Resultatet blev den säkerhetsmässigt bästa bil som krocktestats i USA - men därmed inte sagt att den därmed är bäst men ändå... Och slutligen man vågar lämna 8 års garanti på batteripaketet och dessutom utan milbegränsning. Och om man åker på vägar där det finns Tesla Superchargers så går det dels mycket snabbt att ladda ackarna - dels är det helt utan kostnad för Teslaägaren. Så riktigt så enkelt som det framställts är det nog ändå inte att skapa hela detta erbjudande. Och även om man anser detta vara "enkelt" att skapa, vilket nog är en rätt grov missuppfattning, så borde man nog ändå kunna medge att Tesla har gjort ett mycket gott jobb. Dom har ju trots allt bara tillverkat en enda bilmodell före Model S och inte som t ex Mercedes haft en historia som billtillverkare som sträcker sig ända tillbaka till 1926...
Men om det räcker till att bli Årets Bil i Europa är en helt annan sak. Personligen tycker jag nog att både Tesla Model S och Mercedes S Klasse är alldeles för dyra bilar även om båda är tekniskt intressanta.
Slutligen vill jag säga till Raphael att det är ytterst få bilägare som har ett behov av att köra ca: 40 mil/dag så sagan om att man bara kan köra sin Tesla varannan dag p g a lång laddtid är nog inget annat än en saga ifrån en desperat man som inte uppskattar elbilar och uppenbarligen saknar relevanta motargument. Bilägare i gemen snittar på drygt 3 mil/dag.

#48
2013-12-17 23:28

At speeds above 70 mph, the gas engine contributes its motive force to the wheels, and Volt powertrain engineer Pam Fletcher said it can also play a part at speeds as low as roughly 35 mph. The result is a performance boost and an efficiency improvement of 10 to 15 percent versus if the engine worked just to supply energy to the battery and electric motor.
Går att läsa här.
http://blogs.cars.com/kickingtires/2010/10/the-great-chevy-volt-hybrid-mishap-explained.html
This does raise the question of why folks at Chevrolet didn't release this information earlier. The answer, they said, was competitive concerns. They didn't want anyone to know exactly how the car operates too soon, especially given the long lead time. The details were relatively tightly held within the engineering group.
Att man likt Prius väljer att bensinmotorn driver bilen direkt mekaniskt beror på att man får en något sämre verkningsgrad när bensinmotorn driver en generator som i sin tur genererar el som sedan skall regleras för att sedan driva en elmotor som i sin tur driver hjulen. Om GM valt valt att ha ett rent seriehybridsystem istället så skulle man inte behöva tre lamellkopplingar i systemet utan bara en elstyrning som rena elbilar har.

#49
2013-12-17 23:31

Pi, det var en fin utläggning, men tyvärr helt bortkastad. Ingen har påstått att det Tesla har gjort nödvändigtvis skulle vara enkelt - bara att själva tekniken faktiskt inte är särskilt innovativ. Men en sak är faktiskt enkel: Ju större batteripack, desto längre räckvidd. Desto större bensin-/dieseltank, desto längre räckvidd ... Och samtidigt som leifer pratar om att elbilar är mekaniskt mycket enklare (jag håller egentligen inte med!) så pratar du å andra sidan om svettigt avancerad styr- och reglerteknik, bland annat.
Att ingen "vanlig" tillverkare inte redan har "kommit på" detta har vi avhandlat tidigare. När de "vanliga" tillverkarna har suttit fast i ett samhälle uppbyggt på fossila bränslen och med i många fall ägare som själva är aktiva inom oljeindustrin är det inte lätt att vända skutan på en femöring. Tesla hade den fördelen att man aldrig satt fast i "fossilträsket", utan kunde gå rakt på eldriften - en oerhörd skillnad!

För övrigt är det korrekt att själva varumärket Mercedes grundades 1926, men historien började redan 1886 då Karl Benz presenterade den första bensindrivna bilen som han också tog patent på i januari samma år.

#51
2013-12-18 08:30

Ha ha, ja man ser på alla kommentarer att det finns tydligen bara en bil bland finalisterna som är intressant nog att bli årets bil, fick en indikation igår på att det är en tesla supercharger på gång runt östersundsområdet. Det går fort nu.
Men det är nog nästa modell som kommer att bli storsäljare här i norrland Modell X med fyrhjulsdrift och med dragkrok.
En fördel med elbil är ju att man inte är lika känslig för mackdöden, vi har ju el hemma än så länge.

#52
2013-12-18 10:35

Caterpillar - antagligen är Superchargern kopplad till detta projekt - http://www.greenhighway.nu/

#53
2013-12-18 13:45

Lite halv-off-topic, men i sammanhanget med Teslan undrar jag om det finns några som helst "oberoende" utredningar som visar om elbilen är en vinst- eller nitlott sett ur ett totalt globalt miljöperspektiv? Volkswagen påstod för något år sedan att det inte finns någon global miljövinst, men Volkswagen är ju (kanske) part i målet - även om Volkswagen snart börjar sälja rena elbilar.
Jag undrar av ett rent och genuint samhällsintresse. Det är liksom inte intressant vad en del tror, utan det som är intressant är om det finns studier som klart skulle påvisa en global miljövinst med elbilar. Tyvärr får jag känslan av att vissa myndigheter nog redan vet svaret (om några studier har gjorts, vill säga) men inte vill tala om det, då det antagligen anses viktigare att närmiljön (alltså där bilarna rullar fram) blir bättre.
Om någon sitter inne med ren kunskap i frågan tar jag tacksamt emot den, men jag undanber mig tro och gissningar.

#54
2013-12-18 14:14

Nån ställde vid nåt tillfälle frågan vad ett batteri till en Tesla kostar. Hittade nyss en uppgift i en amerikansk diskussionstråd att om man skulle behöva byta batteriet efter 8 år så ligger Teslas prislapp f n på 12.000 $ för det största batteriet. Det som kan ta död på batteriet är nog snarare ålder än antal laddningar eller mil om man får tro den diskussionen. Därav troligen garantibegränsningen på 8 år men utan milbegränsning eftersom man normalt aldrig hinner nå "mil-gränsen" under den tiden - eller ens under bilens hela livslängd. Tydligen är valet av Panasonics 18650-celler en rätt kostnadseffektiv lösning trots allt och maxbelastningen på cellerna är likaså förhållandevis låg - typ 3,5C - alltså ca: 10 A i en cell på 3 Ah för att göra det lite enklare att förstå.
Jämförelsevis skulle ett 20 kWh-paket av 18650-celler för bilar typ i3, Leaf eller E-Up väga ca: 80 kg och med max 3,5C belastning kunna driva en elmotor på ca: 95 hk till en kostnad idag understigande 3000 $ för själva batteriet...
Framtiden ser m a o intressant ut för både elbilar och laddhybrider...
Sen kan jag hålla med Kapten att det vore intressant att höra "sanningen" om de olika drivmedlens miljöeffekter. Men oavsett så lär vi få räkna med att vi måste minska förbrukningen av fossila bränslen varav detta med eldrivet är ett av flera tänkbara sätt. Även det hädade E85-bränslet är ju faktiskt en av tänkbara vägar att gå för att reducera den fossila delen avsevärt.

#55
2013-12-18 17:22

Kapten: Tidningen Slate skrev en bra artikel i ämnet som du frågar om:

http://www.slate.com/articles/technology/technology/2013/09/how_green_is_a_tesla_electric_cars_environmental_impact_depends_on_where.html

Slutsatsen är att mycket beror på var man laddar ("smutsig" eller "ren" el) och vilken elbil man pratar om. När det gäller bilen i sig har tesla jobbat hårt för att vara miljövänligt. Tre saker talar till dess fördel:
1. De använder Li-jon versionen NiCoAl som är icke-giftig.
2. Batteripaketen planeras säljas som stationär energilagring när de är för dåliga för bilbruk och får ett andra liv innan de måste återvinnas.
3. Motorn saknar permanentmagneter och därmed en del giftiga metaller som andra elmotorer innehåller

#57
2013-12-18 20:36

Leifer - jag har på olika sätt jobbat med bl a Li-baserade ackar under > 10 år så jag har i alla fall en viss erfarenhet och just snabbladdning har ju diskuterats flitigt under årens lopp. Med snabbladdning menar vi normalt när man laddar > 1 C vilket i praktiken innebär att man har laddtider < 1 timme ifrån mer eller mindre tomma celler. "Normal" laddtid för de tillämpningar vi har är ca: 1 timme men under senare år har det kommit många LiPo-ackar som enligt fabrikantens spec skall klara en laddström på 5C - vilket alltså i teorin skulle betyda en laddtid på 60/5 = 12 minuter. Nu är det inte riktigt så enkelt eftersom laddtiden inte är linjär men kanske 15 minuter från tom ack till full. Men sen är det också så att man aldrig skall tömma ackarna helt för detta påverkar livslängden drastiskt. Därför laddar man bara ur maximalt kanske 75 % av tillgänglig kapacitet och av den orsaken är det ju inte heller hela kapaciteten som skall laddas i. Nä - nu drar vi nog iväg lite för långt i denna tråd men håller man sig till ca: 30 minuter för att ladda i 75 % av maximal kapacitet så borde det kunna fungera utan alltför stor påverkan av livslängden. Sen detta med 8 års garanti... Vågar man lämna den garantin (VW gör också det) så borde det rent sannolikhetsmässigt innebära att trolig livslängd borde kunna vara runt 10 år för att inte ligga alltför nära garantigränsen. Men som sagt - om detta är det svårt att spekulera för vi vet ju alla att det finns t ex PC-batterier som ger upp efter 1-2 år... Men även i denna bransch finns det stora kvalitetsskillnader så väljer man celler med extra hög kvalitet så är det nog fullt möjligt med lång livslängd.Sen skall vi vara medvetna om att man inte har full kapacitet när garantin går ut utan kanske 70 % av ursprunglig - men det får man nog kolla i garantivillkoren.

#58
2013-12-18 20:57

Tack, doktor olle, för länken. Den var intressant. Jag tycker att alla elbilsförespråkare bör läsa den noggrant. En eldriven bil är sannerligen inte självklart renare än en fossilt driven bil! Om jurymedlemmarna läser artikeln bör Tesla placeras utanför prispallen.

#59
2013-12-18 21:14

Det är nog ytterst osannolikt att en eldriven bil som körs och laddas i Sverige ens är i närheten av en fossildriven bils "nedsmutsning" eller kanske vi skall kalla det miljöbelastning - oavsett hur gärna många uppenbarligen vill tro att fossildrivet är i stort sett lika bra som eldrivet.

#60
2013-12-18 21:30

Pi, om du läser länken igen tas det även upp frågetecken om alla de utsläpp av andra farliga gaser som är fallet vid främst koleldning. Nu har vi väl inte mycket till koleldning i Sverige samtidigt som vi idag har ett elöverskott, men i Tyskland är koleldningen bedövande stor - och större kommer den att bli när de tyska kärnkraftverken skall läggas ner - det pratas om ökade utsläpp i storleksordningen 200 000 000 ton på år! Och eftersom min fråga gällde den GLOBALA miljöpåverkan är jag inte särskilt intresserad av hur vi i präktiga Sverige har det.

#62
2013-12-18 22:28

leifer, du får det att låta som att bränsleskatten måste höjas per automatik bara för att bilarna blir snålare. Kan inte "marknaden" någon gång få sköta sig själv? Men så här är det: sprit, tobak, spel, vägar och bränsle är statens kassako nummer 1. Att spriten, tobaken och spelandet sedan driver många i fördärvet tycks spela en mindre roll ... Och att många sedan länge går på knäna beträffande trafikskatterna verkar inte heller bekymra Farbror Staten.

#63
2013-12-18 22:53

Det är nästan komiskt att läsa fossilförespråkarnas desperata försök att visa att elbilar är smutsigare än fossilbilar.
Det går att, som amerikanska oljejournalister, hitta ett specialfall då en elbil är smutsig om man inte använder den, skrotar den rakt ut i naturen efter tre år utan återvinning och räknar in alla tänkbara och otänkbara kringaktiviteter och sedan jämför med en bensinare som körs under idelala förhållanden och inte räknar in några krinkaktiviteter som tex transport av bränsle till glesbygden.

#64
2013-12-18 23:00

doktor olle, har du missat att jag många gånger har skrivit till Mistro att jag kommer att hänga på låset den dagen räckvidderna duger till något, priserna blir överkomliga och infrastrukturen (främst laddningsmöjligheterna och elframställningen) har byggts ut? Så, jag är ingen fossilförespråkare, men nog måste man väl få peka på miljöbristerna även med en elbil utan att bli anklagad för en massa strunt? Skärp dig!

#65
2013-12-18 23:21

Som andrabil skulle en Tesla vara perfekt;-) Eller en BMW I3. Men, nu bor vi i lägenhet och det krävs investeringar i laddstationer både hemma i garaget och på jobbet för att det ska fungera. Detta kommer säkert - om man kan ha motorvärmaruttag både här och där, så blir väl laddningsfrågan löst väl bilarna kommer på plats.

Men som förstabil, då blir det lite besvärligare (även med Teslans räckvidd). Det händer både en och två och tre gånger i månaden att jag kör betydligt längre än 40 mil på en dag. Då krävs det en helt annan infrastruktur avseende laddställen och även snabbare ryck än en halvtimme för att "fylla upp". Dit är det låååångt till idag.

Men, återigen, en Tesla skulle sitta fint! Gärna lite trimmad;-)

#67
2013-12-19 08:52

Abslout "Kaptenen",..du får gärna peka med hela armen om du vill för mig och påpeka precis vilka brister som du vill.
Dumt blir det dock om du råkar glömma bort alla nackdelar som finns med de vanliga bilarna.
Vi diskuterar som vanligt olika saker här.
Om en bil är bättre på alla vis så vore det ju toppen men det sker aldrig utan kompromisser.

När elbilen är bäst på allt,..är det då också det bästa som kan ske för samhället? Är vi inte "lite" rädda för just den tanken?
Elbilen kommer inte att ta över planeten i morgon eller ens om 50år men det vore ju bra om den åtminstone fick en chans att existera parallellt.

Fram tills nu har inte elbilen "fått lov att finnas" och även nu när Tesla finns som klart höjer sig över skyarna så anses den ändå inte som bra nog eller ens något märkvärdigt enligt en del. Håller med om detta att bilen inte är så märkvärdig och att det egentligen borde finnas betydligt fler och bättre elbilar men det gör det inte så länge som ingen vill bygga dem.
Kan Tesla så kan alla andra och det får de börja bevisa nu....

Den utvecklingen gör skillnaden om vi diskuterar det samma om 20 år igen eller inte ....

#69
2013-12-19 09:37

Leifer - intressant att våra åsikter i dessa frågor är väldigt lika - liksom Mistros !
Förstår inte att vi som enskilda medborgare måste skydda oljeindustrin och de drivmedel de framställer för våra fordon. Dom är ju inte direkt några änglar som alltid har samhällets bästa som sin största drivkraft. Och miljömässigt vettiga alternativ borde ju alltid vara välkomna. Bl a tycker jag att det är sorgligt att inte E85 ses som ett vettigt alternativ längre under ett övergångsskede till ännu bättre drivmedel. Men där har ju både vi bilköpare, staten samt inte minst biljournalister ett stort ansvar för hur det blivit.
Fast nu kanske diskussionen även i denna tråd fjärmat sig lite ifrån ursprungsfrågan - "Vilken av finalisterna borde bli Årets Bil 2014?"...

#70
2013-12-19 12:24

När elbilen eller laddhybridbilens batteri behöver förnyas är batterierna både bättreoch billigare.
Ett nytt batteri på gång är bättre än dagens lithium-ion batterier även efter 1500 urladdningar.
http://www.greencarcongress.com/2013/11/20131120-sgo.html

#72
2013-12-19 16:34

Previa - jag kommenterade denna "nyhet" tidigare - endera i denna tråd eller i den andra om årets bil. Har läst på lite andra ställen också och som vanligt - "låter det för bra för att vara sant så är det nog också lite för bra"... Tyvärr finns det uppenbara lögner runt bl a batteripriser idag i vissa promotion-texter för detta batteri så vi får nog avvakta och se. Och ÄR det nåt nytt så tar det åtskilliga år innan nån bilfabrik vågar sig på att leverera dom och lämna långa garantier. Bl a Roger Pham har skrivit en hel del intressanta kommentarer i tråden så läs den gärna. Har inte hunnit igenom hela tråden själv ännu men det blir så småningom. Han gillar uppenbarligen plugin-hybrider och vi kanske helt enkelt landar i den lösningen för att slippa så stora batteripaket - och får att tillgodose även Kapten och Jes...:) Då räcker säkert ett 20 kWh-paket långt för de flesta (=till dagsbehovet vid pendling) vilket är den lösning och batterikapacitet han diskuterar mycket runt.

#73
2013-12-21 07:47

Mitt råd till Juryn är att även biltillverkarens ansvar för sin produkt skall ingå vid utnämningen av årets bil. Bilar har numera dyr och avancerad teknik och många biltillverkare har fortfarande bara 2 eller i bästa fall 3 års garanti. Sen är det bilägaren eller i viss mån alla försäkringstagare som får betala reparationer. Jag anser att det är rimligt med 5 års garanti eller 10000mil på allt utom däck,bromsbelägg och skivor samt glödlampor.
Biltillverkare som har dåliga garantier är uppenbarligen inte övertygade om kvaliteten på sin produkt-köp en annan bil!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.