Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Har er Peugeot 407 också rostat?

Bilfrågan

"Min Peugeot 407 SW har fått rostblåsor på bakluckan. Drabbade det också er långtestbil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har varit på verkstaden och löst ut min Peugeot 407 SW som drabbats av Peugeot-sjukan, det vill säga rostig baklucka. När jag ringer och bokar tid för min första rostskyddsbesiktning, som ska ske efter fyra år, påtalar jag att det är rostblåsor på bakluckan.

Svaret är att då gäller inte rostskyddsgarantin utan det är lackgarantin som tar de skadorna men den gäller naturligtvis inte på min bil eftersom den är på tre år. Jag åker in innan den rätta rostskyddskontrollen ska göras och mycket riktigt under handtaget ner mot registreringsskylten är det rost.

Verkstaden beskriver problemet, när man öppnar bakluckan med hjälp av handtaget (hur ska man annars göra det?) rör sig handtaget och på många handtag finns det skräp kvar sedan tillverkningen och till slut har det gått igenom lacken och rosten har fått fäste.

Som bilägare får jag stå för 70 procent, cirka 5 000 kr. Hur är det med Vi Bilägares 407?

Medlem 1085371

SVAR:
Långtestbilen Peugeot 407 -05 finns inte längre kvar i Vi Bilägares ägo, men bakluckan orsakade tidigt problem. Efter ett par år upptäckte vi rostangrepp vid skarven på bakluckan (dålig tätning) och hela luckan byttes ut inom ramen för garantin. Handtagen som skaver sönder lacken på 407 är ett ganska vanligt problem hör vi av flera Peugeotägare.


Eftersom det troligtvis inte är något genomrostningsproblem faller inte detta under rostskyddsgarantin, men Peugeot har som policy att gå in med goodwill och ta delar av kostnaderna. Hur mycket det handlar om beror på bilens ålder, körsträcka och hur den har skötts, exempelvis fulltecknad servicebok.

Lackskador som reklameras inom tre år kan också Peugeot ta på lackgarantin.

Boo Wennerberg, Vi Bilägare

Diskutera: Hur du drabbats av liknande rostproblem?

Kommentarer

#1
mendefera
2011-04-06 08:05

varför inte tillverka bakluckan i plast, mycket bättre än plåt. volvo´s nya v70 har baklucka i plast t.ex. I detta fall så har ju även pug 307 drabbats men det gäller främst de tidiga årgångarna, det beror på att handtaget är för hårt åtdragen i fabriken att det skaver i lacken! kanske montören tagit lite rödvin med grodlår till frukost :-)

#2
2011-04-06 15:38

Är det så att det är generalagenten som inte tar problemen på allvar? Peugeot som inte bryr sig? Eller kanske så att inte Peugeot får reda på detta då inte generalagenten KW Bruun skickar infon??? Vore skönt om VIB kunde ställa dem mot väggen för PEUGEOT näms väldigt ofta nu för tiden...

#3
mendefera
2011-04-06 15:51

De borde ställa de mot väggen även för den uteblivna hålrumsbehandlingen de borde lära sig av renault som har en av marknadens bästa rostskydd. Enbart hög plåt kvalitet som PSA consernens bilar är kända för håller inte i längden! Antar Norden är en för liten marknad för att bry sig, konstigt iaf ford efterbehandlar sina norden bilar. nya ford fikus bilr poppis var så säkra.

#4
2011-04-06 20:23

Allt jag kan säga är att min bror har en från 2005 och den har inga dylika problem.

#5
2011-04-07 22:17

Min Citroën C5 2001 modell har samme konstruksjon. Rust ble oppdaget av forhandleren min da den var 7 år gammel. Luken ble reparert og lakkert kostnadsfritt. Skiltlysholderen er nå montert litt ut fra luken, og det er lagt på en plastfilm for å beskytte lakken.

#6
Gert Andersson
2011-04-09 12:36

Skitmärke! Har alltid varit det.

Förr kunde många rostbenägna bilar hållas rostfria genom skaplig skötsel. Fars Volvo 244 är som ny!

Idag är bilar konstruerade för att rosta. Med undantag av Renault/Dacia VW och Volvo. Dock bör dessa få en redig behandling precis vid köp.

#7
2011-04-10 11:42

Gert, du har väl statistik på varje såld fransk bil? Dom som följer med vet att 407:an har varit väldigt bra efter åren 2007/2008, de första hade problem med den dyra upphängningen där fram som ger den fördelar när man kör hårt i kurvorna och det kommer plötsliga hål eller dyl. Det blev dock fixat för länge sedan men ingen tycks bry sej? Problem med lacken kan varje bil, speciellt här i Norden med allt salt, ha och Peugeot har inte varit nämnvärt sämre, förutom här på Vi Bilägarnas sidor som den tycks vara populärt att skälla på. Det som kanske gör Peugeot sämre här i Sverige är generalagenten och dåliga servicestationer? PSA gjorde stora förändringar i Finland när försäljning, och speciellt servicen, inte nådde upp till PSA:s standarder. Varje fall förs in i en global databas och på den punkten fuskades det i Finland och kunderna fick lida.

#8
mendefera
2011-04-10 17:38

Gert@ peugeot är är precis som många andra franska bilar roliga att köra samt icke att förglömma mycket speciella då fransmännen hittar på saker som igen annan tänkt på. bara det gör de till mycket exotiska bilar. tyska, japanska, italienska o.s.v bleknar i gämförelse de är tråkigaste som finns i bil väg. På tal om rost var det faktisk renault som drabbades mer än psa´s peugeot citroen. under 80 talet, fast nu har du ju fått ordning på det så de är en av marknadens bästa bilar i rostskydds hänsende.

#9
2011-04-11 10:24

Hej!

Jag skriver här för att få en reaktion om någon mer än jag har kört nya Peugeot 508 med 1,6 dieseln och automatlådan mcp? Märkte någon mer än jag hur bilen liksom bromsade in vid växling så man åkte framåt,för att sedan när nästa växel kom i så ökade farten igen. En mysko känsla var det och i det stora hela den största anmärkningen jag har på bilen. Förutom när jag satt mig bakom mig själv i baksätet och skulle kliva ur bilen så vardet trångt mellan stolen och B-stolpen och själva baksätet att kunna vrida foten och ta sig ut ur bilen. Annars var den trevlig. Köpte även senaste AMS som hade test mellan Peugeot 508 i värsting version mot VW Passat där Peugeoten fick stryk i det testet. Men jag skulle nog välja fransmannen än då mellan dessa bägge. VW framstår för mig som fruktansvärt tråkig bil. Desseutom är 508 en otroligt snygg bil i mina ögon. Dock är man ändå lite skeptisk till hur kvaliten är? Själva säger ju Peugeot att man satsat på kvaliten. Fick också veta att produktionen just nu står stilla i fabriken pga att delar fattas från en japansk underleverantör......men att man försöker att hitta en annan underleverantör som kan börja leverera. Så vill man ha en 508 snabbt så ska man nog slå till på en bil redan nu medan de finns. Sedan kan det bli lång väntan innan leverans innan fabriken hinner ikapp.

#10
2011-04-11 17:21

Först, lär dej köra robot-lådan, för den är inte någon automatlåda utan en automatiserad manuell växellåda. Enda orsaken att den används är att den är väldigt billig och att man tack vare den får förbrukningen ner. Du kör den så att du lär dej släppa gasen före lådan kommer på att byta (låter krångligare än det är när du kommer på det), då slipper du skutta fram som en kenguru. Vet att vissa diggar skarp robot-lådan men jag har inte ännu hunnit testa den tillräckligt. Skulle råda dej att välja en manual i stället, PSA har bra manuella växellådor nuförtiden. Passat är ett bra val om du vill ha en bil som är mjukare, och samtidigt tråkigare, på alla områden, styrning, fjädring. Väljer du bluemotion så är Passaten även lägre och hårdare (tycker att den är bättre då) men då får man se upp på vintern så inte bottnen på bilen skrapar i. Sist och slutligen är det tycke och smak som avgör. Jag litar skarpt på kvaliteten på bilen (all modeller sedan 308:an) men anser att servicen i Sverige inte är up-to-date på alla orter. Själv gillade jag 508:an väldans mycket, härlig bil på motorvägen samt hårdare kurvkörning! Har dock inte pengar att byta för tillfället. :(

#11
2014-12-03 12:54

Hej Peugo du skriver (Först, lär dej köra robot-lådan, ) Varför ska man behöva lära sig det, när 99 % bilmarknaden har justa automatlådor som man inte sitter och nickar i ?!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.