Nästa artikel
Bilfrågan: Skälet till dyrare diesel?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skälet till dyrare diesel?

Publicerad 11 april 2014 (uppdaterad 11 april 2014)
"Tidigare var dieseln alltid billigare än 95-oktanig bensin. Nu är det som bekant tvärtom. Vad är skälet?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag köpte min första dieselbil för cirka två år sedan. Tidigare var dieseln alltid billigare än 95-oktanig bensin. Nu är det som bekant tvärtom. Vad är skälet?

Ingvar
 

SVAR:
En komplex fråga som säkert har många svar. Som för de flesta produkter är priset oftast ett resultat av tillgång och efterfrågan samt skatter. Vid raffinering av råoljan kan bara en viss del utvinnas som bensin och en viss del som diesel. Det finns numera ett dieselunderskott och ett bensinöverskott vilket ökar dieselpriset.

Vidare är det bara ett fåtal raffinaderier som kan producera diesel av Miljöklass 1, vilket i stort sett är den enda dieselkvalitet som säljs i Sverige. Skatten för diesel är fortfarande lägre än för bensin men har istället ökat mer under de senare åren.

Framtida prisutveckling för diesel kan ytterligare påverkas av att den renare dieseln även kan komma att börja användas alltmer inom sjöfarten vilket kan komma att ta stora kvantiteter i anspråk. 

När det gäller skatt så pågår det inom EU förhandlingar om en revidering av energiskattedirektivet. Däri ingår en möjlig förändring av skatten på diesel och bensin. Här har diskuterats en beskattning lika hög för diesel som för bensin, det vill säga en påtaglig höjning av dieselskatten.

Det mesta talar alltså för ökade priser på diesel i framtiden. Förhoppningsvis kan de förnybara dieselalternativen (syntetisk diesel, rapsbränsle, etanol, biogas och el) hjälpa till att öka mängden tillgänglig diesel i Europa och paradoxalt nog då hålla nere priserna.

Bengt Dieden

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2014-04-13 21:18
Thommys

Även om dieseln just nu ligger lite högre än bensin så drar dieslarna mindre bränsle och därför är det ändå billigare att köra på diesel. Vad gäller den årliga skatten skiljer det inte mycket heller. För min del blir det diesel igen nästa gång jag byter bil. Jag har inget emot bensinare i sig utan det är kostnaden som styr.

#c • Uppdaterat: 2014-04-14 09:18
Peter56

Vid mackarna i närheten av där jag bor (Stockholms södra förorter) har dieseln den senaste tiden varit billigare än bensinen.

#d • Uppdaterat: 2014-04-14 17:34
Thommys

Åkte förbi macken i dag och såg att dieseln var 40 öre billigare än bensinen. Det är oftare det är så än tvärt om.

#e • Uppdaterat: 2014-04-14 18:51
Thommys

crister_1, det är nog lite dåligt med det att kolla priserna här. Men inte på diesel som jag kör på, utan bensinen. När man väl valt motor finns det inte så mycket att göra. Därför har jag inte så bra koll på prisskillnaden mellan bränslena.

#f • Uppdaterat: 2014-04-16 13:02
Pi

Leifer - sen finns det nåt som vi betalar som vi brukar kalla fordonsskatt och där tar staten igen en hel del när man jämför bensinbilar med dieselbilar eftersom dieseln har en rätt rejäl uppräkningsfaktor. Visst finns det miljöklassade bilar som de första 5 åren slipper fordonsskatt men sen slår den till om inte annat.

#g • Uppdaterat: 2015-03-22 10:21
Styggavargen

Jag tittade på dieselbilar när jag skulle köpa ny bil förra året. Kom fram till att det skulle bli billigare med bensin då jag kör max 2500 mil/år. Satsade på att försöka hitta en snål bil istället, så det blev till slut Skoda Octavia kombi. Siffrorna biltillverkare presenterar får man ta med en nypa salt, antagligen kommer du inte ens i närheten av dem. I mitt fall ligger jag nu minst 20% över, fast ändå relativt bra med ett snitt på 0,65 liter/mil vilket jag finner bra för en så pass stor bil som en Octavia är. Sverige gick över relativt snabbt ifrån bensin till diesel, många bytte drivmedel då de bytte bil. Givetvis tjänar bolagen på att höja dieselpriset när så många gått över till den sidan.

#h • Uppdaterat: 2015-03-22 10:36
Hackenbush

Jag valde inte heller diesel eftersom jag inte kör så mycket och min bensinbil drar bara 0,5L/mil blandad körning så jag är rätt nöjd med det.

#i • Uppdaterat: 2014-04-11 13:36
milkylainen

Sluta nu.. En mindre begåvad person klarar ju att klura ut det här med lillfingret.
Staten har INKOMSTER och UTGIFTER.
Drivmedelsskatt är en inkomst. Om alla slutar köra bensin och kör diesel så måste staten kamma in pengarna antingen från drivmedel eller någonannan stans. Och tro mig. Drivmedelsskatten utgör rätt rejäla inkomster för staten.
Om alla kör elbilar så kan du gissa vad som kommer hända med elskatten...
Tro inte att du kommer undan. Det är isåfall bara temporärt tills staten korrigerat skattesatserna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.