Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Skonar friläge lådan?

Bilfrågan

"Ska man lägga i friläget på en automatlåda vid rödljus för att skona lådan och förhindra överhettning?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Ska man lägga i friläget på en modern automatlåda när man står länge vid rödljus för att skona lådan/förhindra överhettning? Har hört olika råd om detta.

Wolfgang Leipe

SVAR:
Ingen risk för överhettning av transmissionen – automatlådan är konstruerad för att klara tomgångskörning. Däremot minskar bränsleförbrukningen om du lägger växelväljaren i neutralläge.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-04-04 08:45

En total självklarhet att automatlådan kan "ligga i" på tomgång vid rödljus. Om inte annat så (FÖR HUNDRADE GÅNGEN!): LÄS I INSTRUKTIONSBOKEN!!! Där står allt som behöver vetas.

#2
2011-04-04 09:40

Ingen ska lägga ur växeln vid rödljus! det tar sån tid när varenda gubbe ska lägga i växeln, släppa handbromsen och rätta till kepsen innan de kan köra iväg. Det är ju bra om mer än 2 bilar kommer iväg innan det blir rött igen.

#3
2011-04-04 17:57

Sedan 1996 har Opels automatlådor haft automatiskt friläge vid tillfälliga stopp som exempelvis rödljus, när man trampar på bromsen och står stilla kopplas den ur och när man släpper bromsen och trampar på gasen kopplas den i.

Det är inte främst för att skona lådan utan för att minska bensinförbrukningen.

Så här många år senare borde rimligen något annat bilmärke också ha det?

#4
Raymond K
2011-04-04 18:13

Instruktionsbok? finns det?

#5
2011-04-04 19:49

Håller med FLAC. Och Raymond (även om jag anar en viss ironi ;) ). Instruktionsbok är absolut sista utvägen! Långt efter "ring en vän" och 50/50 ;)

#6
2011-04-04 20:57

Roger, inte konstigt att vissa bilhandlare vägrar ta något på garantin eller ens goodwill när de anar att kunden INTE har läst instruktionsboken. Den är INTE sista utvägen utan FÖRSTA.

#7
2011-04-04 21:14

Hittils har jag inte haft någon bil där jag behövt läsa ut nån funktion ur manualen. Använt för att kolla säkringar och lamptyper dock. Och jo hur man ställer om klockan :p

Annars känns det mesta rätt .. självklart? Vet inte vad det är man ska få veta där som är avgörande för en garanti eller godwillsituation. "Kör ej bilen med handbromsen i" och "Stäng motorhuven innan du börjar köra" kan jag räkna ut själv.

#8
2011-04-04 21:41

Den här frågan tas nog inte upp i de vanligaste instruktionsböcker ...
Och jag tror inte jag känner någon, som någonsin läst en instruktionsbok från början till slut.

#9
2011-04-04 23:38

RE: Roger Skagerström
Huruvida bilfabrikanter har någon policy kring en "godwillsituation" känner jag inte till, men jag gissar att det mest är i muslimska länder i så fall. Där relaterar ju alla till godwillsituationer hela tiden, in shallah på arabiska. Tack för dagens skratt!

#10
2011-04-05 00:28

Jes, då föreslår jag att du läser en instruktionsboks kapitel om just automatlådan. Står det inget annat är det således ok att ha driven i och hålla foten på bromsen vid ett rödljus.
För övrigt är det störande att se hur idiotiskt flera av er resonerar om informationen i instruktionsboken. I denna står mycket som ni inte har en aning om. Jag tycker att alla garantier ska upphöra att gälla om det kan påvisas att ägaren vid ett tekniskt haveri inte har läst i instruktionsboken. Just om t.ex. automatlådan står det hur den får inte får användas. Punkt slut.

#11
2011-04-05 08:25

Här håller jag med Kapten. Självklart behöver man inte detaljstudera kapitlet om hur man justerar sätet, men man bör skumma igenom boken i alla fall. Det hade besparat mig mycket arbete om folk gjorde det.

#12
2011-04-05 11:10

amoC, helt riktigt. Jag tippar på att 9 av 10 frågor här i spalten hade kunnat besvaras med hjälp av instruktionsboken. Särskilt viktigt är det att kolla igenom kapitlen för t.ex. automatlådan och fyrhjulsdriften, men även övriga kapitel innehåller info som kan vara bra att känna till. En normal instruktionsbok innehåller beskrivande text om handhavandet OCH (inte minst) info av typen "Tips", "Bra att veta", "Observera" OCH i flera fall rena varningar under rubriken (eller i rutan) "Varning".
Jag slår vad om att ingen här vet vad de ska göra om växellådan intar nöddriftläget och hur man då nödlossar växelväljaren. Så, i stället för att ringa bärgaren eller krångla till det på annat sätt slår man upp instruktionsboken och får då genast information om hur man kan köra vidare till närmaste verkstad helt för egen maskin - med begränsat antal växlar till förfogande, begränsad hastighet och begränsat motorvarvtal.

#13
2011-04-06 19:41

Jag har bara haft manuell låda på mina bilar ;o)

#15
2011-04-06 21:00

Jag tror att de flesta köper sin bil och kör den. Enbart vid eventuella problem och funderingar används instruktionsboken.
Själv hade jag tag i min bok nyligen, hittade nämligen inte något nyckelhål i dörrhandtaget och blev nyfiken :o) ... men om det förtäljs det inget om i boken.
Re; Kapten. Om det inte framgår av boken vad som är bäst vid tillfälligt stopp, friläge eller körläge ... hur får man då svar på frågan från boken? Vibs svar går inte att läsa i instruktionsboken och när man nu undrar ... så är det väl okay att fråga?

#16
2011-04-06 21:09

Jes, din ointelligens är genant. Om det inte står något i instruktionsboken om huruvida driven kan ligga i vid ett rödljus eller inte är det ju en solklar information i sig - nämligen den att om tillverkaren inte har ansett att lådan tar skada behöver man heller inget skriva något och det är då ok (alltså, avsaknaden av en "Varning" för något är ju info det också). Vid motsatsen - alltså om lådan av någon anledning INTE klarar att ha driven ilagd vid ett rödljus - hade tillverkaren naturligtvis skrivit om detta och varnat föraren. Jag lovar att tillverkarna varnar för felhantering av den tekniska utrustningen om det behövs. Står det inget är det fritt fram.

En stor eloge till christer_1 som har fattat galoppen! Jag glömmer aldrig en av mina professorer på universitetet som sa typ att "det kvittar vilken nybörjarbok man än tittar i så lär man sig alltid något". Så sant, så sant!

#17
2011-04-06 21:33

Alla kan inte vara lika inbilskt kloka som du Kapten, men hur som helst står inte allt i instruktionsboken och allt är inte självklart för alla.
Synd om dej att du känner dej så överlägsen och har så lite överseende med folk som inte förstår det självklara lika självklart som du tror du gör! Jag ser nämligen inte det självklara i att, står det inte i boken, är det så ...
Det framgår inte av instruktionsboken att man sparar bränsle genom att använda friläge vid tillfälliga stopp, exempelvis rödljus ... kan man då tro att du Kapten, vill hävda att boken då förtäljer att man inte spar bränsle i det fallet?

#18
2011-04-06 21:39

Det är naturligtvis inte fel att läsa instruktionsboken, tvärtom. Jag tror bara inte att gemene man gör det.
.
Jag tror att betydligt fler har upplevt överhettade bromsar (fading) än överhettad växellåda och om detta skrivs det inte heller något om i instruktionsboken ...

#19
2011-04-06 23:39

Bläddrade lite i den där jäkla boken förut ikväll av ren nyfikenhet. Det mesta jag såg var en massa varningar för självklara saker. Fick tex lära mig att jag inte skulle parkera på ytor som lutar väldigt väldigt väldigt oerhört mycket för då kunde bilen välta. Och det stog även att jag inte skulle köra rally med den då det inte var en tävlingsbil.

Instruktionsboken är ett bra verktyg om man letar efter information om en specifik funktion, men så länge jag inte råkar på en funktion jag inte förstår mig på så ser jag ingen större anledning att lägga någon vikt vid att läsa. Tror dessutom inte min bil är så avancerad att den har några funktioner som jag inte förstår. Krångligaste jag fått lista ut själv var en funktion som lite halvkrånliga tryck i färddatorn piper när jag kör över en viss hastighet. Tog lite trixande innan jag tryckte rätt. Efteråt undrar jag varför jag ens orkade för det var en värdelöst menlös funktion.

Däremot letade jag efter exakt info om var lyftpunkterna för domkraften var. Det visade manualen med två (på bilden då) gigantiska ringar runt vardera tröskelhörn. Tack för den. Det förstog jag med.

#20
2011-04-06 23:51

Jes, hur mycket dieselavgaser har du egentligen andats in genom åren?

#21
2011-04-07 15:31

Ungefär så Roger, använder vi instruktionsboken ... och inte alltid blir vi klokare för det.
Det är naturligtvis beundransvärt att (om) det finns folk som lusläser alla sina instruktionsböcker. Till min mobiltelefon, som i sej själv mäter ungefär som en tändsticksask medföljde en instruktionsbok i samma storlek som Sveriges Rikes Lag ...
Hur som helst, frågeställaren Wolfgang Leipe undra helt enkelt om det kan vara lämpligt, utifrån ett ganska normalt och logiskt tänkande tycker jag, att lägga automatlådan i friläge för att minska slitaget ...
Svaret, liksom svar på många andra funderingar finns inte i bilens instruktionsbok ... och därför är "bilfrågan" i Vib både bra och lärorik, det är ju trots allt inte alla som har den djupare insikt i allt som den av gud utvalde Kaptenen. Vi andra lite ödmjukare individer får väl buga, inse våra enorma kunskapsbrister och be Kaptenen om ursäkt för att vi finns ..
:o)

#22
2011-04-07 15:38

I min instruktionsbok står det inget om huruvida växelväljaren ska vara i "D" vid rödljus. Faktiskt står det att läge "D" används vid normal körning, en följdsats borde vara att ett annat läge används vid stopp för rödljus.

#23
2011-04-07 22:24

Börje bilkunnig, slutsatsen är den att stopp vid rödljus med foten på bromsen och automatlådan "slirandes" ingår i normal körning. Och precis som jag skrev nedan: Står det inget annat - t.ex. en varning för att ha driven i vid rödljus - är det ok att ha den där.

Jes, du verkar bli dummare och dummare.

#24
2011-04-08 17:41

Nu hänger jag inte riktigt med .. men stopp vid rödljus är normal körning? För mej är det ett stopp och inte körning.
Hur funkar det tänket?
Kapten har nog fått några rom för mycket :o)

#25
2011-04-08 20:02

Faktiskt står det inget om när friläge ska användas. Lustigt med en växelväljarfunktion där användande inte beskrivs i instruktionsboken. Men kanske Kapten überkomma kan förklara när och varför friläge "N" används?
I Dacian använder vi N vid stopp, det funkar utmärkt, spar bränsle och är bättre för miljön. Hur funkar en Merca egentligen? Kan man välja eller måste man följa en idiotiskt manual enligt något speciellt köpekontrakt som gäller Kaptener och Mercedesar?

#26
Börje bilkunnig
2011-04-09 12:21

Dacia är en enklare bil än Mercedes men allt är ändå mer rejält på Dacia.

I min frus Avensis har vi en automatlåda. Den fungerar fint. BMWs lådor är skräp. Jag hatar dem. Dock inte lika mycket som jag hatar Jes_

#27
2011-04-09 23:21

Kul att man kan göra intryck på folk :o)
Livet går inte ut på att vara omtyckt av alla och skulle jag nu, dels vara hatat och dels betraktas som undermenschen så är det inget som berör mej, det är nog fenomen som talar för sej själva ... Ja, det är ibland lite synd om folk ;o)

#28
2011-04-09 23:46

Helt rätt Jes_, onödigt med personangrepp i kommentarsfältet. Man kan väl ha olika åsikter och prata för sin sak utan att vara ohövlig.

#29
2011-04-11 11:47

KaptenOberkomma ryter till riktigt ordentligt påhejad av crister_1 - och mig (för ovanlighetens skull).
Jes börjar lite dumt men bättrar sig mot slutet, men Börje bilkunnig ägnar sig åt personangrepp, vilket borde vara försvunnet från spalterna vid det här laget.

Den som tror sig veta allt om sin bil utan att ha läst instruktionsboken har sannolikt helt fel. Sen kan man ju alltid diskutera vad som är tillräcklig kunskap - och hur vet man det utan att ha läst boken?
Jag har varit en flitig amatörfotograf och alltid hävdat att man ska läsa bruksanvisningen, öva med kameran och läsa anvisningen igen - du kommer då att upptäcka saker du missat tidigare. Någon har sagt att bilden kommer som en snigel och försvinner som en blixt. Då gäller det att man kan sin kamera!
Resonemanget gäller även när man står där i regnet vid vägkanten med en bil som trilskas på ett eller annat sätt.
En man i bekantskapskretsen läser sällan eller aldrig bruksanvisningar - och aldrig helt. Det finns flera funktioner i bilen som han använder fel och några som han inte vågar använda samt ett par som han inte ens känner till alls. Han har väl egentligen köpt en bil med alldeles för mycket fineser, för övrigt. Vad ska han med bluetoth och handsfree när han inte vet vad det är för något?
Hur många av läsarna i spalten klarar utan vidare att koppla till en bogserlina till den egna bilen? Det borde vara självklart enkelt, men är det oftast inte.

#30
2011-04-11 11:57

Tar nu och ägnar mig lite åt det spalten gäller.
Äldre automatlådor hade ofta ett lite väl aktivt slirande, i synnerhet när motorn var kall och gick på förhöjt tomgångsvarv. I det läget ar det skönt att slippa hålla bilen med bromsen.
Men även numer skickar jag ofta i N när bilen står still - det spar ju som sagt bränsle, om inte annat.
Nu utvecklas ju lådorna, så snart försvinner väl N-läget från växelväljarna - eller kanske ändå inte. Det finns ju tillfällen när man mekar med bilen på något sätt och inte vill ha lådan låst men ha bilen stillastående med motorn igång. Men det behöver ju å andra sidan inte lösas med ett N-läge på växelväljaren.

#31
2011-04-11 21:30

På de bilar jag kört med automat så känner man hur bilen vill dra framåt med driven. Självklart kommer denna dragkraft inte gratis. Så jag lägger alltid ur driven vid allt annat än korta stopp. Skönt att inte behöva stå på bromsen. Automat har man för bekvämlighetens skull.

#32
2016-10-31 09:46

Hej Bengt Dieden inte helt rätt där för har man en DSG-växellåda så frikopplar den helt när man står stilla och har foten på bromsen, även om motorn är igång . Med andra ord bränsleförbrukningen minskar inte med växelväljaren i neutralläge på DSG-växellåd, så det så!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.