Vi Bilägares forum

Skoda Fabia 2019

Skoda Fabia 2019

Lite förändring front design bättre än tidigare.
Jag har provkört och noga att den är näst bästa allround egenskaper som känner trygg, mer nöjda, tyst, fjädring komfort, vridstark kraftigt uppförbacke på 1 an växel och nedförsbacke på R an växel, utan rör på gas bilen gick fram, vibrationsfri tomgång/kökörning, mjuk tryck ned tryck koppling, mjukare kökörning, ganska kul att köra, kul att titta på design exteriör och ganska kul interiör.
Det blir kul att jag hämta ny bil på dec 2018 eller jan 2019 efter återförsäljare landa till Sverige.

Uppdaterat: 2018-11-01 08:31
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kommentarer

Henrik M skrev:

40-talisten wrote: tråkighet resp rolighet är parametrar som många inte värderar alls vid bilköp för egna pengar...
Jag har köpt ungefär 50 olika bilar för egna pengar, prisklasser från 15.000 - 390.000 kr, bilar jag ägt olika länge, varierat från 2 månader till 2 år....(japp, vet det närmar sig sjukligt men stort bilintresse), och rolighet, dvs. nån form av glädjande med bilen har alltid varit en prio, och de bilar som jag inte blivit glad av att komma ut till, ja de är de som bytts ut väldigt fort igen.....så visst fasiken är det många som betalar med egna pengar som värderar annat än praktiska egenskaper med.....

+1
Körglädje och i övrigt en rolig, snygg och inspirerande bil är väl prio ett, i alla fall för mig. Sen så varierar vad man tycker passar in på detta under åren. En bil som bara är praktisk och förnuftig skulle jag aldrig köpa, oavsett pris.

Uppdaterat: 2019-04-22 18:52

Jag håller inte heller med 40-talisten. Jag kunde köpt en vanlig Golf SC 1,0 till frugan men både hon och jag gillade Alltrackens design, 74hk starkare motor, 4wd osv. Och jag fick snällt betala ur egen ficka.
Samma med V40'in, kunde köpt en vanlig snik D2, men jag gillade CC-utseendet bättre, och D3 ger lite roligare köregenskaper och automat för komforten, och jag fick snällt betala även den själv.

Uppdaterat: 2019-04-22 19:32

Även jag tycker att bilen måste ge något tillbaka till mig som förare. Och jag köper också bil privat, men är villig att betala lite mer för att få en bättre åk- och körupplevelse. Förstår inte varför detta skulle vara så konstigt. Folk köper ju 7-miljoners villor fast de skulle få plats i en trea på 60 kvm. Jag skulle säkert klara över 90% av mina transportbehov med en Skoda Fabia, men jag vill ha lite mer av en bil än så.

Uppdaterat: 2019-04-23 09:24
Hackenbush skrev:

Tack 40-talisten. För min del handlar det inte om vilken inkomst man har utan det handlar om hur mycket av mina skattade pengar jag vill lägga på en bil.
Jag lägger så lite som nödvändigt så att köpa en ny bil med slutpris 117.000:- gör att jag kan göra en massa annat för de pengar som blir över jämfört med att köpa en bil för 400-500.000:-.
Sen är det inte fel att jag trivs med Skoda.

Ungefär samma sätt att se på ett bilköp som jag själv har. Efter att ha varit bilägare under ca: 50 år så ser man lite mera pragmatiskt på bilen - den skall uträtta transportbehovet med de krav på komfort och teknik jag personligen har men eftersom vi bl a har de fartgränser vi har på svenska vägar så behöver bilen inte vara konstruerad för att klara väldigt höga farter. Och mitt behov av den formen av njutning av bilkörning har jag redan fått genom mitt tidigare motorsport-engagemang men numera ser jag lite annorlunda på detta. Så alla är vi olika och det är inte bara ekonomiska möjligheter som gör att man väljer mindre och "enklare" bilar. Sen finns det givetvis också väldigt många bilköpare som faktiskt måste anpassa munnen efter matsäcken vilket vi inte skall glömma. Så bilar a'la V90, XC60 och Tesla är ofta väldigt långt ifrån möjligheternas gräns för en stor del av privatköparna utan de är ofta nåt för de med tjänstebilsförmån och alltså inte speciellt representativa för privata nybilsköpare - även om det givetvis förekommer.

Uppdaterat: 2019-04-23 10:26
Pi skrev:

Ungefär samma sätt att se på ett bilköp som jag själv har. Efter att ha varit bilägare under ca: 50 år så ser man lite mera pragmatiskt på bilen - den skall uträtta transportbehovet med de krav på komfort och teknik jag personligen har men eftersom vi bl a har de fartgränser vi har på svenska vägar så behöver bilen inte vara konstruerad för att klara väldigt höga farter. Och mitt behov av den formen av njutning av bilkörning har jag redan fått genom mitt tidigare motorsport-engagemang

Man behöver inte köra speciellt fort för att uppskatta en bil med bra väghållning. Jag kör sällan speciellt mycket fortare än skyltad hastighet, men uppskattar ändå att bilen känns stabil vid t.ex. filbyten att den inte är alltför vindkänslig m.m. Men vi är, som sagt, alla olika. Nu har jag dock vant mig vid kör- och åkupplevelsen i min X3:a och det skulle kännas väldigt svårt att gå till en enklare bil, då behåller jag hellre X3:an.

Uppdaterat: 2019-04-23 10:45

Pi: Har du sett statistiken? Volvo XC60 är en av Sveriges mest sålda bilar till privatköpare. Jag var på en liten Teslasammankomst i Växjö nu i helgen, 8 av 10 bilar var privatköpta.

Tror inte ni ska ta för givet att svenska privatköpare har det så illa ställt.....

Uppdaterat: 2019-04-23 10:46

Personligen tror jag mer det handlar om vad man prioriterar än att man inte har råd.

Uppdaterat: 2019-04-23 10:58

Henrik - finns givetvis alla sorters köpare men titta på "volym-yrken" så kommer du att finna att deras inkomster inte är sådana att man köper nya XC60 eller Teslor - typ de som jobbar inom vård/omsorg/service. Sen finns det ju alltid de som av olika anledningar köper dyrare bil än de kanske egentligen har råd till...

Uppdaterat: 2019-04-23 10:58

Skodaägare - jo, många prioriterar otvivelaktigt nån form av status med sitt bilköp även om få vill tillstå detta.

Uppdaterat: 2019-04-23 11:00

Jag tror faktiskt du är lite fel ute där med, vet du vad en industriarbetare tjänar idag? en certad elektriker? En vass grävmaskinist? Det är inga smålöner folk har längre......

Kollade precis listan igen för privatsålda bilar 2018 i Sverige, Golf på första plats, ingen överraskning. Men du har XC60 på tredje, S/V60 på sjätte plats och S/V90 på nionde plats. Och de tillsammans sålde helt klart fler bilar än vad VW sålde till privatpersoner. Så att alla som köper bil privat är stackars människor som vänder på kronor och ören, nej, så ser det inte ut i samhället.....

Uppdaterat: 2019-04-23 11:00

På: Vad var det för löjligt påstående? Så bara för man vill ha en "kul och intressant" bil man blir glad av måste man vara en statusjägare? Snälla nån, det var väl ändå att dra alla över en kant lite väl......

Uppdaterat: 2019-04-23 11:02

Henrik - jo, det var säkert lite av att "dra alla över en kant" precis som du gör när du tror att alla arbetstagare tjänar som "en vass grävmaskinist". Jämför istället med de allt vanligare serviceyrkena så har du helt andra inkomster. Och dessutom långt ifrån alltid fasta anställningar med full arbetstid. Och lönen skall ju räcka till så mycket annat än en fin bil. Själv hade jag tur under hela mitt arbetsliv med välavlönade tjänster men alla har ju tyvärr inte den turen. Men var glad att du har ett bra och välbetalt jobb och en välvilligt inställd arbetsgivare som gett dig möjligheten att åka i en Tesla Model S.

Uppdaterat: 2019-04-23 11:34

Jag är otroligt tacksam, sen handlar det inte bara om tur, självklart ligger det hårt arbete bakom, började som outbildad skyffelgubbe och medhjälpare vid kabelfel när jag gick in i denna branschen....

Och nej, jag tror inte att alla tjänar så bra, men du sa volymyrken. Och det är många som jobbar inom industri, bygg, anläggning, m.m., det anser jag utan tvekan vara ett volymyrke.

Självklart vet jag att vissa inom vården tjänar lågt, utan nån som helt tvekan, sen är vårdyrket i sig inte dåligt betalt, bara vissa tjänster där inom som USK t.ex. Men så fort du är sjuksköterska eller uppåt är det inget lågavlönat yrke.

Sen lever ju inte alla ensamma heller, även om ensamhushållen ökar i Sverige, och jag är en av dem, så lever många i samborelationer där det direkt blir dubbel inkomst utan att för den sakens skull alla utgifter blir dubbla.

Uppdaterat: 2019-04-23 11:43
Pi skrev:

Skodaägare - jo, många prioriterar otvivelaktigt nån form av status med sitt bilköp även om få vill tillstå detta.

Personligen så fick jag mer positiva kommentarer om min bil när jag körde Skoda än vad jag får nu. Så i så fall är det nog mer status att köra Skoda än BMW.

Uppdaterat: 2019-04-23 12:06
Skodaägare skrev:

Pi wrote:Skodaägare - jo, många prioriterar otvivelaktigt nån form av status med sitt bilköp även om få vill tillstå detta.
Personligen så fick jag mer positiva kommentarer om min bil när jag körde Skoda än vad jag får nu. Så i så fall är det nog mer status att köra Skoda än BMW.

Så är det, ju finare bil man kör desto mindre positiva kommentarer får man och det vet ju alla vad det beror på.

Uppdaterat: 2019-04-23 12:51

Min erfarenhet säger att dom som ofta svänger sig med uttryck som ”den lever över sina tillgångar”, ”ja ja det är bara lånade pengar” osv. i själva verket bara är avundsjuk för att denna inte har råd själv. Vad man prioriterar i livet är upp till var och en. Jag slutade röka för +20 år sedan, den kostnaden täckte värdeminskningen på en helt ny bil som jag köpte då. Arbetskamraterna var väldigt frågvisa hur jag kunde ha råd, men jag sa som det va, jag och tanten har lagt av med cigaretterna och det räckte till en ny bil.

Sedan finns det määängder med tillfälligheter som kan göra att det skiljer 10,000-tals kronor per månad i kapital mellan olika hushåll. Ta bara en sån simpel grej som när man gick in på bostadsmarknaden. Här räcker det att det skiljer 10 år mellan olika människor för att det ska göra flera 1000kr i månaden på utgifterna. Jag köpte hus för 20 år sedan, ligger mellan 40-50 i ålder men hade jag sålt det idag och satt mig i en hyresrätt med familjen så ha vi kunnat sluta arbeta och leva gott resten av tiden som är kvar. Kollegorna som ”missat” allt vad bostadskarriär heter sitter i sina hyresrätter idag utan en krona i värde i nånting alls, grattis!

Uppdaterat: 2019-04-23 17:48

Kör man Mustang så får man många tummar upp dagligen kan jag säga. Folk kommer fram och berömmer bilvalet till och med.

Uppdaterat: 2019-04-23 20:24
ffodil skrev:

Så är det, ju finare bil man kör desto mindre positiva kommentarer får man och det vet ju alla vad det beror på.

Det känner jag inte heller igen, vill precis som Junkers påstå att när man kör en finare bil så är det istället fler som är positiva, ger tummen upp eller kommer fram och pratar med en. Ägt flera sportbilar och lyxigare bilar och aldrig fått nåt negativt utan tvärtom mest. Och nu med den nya är det riktigt många som kommenterar glatt och vill prata, är nyfikna m.m. Inte en enda negativ kommentar eller sne blick än så länge.

Uppdaterat: 2019-04-23 20:57
Henrik M skrev:

ffodil wrote: Så är det, ju finare bil man kör desto mindre positiva kommentarer får man och det vet ju alla vad det beror på.
Det känner jag inte heller igen, vill precis som Junkers påstå att när man kör en finare bil så är det istället fler som är positiva, ger tummen upp eller kommer fram och pratar med en. Ägt flera sportbilar och lyxigare bilar och aldrig fått nåt negativt utan tvärtom mest. Och nu med den nya är det riktigt många som kommenterar glatt och vill prata, är nyfikna m.m. Inte en enda negativ kommentar eller sne blick än så länge.

Jo, så är det så klart från alla okända, att dom är nyfikna och då gärna berömmer bilvalet. T.ex. har många visat beundran och berömt mitt sista bilval på parkeringar osv. trots att det inte är nåt märkvärdigt, bara en ny modell som kanske sticker ut lite från mängden, så inga snea blickar där inte. Dock känner jag motsatsen från allt för många i bekantskapskretsen ( långt ifrån alla ), alltså lite mer avundsjuka som man inte riktigt kan dölja även om det flesta såklart försöker. Har haft många lyxbilar under mina år som många bara kan drömma om och reaktionerna går inte att ta miste på när det är återkommande detsamma.
Samma sak gäller ju allt annat och behöver inte vara bilar.

Uppdaterat: 2019-04-23 22:31

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jantelagen
I sin mest typiska person

Uppdaterat: 2019-04-23 22:40

Jag köpte precis rätt bil för mig. När jag bytte så sa nån på jobbet ”har du bytt bil?”, ja svarade jag och fick en gäspning tillbaka:). Precis som jag vill ha det, inget som sticker ut, inget som framkallar avundsjuka eller annat. Vissa måste ju piffa till sin nya bil med 18-tums fälgar och gud vet vad, bara för att visa att nu har jag minsann bytt bil:)

Uppdaterat: 2019-04-24 18:09

FXX, det där är ganska kul, några av kollegorna på jobbet kör Passat och då oftast vita. En bytte just och tog en vit Passat... Inte en frun märker någon skillnad ;-)

Uppdaterat: 2019-04-25 09:54
*Robban

När jag körde Skoda så kändes det som jag var "en i gänget" på min dotters förra skola, eftersom flera av föräldrarna där också körde Skoda. När jag sedan bytte till X3:an så kändes det som de tittade konstigt på mig, eller var det kanske bara inbillning. På hennes nuvarande skola, så är dock en X3:a inget speciellt ovanligt. Skulle nog säga att jante är ganska stark i vissa områden i Stockholm och mindre stark i andra.

Uppdaterat: 2019-04-25 10:47

Tror också att risken är rätt stor att man ser det man själv vill se avseende den s k Jante-lagen.

Uppdaterat: 2019-04-25 12:14

När jag ser en ny Skoda Fabia eller nån av alla kusiner, tänker jag " Oj, en stackare till som grävt ner sig i VAG träsket"......Men, för mig står man högre om man kommer i en välskött nyvaxad Fabia, än en Tesla som inte sett en biltvätt senaste året.
Bryr mig inte alls om vad man har för bil, utan hur man sköter om sina prylar.

Uppdaterat: 2019-04-25 20:50
Rikard skrev:

När jag ser en ny Skoda Fabia eller nån av alla kusiner, tänker jag " Oj, en stackare till som grävt ner sig i VAG träsket"......Men, för mig står man högre om man kommer i en välskött nyvaxad Fabia, än en Tesla som inte sett en biltvätt senaste året.
Bryr mig inte alls om vad man har för bil, utan hur man sköter om sina prylar.

+1. En välskött bil står högt i kurs även hos mig. Blir imponerad om jag ser en 10 år gammal bil som ser som ny ut, oavsett märke.

Uppdaterat: 2019-04-25 21:18

760 var riktigt fin för sin tid. Plyschklädsel, delad bakaxel, sexan med trevligt murr och makalös komfort. Var det 940'ins instrumentpanel i 88'a? Den svängda med riktig klimatanläggning vill jag minnas. Lite törstig dock med PRV-sexan, 1,6-1,7 låg brorsans på. Men på den tiden var det ju inget som man ens brydde sig om:)

Uppdaterat: 2019-04-27 19:42
GRP skrev:

Ingen som säger något om man kommer i ny bil. Däremot fick jag några "tumme upp" idag när jag körde Volvo 760 GLE från -88 i fint skick.

Du har fel kommentar inlägg att du pratar om Volvo efter Skoda Fabia.
Min föräldrar kör Volvo 945 GL turbo - 97 och tyckte jag att den är så tråkigt upplevelse och väldigt låg insteg och utsteg och jag kommer somna att köra. Min nuvarande Skoda Fabia är jag glad att köra menar inte så jättekul utan lagom och känner mig rätt på väg att den är normal utan att vara osäker varken byta någonsin bilmärken. Jag känner mig att Fabia är tryggare, nöjdast utan att bilen är jättebra och jättedåligt för Skoda kan inte jättebra för glädje. Det finns någon annan bilmärken som är jättebra körupplevelse och del är jättedålig exempel komfort eller buller eller nåt. Skoda är normal som inte bygger jättebra och jättedålig omdöme. Skoda bygger är bättre än genomsnitt efter positiv och negativ.

Uppdaterat: 2019-04-27 20:32
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Idag, morse har körd 99:59 närmare 100 timmar efter jag köpte nybil. 1 minuter senare kom automatisk nollställning.
2 bilder nedan.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-04-30 14:22
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Aha. Hihi. Trodde att det var något klåfinger i familjen raderade långtids mätaren då det ibland kan vara 4 chafförer.

Men förbrukningen är ju inget att direkt klaga på om man säger så.
Större bagage än gamla v60 och ändå inte sämsta komforten.
Tror faktiskt att man åker lika tyst eller bullrigt i Fabian som i en Kia Nero om jag gör en efterhand fundering.
Och lika snålt fast 75 tusen billigare.

Uppdaterat: 2019-04-30 15:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Snygg färg, hade samma på min Seat.
Min V40 D3 150hk.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-05-01 14:00
GRP skrev:

Leon FR 1.4 125hk - 0,47 l/mil på senaste långturen.

Det är väl en bra förbrukning för dig på leonen med 1,4an.

På golfen 1,0tsi hade jag 0,49 med fyra personer och last och om jag mins rätt 95km/h i snitt och ungefär samma sträcka som du körde.
Jag misstänker också att din 1,4 fyra på 125hk är törstigare i stadstrafik.
Men jag väljer nog en bil med 1,0 tsi om jag får välja då jag nu har 6000 problem fria mil med min.

Uppdaterat: 2019-05-04 15:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Varför kan man inte infoga bilder i kommentarsfältet via telefonen?
Försöker man så startas kameran automatiskt.

Uppdaterat: 2019-05-15 11:26
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Varför kan man inte infoga bilder i kommentarsfältet via telefonen?
Försöker man så startas kameran automatiskt.

För mig har det varit så sen jag fick gå över till Android, hade WP/Android parallellt ett tag, WP funkade.

Uppdaterat: 2019-05-15 11:49

Körde en runda på 5 mil.
Från kallstart till slut blev förbrukningen 0.47/mil. Det var mest 70-väg och lite stadskörning. Ganska bra och då är inte bilen inkörd ännu. Den har i dagsläget gått 35 mil.

Bild borttagen.

Bilden hamnar upp och ned. Vet inte varför.

Uppdaterat: 2019-05-17 05:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
FXX skrev:

Beträffande krocksäkerhet och 5 stjärnor i euroncap så skriver Folksam följande när man tittar på verkliga olyckor. "I verkliga olyckor kommer en bils vikt att ha en stor betydelse för dess säkerhet, vilket den inte får i krocktester. Lätta bilar kommer därför generellt sämre i Folksams undersökning och tunga bättre jämfört med krocktester. I Folksams bedömning kompenseras en bils resultat med hänsyn till dess vikt och resultaten för bilar i olika vikts eller storleksklasser kan därför direkt jämföras med varandra. Det kan man inte göra i krocktesterna. En stor bil som får 5 stjärnor är betydligt säkrare i verkligheten än en liten bil med 5 stjärnor."

Hur det kan vara med vikt, storlek och krocksäkerhet har vi sett nu senast med krocktester av husbilar. Och det är helt enkelt inte alls bra ställt med krocksäkerheten på dessa.

Uppdaterat: 2019-05-17 08:12
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Lider med dig Hackenbush, när du väl får in en bild, blir den upp o ner, livet är inte lätt ibland, tur att bilen är snål i alla fall ;)

Uppdaterat: 2019-05-17 09:10
John2008 skrev:

Hur det kan vara med vikt, storlek och krocksäkerhet har vi sett nu senast med krocktester av husbilar. Och det är helt enkelt inte alls bra ställt med krocksäkerheten på dessa.

Du har helt rätt John! Utfallet av en krock har absolut inget med vikten på fordonet att göra. Jag tror att du utan vidare kan skicka ut en tradare på 40 ton i omloppsbana med din Lupo.

Uppdaterat: 2019-05-17 15:33

FXX, det jag menar är att vikt och storlek på ett fordon inte är en 100 % garanti på att det ska gå helt bra vid en krock.

Konstruktion, ålder och skick t ex rostangrepp är sådant som också spelar roll. Det har visat sig att en liten modern bil i krock med en större, tyngre och äldre bil ofta kan skydda de åkande betydligt bättre. Denna skillnad ser man även vid singelolyckor.

Jag ser på Euro NCAP att Skoda Fabia testades senast 2014 och fick då fem stjärnor i slutbetyg. Den nya borde vara minst lika säker antar jag, även om kraven höjts med tiden.

Uppdaterat: 2019-05-17 21:15
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John, den diskussionen har vi redan tagit i en annan tråd. Folksams rapport visar att två storleksmässigt/åldersmässigt likadana bilar, där den ena väger mera har ett övertag i en krock. Har man läst fysik A på gymnasiet så förstår man detta ganska enkelt. Massa, acceleration, hastighet, ganska simpel mattematik.

Uppdaterat: 2019-05-18 08:24

Ja FXX, men som jag sagt är vikt och storlek inte det viktigaste i precis alla sorters krockar, även om en del ändå verkar tro det.

Uppdaterat: 2019-05-18 20:52
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Självklart John, krockar man med en fotgängare, cyklist, ett träd under 5cm i diameter, en parkbänk osv. så spelar det ingen roll om Fabian väger 1200kg. Men i dom flesta andra situationer så sitter jag nog hellre i en 1600kg tung V40. Och jag tror knappast att Folksams forskning som säger precis samma sak är taget ur luften.

Uppdaterat: 2019-05-18 21:59

Är det inte bättre att sitta i en lätt bil om man tex kör in i en bergsvägg? Berget kommer ju inte flytta på sig och det är mer massa som ska stoppas

Uppdaterat: 2019-05-18 22:08

Bästa är att undvika att krocka.
Men en Lupo, räcker att köra på en större gnagare för att det skall gå illa.
Det är ju inte bara av ren illvilja som bilarna blivit tyngre.....
Men snål på diesel är den, och det är väl det enda den är bra på.
Och skall man köra in i en bergvägg måste ju en riktigt lång motorhuv vara bra att ha, mycket plåt att deformera.

Uppdaterat: 2019-05-18 22:15

Även om man har en Volvo XC90 och frontalkrockar med ett berg eller tung lastbil i 80-90 km/ tim. är det högst troligt att man dör.

VW Lupo är för övrigt en utmärkt bil, speciellt om man åker en eller två personer.

En Skoda Fabia borde vad gäller utrymme kunna räcka långt för många.

Uppdaterat: 2019-05-18 22:53
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Ja men Lupon är ju sällsynt liten och gammal konstruktion.
Fabian lär ju vara flera gånger säkrare om man nu är upptagen av den aspekten av bilåkandet.

Uppdaterat: 2019-05-18 22:57

Jo, men den fick fyra stjärnor i Euro NCAP år 2000. Men visst lär en Fabia 2019 vara säkrare, men också ganska mycket mer ansträngande för ekonomin.

Uppdaterat: 2019-05-18 23:06
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Jo, men den fick fyra stjärnor i Euro NCAP år 2000. Men visst lär en Fabia 2019 vara säkrare, men också ganska mycket mer ansträngande för ekonomin.

Är ju bara 19 år sedan dom stjärnorna tjänades in. Motsvarar väl 1,5 i dag. Oavsett skulle jag aldrig sätta mig i dagens trafik i en sådan liten skapelse. Och ser man till bränsleeffektivitet kontra vikt/säkerhet så är den ju ganska miserabel.

Uppdaterat: 2019-05-18 23:13

Fanns Volvo som testades ungefär runt samma tid som Lupon och som i vissa delar av Euro NCAP fick sämre resultat. Sett till vikt, förbrukning och säkerhet vad gäller Volvo, var det alltså en ganska miserabel prestanda.

Vad har Fabia för standardmonterad säkerhetsutrustning?

Uppdaterat: 2019-05-19 03:29
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

John, jag älskar ditt försök till resonemang att just din 19 år gamla Lupo är det absolut säreget bästa bilvalet:)

Uppdaterat: 2019-05-19 08:24