Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vanligt med slitna hjullager?

Bilfrågan

"Har kört 7 425 mil och nu orkade höger framhjulslager inte mer. Otur eller dålig kvalitet?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har kört 7 425 mil och nu orkade höger framhjulslager inte mer. Jag har haft många bilar, både privat och i taxitrafik, och jag har aldrig bytt några framhjulslager på någon bil. Har haft bilar som gått 30 000 mil. Det måste ju vara dålig kvalitet på lagren som Peugeot använder.

Min fråga är om det är jag som haft otur eller det är livslängden på Peugeots framhjulslager. Jag frågade på verkstaden om det finns någon goodwillersättning, men svaret var att det är en förslitningsdel och den får man betala själv.

Fredd Jönsson, Helsingborg

SVAR:
Hjullager är en detalj som har mycket varierande livslängd. Ofta håller de bilen ut men ibland måste de bytas efter relativt kort körsträcka. Varierande kvalitet hos lagret kan vara en orsak men det finns nog även andra.

En faktor som kan inverka är att moderna lågprofildäck med bra vidhäftning i asfalten ger en högre lateral acceleration. Har inte biltillverkaren dimensionerat lagren efter detta kan det öka slitaget.

Tyvärr är det nog så att hjullagren hamnar under rubriken förslitningsdelar som man inte har livstidgaranti på.

Bengt Dieden, Vi Bilägare


Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-04-01 08:13

Dåliga tätningar. Vet om en halvny Focus som behövde nytt lager efter 3500 mil ...

#2
2011-04-01 08:24

Den här frågan har uppe många gånger bl.a. på forumet.
Det verkar drabba många märken, men det konstiga är att samma årsmodell av ett märke har detta problem, medan årsmodellen före och efter klarat sig bättre.
En jobbarkompis som fick det här problemet hade en bekant som jobbade som kontrollant på SKF, han hade också problem med hjullagren på sin bil.
Tredje bytet före 10000 mil.
Han mätte de lager verkstaden hade, han kollade tio st innan han hittat två som kunde godkännas.
Det verkar som om vissa underleverantörer fuskar med slutkontrollen.

#3
2011-04-01 08:32

Svågerns Passat 2009 måste nu ha nya framhjulslager efter ca 6000 mil... som lök på laxen efter alla andra problem (gasbil).

#4
2011-04-01 09:34

Har en husbil-Fiat Ducato 2004, 2,3. Höger fram byttes efter 3000 mil. Har det stor betydelse att bilen står avställd 6 mån om året och ej avlastade hjul?

#5
2011-04-01 09:47

Det finns ju ingen anledning att hänga ut något särskilt bilmärke, det här problemet verkar vara ganska allmänt förekommande.
Det vore intressant att veta vad det är för fabrikat på de hjullager som bytts ut och om de slitna lagren undersökts av någon som kan tala om orsaken till slitaget.
Jag tror inte på dåliga tätningar, de är säkert bättre idag än för trettio år sedan.
Inte heller antagandet om lateral acceleration, det måste man ha tagit hänsyn till vid konstruktionen.
Jag vet farbröder i keps som aldrig har belastat bilen nämnvärt och som kör ytterst försiktigt men som ändå råkat ut för lagerhaveri.

#6
2011-04-01 09:59

Har en gammal Volvo 850 som jag bytte hjullager vf vid ca 30000 mil. Satte dit ett biltemalager för 450 spänn, nu har den rullat 43000 utan att varken det eller nåt av de andra originallagren gett upp. Kör med smala 195-däck iofs.

#7
2011-04-01 14:28

Är det en 407:a så har väl dom ökända framhjulslager vill jag minnas..åtminstånde till en viss årsmodell.

#8
2011-04-01 16:08

Då jag jobbar som produktutvecklare av yrkesfordon så skulle ALLDRIG våra kunder acceptera fel på hjullager i denna omfattning som nu finns på privata bilar samt med hänvisning till "slitage delar som skall bytas" behöva byta med så "korta" mil, jag undrar hur en taxiägare reagerar...som sagt jag kan ALLDRIG .....

#9
2011-04-01 16:14

Tja, bildelar får ju inte kosta nånting, för bilbyggaren vill säga. Alltså fuskar man lite med slutkontrollen hos u-lev för att det ska gå ihop sig.
Bytte förrförra året framhjulslager på SAABen, 35000 mil. Monterade till ett kinalager från Biltema, 500 spänn. Och en timmes jobb.

#10
2011-04-01 16:15

Aldrig stavas aldrig med 2 L Alltid stavas alltid med 2 L =)

#11
mendefera
2011-04-01 20:20

@saabnisse : du har helt rätt, han kanske köpte biltema hjullager? för de kommer från spanien det ska man passa sig för! hört att många haft problem just med feltemas hjullager.

#12
2011-04-01 22:25

@mendefera: både jag och Eric H har monterat biltemalager och verkar vara nöjda bägge två, åtminstone jag då det rullat nästan dubbelt så långt som det i artikeln. Jag har även knakstag från biltema på min bil, de har hållt längre än de originalstag jag har använt förut. Man köper grisen i säcken oavsett om man väljer original eller "pirat", då bilfabrikantens underleverantörer skiftar med tiden, likväl som underleverantörens underleverantörer. Jag minns att det japanska märke jag jobbade för på 90-talet tog knappt 1000 kronor för en spindelled, medans biltema tog 99. Då spelar det inte så stor roll om man får byta lite oftare.

#14
2011-04-03 08:57

@leifer
Visst har du rätt ang arbetskostnaden att det är en extremt stor del av totalpriset. Det är därför jag gör jobbet själv. Får då 100% av min arbetsinsats gåendes rätt till mig, skattefritt!.
En verkstadsnota betalas med skattade medel, dessutom är 25% av den moms...
Hur länge behöver jag arbeta för att betala en verkstadstimme? Eller till hur mycket värderar jag en "fritidstimme"är den egentliga frågan.
(Att jag dessutom vet att jobbet jag gjort själv är korrekt utfört ser jag som en ren bonus! Skattefri.)

#16
2014-06-05 10:48

Hej amoC Ok det finns alltså smala 195-däck, hur smala är dom? ;)

#17
2014-06-05 11:12

En i familjen fick byta framhjulslager på sin Volvo 850 1997 vid 7000 mil, varit flera allvarliga fel på den bilen, värsta var när styrsystemet ramlade isär och båda framhjulen hade släppt och ramlat av - dessutom med söndertrasade däck genom lossade styrstag som svarvade gummit - inom tre dagar om man inte kommit i tid enligt verkstaden.

#18
2014-06-23 02:40

Jag har en teori om att bilar som är "mjuka" i hjulupphängningen - alltså bilar som är komfortinriktade, sliter mer hjullager än hårdare satta bilar. Är bussningarna mjuka så är det större risk att hjulvinklarna ändras när det kommer lite G-krafter på hjulen. Får hela hjulspindeln en cambervinkel (positiv i det här fallet) så blir det skev belastning på hjullagren - det inre borde rimligen få mer tryck än det yttre. Detta skiftande av viktbelastningen borde inte göra lagren gott. Jämför med en bil med hårdare bussningar som håller cambervinklarna bättre, och ger en mer balanserad fördelning mellan inre och yttre hjullagren.

En tanketeori.

#19
2014-08-03 05:35

Fick byta till ett nytt hjullager bak (nu i år) eftersom magneten som har med ABS-bromsen att göra, gett upp i det "gamla" som bara gått 1 000 mil. Var ett känt "kvalitetsfabrikat" på hjullagret, men det hjälpte inte denna gång.

#20
2015-10-07 19:46

Det kan handla om en dålig legering från underleverantören och det kan inte upptäckas i kvalitetskontroller hos monteringsfabriken, utan man märker det först när lagret går. Verkligen inget vanligt fel, men otur kan ju drabba vem som helst.

#21
2015-11-30 06:14

Jag köpte en beggad Volvo S40 förra året som hade rullat 8200 mil. Redan efter ca 20 mil så började det brumma i framvagnen. Båda hjullagrena behövde bytas. Och det var bara början av alla fel som sedan dök upp på den inom ett år. Har helt klart börjat tvivla på Volvo. Fast å andra sidan får man nog inse att det finns måndagsexemplar från vilket bilmärke man än köper.

#22
2016-08-04 10:01

Dålig livslängd på hjullager beror ofta på salthelvetet som biter sig fast vid tätningen av lagret och nöter ut den sen kommer vatten in och då är lagret kört

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.