Bild
Nästa artikel

15.000 i kö för Volkswagens elbil

Nyheter

Stort intresse från svenskt håll för ID.3 som släpps om ett år.

För en vecka sedan öppnade Volkswagen förhandsbokningarna till ID.3. Halvkombin är startskottet på biltillverkarens jättesatsning på elbilar. Den har en räckvidd på över 40 mil och priset utlovas bli lägre än 30.000 euro, motsvarande drygt 320.000 kronor.

För en avgift på 1.000 euro (lite över 10.000 svenska kronor) går det att reservera en så kallad 1st Edition av bilen, vilken byggs i totalt 30.000 exemplar. Nu berättar Volkswagen att hälften av dessa redan är ”paxade”, då det strömmat in 15.000 förbokningar. Stort intresse noteras från Tyskland, Norge, Nederländerna, Stprbritannien – och Sverige. 

– Det här visar att många kunder är redo för e-mobilitet, säger Volkswagens styrelsemedlem och säljchef Jürgen Stackmann.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen ID.3?
 

Kommentarer

#1
2019-05-15 08:39

Varför bygger de bara 30.000?
Detta gör att man tänker att VW bara bygger dessa för att visa att de kan och försöker men är inte beredda att sälja elbilar i stor skala.

#2
2019-05-15 09:13

Jag tolkar det som att det är "specialutförandet" 1st Edition som begränsas till 30.000 st. Sen kommer ordinarie varianter med bl a olika batteristorlekar.

#3
2019-05-15 09:16

Om eldrift är framtiden varför då endast satsa på 30000 bilar och varför då fortsätta sälja bensin o dieselbilar. De skrotar fullt fungerande bilar i Tyskland, alla märken modeller 2010 som rullat 10,000mil. Detta är verkligen miljöförstöring att skrota bilar som rullat många mil till. Istället så säljs nya bilar till dessa kunder, bilar som tillverkats med mycket högre utsläpp än vad de gamla släppt ut under sin kvarvarande livstid. Bra gjort miljömuppar.

#4
2019-05-15 09:18

Hela den här affären är ett PR-jippo.Man skapar intresse med att visa en kamouflera bil,till okänt pris,som levereras om ett år.

#5
2019-05-15 09:22

Som Pi säger är det specialutförandet som är begränsat till 30 000 st. Jag tror att det är så enkelt att de inte hinner få tillgång till batterier för fler bilar fram till dess. De har börjat projektera batterifabriker, men det är säkert inget man slänger ihop före fikat.
Det som inte hör till drivlinan har de nog lättare att producera mängder av.

#6
2019-05-15 09:24

Det är klart det är ett PR-jippo, men den färdiga bilen ska visas i Frankfurt i höst. Ett stort antal motorjournalister har kört bilarna redan.
Genom att ta in förhandsbeställningar så låser man kunder från att köpa en konkurrerande bil under tiden.

#7
2019-05-15 09:36

Mäkinen
Nej. Man är inte låst bara på grund av förhandsbeställningen. Man kan dra sig ur och får tillbaka hela avgiften ända fram tills man skrivit på köpeavtal.

#8
2019-05-15 09:38

Det är vanligt idag att första årsmodellen lanseras som 1st edition eller open edition som en specialutrustad version i begränsad upplaga. Så gör de flesta idag, det är inget unikt för VW.

#9
2019-05-15 09:41

Förhandsbeställningar där man betalar en summa för att stå på listan, det är inget konstigt det heller för elbilar. Elbilskunder är tydligen beredda att köpa en bil de inte har provkört än...

#10
2019-05-15 10:05

Klart dom står i kö, dom tränar inför köbildningen vid elstollpen.

#11
2019-05-15 11:13

Hihi. Fyndigt polo 2012.
Träna för kö till laddstolpen.
Kan kanske ligga en del sanning i det.
Men vad gör man inte för miljön.

#12
2019-05-15 13:29

Raphael
Det är är inte ett köp att göra en förhandsreservation.

#13
2019-05-15 15:04

Ja det där med kö till laddning är något man oroar sig över när det blir dags att skaffa elbil. Jag skulle tro att det i de allra flesta fall inte är någon kö, inte idag i alla fall, men det lär bli om inte laddplatser byggs ut snabbt.

Är det kö på bensinstationen så behöver man inte vänta länge, men om det är kö till laddning så kan man ju få vänta i timmar om man har otur. Det får bara inte hända.

#14
2019-05-15 17:45

Jag väntar nog på bränslecellsbilen i stället.
Att snabbt svänga in och fylla ett par kg vätgas för att kunna köra vidare 50 mil.
Behövs ingen laddstolpe och elkablar i backen till det......

#15
2019-05-15 19:03

Guran, var köper man gas till sin gasbil om man har 10 mil till närmaste mellanstor stad?

#16
2019-05-15 19:51

"Visar att många är redo för e-mobilitet" -vad sjutton är då "e-mobilitet"? Bättre förklaring önskas.

#17
2019-05-15 22:32

Gasbilen har samma fördel som batteribilen att den kan tankas där el är framdraget då gasen produseras vid tankstället om det byggs fler tankställen.

#18
2019-05-16 03:58

"Stort intresse från svenskt håll för ID.3 som släpps om ett år." Hela tiden känns det som om mycket av detta med elbilar är något som kommer i framtiden. Hur vore det om det istället hände mer här och nu?

#19
2019-05-17 09:13

Jag häpnas lite över hur kunder kan ta VW på orden efter allt som varit. Prediktion: den utlovade prisnivån kommer inte att hållas, den utlovade räckvidden kommer inte att hållas, och leveransen kommer inte igång ordentligt först 2021.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.