Vi Bilägares forum

Skoda Fabia 2019

Skoda Fabia 2019

Lite förändring front design bättre än tidigare.
Jag har provkört och noga att den är näst bästa allround egenskaper som känner trygg, mer nöjda, tyst, fjädring komfort, vridstark kraftigt uppförbacke på 1 an växel och nedförsbacke på R an växel, utan rör på gas bilen gick fram, vibrationsfri tomgång/kökörning, mjuk tryck ned tryck koppling, mjukare kökörning, ganska kul att köra, kul att titta på design exteriör och ganska kul interiör.
Det blir kul att jag hämta ny bil på dec 2018 eller jan 2019 efter återförsäljare landa till Sverige.

Uppdaterat: 2018-11-01 08:31
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kommentarer

Fabia är ju en småbil men den känns större när man kör innerutrymmet är helt ok för fyra åkande. Med tre i baksätet så får de inte vara så stora kanske. På kombin är lastutrymmet större än de flesta småbilar. Jag tycker personligen att kombin är snyggare än vanliga Fabia. Den vanliga ser så avhuggen ut där bak.
Gillar för övrigt att man nu har borstad aluminium panel på instrumentpanelen. Blir snyggare än att bara ha plast.

Uppdaterat: 2019-04-19 07:32
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja, nuvarande Fabia kombi är helt OK utseendemässigt medan förra versionen var närmast anskrämlig i mina ögon. Och den nuvarande tycker jag nästan är snyggast med vanlig vitlack.

Uppdaterat: 2019-04-19 08:26

FXX vad för säkerhetssystem är det fabia saknar jämfört med V40?

Uppdaterat: 2019-04-19 09:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Glömde att säga att Fabian inte känns det minsta struttig. Men man måste ju provköra en för att märka detta.

Uppdaterat: 2019-04-19 09:15
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

FXX vad för säkerhetssystem är det fabia saknar jämfört med V40?

Den saknar inget för att kunna plocka poäng i euroNcap, däremot faller den på fysikens lagar. Enkelt förklarat, hur tror du utfallet blir om världsmästaren i tungviktsboxning möter världsmästaren i lätt fjädervikt?

Uppdaterat: 2019-04-19 11:00

Säkert har en betydligt dyrare och inte minst tyngre bil bil som V40 också flera säkerhetssystem än den i jämförelsen relativt enkla Fabian. Men som Hacken säger så måste man nog provköra för att kunna avgöra eventuell "struttighet". Nu är det ett tag sen jag körde Fabia men minnet säger att den inte var påfallande "struttig" på nåt sätt. Däremot tycker jag att den känns lite smal inuti och att stolarna också är lite smalare än i t ex Octavia och Golf men jag tror säkert att det är en bra bil i klassen. Och en av relativt få i den klassen som man kan få med LED-belysning, adaptiv farthållare och backkamera - och inte minst som kombi vilket i praktiken gör den mera användbar för många bilköpare.

Uppdaterat: 2019-04-19 11:04

FXX, så du menar att alla borde köpa den tyngsta bilen de kan hitta? Men det är inte så många som vill köra jobbpendling i en stridsvagn.

Uppdaterat: 2019-04-19 11:23
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

FXX, så du menar att alla borde köpa den tyngsta bilen de kan hitta? Men det är inte så många som vill köra jobbpendling i en stridsvagn.

Det är dessutom väldigt obekvämt och dyrt!
Men lite av det här resonemanget hade man i USA på 1950-talet då man försökte introducera en del mindre bilar.
Men på den tiden var det endast storleken som var tänkbar som skydd. Även om t.ex. Kaiser/Frazer börjat med bälte och en del annan säkerhetsutrustning var man väldigt skeptiskt inställd från bilspekulanterna.

Uppdaterat: 2019-04-19 11:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Hackenbush skrev:

FXX, så du menar att alla borde köpa den tyngsta bilen de kan hitta? Men det är inte så många som vill köra jobbpendling i en stridsvagn.

Jag försöker bara förklara fysikens lagar. Att en bil som är världens säkraste i sin klass klarar en frontalkrock med en suv lite bättre än en småbil som väger 400kg mindre är fakta. Stridsvagn får stå för dig, jag ser inga nackdelar med en tyngre bil, tvärtom, bättre komfort, säkerhet osv. Att min bil dessutom drar under halvlitern trots sin vikt är väl ingen nackdel.
Fabian är säkert en kanonbil, i stan. Men så länge jag åker landsväg, bryr mig det minsta om mig och min famlijs säkerhet, så faller den bort för mig.

Uppdaterat: 2019-04-19 13:43

FXX

En tyngre bil blir inte per automatik bekvämare. Det är lättare att få till en bra fjädring i en lätt bil tex. Finns både bekvämare och tystare bilar än V40cc som är bra mycket lättare. Den är dock förmodligen säkrast i klassen, inte bara för att den väger mycket utan för att det är en Volvo.

Uppdaterat: 2019-04-19 13:51

Apex, inget betyder något per automatik. Men ju tyngre ett föremål är ju svårare är det att sätta det i rörelse. Gå mot en våg med en supertanker och det märks knappast, gör samma sak med en eka och det smäller i båten. Dom flesta lyxbilar med överdådig komfort väger bortåt 2,5ton.
Min fd. Seat kom samma år som min V40, 2012. Hur komforten mellan dessa står sig, den ena väger 1150kg, den andra 1600, jag vet svaret efter att ha ägt den ena i 5 år och sedan bytt.
En broskarv i den lilla bilen upplevdes som att jag körde över en bräda på vägen. Den tyngre V40’in rör sig inte alls då hjulupphängningen klarar att ta upp kraften.

Visst 2 helt olika bilar, den ena med ett nypris på 140K, den andra på 340K, något måste ju uppenbart skilja annars är folk synnerligen korkade som inte köper 2,5st Seat istället.

Uppdaterat: 2019-04-19 14:00

FXX

I en lättare bil kan man ha en mjukare fjädring utan att bilen vill välta när man svänger och med det få bättre fjädringskomfort.

Uppdaterat: 2019-04-19 14:10

Det finns en undre gräns såklart. Men jag är övertygad om att det är lättare att få till en bra fjädring i en bil som väger 2 ton jämfört med en som väger 2.5 ton. Förutsatt att man kan få in all utrustning osv, vilket uppenbarligen inte går.

Uppdaterat: 2019-04-19 14:15
Apex skrev:

Det finns en undre gräns såklart. Men jag är övertygad om att det är lättare att få till en bra fjädring i en bil som väger 2 ton jämfört med en som väger 2.5 ton. Förutsatt att man kan få in all utrustning, säkerhet osv, vilket uppenbarligen inte går till ett rimligt pris.

Uppdaterat: 2019-04-19 14:16

V40 har ju i grunden samma bottenplatta som dåtidens Focus så den är säkert OK - dock avsevärt tyngre än motsvarande Focus verkar det som.

Uppdaterat: 2019-04-19 15:53

Det går att få komfortabel fjädring även i en lätt bil, 2CV vägde bara ca 500 kg och den hade verkligen en komfortabel fjädring.
Problemet nu för tiden är ju det förb.....e sportsyndromet som nästan alla biltillverkare tagit åt sig.

Uppdaterat: 2019-04-19 18:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Handlar väl mer om att kunna göra en undanmanöver utan att sladda av vägen. En 2CV var säkert fantastiskt på sin tid, med all sin enkelhet. Och den hade väl väghållning som passade dess toppfart:)

Uppdaterat: 2019-04-19 19:18
Hackenbush skrev:

Verkar som alla biltillverkare tror att deras kunder är och kör på ringen varje år.

Jag talar naturligtvis bara för mig själv, men när jag hamnar i Swiften blir det som att sätta sig i en Gokart och man kör så också en liten stund innan man lugnar sig och märker att det är bekvämare med lite stilla färd.
Hade den bilen haft mjukare fjädring hade den inte manat fram Blomqvistkopian bakom ratten!

Uppdaterat: 2019-04-19 19:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

2CV är skön fjädring och värre lutning när man svänger känna sig åksjuka på landsväg. Fabia jag svänger är stabilt och lutning inte alls känns nästan som formel 1 och komfortfjädring bestämt följer kropp som är både fast och mjuka kallas lagom. Komfortfjädring är underbart dämpad och skönt utan att vara stötig, guppkörning och gungning.

Uppdaterat: 2019-04-19 19:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ja jäklar nu är det F1 nästa för Fabian med 0,39 i förbrukning :)

Uppdaterat: 2019-04-19 19:29

Det här är smått komiskt...
Skodafanatikerna är värre än Toyotafanatikerna någonsin varit i närheten av. Allt sans och vett försvann när man ska försvara det egna bilinnehavet.
Bästa fjädringen måste ändå tillskrivas Citroen hydractive som lutade som en båt i kurvorna, det tog väl över 30 år innan ngn slog den i Teknikens Världs älgtest och dessutom var den bekväm.

Uppdaterat: 2019-04-19 20:17

Beträffande krocksäkerhet och 5 stjärnor i euroncap så skriver Folksam följande när man tittar på verkliga olyckor.
"I verkliga olyckor kommer en bils vikt att ha en stor betydelse för dess säkerhet, vilket den inte får i krocktester. Lätta bilar kommer därför generellt sämre i Folksams undersökning och tunga bättre jämfört med krocktester. I Folksams bedömning kompenseras en bils resultat med hänsyn till dess vikt och resultaten för bilar i olika vikts eller storleksklasser kan därför direkt jämföras med varandra. Det kan man inte göra i krocktesterna. En stor bil som får 5 stjärnor är betydligt säkrare i verkligheten än en liten bil med 5 stjärnor."

Uppdaterat: 2019-04-19 20:17

Jag kom att tänka på den där filmen där en 740 och en Clio smackar ihop, då gick det ju inte så bra för Volvon trots att det var en klump jämfört med Renaulten.
Så vikt betyder inte allt och 740 var ju gammal redan som ny.

Uppdaterat: 2019-04-19 21:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag kom att tänka på den där filmen där en 740 och en Clio smackar ihop, då gick det ju inte så bra för Volvon trots att det var en klump jämfört med Renaulten.
Så vikt betyder inte allt och 740 var ju gammal redan som ny.

Är det Fifth gears test du tänker på så var det mellan en Volvo 940 och en Renault Modus som väger 1600kg.

Uppdaterat: 2019-04-20 07:17

Ja du har nog rätt, det var ju ett tag sedan och minnet är väl inte det bästa, men det visade ju att allt inte beror på tyngden, det visar ju också hur mycket bättre det är med en ny konstruktion än en gammal.
Och det är ju väl att bilarna verkar bli säkrare för varje årsmodell och inte bara "sportigare".

Uppdaterat: 2019-04-20 08:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vet inte om jag håller med. Jag jämförde 2 bilar med ungefär samma ålder och anser att den tyngre bilen är betydligt säkrare pga. sin vikt, trots samma stjärnor i euroncap. Min teori stöds även av ett av världens främsta bolag på krockforskning från verkliga olyckor.
Är det verkligen en korrekt jämförelse som kontrast till detta att jämföra 2 bilar som skiljer 15 år mellan varandra?

Uppdaterat: 2019-04-20 09:42

Men en Modus väger ju inte 1600 kg - om det var den bilens vikt som 1600 kg relaterade till. Det är ju en småbil (3,80 lång) även om vikten var relativt hög för bilstorleken - tjänstevikten ligger på ca: 1250 kg.
Sen kan man nog tycka både det ena och det andra om just den krock-testen.

Uppdaterat: 2019-04-20 09:49

Okej, jag läste lite snabbt på en hemsida när jag googlade.
https://feber.se/bil/art/29021/kraschtest_ny_bil_krockar_med_/
Lite mera fakta säger att den väger runt 1250 och en 940 väger 1450.
Dock kändes jämförelsen lite oväsentlig som svar på mitt inlägg om en jämförelse med två lika gamla bilar med stor viktskillnad. Det är självklart att det händer saker i krockutveckling på 15-20 år.

Uppdaterat: 2019-04-20 10:09

FXX, men det var ju vad jag skrev!
Det gäller ju att åka i en så modern och säker bil som möjligt, det är bättre än att den är tung.
940 var ju en gammal konstruktion med rötterna i femtiotalet så där var det ju naturligt med sämre säkerhet även om man lyckats bra med avseende på utgångsläget.

Uppdaterat: 2019-04-20 23:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

FXX, men det var ju vad jag skrev!
Det gäller ju att åka i en så modern och säker bil som möjligt, det är bättre än att den är tung.

Så en Fabia är säkrare än en V40 då den kom 2 år senare eftersom dom 400 kilona inte spelar nån roll?

Uppdaterat: 2019-04-20 23:11

Det har jag inte påstått, men den är säkert säkrare än en 940.
Sedan kan ju Fabian ha andra företräden framför V40 t.ex. i och ursteg och pris, men jag vet inte, V40 har aldrig varit aktuell för mig.

Uppdaterat: 2019-04-21 09:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För mig personligen är V40 inget val. Den är ganska trång invändigt, med en lång förare så får passageraren bakom ha rätt korta ben och den har Volvos kraftigt lutande a-stolpe som jag får vika på skallen för att inte slå i. Att den med ett par hundra kilo mer i vikt än fabia skulle vara enormt mycket säkrare vid en kollision tar jag med en nypa salt.

Uppdaterat: 2019-04-21 07:52
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Att den med ett par hundra kilo mer i vikt än fabia skulle vara enormt mycket säkrare vid en kollision tar jag med en nypa salt.

Okej, personligen så betyder mitt och mina närmaste liv och säkerhet mer än en nypa salt så jag är nog mer benägen att hålla med Folksam i detta fallet.
"I verkliga olyckor kommer en bils vikt att ha en stor betydelse för dess säkerhet, vilket den inte får i krocktester. Lätta bilar kommer därför generellt sämre i Folksams undersökning och tunga bättre jämfört med krocktester.”

Uppdaterat: 2019-04-21 09:34

Fast resonemanget att "tungt är bättre" kan man ju dra hur långt som helst och då måste man ju helt klart välja en betydligt tyngre bil än t ex en V40 för att försöka vara i "överläge" i trafiken och bland Sveriges bilbestånd som generellt är relativt "tungt" - bl a beroende på den flitiga förekomsten av ekonomiskt fördelaktiga s k tjänstefordon. Visst vill man skydda sig själv och familjen men som med allt annat i livet så finns alltid ett visst mån av risktagande med i ekvationen tillsammans med t ex ekonomiska konsekvenser av bilvalen och inte minst risken att bli inblandad i en svår trafikolycka. Och vissa risker kan man själv påverka via sitt eget agerande men sen kan man givetvis ha otur och hamna i situationer som man själv är oskyldig till. Livet är fullt av olika potentiella risker att skada sig svårt, tyvärr. Inte minst inom t ex olika former av sport och idrott för att ta ett annat exempel. Det är nog tur för de som väljer tunga bilar för att minska sin egen risk att det finns de som är villiga att chansa och väljer lättare bilar annars skulle den tunga bilen inte ha nån fördel i en olyckssituation... Men moderna konstruktioner är nog generellt bättre val än äldre konstruktioner oavsett storleksklass.

Uppdaterat: 2019-04-21 10:03

Om vi backar bandet lite till kommentar 405 som jag replikerade på, Saabnisse skrev att han inte behövde en större bil längre och ogillade småbilars struttighet. Då svarade jag att V40 CC är betydligt säkrare än Fabia då den väger typ 30% mer och då är även all form av struttighet borta, samt att den har en förbrukning som är samma är tom. lägre än Fabias trots den extra vikten.

Jag förstår att många VAG-fanatiker blir provocerade av detta och ska dra allt till sin spets, men frågan gällde en mindre bil, jag replikerade att V40 är en småbil med betydligt högre säkerhet än alla andra bilar i sin klass, mestadels pga. att det är en Volvo men vikten har också en stor betydelse i detta. Eller finns det nån annan småbil som är säkrare enligt Folksam? Upplys mig! Annars känner jag mig rejält buttfucked för jag åker 99% ensam med min sportväska i baksätet och köpte bil efter det utrymmesbehovet men ville ha den absolut säkraste bilen utifrån detta.

Uppdaterat: 2019-04-21 10:29

Jag blir inte provocerad om V40 anses säkrare än fabia eftersom jag skulle aldrig köpa en V40 i vilket fall som helst. Jag gillar inte V40. Jag klarar mig finfint med en småbil idag och bland småbilar så blev det fabia som tilltalande mig mest. Framförallt hur mycket bil man får till ett mycket humant pris. Jag betalade 160.000:- för fabia kombi style inklusive komfortpaketet. Med inbyte slutade mellanpriset på 117. 000-.
För mig är ekonomin vid bilköp viktig eftersom jag får ju själv betala bilen för skattade pengar.
Om jag skulle ha en tjänstebil skulle valet bli helt annat.

Uppdaterat: 2019-04-21 10:50
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Du har helt rätt Hackenbush. Fabian är en liten rymlig bil med attraktivt pris. Jag hade själv varit spekulant om jag rört mig mestadels runt orten där jag bor och barnen varit utflugna. Har försökt övertala min far att kika på en sån då han till 99,9% bara kör kortare sträckor under 5km varje dag runt hemorten. Hade jag själv inte bytt arbetsplats och tvingats åka 2 mil ut i skogen där mötande kör som om dom vore ensamma på vägen så hade jag sannolikt inte köpt en V40, då hade min lilla Seat kombi fungerat ypperligt ett tag till.

Uppdaterat: 2019-04-21 19:57

Precis FXX, man väljer bil efter den ekonomi man är redo att lägga på en bil och vilka förutsättningar man har på de vägar man kör. Ofta tror man att de små vägarna är lugnare och säkrare men det finns alltid någon som tar detta som en chans att köra rally.

Uppdaterat: 2019-04-21 20:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
GRP skrev:

Fabia för 160000:- känns sådär, för smal och tråkig tycker jag. Man får nästan en ny Golf för dom pengarna (kampanj). V40 är för dyr, men bekväm.
Köpte själv en Leon FR med listpris på 230000:- för 169000:-. Drar under 0,5 vid landsväg. Beats Audio, Apple carplay, keyless, digitala instrument. Trådlös laddning av mobil, Metallic. 17" etc... Kanonkul att köra med.

Att köpa sista lagerbilen före årsmodell byte eller facelift eller lagervärmare är ofta ett fynd.

Däremot kan man värdesätta en Fabias smidighet och att den är 4cm smalare när man parkerar eller är i parkeringshuset.
Och fyra vuxna sitter hyggligt bra i bilen.
Och att man kan rulla på ute i lugn Landsbygdsfart under 0,44 är också kul.
Och att bagaget är stort och större än gamla v60.

Uppdaterat: 2019-04-22 07:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Normalpriset för en fabia kombi är 155.000.
Med style paketet 168.000:-
Komfortpaketet kostar 4000:-.

Uppdaterat: 2019-04-22 09:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Gratulerar till nya bilen, Hacken! Kul att det skrivs här om bilar för oss med ordinära inkomster. Annars har man en känsla att egna SUV:ar och elbilar i halvmiljonklassen och över är vad som avhandlas här.
Fabia kombi är svårslagen som mest familjebil för pengarna. Och GRP, tråkighet resp rolighet är parametrar som många inte värderar alls vid bilköp för egna pengar...

Uppdaterat: 2019-04-22 10:51

Tack 40-talisten. För min del handlar det inte om vilken inkomst man har utan det handlar om hur mycket av mina skattade pengar jag vill lägga på en bil.
Jag lägger så lite som nödvändigt så att köpa en ny bil med slutpris 117.000:- gör att jag kan göra en massa annat för de pengar som blir över jämfört med att köpa en bil för 400-500.000:-.
Sen är det inte fel att jag trivs med Skoda.

Uppdaterat: 2019-04-22 11:34
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Seat Leon ST kostar väl ungefär lika mycket så i den prisklassen hade jag nog gått på den.

Uppdaterat: 2019-04-22 12:12

Makalöst prisvärd seat Leon Kombi med vårpaket.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-04-22 12:22

Dock ca 20 000 mer än Fabia kombi. Samma prisklass?

Uppdaterat: 2019-04-22 12:31
40-talisten skrev:

Dock ca 20 000 mer än Fabia kombi. Samma prisklass?

Är väl ändå betydligt mycket snyggare, bättre och mer bil för 20.000 extra jämfört med en Fabia. Sedan så vet man ju inte vad kostnaden blev förrän vid nästa byte.

Uppdaterat: 2019-04-22 12:39

Skönheten ligger i betraktarens ögon.
Jag tycker att Fabian är snyggare än Seat.

Uppdaterat: 2019-04-22 13:26
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Och sedan var det ju detta med utrymmena, behöver man inte köpa kylskåp varannan helg så duger fabian jämfört med den större Leon ST som väl snarare ligger i storleksklass som Golf SC och Octavia kombi.

Uppdaterat: 2019-04-22 14:28
FXX skrev:

Och sedan var det ju detta med utrymmena, behöver man inte köpa kylskåp varannan helg så duger fabian jämfört med den större Leon ST som väl snarare ligger i storleksklass som Golf SC och Octavia kombi.

Leon större bagage än en Fabia, nä det tror jag inte. Denne byggd för att rymma några lådor rödvin bara, kylskåp far man omkring med i Skodor.

Uppdaterat: 2019-04-22 15:40
40-talisten skrev:

tråkighet resp rolighet är parametrar som många inte värderar alls vid bilköp för egna pengar...

Jag har köpt ungefär 50 olika bilar för egna pengar, prisklasser från 15.000 - 390.000 kr, bilar jag ägt olika länge, varierat från 2 månader till 2 år....(japp, vet det närmar sig sjukligt men stort bilintresse), och rolighet, dvs. nån form av glädjande med bilen har alltid varit en prio, och de bilar som jag inte blivit glad av att komma ut till, ja de är de som bytts ut väldigt fort igen.....så visst fasiken är det många som betalar med egna pengar som värderar annat än praktiska egenskaper med.....

Uppdaterat: 2019-04-22 18:38