Nästa artikel
Bilfrågan: Ingen utveckling av bilbältet?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ingen utveckling av bilbältet?

Publicerad 29 oktober 2012 (uppdaterad 19 november 2012)
"Vi använder fortfarande bilbälten som konstruerades på 50-talet. Varför står den utvecklingen stilla?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar vardagar på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Vi använder bilbälten som konstruerades på 50-talet och bland annat infördes som standard i Volvo PV 1957. Varför står den utvecklingen stilla?

Kalle Persson, Helsingborg

SVAR:
Trepunktsbälte introducerades i en Volvo PV 544 år 1959 men det var först 1962 som vidareutvecklingen, rullbältet, kom och det är detta som används än i dag.

Under åren har det förbättrats på många punkter, bland annat har avancerade försträckare och kraftbegränsare införts och bältespåminnare har gjort att användningen ökat. Bältet samverkar numera också med krockkuddarna om olyckan skulle vara framme.

I Renaults elbil Twizy finns en helt ny typ av bälte från Autoliv. Det är en kombination av ett trepunkts- och ett tvåpunktsbälte som ska ge ett liknande skydd som ett fyrpunktsbälte men mycket bekvämare att använda.

Bältet har utvecklats men det stora problemet är fortfarande att många bilister inte använder det. Cirka 40 procent av de som dör i bilolyckor i Sverige hade inte bältet på sig.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Bilfrågan: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-29 08:27
mrbackoffice

Som Bengt påpekar har det hänt jättemycket. Har själv jobbat på Autoliv och man är där helt på det klara med att fyrpunktsbälte är svårslagbart ur säkerhetssynpunkt, MEN då är risken större att bältet ej tas på överhuvudtaget.

Kombinerat med krockkuddarna så är bältet idag svårt att göra mycket bättre i sin grundkonstruktion utan att göra påtagandet för krångligt. Personen som sätter sig i bilen ska ju också veta hur bältet tas på, inför man nya lösningar är risken stor att det tas på fel och då kan sannolikt större olyckor ske.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-29 12:21
IngoS

Det kan också nämnas luftkuddar i baksätesbältena, som är på gång, t ex i Ford Mondeo: http://media.ford.com/news/fordinflatablerearseatbelttodebutonnewmondeopioneeringsystemharnessesseatbeltandairbagattributes.htm
Bältena i baksätena är för övrigt överlag försummade i bilarna; många saknar bältessträckare och/eller kraftbegränsare.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-29 13:56
Tjalle

Under 80-talet utvecklades "passiva" bälten.
Passiva= ingen åtgärd av föraren/passageraren.
Dom såldes i viss utsträckning, men kritiserades av kunderna.

Leverantörerna har utvecklat uppblåsbara bälten. Dom har- mig veterligen - inte satts i produktion

Dom bästa bältena finns i tävlingsbilar - men är krångliga att ta på sig.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-29 15:38
sackese

Jag undrar varför, i denna medvetenhetens tid, inte fortsätter utvecklingen av de automatiska bälten som vissa bilar hade förr (kanske även idag). Har för mig att bältet satt fast mellan stolarna, och på dörren fanns det en skena där fästerna löpte så att när man stängde dörren så bältades man automatiskt.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-29 16:02
Elon_1

Det är bara att lagstifta! Biltillverkarna tänker bara på kvartalsrapporten. Vak upp EU!

#6 • Uppdaterat: 2012-10-30 00:39
Roy J

Ja, du har helt rätt, sackese. De där självpåtagande bältena fanns mig veterligt bara i USA och fungerade precis som du beskriver.
Ses i en och annan film.

Kalle Persson, det finns konstruktioner som visat sig vara svåra att förbättra.
Trepunktsbältet är troligen den bästa kompromissen beträffande pålitlig funktion, inte för dyr och komplicerad teknik, säkerhet och användarvänlighet.
För ingen kan väl påstå att det är ansträngande att klicka fast bältet?

Bilratten är också oförändrad i sin grundkonstruktion.
Saab (och säkert flera) har testat med joystick, men den kom aldrig längre än till prototypstadiet.. Säkert för dyrt om man ska få tillräcklig pålitlighet. (Tekniken används ju dock i stridsplan.)

Pedalerna har ju heller inte utvecklats.

Och sitter det inte minsann fyra hjul med gummidäck på bilen - precis som för hundra år sen.

#7 • Uppdaterat: 2012-10-30 08:17
Thommys

Bältet som sätts på automatiskt vid en olycka hade varit det bästa. Förmodligen kommer en helt annan konstruktion en vacker dag. Problemet är just att folk inte sätter på sig bältet.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-30 19:12
Sture Quick (ej verifierad)

Min nya fruga från Thailand som mest äro van hwid elekricitetsvelocipeder klarar t o m af att taga på sig det s.k. bilbältet i hvår automobil.

MVH Sture

#9 • Uppdaterat: 2012-10-30 20:00
Hackenbush

Uno "Sture" pratar alltid om vad hans fru tycker så jag antar att det är hon som har hjärnan i den familjen.

#a • Uppdaterat: 2012-10-31 03:14
Roy J

Ja, Hackenbush, och hon måste ha ovanligt stark modersinstinkt för att ta hand om den arma kraken.
Att han ideligen fullständigt skämmer ut sig här i spalterna är väl sånt hon överseende ler åt och klappar honom ömt på skulten.
Ack, den kärleken!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.