Nästa artikel
Bilfrågan: Har er Peugeot 407 också rostat?
Bilfrågan

Bilfrågan: Har er Peugeot 407 också rostat?

Publicerad 6 april 2011 (uppdaterad 6 april 2011)
"Min Peugeot 407 SW har fått rostblåsor på bakluckan. Drabbade det också er långtestbil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har varit på verkstaden och löst ut min Peugeot 407 SW som drabbats av Peugeot-sjukan, det vill säga rostig baklucka. När jag ringer och bokar tid för min första rostskyddsbesiktning, som ska ske efter fyra år, påtalar jag att det är rostblåsor på bakluckan.

Svaret är att då gäller inte rostskyddsgarantin utan det är lackgarantin som tar de skadorna men den gäller naturligtvis inte på min bil eftersom den är på tre år. Jag åker in innan den rätta rostskyddskontrollen ska göras och mycket riktigt under handtaget ner mot registreringsskylten är det rost.

Verkstaden beskriver problemet, när man öppnar bakluckan med hjälp av handtaget (hur ska man annars göra det?) rör sig handtaget och på många handtag finns det skräp kvar sedan tillverkningen och till slut har det gått igenom lacken och rosten har fått fäste.

Som bilägare får jag stå för 70 procent, cirka 5 000 kr. Hur är det med Vi Bilägares 407?

Medlem 1085371

SVAR:
Långtestbilen Peugeot 407 -05 finns inte längre kvar i Vi Bilägares ägo, men bakluckan orsakade tidigt problem. Efter ett par år upptäckte vi rostangrepp vid skarven på bakluckan (dålig tätning) och hela luckan byttes ut inom ramen för garantin. Handtagen som skaver sönder lacken på 407 är ett ganska vanligt problem hör vi av flera Peugeotägare.

Eftersom det troligtvis inte är något genomrostningsproblem faller inte detta under rostskyddsgarantin, men Peugeot har som policy att gå in med goodwill och ta delar av kostnaderna. Hur mycket det handlar om beror på bilens ålder, körsträcka och hur den har skötts, exempelvis fulltecknad servicebok.

Lackskador som reklameras inom tre år kan också Peugeot ta på lackgarantin.

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

Diskutera: Hur du drabbats av liknande rostproblem?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-06 08:05
mendefera (ej verifierad)

varför inte tillverka bakluckan i plast, mycket bättre än plåt. volvo´s nya v70 har baklucka i plast t.ex. I detta fall så har ju även pug 307 drabbats men det gäller främst de tidiga årgångarna, det beror på att handtaget är för hårt åtdragen i fabriken att det skaver i lacken! kanske montören tagit lite rödvin med grodlår till frukost :-)

#2 • Uppdaterat: 2011-04-06 15:38
Jonas_82

Är det så att det är generalagenten som inte tar problemen på allvar? Peugeot som inte bryr sig? Eller kanske så att inte Peugeot får reda på detta då inte generalagenten KW Bruun skickar infon??? Vore skönt om VIB kunde ställa dem mot väggen för PEUGEOT näms väldigt ofta nu för tiden...

#3 • Uppdaterat: 2011-04-06 15:51
mendefera (ej verifierad)

De borde ställa de mot väggen även för den uteblivna hålrumsbehandlingen de borde lära sig av renault som har en av marknadens bästa rostskydd. Enbart hög plåt kvalitet som PSA consernens bilar är kända för håller inte i längden! Antar Norden är en för liten marknad för att bry sig, konstigt iaf ford efterbehandlar sina norden bilar. nya ford fikus bilr poppis var så säkra.

#4 • Uppdaterat: 2011-04-06 20:23
Lars A

Allt jag kan säga är att min bror har en från 2005 och den har inga dylika problem.

#5 • Uppdaterat: 2011-04-07 22:17
Andre2010

Min Citroën C5 2001 modell har samme konstruksjon. Rust ble oppdaget av forhandleren min da den var 7 år gammel. Luken ble reparert og lakkert kostnadsfritt. Skiltlysholderen er nå montert litt ut fra luken, og det er lagt på en plastfilm for å beskytte lakken.

#6 • Uppdaterat: 2011-04-09 12:36
Gert Andersson (ej verifierad)

Skitmärke! Har alltid varit det.

Förr kunde många rostbenägna bilar hållas rostfria genom skaplig skötsel. Fars Volvo 244 är som ny!

Idag är bilar konstruerade för att rosta. Med undantag av Renault/Dacia VW och Volvo. Dock bör dessa få en redig behandling precis vid köp.

#7 • Uppdaterat: 2011-04-10 11:42
Peugo

Gert, du har väl statistik på varje såld fransk bil? Dom som följer med vet att 407:an har varit väldigt bra efter åren 2007/2008, de första hade problem med den dyra upphängningen där fram som ger den fördelar när man kör hårt i kurvorna och det kommer plötsliga hål eller dyl. Det blev dock fixat för länge sedan men ingen tycks bry sej? Problem med lacken kan varje bil, speciellt här i Norden med allt salt, ha och Peugeot har inte varit nämnvärt sämre, förutom här på Vi Bilägarnas sidor som den tycks vara populärt att skälla på. Det som kanske gör Peugeot sämre här i Sverige är generalagenten och dåliga servicestationer? PSA gjorde stora förändringar i Finland när försäljning, och speciellt servicen, inte nådde upp till PSA:s standarder. Varje fall förs in i en global databas och på den punkten fuskades det i Finland och kunderna fick lida.

#8 • Uppdaterat: 2011-04-10 17:38
mendefera (ej verifierad)

Gert@ peugeot är är precis som många andra franska bilar roliga att köra samt icke att förglömma mycket speciella då fransmännen hittar på saker som igen annan tänkt på. bara det gör de till mycket exotiska bilar. tyska, japanska, italienska o.s.v bleknar i gämförelse de är tråkigaste som finns i bil väg. På tal om rost var det faktisk renault som drabbades mer än psa´s peugeot citroen. under 80 talet, fast nu har du ju fått ordning på det så de är en av marknadens bästa bilar i rostskydds hänsende.

#9 • Uppdaterat: 2011-04-11 17:21
Peugo

Först, lär dej köra robot-lådan, för den är inte någon automatlåda utan en automatiserad manuell växellåda. Enda orsaken att den används är att den är väldigt billig och att man tack vare den får förbrukningen ner. Du kör den så att du lär dej släppa gasen före lådan kommer på att byta (låter krångligare än det är när du kommer på det), då slipper du skutta fram som en kenguru. Vet att vissa diggar skarp robot-lådan men jag har inte ännu hunnit testa den tillräckligt. Skulle råda dej att välja en manual i stället, PSA har bra manuella växellådor nuförtiden. Passat är ett bra val om du vill ha en bil som är mjukare, och samtidigt tråkigare, på alla områden, styrning, fjädring. Väljer du bluemotion så är Passaten även lägre och hårdare (tycker att den är bättre då) men då får man se upp på vintern så inte bottnen på bilen skrapar i. Sist och slutligen är det tycke och smak som avgör. Jag litar skarpt på kvaliteten på bilen (all modeller sedan 308:an) men anser att servicen i Sverige inte är up-to-date på alla orter. Själv gillade jag 508:an väldans mycket, härlig bil på motorvägen samt hårdare kurvkörning! Har dock inte pengar att byta för tillfället. :(

#a • Uppdaterat: 2014-12-03 12:54
VW Polo 2012

Hej Peugo du skriver (Först, lär dej köra robot-lådan, ) Varför ska man behöva lära sig det, när 99 % bilmarknaden har justa automatlådor som man inte sitter och nickar i ?!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.