Nästa artikel
Mer än hälften kör för fort på 40-sträckor
Nyheter

Mer än hälften kör för fort på 40-sträckor

Publicerad 29 april 2020 (uppdaterad 29 april 2020)
Svenska bilister håller ofta högre hastighet än tillåtet i tätort. Laglydigheten har dessutom blivit sämre genom åren.
NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, gör varje år hastighetsmätningar med radar på vägar med hastighetsgränser på 40–70 kilometer i timmen. Årets undersökning genomfördes på 23 olika platser i Sverige under september 2019. 

Resultaten visar att i genomsnitt 65 av procent av bilisterna höll sig inom tillåten hastighet i tätort. Det är sämre än förra årets mätning, då 66 procent följde gällande fartgräns.

Sämst regelefterlevnad var det på 40-sträckorna. Här körde 52 procent av bilisterna fortare än tillåtet. Det är mer än förra gången mätningarna gjordes, då körde 47 procent för fort. 
– Att så många som över hälften väljer att begå ett lagbrott när de överskrider hastighetsbegränsningen 40 km/tim bottnar i en brist på insikt och förståelse för de risker man utsätter sig själv och andra för genom att köra fortare än tillåtet, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén. 

För att få bukt med fortkörarna föreslår NTF flera lösningar. En av dem kan vara att införa mer trafikövervakning, NTF märkte nämligen att bara 2 procent av bilisterna körde för fort på dessa sträckor. 
– Om vi inte vill ha ett trafiksystem där man övervakas hela tiden måste vi skapa en större acceptans för vårt hastighetssystem genom ökad insikt hos trafikanten. Därutöver måste väghållaren anpassa trafikmiljö så att den hjälper trafikanten att hålla sig inom lagen, säger Marie Nordén.

Tidigare har NTF kommit fram till att om man bygger om gatorna med till exempel kullerstenar eller träd och buskar kommer bilisterna sänka farten eftersom vägen upplevs som en sträcka där man bör köra långsammare.

Övriga resultat i senaste hastighetsmätningen var att på gator med 50 kilometer i timmen var det 28 procent som körde fortare än lagligt. På gator med 60 och 70 kilometer i timmen var det 21 respektive 30 procent som överskred tillåten hastighet.

Diskutera: Vad bör göras för att få folk att sänka farten?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-04-29 18:32
saabnisse

Nej så är det säkert inte, de klarar säkert att följa reglerna, men har ju klart visat att de tycker de är felaktiga och eftersom det inte finns några poliser gäller ju i praktiken fri fart.
Att så inte sker beror ju främst på att det hos de flesta finns en självbevarelsedrift som leder till vad som är vettigt även om det är olagligt.
Men jag tror främst att det är som anges i #1, 40 är en idiotisk hastighet när det gått utmärkt i många år med 50 och då bilarnas bromsar var avsevärt sämre.

#c • Uppdaterat: 2020-04-29 18:53
Bilräven

Inget - håll ordning på barnen - vägen är ingen lekplats. Orealistiskt fartgräns ger ”fortkörning”.
Bygg cykelvägar längs med mindre landsvägar och lär trafikvett från förskolan (dagens föräldrar vet tydligen inget - se hur de kör bil o cyklar själva)...

#d • Uppdaterat: 2020-04-29 19:07
Ingemar Bohman

Varför kör folk fortare än angivet?
Därför att Hastigheten är olämpligt angivet på många ställen.
Och så skall man tänka på miljön också, men den har myndigheterna
glömt när det gäller 40 gränsen

#e • Uppdaterat: 2020-04-29 21:08
thulo

mera vägbulor..

#f • Uppdaterat: 2020-04-29 21:30
Carl Trefalt

Mera vägbular...

#g • Uppdaterat: 2020-04-29 22:12
Styggavargen

40 km/h har sina fördelar, speciellt i krock med oskyddade trafikanter. Tänk på detta nästa gång ni sitter där i Polisbilen och måste förklara varför ni dödade ett barn genom att köra 55 km/h på en skyltad 40 km/h. Jag tror folket generellt invaggats i någon slags tro att ingen olycka kan hända. Respekten för andras liv är också mindre idag... många som kör livsfarligt och hela tiden ligger och tänjer på gränserna. Jag hatar speciellt alla dessa som "jagar mig", genom att hänga i bakluckan ...fast de inte kan köra om, eller som måste tvunget snedda framför min bil (avstånd mindre än 10 meter) vid omkörning på motorvägen fast där är mycket utrymme och köra om säkert...dvs sidoförflyttning minst 100 meter framför min bil (3 sek = 33 meter/s = 100 meter).

#h • Uppdaterat: 2020-04-29 22:23
mso 1000

Ja jag vet inte, kan liksom inte bry mig mindre men nu när det är 40 så är det 40 och då blir det väl 45-50 för många och det är väl bara att gilla läget.
Förr när det var 50 körde ju varannan dummjävel 55-60 i bostadsområdena.

#i • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Bilister har alltid brutit mot hastighetsbegränsningarna och kommer alltid att göra så, oavsett om det står 50, 40 eller 30 på skyltarna.

Och så länge bilister bryter mot hastighetsbegränsningarna kommer de att fortsätta sänkas, så det är upp till oss bilister att bestämma hur vi vill ha det framöver, håller vi hastigheten så hålls begränsningarna.
Men vissa tycks resonera att det är alla andra utom jag själv som reglerna gäller.

Så att skylla på någon annan, övriga bilister, diverse instanser eller politiska partier, är bara att ducka för egenansvaret...

#j • Uppdaterat: 2020-04-30 14:29
Pi

+1, Prestigelös !

#k • Uppdaterat: 2020-04-30 15:01
Raphael

Det finns för många hastighetsgränser nu. Bättre minska antalet möjliga gränser. För mycket nu med 30-40-50-60-70-80-90-100.

Stad: 30.
Landsväg i tätort: 60.
Landsväg utanför tätort: 80 eller 100 beroende på förhållanden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.