Nästa artikel
Bilfrågan: Farligt med fel diesel?
Bilfrågan

Bilfrågan: Farligt med fel diesel?

Publicerad 18 februari 2014 (uppdaterad 18 februari 2014)
"Vad är bra respektive dåligt dieselbränsle till nyare Volvobilar? Är vissa motorer mer känsliga?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Vad är bra respektive dåligt dieselbränsle till nyare Volvobilar? Olika bolag har sina sorter, till exempel Miles från Statoil. Vad blir konsekvenserna för bilar med “fel” diesel och är vissa motorer mer tåliga/känsliga? Vad är bra för min V70 D3 -13?

"Dieselnisse"

SVAR:
Alla dieselsorter på marknaden, oavsett produktnamn och profilering, uppfyller samma grundkrav, EN 590. Det är denna diesel som anges i instruktionsboken som ett krav för att motorgarantier ska uppfyllas. Det blir alltså inga allvarliga konsekvenser av att tanka ”fel” diesel.

Vad du däremot ska undvika är: specialtillsatser, Marine Diesel, Fuel Eldningsolja, FAME (Fatty Acid Methyl Ester) och vegetabilisk olja. (Dieselbränsle kan innehålla en viss mängd FAME men ytterligare mängd får inte tillsättas.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-18 12:49
duccedriver

Ja, matolja löser visst smuts, det är väl inblandningen av biodiesel som gör det!

#2 • Uppdaterat: 2014-02-18 12:52
Leif Kavander

Knepig rubrik ViB sätter.

Är väl knappast "farligt" att tanka fel diesel.
Kostsamt kan jag tänka mig, men farligt !?

(Kände för att gnälla lite, ja det är rätt, jag är inte eller perfekt. )

#3 • Uppdaterat: 2014-02-18 13:02
duccedriver

Eventuella problem visar sig nog inte direkt, utan efter åratal, på samma sätt som vår mk1 diesel sabbade pumpen på var och varannan direktimporterad tdi, när såna blev populära efter eu-inträdet, men var optimerade för fetare eu-diesel.

#4 • Uppdaterat: 2014-02-18 17:38
Hälsingen

Ja Stoor, Preems diesel med inslag av svensk tallolja är bra.
Dock vill jag poängtera att Jet och St 1 inte är samma sak. Båda kedjorna finns fortfarande, även om St 1 köpte många Jet-stationer.

Någon som vet hur det är med Pump/Q-star/Bilistens diesel?

#5 • Uppdaterat: 2014-02-18 18:13
snabb95

Varför skulle inte Marine Diesel vara bra? Det är väl Diesel utan FAME eftersom vegetabilisk olja inte är bra när det finns risk för vatteninblandning, eller?

#6 • Uppdaterat: 2014-02-18 22:56
RobbanE

Efter som det enligt utsago bara finns ett raffinaderi som gör Svensk diesel, hur kan det då finnas skillnader mellan den diesel olika bolag säljer ???

#7 • Uppdaterat: 2014-06-20 17:31
Uff.

Glöm ej om du tankar "TALLOLJA" eller liknade inblandat i diesel så får ej bilen stå en längre tid. Då bildas det alger i tanken som påminner om silikon. Se gärna länken nedan......
https://www.youtube.com/watch?v=vvGh6Hsv64s
Detta är inte särskilt nyttigt motorn. Har sett en spridare som inte ville vara med mer, då det såg ut som om något fyllt den med silikon. Den gick ej att reparera, utan måste ersättas med en ny. Kör själv en diesel bil och märker en stor skillnad både på gång och förbrukningen när jag tankar utomlands med "riktig" diesel.

#8 • Uppdaterat: 2015-10-30 19:47
Erlandson

När man läser vad ni skriver här så är jag väldigt glad för att jag köpte en bensindriven nyss!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.