Nästa artikel
Vi blir sämre på att hålla rätt hastighet
Nyheter

Vi blir sämre på att hålla rätt hastighet

Publicerad 29 april 2019 (uppdaterad 29 april 2019)
Förra året körde var tredje bilist för fort. Och allra värst är det på 40-sträckorna.

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF har mätt farten på 1,5 miljoner bilar på 23 olika orter i Sverige. Detta på sträckor med skyltad hastighet mellan 40 kilometer i timmen upp till 70 kilometer i timmen.

Kontrollerna genomförs varje år och nu är resultaten från 2018 här. Det visar sig att 34 procent av trafikanterna kör fortare än tillåtet. Det är en ökning från året innan då 33 procent översteg tillåten hastighet. 

Studeras statistiken mer detaljerat står det klart att regelefterlevnaden på 40-sträckor är sämst. Här körde nästan hälften, 47 procent för fort 2018. Det är samma andel jämfört med föregående år. 
– Det är den enskilde bilisten som väljer att köra för fort i tätort och det är ofta ett medvetet val. Om man förstod hur det egna beteendet påverkar andras säkerhet, i synnerhet oskyddade gående och cyklister, så borde valet att hålla hastigheten vara enkelt men den insikten verkar saknas i dagens samhälle, säger Marie Nordén, generalsekreterare på NTF.

På sträckor med 50 kilometer i timmen överskred 34 procent gällande hastighet. Laglydigast var bilisterna på 60- och 70-vägar där 79 procent höll sig under vad som var tillåtet. Men – jämför man med 2017 är det just på 60- och 70-vägarna som ökningen andelen i fortkörare skett.

NTF säger dock att de sträckorna håller sig inom nollvisionens målnivå om 80 procents hastighetsefterlevnad som är uppsatt till 2020. De menar också att det inte finns någon signifikant skillnad om man jämför 2017 och 2018 års siffror med varandra på 60- och 70-vägar.  

Diskutera: Vad kan göras för att få folk att hålla rätt hastighet i tätort?

 

Så många höll rätt hastighet 2018 (2017 års resultat inom parentes):
  • 40 km/tim: 53% (53%) 
  • 50 km/tim: 66% (66%)
  • 60 km/tim: 80% (81%) 
  • 70 km/tim: 79% (81%)
  • Snitt i hastighetsefterlevnad, samtliga sträckor: 66% (67%)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-04-29 13:17
Styggavargen

Folk stressar som aldrig förr, man kan bli omkörd ofta helt vansinnigt...och sedan sparade föraren några tiotals sekunder på att ligga lite före en. Till vilken nytta? Håll avståndet och anpassa farten klarar inte många av idag.

#2 • Uppdaterat: 2019-04-29 14:36
107Carlsson

Håller med om att fart och stress ökat på vägarna. Häromdagen på väg ut ur samhället står en fartkamera och 50 gäller sedan ytterligare 500m fram till vår avfart. Redan före kameran kom en hantverkarbil och lade sig alldeles bakom och när jag passerat kameran och kört 100m började han blinka med ljuset. Jag undrade vad som stod på? Höll jag på att tappa nånting eller? så jag höll nästan på att stanna, men när jag höll vänsterfilen för att svänga passerade han till höger med fingret i luften. Mitt fel var alltså att jag fortsatte att hålla 50 efter kameran!!
Annars är min åsikt att införandet av alla "mellanhastigheter" 40, 60 osv gör att folk inte orkar bry sig när det skiftar mellan 40 och 60 och 50 var 100'e meter. På många fina landsvägar har man t.ex. sänkt från 90 till 80 helt i onödan.

#3 • Uppdaterat: 2019-04-29 14:42
Oscar.B

Har den absoluta hastigheten i trafiken gått upp? Eller är det bara den relativa?

Majoriteten av 40 sträckorna antar jag är nerskyltade 50 sträckor snarare än uppskyltade 30 sträckor. Ingen ursäkt, men kanske en förklaring. Har det sett likadant ut på samma gata i 15 år så kör nog många på gammal vana.

Jag tycker dock det finns många sträckningar med konstigt låg begränsning, det skulle vara intressant att veta hur den absoluta hastigheten och olycksstatistiken har förändrats på de många landsvägar där man sänkt hastigheten.

#4 • Uppdaterat: 2019-04-29 15:44
Thomas Sollentuna

Kanske är på tiden att vi inför någon form av hastighetsbegränsning på våra vägar vad jag förstår så är de nuvarande endast rådgivande och inget som behöver följas, anser jag att jag behöver köra 110 på tex Essingeleden (är visst skyltat till 70 vad jag sett) så är det ju nu vad jag kan förstå helt ok. Skulle till och med kunna tänka mig att det skulle kunna bli en påföljd i form av böter om man överskrider skyltad hastighet! Skulle förstås kräva en hel del polisresurser för att sköta en sådan övervakning vilket i dessa tider kan vara synnerligen svårt att uppbåda så detta önskemål faller nog på sin egen orimlighet! Varning, kan finnas inslag av ironi i detta inlägg.

#5 • Uppdaterat: 2019-04-29 16:57
adzam

att köra för fort har blivit en folksjukdom

#6 • Uppdaterat: 2019-04-29 17:15
Hackenbush

Det sägs att de som hela tiden kör för fort har bråttom till sin egen begravning.

#7 • Uppdaterat: 2019-04-29 17:33
Ulf Parde

Nu måste motororganisationerna, medier och alla vi bilister börja att på allvar ta upp kampen mot för låga hastighetsgränser. Det finns kanske en viss tradition av politisk korrekthet inom organisationer som vi nu måste skaka av oss. Kampen mot för låga hastigheter kan föras av alla.
Det har gått för långt med en del hastighetssänkningar. Fel att det blivit 40 på breda genomfartsvägar med skilda GC-banor,
På många goda landsvägar och även på sexfiliga europavägar vid storstädernas utfarter har det blivit för mkt 80.
Trafikverket har även nästan helt fuskat bort 120 på motorvägar. Utsläppsskäl är inget godtagbart argument. För övrigt släpper dagens bilar ut mindre och mindre. E4 8½-milasträckan J-köp – Toftaholm är ett skräckexempel på väg som inte har 120, men det gäller betydligt fler europa- och riksvägar. Jfr motorvägsfarten i övriga EU-länder.
“Argumentet” att man tjänar/förlorar inte så många minuter är helt irrelevant. Man tjänar lika mkt som med ett tåg som höjer farten och på en längre färd blir det en hel del. Helt klart ökar stressen av att inte få köra i rimlig hastighet.
Under den senaste veckan har det vid inte mindre än tre tillfällen (minst) hänt att bilar kört i fel riktning på E4 och andra mötesseparerade vägar, delvis med mkt tragisk utgång.
Jag anser det vara mkt viktigare att Trafikverket försöker lägga resurser på att hindra sådant än att ensidigt hålla på med hastighetssänkningar (aldrig höjningar) och en massa fartkameror. Den senaste olycksutvecklingen visar att Trafikverkets hastighetstalibanism nått vägs ände.

#8 • Uppdaterat: 2019-04-29 17:41
Klarsynt

Ersätt då 40-sträckorna med 60-sträckor, så blir det genast mycket bättre i statistiken :)

.

#9 • Uppdaterat: 2019-04-29 17:57
Bilräven

Sätt en hastighet 50km/h överallt i tätort utom vid för-/skolor där det kan vara 30km/h på vardagar, men inte helger. Enkelt och färdigt.
Använd 70km/h på mindre vägar och 90km/h på alla övriga landsvägar (som nu är 80 alt ff 90km/h). Låt alla motorvägar ha 120km/h och de löjliga 1+2 vägarna 100km/h ( men gör om de sistnämnda till motorvägar).
Enkelt, lättförståeligt och smidigt.
Låt professionen hålla i besluten om hastigheter både i stad som landsbygd. Ta bort alla politiker från besluten - de har inte en susning om verkligheten ( på vägarna), enligt min åsikt.. Återinför trafikskolor i småskolan, trafikvett i skolan och körkortsutbildning i gymnasiet (frivilligt).
Slutligen, ta bort A-traktorerna (el. vad de heter) från vägar med högre hastighet än 50km/h - undantag riktiga bruksfordon som traktorer etc, som måste anv vägar till och från arbetsplatser/fält.. Finns det skäl och orsak för regler, så respekteras de - inte annars. Finns det kunskap och samspel så fungerar det mesta.

#a • Uppdaterat: 2019-04-29 18:23
Magpie

Vore det för mycket begärt att de gör en rejäl pudel och står för att återgå till tidigare hastighetsgränser och indelningar? Begränsningar har gjorts nedåt i 95 % av fallen. Tacka fasiken att normala bilister tycker att det är åt skogen!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.