Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Rimlig förbrukning med husvagn?

Bilfrågan

"Jag vill ta död på skrönan att förbrukningen inte påverkas så mycket med husvagn. Vad säger ni?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag kör en Saab 9-3 TID -07 och tycker det är en rent fantastisk bil. Jag vill ta död på skrönan att dieselförbrukningen inte påverkas så mycket som dragbil. I september körde jag med kompis fulllastad upp till Beiarn i Norge, 56 mil på 34,2 liter = 0,61 l/mil.

Hakade på husvagnen fyra dagar senare tankade fullt och körde hemåt, Blev tvungen att tanka i Malå på hemväg efter 37 mil och vid tankning i Umeå summerade jag 69 liter = 1,23 l/m! Räckvidd med husvagn 35–40 mil. Har ni någon kommentar till detta?

Kjell Karlsson, Umeå

SVAR:
Alla förbränningsmotorer drar mer bränsle om de belastas hårdare. Dieselmotorn är inget undantag från denna enkla fysikaliska regel. Även om en husvagn inte väger så mycket ökar den luftmotstånden kraftigt. Vi tycker ändå att en fördubbling av förbrukningen är väl stor.

Du borde kanske ha fortsatt mätningarna. Det är lätt att få in ett mätfel vid mätning vid bara ett tillfälle.

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-04-07 09:32

Ett exempel: När jag körde med husvagn i 80km/h drog min bil 1,3 liter per mil, när jag höjde hastigheten till 90km/h så drog den 1,8 liter per mil.

Med stor husvagn efter bilen så har hastigheten en väsentlig betydelse på förbrukningen.

#2
2011-04-07 09:51

Hastigheten har stor betydelse men även motorkonstruktionen. En modern turbomotor drar mycket mer när den belastas med en husvagn. Jag har en Saab 9-5 BioPower som utan vagn drar mer när man kör den på etanol som brukligt är men med husvagnen på kroken drar den mindre på etanol. Anledningen är att bottendraget blir bättre på sprit och då kan jag köra mer på femman och minska varvtalet.

#3
2011-04-07 11:40

Med en bensindriven Volvo ökar förbrukningen ca 1/2 liter per mil vid åtlydnad av hastighetsgränserna, dvs 90-110 med bara bilen och 80 med husvagnen. Vagnen har boggie och ca 3 kp lufttryck i däcken, bilen 2.5 fram och 2,8 bak. Förbrukningen med vagnen beror även mycket på vindförhållandena och varierar mellan 1,2 och 1,4 liter per mil, med bara bilen ca 0,8 liter per mil. Med dieselmotor borde det vara möjligt att klara sig under litern med vagnen efter. Jag har en ovanligt lättdragen vagn, Solifer 6102i som också går mycket stadigt efter bilen trots avsaknad av svängningsdämpare. Observera att angivna hastigheter är verkliga, alltså korrigerade för bilens ganska grova felvisning.

#4
2011-04-07 12:33

Förr i tiden påverkades inte bränsleförbrukningen på bilarna så mycket när släp var påkopplat.
En Volvo 145 eller 245 med manuell växellåda drar runt 1 liter/mil oavsett om man har släp eller ej.

#5
2011-04-07 12:49

ja det är väl elektroniken och borgarnas fel...

#6
2011-04-07 13:21

Jag har kört med husvagn under de senast 40 åren och visst ökar bränsleförbrukningen trots lugn körning. Min nuvarande volvo diesel ökar från 0,55 till 0,9 l/mil och min tidigare bensinvolvo från 1,0 till 1,4 l/mil.

#7
2011-04-07 13:28

Att en Saab som körs på etanol skulle gå med lägre förbrukning än om den kördes på bensin vid husvagnsdragning är rent nonsens. Körd på etanol är den rent av sagt bedrövlig vid låga varv, liksom alla bilar som körs på etanol. Men etanol är ju trots allt ett ekonomiskt alternativ idag, men om man ska haka på en husvagn är bensin enda alternativet, eftersom motorn när den drivs med etanol kräver ett betydligt högre varvtal.
Många körskolor tvingas gå ifrån etanlodriften på grund av att det är svärt att tillämpa ekonomikörn ing. Lägg här märke till att det är Saab det handlar om.
Att dieseln skulle fördubbla sin förbrukning har förvånat mig.Jag träffade några Vectra och Saabägare med 160 hk dieslar vid en camping i somras o dom körde på ca 0,95 o deras förbrukning vid långkörning utan vagn var ca 0,5. Men procentuellt verkar ju ökningen stämma. Man får nog räkna med dubbla förbrukningen vid ren landsvägskörning vilket bränsle man än väljer.
Tidigare drog ju en diesel obetydligt mer om man hakade på en husvagn, eller om man körde småkörningar. Detta verkar inte gälla dagens elektroniskt styrda dieslar.

#8
2011-04-07 13:29

Det vore ju befängt att tro att den inte skulle öka.

#9
2011-04-07 14:51

Mycket roande att lösa både Gösta L och Flac,s inlägg!

Men till saken. kan det inte vara så att med en motor med liten volym så blir det stor skillnad åpå förbrukning vid tyngre belastning. Låt säga att du har en turbo diesel på 1,6 liter och du slänger på ett släp på 1000 Kg med luftmotstånd därtill. Eller så har du en motor på en TDI på 3,0 liter istället. Den stora motrn kanske drar en dl mer per mil utan släp. Men det kanske blir mindre förbrukning vid tung belastning!

#10
2011-04-07 16:19

För att förtydliga. Jag menar att det inte blir så mycket förbrukningsökning på den större motorn procentuellt sett mot normalförbrukningen och att den faktiska förbrukningen därmed hamnar lägre än på den mindre motorn när den är tungt belastad!

#11
2011-04-07 16:29

Hade en Mercedes 280e från tidigt 80 tal med normal förbrukning på 1.65/mil .. hua :o) .. med 6 meters vagnen, takbox och komplett familj ökade förbrukningen faktiskt endast 1 dl .. kändes obetydligt :o)
Men självklart att förbrukningen ökar med husvagn, och vanligtvis ganska mycket... men att den skulle dubblas låter lite väl mycket .. Har frågeställaren verkligen räknat rätt?

#12
Storknut
2011-04-07 16:32

Vi har kört med en Polarvagn på ca 1100 kg under semesterveckan till Öland förra året och då drog Toyotan Avensisen ca 1,60 - 1,70 liter per mil mot normalt ca 0,95 - 1,05 liter per mil. Toyotan var väldigt bränsletörstig men semestern med mycket sol och bad blev trevlig trots väldigt hög bränslenota! Motorn är en 2,0 liters. Vill också berätta att Toyotan trots att den har "stora" motorn ändå är väldigt slö att dra husvagn med.

#13
2011-04-07 19:03

Att tro på andra människors utsaga om vad deras bil dricker är vanskligt. Somliga tycks få mer på tanken ju fler mil de kör

#14
2011-04-07 20:00

min octavia dricker 0,40-0,50 utan husvagn. med husvagn 0,0.....äger ingen husvagn

#15
2011-04-07 22:25

Min erfaring er at trekk av en ca 1500kg tung campingvogn medfører et økt forbruk på ca 0,5 l bensin pr. mil innenfor de lovlige 80 km/t. Øker en hastigheten ytterligere, må en legge til 0,1 l/mil for hver 10 km/t.
En diesel øker forbruket med 0,45 l/mil.

#16
2011-04-07 23:14

Det är sannolikt att föbrukningen ökar i den omfattning som många uppgett här. När jag kör 80 km/h (OK kanske 90) så drar min bil c:a 1,2 l/mil med husvagn.
Det kan tyckas lite men när man betänker att när jag kör utan vagn drar den c:a 0,6-0,7 trots högre medelhastighet än ovan. Procentuellt är det ju en avsevärd skillnad. Då kör jag ändå med en av marknadens mest lättdragna vagnar, Solifer Artic 520.
För det mesta känns den knappt på draget
Bilen är en BMW 318 (143hk) som utan vidare drar denna vagn på femman i nästan alla lägen.
Luftmotståndet är den nästan helt avgörande faktorn när man drar husvagn i dessa hastigheter. Enkla fysikaliska lagar visar att om hastigheten ökar med 10% så ökar luftmotståndet med 21%..(kvadraten på hastighetsökningen , 110x110=121, således 21%.)
20% hastighetsökning ger 44 % högre luftmotstånd osv.

#17
2011-04-07 23:30

Jag kör en 9-5 biopower 2,3t, vid normal körning drar den mellan 1,1-1,2 liter e85, med husvagn i 95-100 drog den över 1,65, satte man däremot farthållaren på 87km/h drog den strax över 1,3. Skillnaden blir större om man kör på bensin istället för etanol, vilket jag inte tycker är konstigt eftersom man får mer effekt trots konstant cylindervolym. Med farthållaren på 87 km/h kommer man snabbare till målet eftersom man sparar in ett depåstopp.

#18
2011-04-08 00:04

Jag har provat många olika farkoster och olika bränslebesparande knep under 17 år med en o samma husvagn.
Stor stark motor påverkas mindre än en liten svag.
Svaga bilar kan vara fördelaktigare att köra på en lägre växel.
98 oktan sänkte förbrukningen på en av mina bilar med 2 dl !!
Takspolier på bilen gör 1-2 dl, iaf på den aerodynamiskt ofördelaktiga husvagn jag hade.
Mazda 929 3.0V6 vs Volvo 940 llt auto 1-0, Mazdan drog 1,45 med en 200 kg tyngre och 20 cm högre vagn, Volvon 2 liter vid 80++++ Sth-Götet. Volvon drog mindre om man låste den på 3ans växel,då hade motorn mera grundork, och turbon laddade inte hela tiden. Men jag har haft samma problem på flera av mina bilar där utväxlingen på 5an i 80 inte klaffat alls, och bilen gått snålare om man ökat farten lite, även fast motståndet ökar i kvadrat med farten som nån skrev.

#19
2011-04-09 00:25

Att förbrukningen inte ökar så mycket på en gammal 240 kan kanske bero på att bilen redan från början är aerodynamiskt maximalt ineffektiv. Medan en ny slimmad bil förvandlas till en 240 när man hänger på 1 ton kubformat HUS på draget.

Jag har aldrig hört talas om att någon skulle tro att det inte gav stor skillnad! Så fort det blir en uppförsbacke så har ju bilen minst ett extra ton att dra på. I beskedlig landsvägsfart (70) så kan jag tänka mig att det går att köra hyfsat snålt. Då går det inte så fort att aerodynamiken på husvagnen börjat spela in nämnvärt, och bilen behöver inte jobba så hårt för att hålla farten. Men som någon skrev i tråden om däck där - det enskilt största boven till bränsletörst är aerodynamik, eller bristen på sagda vara snarare.

Om jag fattat det hela rätt så är det litedet som gör att alla extrema sportbilar har denna hästkraftshysteri. En bil måste ha en viss frontarea för att funka. En viss höjd på motor o hjulhus och en vindruta på det. Men runt 300 blir det som en vägg för den minimala arean många sportbilar har. Sen krävs det abnorma hästfrakfter för att övervinna motståndet för varje km/h man vill forstätta.

#20
2011-04-11 11:04

Enligt de Saabägare jag pratat med på campingplatser runt om i Sverige, föredrar alla jag pratat med diesel framför etanol. skulle de välja mellan etanol och diesel så skulle de klart välja bensin just på grund av etanolsaabens urusla vridmoment vid låga varv. De flesta etanolbilsägare uppger en betydligt höge förbrukning än vad Henrik uppger. En bilskola i länet bytte sina Peugeotdieslar mot Saabetanolbilar. Deras bränslekostnad steg till det dubbla!! Peugeoten hade en medelförbrukning på ca 0,6 och Saaben 1,6 vid utbildnngskörning.

#21
2014-06-05 19:14

Problemet ligger nog i downsizeing. Moderna motor/bil-kombinationer är optimerade för att vara så effektiva som möjligt. En husvagn bakom bilen finns inte med i den beräkningen.
En intressant parallell till detta var ett intressant test som gjordes av Top Gear (ja jag vet att det är ett underhållningsprogram men ändå).
Man körde en Toyota Prius så fort den kunde gå runt testbanan och följde efter med, tror jag, en BMW M3.
När man hade kört de 10 varven runt banan visade sig Priusen ha dragit betydligt mer bränsle än M3:an...

#22
2014-06-05 19:23

Boxer

Det tror jag också är orsaken. En liten motor måste varvar mer för att orka med tyngre lass och det missgynnar förbrukningen. Den måste ligga på en lägre växel än en starkare motor för att orka med samma sak. Jag förordar vridmomentsstarka motorer vid husvagnsdragning.

Min diesel ökar med ungefär 2 dl milen med husvagn jämfört med min normala snittförbrukning. Då ska det även tilläggas att om jag bara kört i 80 annars också så skulle skillnaden vara ännu större.

#23
2014-10-07 09:34

Kan ju ändå inte sluta fundera över VEM som INTE tror att förbrukningen ökar när man hänger något tungt efter bilen???
Däremot kan man ju undra över varför vissa bilar förbrukar mindre än andra men det är ju som många redan nämnt många faktorer som spelar in. En kompis drar sin husvagn med ett snitt runt 1,4 liter/milen ( Avensis 177Hk Diesel + 1300kg tung vagn )
En annan kompis hävdar att hans Volvo ( V70 175Hk Diesel ) drar 1 liter milen med en lika tung vagn. Har ju själv väldigt svårt att tro på att skillnaden faktiskt är så stor. ( dessutom en 10 år nyare vagn efter Avensis )
En starkare motor behöver förstås jobba mindre men även en sådan kommer hur som att förbruka mer vid last.
Min mor kör Xc70 D5 + vagn på 1800Kg och de säger att bilen rullar lite billigare efter ett trimchip som gör att bilen växlar mindre eftersom att den nu orkar att ligga på en högre växel än tidigare.

#24
2015-08-13 14:28

XC60/70/90 är som att köra omkring med en husvagn utan att ha en kopplad! Köp en gammal 740 och häng på en mindre husvagn och du kommer upp i samma förbrukning som XC modellerna..

#25
2019-01-01 13:46

henaxe skriver i #6 att @ "Min nuvarande Volvo diesel ökar från 0,55 till 0,9 l/mil och min tidigare bensinvolvo från 1,0 till 1,4 l/mil."
Beroende på bensinmotorns Trottelförluster (vilka minskar vid ökad belastning) så ökar bensinmotorns förbrukning med bara 40 % medan dieselmotorns förbrukning ökar med 64 % med husvagnen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.