Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Tvätta partikelfilter?

Bilfrågan

"Går det inte att tvätta partikelfiltret? Om det går är det ju en stor skillnad på pris, även mot ett begagnat från skroten". Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Läste just om partikelfilter på er webbsida. När jag köpte vår Peugeot 407 Diesel -10, frågade jag bilhandlaren, just om byte av partikelfilter, när det är dags att byta detta filter, fick till svar att det behöver du inte byta det fungerar så länge bilen går. Men nu har jag läst att det brukar vara dags när bilen har rullat ca 18 - 20000 mil, och en kostnad på ca 20 000 kr. Min fråga nu, går det inte att tvätta partikelfiltret, med vatten t. ex. högtryckstvätt eller blåsa rent med luft, eller låta det ligga i en vätska och lösa upp sotpartiklarna. Om det går är det ju en stor skillnad på pris, även mot ett begagnat från skroten. 

Jan Danielsson

SVAR:
Det finns inget angivet bytesintervall på partikelfiltret. Bytet skall ske vid behov eftersom miltalet kan skilja beroende på körsätt. På servicen vid 18 000 mil, och efterföljande servicetillfällen, ingår det en kontroll för att se hur igensatt filtret är. Detta för att kunna avgöra när det är dags för utbyte.


Peugeot rengör använda filter och erbjuder dessa till kunden som får välja mellan att köpa ett nytt eller återvunnet. Filtret rengörs  i speciella maskiner och det utförs enligt kvalitets- och miljönormer och säkerställer att det har den kvalitet som Euro 5- och snart Euro 6-normerna kräver.

Ett nytt filter till denna bil kostar 7 637 kr hos en auktoriserad Peugeot-verkstad. Återvunna filter kostar mellan 60-80% av nypriset.
Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Skulle du köpa ett nytt eller återvunnet partikelfilter? 

Kommentarer

#1
2014-03-25 09:07

Det är bra att Vi Biliägare tar upp detta, och som vi kan se så har PSA-gruppen en lösning för bilägare som gör partikelfilter mer ekonomiskt än exempelvis de tyska biltillverkarna vars partikelfilter är mycket dyrare. Redan ett nytt partikelfilter hos PSA-gruppen ligger på halva priset jämfört med tyskarna, och det renoverade, eller tvättade, partikelfiltret är ännu billigare.

Jag väljer det renoverade, utan tvekan.

#2
2014-03-25 09:27

Det stämmer Raphael, jag kollade nyligen priset på partikelfiltret på en Passat TDI-09 där partikelfiltret kostade drygt 13 500kr så PSA är betydligt billigare på sina nya filter. Man kan dock även ifrågasätta hur bra det är för miljön att tvätta dessa filter och var alla partiklar som fångats upp av filtret då tar vägen?

#3
2014-03-25 10:06

Ja, psa är nog billigare med det mesta, har jag förstått efter ett år med en cittra.
Partiklarna från rengöringen är nog inga problem, värre är ju när dom ryker ut i luften från bilar utan filter.
Det är ju inte annorlunda än tex spilloljan från service, som innehåller samma ämnen, den återvinns i hög grad, och eldas i värmeverk, som i sin tur har partikelfilter....

#4
2014-03-25 10:09

Hanzzon, om du inte tvättar partikelfiltret så har du ett förbrukat partikelfilter att ta hand om. Inte nog med att du ökar sopberget i världen genom det, du förbrukar även naturens resurser genom att du tillverkar ett nytt och sätter i istället för det gamla. Med ett renoverat så återvinner du det gamla. Partiklarna tas om hand i slutna system när du tvättar det, det kommer inte ut i grundvattnet utan sparas i särskilda behållare, och det är betydligt mer miljövänligt än att tvätta bilen på ens egen garageuppfart.

Man kan ju också fråga sig vart alla skadliga partiklar tar vägen när man tvättar bilen i en bilhall... Och är det inte farligare för miljön att tvätta bilen en gång i månaden var 100 - 200:a mil jämfört med att tvätta ett litet partikelfilter en gång på 18 000 mil?

#5
2014-03-25 11:31

Dags för Biltema och andra biltillbehörsföretag att sälja partikelfilter för ett par tusenlappar, eller rengöringsmedel för densamma för en hundring eller så, tror inte det kostar mer om normala pålägg används. Det är samma sak med katalysator, original kostar ofta 5-6 gånger mer än motsvarande icke original i samma eller bättre kvalitet

#6
2014-03-25 13:48

Det säljs redan nu, skruvat.se tar 3600kr till en 407 2,0hdi 2010.
Finns flera företag som säljer sådana redan.
Katalysatorn var samma sak när den kom -88, när det börjar bli efterfrågan sjunker priserna snabbt.

#7
2014-03-25 14:25

Låter det inte förhållandevis dyrt att ett återvunnet filter kostar upp till 80% av nypriset?

#8
2014-03-25 15:21

Varför inget svar på frågan??
Jag skulle då testa att tvätta om .. och när det drabbar mej!

#9
2014-03-25 15:40

Jes, det skulle jag också!
Men du och jag är kanske av typen, den tiden den sorgen.........

#10
2014-03-25 16:03

Eftersom dieselbilsägare ofta kör miljöbilar så rengör man självklart inte partikelfiltret i köket där miljön kan ta skada utan gör rent filtret utomhus.

#11
2014-03-25 16:40

Japp duccedriver, mitt motto är ungefär; "allt som är trasigt kan repareras" :o)

#13
2014-03-26 07:55

additiv(eller eolysvätska som det rätta namnet är)/adblue/urea

Oavsett namn - Kontrollera att det verkligen blev påfyllt på servicen. Låter som en självklarhet, men min brorsas bil (mazda 323 diesel) vars bil började gå sämre och sämre fick ett pris på 15 000 kr för att partikelfiltret var slut efter att bilen som han ägt som ny rullat ca 12 000 mil.

Vi satt och letade utbytesfilter begagnade på bildelsbasen.se och andra alternativ.

Av en slump begärde han att firman skulle kontrollera att det verkligen blivit påfyllt additiv på servicen - Efter visst motstånd kontrollerade de detta och konstaterade att han hade rätt i sina aningar - där var snustorrt - Additiv fylldes på och bilen gick bättre och bättre för att efter en tid bli helt återställd.

Kostnad NOLL KRONOR ............Är man lite konspiratoriskt lagd skulle man kunna tro att firman medvetet gett fan i det för att få sälja en svindyr reservdel. Nu tror jag inte att det förhåller sig på det viset. Men stalltipset är.........

ÄR DET ADDITIV I TANKEN ????

#14
2014-03-26 08:34

Jag har ingen erfarenhet av adblue i personbil, men däremot i lastbil.
När den tar slut, reduceras motoreffekten mycket, och det kommer upp ett felmeddelande i displayen.
Tydligen för att utan adblue kan inte euro 5 kraven hållas, och motorstyrningen drar ner effekten.
Men med 3 procent inblandning, borde det väl vara föraren som håller koll på detta, om inte adbluetanken är stor, på min lastbil är den 90l och räcker till ca 900 mil.

#15
2014-03-26 11:30

Det är inte gratis att rengöra ett partikelfilter, det är en omständlig procedur och kräver professionell utrustning och personal för att göra det på ett miljömässigt säkert sätt. Naturligtvis tar man betalt för det. Det är ändå klart billigare än att köpa ett nytt, om vi jämför originaldelar.

#16
2014-03-26 12:55

Jo det är säkert jätte omständigt att tvätta filtret korrekt men finns det pengar att tjäna/spara så hittar folk på alternativ till att köpa nytt:

#17
2014-10-22 00:10

Finns rengöringmedel/kit att köpa för att rengöra partikelfiltret: http://www.wynnsbutiken.com/extrem-partikelfilter-rengoringspaket/450-0
Eller rengöringsverktyg för verkstäder för att rengöra och spola rent blockerade partikelfilter: http://www.wynnsbutikenb2b.se/diesel-dpf-rengoringsverktyg/517-0

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.