Bild
Nästa artikel

Volkswagens nya elbil ska heta ID.3

Nyheter

Efter mycket hemlighetsmakeri får vi reda på första modellnamnet i tyska biltillverkarens jättesatsning på elbilar.

Under presentationen av ID.3 försökte Volkswagens styrelsemedlem och säljchef Jürgen Stackmann bringa klarhet i namnvalet.
– Vi har fått frågan varför vi börjar med 3 och inte 1. Siffran tre är vår internkod för mellanklassen. Där hittar vi Golf och Tiguan, det är där vi känner oss som mest hemma. Vi startar från hjärtat, med det vi vet bäst, säger han. 

En blå- och ceriserandig prototyp visades upp i samband med presentationen. Själva produktionsbilen ser dagens ljus först på bilmässan i Frankfurt i höst men redan nu går det att förboka en bil på vissa marknader, däribland Sverige. Det kostar 1.000 euro att reservera en köplats till en ID.3. 

Första bilarna börjar byggas i höst och levereras först till sommaren 2020. Volkswagen vill fortfarande inte berätta exakt vad prislappen kommer att hamna på.
– Men startpriset kommer att vara under 30.000 euro, som lovat, säger Jürgen Stackmann. 
 

Tre versioner går att välja på inledningsvis. Den dyraste, som kallas MAX, har bland annat en ny sorts head up-display med förstärkt verklighet där det ögat ser kompletteras med datorgenererade bilder. 

Under presentationen fick Volkswagen en fråga om batterigaranti och svarade då att villkoren är minst 70 procent batterikapacitet efter 8 år eller 16.000 mil. 

Diskutera: Tror du att Volkswagen ID.3 kommer att bli en försäljningsframgång?

Kommentarer

#1
2019-05-08 14:29

Klarar de att leverera i mängder för 30 kEUR lär de få att göra. Jag hade hoppats på leveranser före årsskiftet, men VW verkar ha anammat Teslas tideräkning.

#2
2019-05-08 14:33

Som svar på den ställda frågan, ja den kommer bli en försäljningsframgång. Sen om den blir det för att det är den bästa elbilen kontra pris eller om den blir det för att det är en VW och de historiskt länge sålt bra i denna klassen är en annan fråga.

#3
2019-05-08 15:22

Jag fick nyss mailet om förbokningen (nej, jag har inte bokat). De vill ha 10 000 kr för att reservera en av 30 000 stycken ID.3 1ST. Det är en "välutrustad modell med stora hjul" och 42 mils räckvidd enligt WLTP. Priset i Tyskland skall vara 40 kEUR, men svenskt pris är ej fastställt.
Det är alltså mellanmodellen de släpper först.

#4
2019-05-08 15:55

Nu börjar det hända saker. Elbilar med dragkrok (Tesla 3), billigare elbilar och elbilar som inte ser ut som hämtade ur japansk anime.

#5
2019-05-08 16:13

Många jublar över en el-golf som går 42 mil, för säkert över 400.000kr(när den kommer till Sverige). Ja, man börjar anpassa sig till en helt annan prissättning än på fossiltiden.

#6
2019-05-08 16:20

Optimus: Folk som kan tänka ett steg längre än näsan inser att totalkostnaden har med väldigt mycket mer än inköpspriset att göra......sen ska du inte jämföra med en instegs-fossil-golf, då denna kommer med mer standardutrustning.

#7
2019-05-08 16:22

Kan man anta då att den kostar 350tkr när miljöbilspremien är avdragen?
Med en beräkning på 9000mil på 6år så har en fossilbil ett restvärde på kanske 30%, dvs 105tkr.
Om det är detsamma här och milkostnaden är ca 7kr lägre per mil så behöver restvärdet vara över 105tkr - 63tkr = 42tkr för att ekonomikalkylen skall gå ihop.
Med denna enkla uträkning (ladda hemma pris) så ser det ljust ut för vw.

#8
2019-05-08 16:36

McTar, problemet är ju att vi inte har en aning om hur beskattningen av fossilt bränsle ser ut framöver. Om Bestyrelsen får för sig att skatta ut fossilbilar så kanske elbilar blir det enda återstående valet.

Sedan om den kommer att sälja? Ja absolut, men det kommer säkert att bli mer konkurrens för varje år, flera ligger i startgroparna utöver de som redan har fått ut sina bilar på marknaden..
Läcker färgsättning f.ö., den skulle jag vilja ha, tänk vilken utmaning att göra en lackbättring på den här!

#9
2019-05-08 16:42

Men är det inte en e-Golf vi ser på bilden?

#10
2019-05-08 16:43

Henrik, du har rätt om totalkostnaden men den spelar ingen roll när "folk" skall hosta upp över 400.000kr från den privata plånboken. Det är väl det som saken gäller. Om nu Golf i fossilutförandet säljs mycket mot de privata köparna, kan det bli svårt att nå samma marknad i morgon med el-golfen. Tror att biltillverkarna i kombo med sina återförsäljare får hitta på lite smarta finansiella upplägg om de skall nå ut till privatmarknaden.

#11
2019-05-08 16:45

@Optimus: Du tänker verkligen som gammaldags bilist som kör på bensin. Du glömmer helt bort att elen är mycket billigare än bensin. Faktum är att den ingår GRATIS i ett helt år om man förbokar nu.

#12
2019-05-08 16:46

Vad är en el-bil värd efter ett antal år när det när det är tid att byta batteri ? Troligen nästan inget ting då kostnaden för nya batteri kommer att vara högre en bilens värde.

#13
2019-05-08 16:48

Optimus: Det är väl självklart att totalkostnaden spelar roll även för "privat folk", hur tänkte du nu?! Om man lägger lite mer pengar på kapitalkostnaden varje månad och mindre på bränslet istället för mindre på kapital och mer på bränslet som nu?! Alltså en del är verkligen så sjukt trångsynta i sitt tänk......väldigt läskigt med förändringar.....

#14
2019-05-08 16:49

Ted, läs vad jag skriver. Totalkostnaden är helt rätt, du har också rätt i vad du skriver. Men det är inte det som jag säger. Det är dagen du står hos bilförsäljare och skall ta fram pengarna ur fickan. 400.000kr skall upp på bordet om du köper privat, eller skall du trolla fram pengarna "bara" för att totalkostnaden är rätt.

#15
2019-05-08 16:52

Volvoägare: Du kan ju kolla procentuellt på andrahandsvärdet nu på en Tesla Model S från 2012 och en valfri fossilbil från 2012 som hade istort sett samma inköpspris så kan du ju se en indikation där....
Sen är ju frågan när batteriet behöver bytas menar du? Ser du till de elbilar som är ute på marknaden nu som närmar sig 7-10 år så är det inte där än på ett tag....

#16
2019-05-08 17:03

Kan absolut vara en mental låsning att bilen är dyrare i inköpspris men totalkostnaden är samma eller lägre. Men det beror ju enbart på att man saknar kunskap om ekonomi. Vilket många iofs gör.

#17
2019-05-08 17:04

Henrik, du läser som f-n läser bibeln. Jag har inget emot bilen, inget emot elbilar, inget emot förändringar. Har själv olika typer av finansiella lösningar på mina bilar(äger själv två företag). Det enda som jag skriver om är den finansiella lösningen gentemot privatmarknaden för att kunna behålla mängden privatköpare, inget annat.

#18
2019-05-08 17:04

Det skall bli spännande att se hur mycket VW kan leverera. Gissar på att det är ganska begränsat antal om de inte har någon hemlig batterifabrik gömd någonstans.

#19
2019-05-08 17:12

Optimus: Fast det är ju inget problem? Du hittar problem där det inte finns......man finansierar en lite större summa och har mindre rörliga kostnader helt enkelt istället för som nu.
Det fåtal som fortfarande slantar upp till en ny bil kontant efter att sparat ihop, ja de får kanske tänka lite annorlunda. Att det första inlägget blir större men att de har mindre kost sen. Alt. får de gå mot sin princip och ta en del på finansiering och betala av det snabbare med det de hade lagt på fossilbränsle.....
Se där, mycket roligare se lösningar än problem....eller hur?

#20
2019-05-08 18:08

Saabnisse:
Jag ser inte det som ett problem. Skatten kommer inte att minska. Inköpspriset på olja kan däremot flukturera och därmed priset vid pumpen.
Sker någon prisbildsförändring så blir det nog till elbilens fördel.

#21
2019-05-08 18:15

Jaha... 42 mil enligt WLTP. Innan lovade de 55 mil. Nu börjar den roliga valsen. Det som är utlovat är alltså:

55 mil enligt WLTP och pris som en dieseldito. Redan nu börjar alltså avstegen..
"När det gäller pris så ska det vara jämförbart med vad en dieseldriven Golf kostar idag, alltså runt 240.000 kronor."

"Räckvidden i MEB-bilarna beräknas bli över 55 mil enligt körcykeln WLTP. "

.

#22
2019-05-08 18:49

Halvsanningar Klartsyn?:
Den med större batteri kommer nog att ta sig längre.
Det lägre priset kommer såklart inte att hålla med dagens kronkurs, sedan så är ju det med minsta batteriet och minsta utrustningsnivån.

#23
2019-05-08 18:59

VW kommer att köra skjortan av Volvo i Sverige med attraktiva elbilar de närmaste åren om de håller vad de lovar och under förutsättning att
- VW kan säkra tillräcklig volym batterier som klarar 40-50 mil
- VW inte prisar elbilarna för högt

Volvos Polar och Twinengine ger inga volymer eller pengar då de är överprisade pga för svag produktutvecklingseffektivitet bilarna kostar alldeles för mycket för elmilen man får ut
Volvos elvarianter ligger i samma härad som senaste elmercan med 400 hk dvs bara skyltfönsterbilar

Ett miljömedvetet företag levererar miljövänliga bilar till vettigt pris och kommer inte bara med lyxbilar år efter år som är ett tecken på att man halkat efter.
Kolla https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/ innan du köper
Bästa affären för elbil 2019 är att köpa till lågt kr/mil tal Tekniken går så fort så att köper man tex en dyr elmerca är den om 3-4 år långt efter i batteriteknik och faller rejält i värde om man inte är tjänstebilsförare förståss..då är det inte egna pengar eller klimatpåverkan somt gäller eller?

#24
2019-05-08 19:23

@McTar

Ovanstående är vad som utlovats. Och det har inte alls talats om olika varianter. Men nu ser vi olika varianter dyka upp och det pris i kombination med den körsträcka som utlovats finns inte i en och samma variant.

http://www.vibilagare.se/nyheter/ryggraden-i-volkswagens-elektriska-framtid

Här står det inget om olika varianter. Bara att den skall kosta runt 240 000 och ta sig 55 mil på WLTP.

.

#25
2019-05-08 19:30

Inte så säker på att VW lovat att en ID.3 skall kosta 240.000 kr i Sverige - det kan lika gärna vara en tolkning av aktuell journalist.
Sen kommer det ju föga överraskande olika batteristorlekar och det är ju rätt ovanligt att biltillverkare anger "från-priser" för den mest utrustade/motorstarkaste bilen även när det gäller fossilbränsledrivna bilar.
Har aldrig trott att denna skulle komma ner till typ 250.000 kr även efter subventioner - det lär nog bli klart högre.
Men den som vill åka elektriskt redan idag kan köpa dagens utförande av en Hyundai Ionic Electric för 360.000 kr minus 60.000 kr i statligt bidrag = 300.000 kr.

#26
2019-05-08 19:31

Klarsynt: Du hänvisar till vad en biltidning skrivit och påstår det är vad VW själva har utlovat?! Ge dig nu en gång för alla i din smutskampanj mot elbilar....
Sen står det klart och tydligt i artikeln som DU hänvisar till att plattformen är anpassad för olika modeller med olika räckvidder, de nämner bland annat 33 mil med....

#27
2019-05-08 19:31

@Pi

Det har jag aldrig trott heller. Men oavsett vilket bilmagasin du läser så är det dessa siffror som kommunicerats. Vilka, vilket är som vanligt med blodsbatteribilar, inte alls är samma när verkligheten och framtiden är nu.

.

#28
2019-05-08 19:36

Snesyn:
Läs igen.
Det står nämligen också att det kan vara 33mils räckvidd för MEB (alltså mindre batteri) och som vanligt anges priser som "från-priser".
240tkr må vara en diesel men finns den ens med motsvarande utrustning, och vems tolkning är just priset 240tkr? En journalists?
VW anger ju inga priser än i kr, så de borde ju ange i euro - som bara blir dyrare och dyrare.

#29
2019-05-08 19:37

Klarsynt: Men skit i vad biltidningarna skriver, det är väl och har aldrig varit fakta....vad har respektive biltillverkare lovat och kommunicerat officiellt?! Det är ju det du ska bry dig om......
Att väldigt många av dagens motorjournalister både har okunskap och tyvärr många även en negativ inställning till elbilar kan vi nog många vara överens om....

#30
2019-05-08 19:39

Pi och Henrik:
Härligt att det finns några som ser klart, och förstår vad som skrivs (och vem som skrivit det)!

#31
2019-05-08 21:18

ID.3 med lilla batteriet ska kosta under 30 kEUR i Tyskland enligt VW. Den har då 33 mil räckvidd enligt WLTP.
Hade vi haft en kompetent regering och riksbank hade det varit cirka 270 kkr.

Den modellen kommer först senare.

#32
2019-05-08 21:51

Man får bara ha i åtanke att Tyskland har "bara" 9% moms, Sverige har 25%. Vilket skulle medföra att bilen blir minst 15-16% dyrare hos oss. Vore ju lite beklagligt men risken är nog överhängande att så blir fallet.
Får nog vara glada om den hamnar under 350.000kr när den kommer till oss.

#33
2019-05-08 22:22

Som svar på frågan; Många gillar ju VW oavsett modell o motorer - så Ja, den kan bli en succé. Storlek o prestanda är väl ”lagom” som många svenskar verkar gilla.. Men 2020 börjar det tjockna i premiärer av olika el-bilar, så lätt blir det nog inte för VW, tror jag.

#34
2019-05-08 22:44

Blir priset under 400.000:- och räckvidden över 40 mil så är det en blivande succé.

Tesla månde bäva...

#35
2019-05-08 22:47

Optimus: det är 19% moms i Tyskland på bilar.

#36
2019-05-08 22:51

Prestigelös: Varför måste Tesla oroa sig? För att någon säljer en mindre bil lite billigare? Skulle tro att med den prisnivån VW nu nämner i förhållande till storlek och räckvidd så kommer deras bil som hamnar i storlek som Model 3 landa på samma pris som Teslan...

#37
2019-05-09 06:43

Id3 Nr1 lanseringsbilen kostar 430tkr.

#38
2019-05-09 08:13

Jag tror VW säljer alla de kan tillverka av denna. Men frågan är ju hur många det är. Tesla har världens största(?) batterifabrik och tillverkar inte ens 500' bilar per år.

Det kommer nog att dröja innan Tesla blir utkonkurrerade för att någon annan tar deras marknadsandelar. Inte för att teslas bilar är så fantastiska utan för att det kommer dröja tills totala produktionskapaciteten överstiger efterfrågan i världen.

#39
2019-05-09 08:21

Som jag sagt tidigare, sidoprofilen påminner om Citroën Xanae från 90-talet - en konceptstudie som Citroën tryckte ihop, höjde och gjorde till Xsara Picasso. VW ID är mer trogen till Xanaes linjeföring än Xsara Picasson. Vi hittar även likheter i framåartiet. Xanaes dsttålkastare givk visserligen på höjden, och ID är liggande. Men Xanae hade en LED slinga runt ljusen på samma sätt som ID har nu.

#40
2019-05-09 08:23

Sen tror jag att Tesla och VW har olika målgrupper, Tesla är ju en lyxbil. Att prata om Tesla och VW som konkurrenter det är som att prata om Jaguar och VW som konkurrenter. Det skär sig.

#41
2019-05-09 08:35

I min dator ser bilen ljusblå och roströd ut...

#42
2019-05-14 10:57

Ja en sådan kan jag köpa när det har instalerats 1000000 laddstolpar i Sverige.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.