Nästa artikel
Michelin: Slit däcken till gränsen
Nyheter

Michelin: Slit däcken till gränsen

Publicerad 25 april 2018
Kör däcken tills de nått minimivärdet på 1,6 millimeters mönsterdjup. Så tycker däcktillverkaren Michelin att vi bör göra för att spara på miljö och pengar.
Däcktillverkaren går emot konkurrentens rekommendation och råder oss att nöta sommardäcken ner till sista millimetern.
Nyligen publicerade vi en artikel där däcktillverkaren Nokian Tyres testade testat hur mönsterdjupet påverkar risken för vattenplaning. Utifrån resultaten rekommenderade Nokian att sommardäck bör ha ett mönsterdjup på minst 4 millimeter, alltså en bra bit över det lagstadgade gränsvärdet på 1,6 millimeter. Nu går konkurrenten Michelin ut med uppmaningen att köra däcken så länge det är tillåtet istället.

– Michelins tester visar att premiumdäck behåller det mesta av sina bromsegenskaper på våt vägbana, även när mönsterdjupet har slitits ned till den lagliga gränsen. Varför krångla till det med ytterligare mått att förhålla sig till när vi redan har en gemensam laglig gräns som gäller för alla däck. Alla däck ska kunna leverera god prestanda ner till den lagliga gränsen, skriver Peyman Sabet marknadschef för Michelin Nordic AB i ett mail till Vi Bilägare.

Michelin menar att när däcken byts i förtid bidrar det till negativ miljöpåverkan och högre kostnader för konsumenten. De lyfter också fram att nedslitna däck – så länge de håller sig inom rätt gränser för mönsterdjup – ger bättre bromsegenskaper på torra vägar. Allteftersom de nöts ner blir också däckbullret och bränsleförbrukningen lägre, enligt däcktillverkaren.

Diskutera: Vad tycker du om Michelins rekommendation gällande sommardäck?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2018-04-25 19:38
Pi

Raphael - mitt uttalande är mera generellt och grundar sig på 50 års bilägande och jag har inte upplevt några signifikanta skillnader mellan olika fabrikat. Just nu har jag faktiskt Michelin på Golfen men dessa ligger f n runt 5 mm mönsterdjup så vi får väl se... Tycker dock att det redan börjar märkas men det kan vara inbillning...:)

#c • Uppdaterat: 2018-04-25 19:51
John2008

Gör ett oberoende test med däck från Michelin som har 1,6 mm mönsterdjup och jämför med andra premiumfabrikat som har 4 mm kvar. Jag tror mig veta resultatet redan nu.

Att köra med däck som har bara har 1,6 mm kan aldrig vara klokt oavsett märke och pris.

#d • Uppdaterat: 2018-04-25 19:59
Reinhard

Klart att Michelin har rätt,juste med en säljare som är ärlig,uttalandet gynnar nog Michelin i slutänden.
Ärlighet varar längst.
Bra Michelin!

#e • Uppdaterat: 2018-04-25 20:26
1

Givetvis ska däcken slitas ut innan de byts. Men min erfarenhet är absolut att ljudet ökar när de är mer slitna.

#f • Uppdaterat: 2018-04-25 20:46
jete

Med vatten på vägen så måste man alltid sakta ner till en rimlig hastighet, oberoende av däckmönster. Vattenplaning är inte heller farligt så länge som man kör rakt fram. Planar det så saktar man farten. Släpper gasen. Enkelt.

#g • Uppdaterat: 2018-04-25 20:55
Axa

Anledningen till att däcken låter mer kan ju vara att gummiblandningen stelnar med åren snarare än mönsterdjupet?

#h • Uppdaterat: 2018-04-25 21:00
jete

Däck får också vara blankslitna 12,5% på höger resp vänster kant, alltså 25% sammanlagt på ytan tvärsöver däcket. Det vet inte alla och däcksfirmorna talar inte om det heller. Kör så länge det är lagligt, så kan man köra några år extra på däcken. Och byt bara det däcket som behöver bytas, inte flera i onödan. I mitt fall så höll Michelin 100000km. Nokia höll bara 50000km, men hade några andra goda egenskaper. Bromsade t ex bättre än Michelin som gärna ville kana vid hård inbromsning.

#i • Uppdaterat: 2018-04-25 21:30
VW Polo 2012

Hej Henrik-Andersson 2018-04-25 21:18 / Jag håller med dig!

#j • Uppdaterat: 2018-04-25 21:30
Henrik-Andersson

Jag tror man ska läsa texten som en reklam för den egna produkten (och en smäll på nosen till konkurrenten).

Michelin säger "Våra däck är bra när de är slitna" och "konkurrenten säger själva att deras däck är dåliga när det är 4 mm kvar"

Två flugor i en smäll alltså !

Michelins däck är bra och Nokian som alltså "erkänner" :) att deras däck är dåliga får en hurring som heter duga !

Det är mycket mer reklamjippo än fakta över Michelins utspel.

#k • Uppdaterat: 2018-04-25 21:42
saabnisse

Naturligtvis är det reklam.
Nokian bjöd ju på den!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.